Dobrogea Nouă, iulie 1969 (Anul 22, nr. 6494-6520)

1969-07-22 / nr. 6512

\ ► i fr V I 4. STAPINUL TERREI, OMUL, A CUCERIT O PRIMA PLANETA Tn pagina a IV-a VIZITA CONDUCĂTORILOR DE PARTID ȘI DE STAT IN JUDEȚUL ARGEȘ Primirea entuziastă făcută tovarășului Nicolae Ceaușescu In cursul zilei de luni, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer. Împreună cu tovarășii Manea Mănescu și Dumitru Popescu au făcut o vizită de lucru in județul Argeș. Vizita a prilejuit intilniri cu oamenii muncii din industrie și agricultură, cu cadre de conducere din economie, cu activiști de partid și de stat. Prezența conducătorilor de partid și de stat pe meleagurile argeșene a fost salutată cu căldură și entuziasm de zeci și zeci de mii de cetățeni, care și-au manifestat, și cu acest prilej, încrederea și atașamentul deplin față de politica marxist-leninistă a partidului nostru, hotărîrea de a nu precupeți nici un efort pentru înfăptuirea ei. Oamenii muncii argeșeni au reafirmat entuziasmul cu care întimpină Congresul al X-lea al partidului, eveniment de seamă în viața partidului și statului nostru, a hotărîrii maselor largi de a îndeplini marile sarcini pe care partidul le pune în fața celor ce muncesc. Vizita in județul Argeș se adaugă șirului de puternice manifestări a unității Întregului nostru popor in jurul Partidului Comunist, a Comitetului său Central in frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Argeșul sub semnul profundelor transformări socialiste au trecut numai citeva zile... încă nu s-a stins in suflete ecou) manifestațiilor entuziaste cu care cetățenii județelor Cluj, Maramureș, Satu Mare, Bihor și Arad l-au primit pe conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Sunt încă vii în amintirea tuturor gesturile încărcate de emoție, marea de mare ce-l însoțeau de-a lungul întregului traseu pe secretarul general al Comitetului Central al Partidului. Și iată, conducătorii partidului și statului nostru s-au intilnit din nou cu cetățenii intr-o vizită intrată in tradiția vieții publice din România. De astă dată, onoarea de a fi gazde le-a revenit cetățenilor județului Argeș. Pe apa Argeșului, in locurile din preajma ei s-ar putea spune că istoria este o realitate palpabilă. Pe aceste locuri s-au purtat glorioase lupte pentru neatîrnare și s-au înfiripat nemuritoare fapte de cultură menite să ducă la luminarea celor mulți. Argeșul zilelor noastre continuă să sporească acest tezaur prin munca harnicilor locuitori ai acestor meleaguri ce scriu file memorabile in istoria contemporană a României. Să incepem cu industria. Dacă in urmă cu un sfert de veac geografia economică a acestei zone consemna existența numai a cîtorva mine rudimentare de cărbuni, a Fabricii „Textila“ — Găvana și a cîtorva ateliere, astăzi chiar și o sumară prezentare a noilor unități ale industriei noastre socialiste ar ocupa un spațiu impresionant. Materializarea politicii de dezvoltare armonioasă a întregului teritoriu al patriei, marile combinate industriale construite sau în curs de construcție au dat o nouă înfățișare orașelor și satelor argeșene. Politica partidului de industrializare socialistă își găsește aici o expresie din cele mai grăitoare, a metamorfozat radical viața acestor meleaguri minunate, punind in valoare avuțiile și energia nesecată a oamenilor săi. In Argeș a răsărit o impresionantă pădure de sonde, care avea să transforme aceste locuri într-o nouă zonă petrolieră a țării. Aici s-a înălțat una din cele mai mari și mai moderne hidrocentrale, care împreună cu alte șase uzine formează o puternică bază energetică a țării. De aici a pornit la drum, în august 1968, primul autoturism românesc și tot aici, acum, în aceste zile, harnicii constructori ridică noi citadele ale industriei noastre chimice. Numai în ultimii trei ani, producția chimică a crescut de aproape trei ori față de anul 1965, cea de energie electrică o dată și jumătate, iar industria constructoare de mașini cu 76 la sută. In 1968, Întreprinderile industriale din județ au realizat o producție globală de 5,2 miliarde lei, de 12 ori mai mare decit aceea a anului 1950. Aici, în județul Argeș se află industria de autoturisme românești. Tot aici se realizează 87 la sută din producția de tananți, aproape 40 la sută din aceea de negru de fum și peste o cincime din producția de plăci fibrolemnoