Dobrogea Nouă, iulie 1969 (Anul 22, nr. 6494-6520)

1969-07-01 / nr. 6494

Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și ai Consiliului popular județean Anul XXII, nr. 6494 Mărfi, 1 iulie 1969 4 pagini, 30 bani SĂRBĂTOAREA NAȚIONALĂ A CANADEI ADEZIUNEA DEPLINA A OAMENILOR MUNCII FAȚĂ DE VIITORUL LUMINOS AL B».«^.í?^T,wíewMa* - r-*r.„îs. f w« a»»«;ss&ss rasss:'.r-'.vrr .. * -ROMÂNIEI SOCIALISTE Conferințe ale organizațiilor de partid Portul Constanta Participanții la Conferința organizației de partid port-Constanța au dezbătut într-o atmosferă de lucru, cu simț de răspundere și in aici responsabilitate Tezele și proiectul de Directive pentru Congresul al X-lea al P.C.R. „Colectivul nostru de muncă — spunea ing. Tudor SOVAILA, conducătorul agenției „Exportlemn“ — a primit cu deosebit interes documentele pregătitoare ale celui de-al X-lea Congres al P.C.R. Și ca răspuns și-a intensificat eforturile pentru a îmbunătăți necontenit calitatea producției în depozitele din port și Palas, asigurînd prin aceasta o mai mare competitivitate mărfurilor noastre pe plan internațional“. „Noi, care transportăm mărfurile industriei noastre socialiste pe toate meridianele globului — spunea Mihai CHIRILA, comandantul navei „Galați“ —, suntem mîndri de documentele elaborate și politica promovată pe plan intern și internațional de conducerea partidului nostru. De aceea, tot ce muncim și realizăm închinăm partidului, exprimind prin aceasta atașamentul nostru și adeziunea deplină față de politica partidului“. „Documentele elaborate — relata ing. Petre IVANOV, directorul D.N.M. „Navrom“ — cuprind referiri directe la activitatea noastră. Se precizează, printre altele, că in viitorii ani flota noastră maritimă comercială iși va dubla capacitatea, portul Constanța urmînd a fi înzestrat cu utilaje și mașini moderne pentru mecanizarea operațiunilor de manipulare și transport a mărfurilor. Toate acestea constituie, desigur, un puternic imbold pentru activitatea noastră ți ne obligă pe viitor să ne înzecim eforturile pentru îndeplinirea și depășirea (Continuare în pag. a III-a) Orașul 1 Mangalia Intr-o atmosferă de puternică însuflețire, delegații și invitații, participanți la Conferința organizației orășenești de partid Mangalia, ale cărei lucrări s-au desfășurat duminică dimineața, dezbătut cu profund interes cu satisfacție Tezele C.C. al P.C.R. și pentru Congresul al X-lea partidului și proiectul de Direcaitive privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976—1980, documente de înaltă valoare teoretică și practică în procesul de edificare a construcției socialismului și comunismului in patria noastră. Ei și-au exprimat și cu acest prilej adeziunea totală față de politica internă și externă a Petre ZARNESCU Gengel RAZALI (Continuare in pag. a IlI-a) C0NT1MUAREA FERMA A pflCH MARXIST LENINISTE DE INDUSTRIALIZAI SOCIALISTĂ A TARII, CONDIȚIE A FĂURIRII DII [COIM MODERAT In Tezele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ca ți in proiectul Directivelor Congresului al X-lea al partidului privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976—1980, aflate în dezbaterea întregului popor, dezvoltarea puternică a industriei apare pe prim plan, ca o coordonată majoră a programului multilateral de dezvoltare a patriei în următorii ani. Aceste documente programatice, de înaltă valoare principială și practică, ilustrează pregnant concepția partidului nostru, potrivit căreia industrializarea socialistă înseamnă nu o simplă construcție de întreprinderi, nu o însumare mecanică a industriilor, ci un vast program care să ducă la făurirea unei economii moderne, bazată pe producția în ritm înalt a ramurilor cheie ale industriei — energetica, metalurgia, construcțiile de mașini, chimia —, la introducerea largă progresului tehnic, la asigurarea a independenței economice a țării, ca singura bază viabilă a celei politice. In ambele documente iși găsește expresia și alt fapt, deosebit de important pentru caracterizarea realismului, a concepției de perspectivă in politica economică a partidului și statului, și anume consecvența cu care partidul promovează, ținind seama de condițiile concrete și specifice ale țării noastre, politica marxist-leninistă de industrializare socialistă. Continuind cele mai înaintate tradiții din gândirea românească, respingind cu fermitate și clarviziune științifică concepțiile reacționare, potrivit cărora România ar fi trebuit să rămînă la nesfîrșit in situația de țară „eminamente agricolă", Partidul Comunist Român a subliniat, încă de acum un sfert de veac, la Conferința Națională a partidului din 1945, în plină revoluție populară, necesitatea covârșitoare a industrializării socialiste in făurirea unei economii moderne. Anii de construcție socialistă, experiența căpătată in ultimii 35 de ani atestă întreaga politică de industrializare socialistă a partidului nostru drept cale sigură spre înflorirea economică și socială a patriei, spre asigurarea unui înalt nivel de bunăstare și civilizație al întregului popor. Pornind de la teza materialismului istoric, potrivit căreia baza progresului general al omenirii o constituie economia, dezvoltarea forțelor de producție ale societății, atît Tezele C.C. al P.C.R., cit și proiectul de Directive ale Congresului al X-lea al partidului, trăgindu-și seva din analiza profundă a cerințelor vieții, din studierea atentă a realităților în toată complexitatea lor, polarizează atenția spre mobilizarea principalelor resurse materiale și umane, spre construirea unei econo- Gheorghe TRANDAFIR, secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R. mii moderne, competitive. Așadar, pentru înflorirea multilaterală a societății noastre, pentru adaptarea la cerințele in continuă creștere ale științei și tehnicii contemporane, constanța politicii economice a partidului, concretizată in continuarea neabătută a industrializării socialiste — pivot al progresului general al societății noastre, al făuririi unei economii moderne — apare ca o legitate obiectivă, ca echivalentul progresului calitativ. Numai pe o asemenea bază este posibilă afirmarea multilaterală a superiorității socialismului, ridicarea României socialiste la un înalt grad de civilizație și bunăstare, înaintarea ei spre culmile comunismului. Tezele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, perspectivele luminoase pe care ni le oferă vastul program cuprins in proiectul de Directive ale Congresului al X-lea al P.C.R. constituie, in același timp, sinteza esențială a activității și politicii partidului, a drumului glorios străbătut de poporul nostru in anii construcției socialiste. Ceea ce cu un sfert de veac în urmă părea un vis, ceea ce stîrnea uneori zimbete, alteori furia turbată in rîndurile reactiunii externe și interne, constituie azi fapte împlinite. Preluînd conducerea unei țări înapoiate din punct de vedere economic, cu un aparat de producție în mare parte distrus de (Continuare in pag. a IlI-a) /WWWWWVWWVi^ Șantierul naval Constanța, la a 70-a aniversare Perpetua primăvară In holul clubului Șantierului naval, acolo unde o mină în dominatică și în egală măsură gingașă a aranjat o expoziție de fotografii și mai multe machete care punctau vizual, într-o telegrafică și sugestivă trecere peste șapte decenii, trecutul și prezentul S.N.C., priveam fețele oamenilor. Veniseră, la tinereasca aniversare a bătrînului șantier, Vasile Grineață și Chiriță Manea, Constantin Popa și Constantin Dragomir, Pavel Popa și Nicolae Moroianu, Ștefan Lungeanu și Mircea Dumitriu și tovarășii lor din generația veteranilor, cu timplele încărcate de ani și de amintiri. Și mai veniseră cei aflați la virsta fierbinte a primăverii, constructorii navali ai lui Nichita Stoica și Gheldagi Uzeir, mecanicii lui Ion Sirbu, oamenii care și-au legat exuberanțele tinereții de împlinirile prezentului,, singura vîrstă a șantierului cunoscută lor. Pentru veterani, sărbătoarea a fost un prilej de rememorare a faptelor de demult petrecute, a unor clipe de bărbătească înfruntare a lipsurilor, a condițiilor aspre de muncă, de ridicare demnă și curajoasă la lupta împotriva orînduirii potrivnice împlinirii destinului lor de om și de meșter. Pentru cei tineri, a .. instructivă, vie și palpitantă lecție de istorie... N. CONST. Nicolae FĂTU (Continuare in pag a IlI-a) Adunări cu prilejul „Zilei învățătorului“ Ieri dimineață, în sala Teatrului de dramă și comedie a avut loc adunarea festivă a cadrelor didactice din municipiul Constanța cu ocazia „Zilei învățătorului“. Cu acest prilej, educatoare, învățători și profesori din școlile generale, licee și școlile profesionale din oraș și-au exprimat recunoștința fierbinte față de grija pe care partidul și statul nostru socialist o acordă slujitorilor școlii, dezvoltării generale a învățământului — parte integrantă a procesului complex de edificare socialistă care a cuprins întreaga viață economică și social-culturală a României contemporane. Luînd cuvîntul la această adunare, tovarășul Nicolae PETRE, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Constanța, a felicitat călduros cadrele didactice pentru rezultatele bune obținute în procesul de instruire și educare a tinerei generații. Subliniind nivelul înalt de dezvoltare a rețelei școlare din municipiul Constanța, vorbitorul a subliniat că cele 12 licee, 55 de școli generale, 47 de grădinițe în care își desfășoară activitatea 1.560 de cadre didactice chemate să instruiască și să educe peste 37.500 de elevi, lărgirea bazei materiale în ultimii trei ani cu incă 120 de săli de clasă, noile spații ce vor intra în funcțiune la începutul noului an școlar, sunt încă o dovadă grăitoare a sprijinului permanent pe care îl acordă partidul și statul nostru socialist instruirii tineretului școlar. In cuvîntul lor, mai multe cadre didactice — învățători, educatoare și profesori — și-au manifestat adeziunea deplină față de politica internă și externă a partidului exprimată în Tezele proiectul de Directive ce vor fi și supuse Congresului al X-lea al partidului. Un mare număr de cadre didactice, pentru activitatea îndelungată și fructuoasă desfășurată la catedră, au fost distinse cu titlul de profesor emerit, cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România etc. Aceasta demonstrează prețuirea de care se bucură slujitorii școlii, cei care pregătesc pentru viață pe viitorii constructori ai societății noastre. Adunarea a adoptat, într-o atmosferă de însuflețit entuziasm, o telegramă adresată Comitetului Central al partidului, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU personal. Adunări ale cadrelor didactice au avut loc cu prilejul „Zilei învățătorului“ în toate orașele și comunele județului nostru. Pe 3.000 ha. orzul a fost recoltat Sondajul zilnic în teren, măsură sigură de a introduce la timp combinele in lan După cum am anunțat, de mai multe zile, in numeroase unități agricole din județul nostru, a început recoltatul orzului. „Premiera“ acestei campanii de strîngere a cerealelor a fost primită cu un viu entuziasm de mecanizatori și cooperatori, de toți acei care muncesc pe ogoarele județului nostru. In cooperativele agricole din Cobadin, Pecineaga, Credința și Osmancea, recoltatul orzului a fost încheiat. Producția depășește cu cîteva sute de kilograme la hectar pe cea prevăzută in plan. Pe multe sole, locul orzului a fost luat, de acum, de furajele semănate in cultură dublă. Avansate cu recoltatul orzului sunt și cooperativele agricole din Darabani, Tătaru și Movilița. In raza de activitate a I.M.A. Cobadin, „23 August" și Chirnogeni, recoltatul e pe sfîrșite. Mecanizatorii îi ajută pe cooperatori la eliberarea terenului și însămințarea culturilor duble. Pînă aseară, cooperatorii din județul nostru au reușit să recolteze aproape 1.000 ha cu orz. Intr-un ritm intens se lucrează la recoltatul orzului și în unele întreprinderi agricole de stat. Pină aseară, acestea au recoltat aproape 2.000 ha, evidențiindu-se I.A.S. Independența și Dorobanțu. Trebuie să spunem, însă, că față de suprafața însămințată cu orz realizările privind recoltatul sunt incă mici. Verificarea zilnică a stadiului de vegetație a orzului constituie măsură sigură de a se cunoaște , precis cînd trebuie introduse combinele in lan. Să nu se uite că se apropie recoltatul griului și deci pînă atunci întreaga suprafață de orz trebuie strânsă de pe cîmp. De asemenea, va trebui ca peste tot miriștea de orz să fie arată și însămințată cu culturi furajere. Organizarea temeinică a muncii, grija permanentă de a nu se pierde nici un bob, de a se strînge cu grijă paiele și a se executa imediat arăturile pentru o nouă însămînțare — iată cîteva lucruri care nu trebuie scăpate din vedere în aceste zile. Stă în putința tuturor oamenilor muncii din agricultură de a face totul pentru stringerea la timp a recoltei. Noi obiective date in folosință . De curînd, în orașul Mangalia s-a dat in folosință noua piață pentru aprovizionarea populației. In piață funcționează un magazin de coloniale cu autoservire, măcelărie, pescărie, un centru cu produse lactate, magazine pentru desfacerea piunii, a fructelor și zarzavaturilor. Toate magazinele sunt dotate cu mobilier și instalații moderne. • Din luna iunie, Policlinica teritorială Mangalia a Început să funcționeze cu toate cabinetele de specialitate. Unele cabinete, cum ar fi: boli interne, radiologie, stomatologie copii și adulți, consultații și tratamente pentru copii funcționează în două schimburi. In curînd se vor da în folosință cabinetele de hidroterapie, nomoloterapie, fizioterapie. Ion GHIONDEA, coresp. 1 • In curînd, o nouă premieră j • SPORT i Rinduri pestrițe . ^ f \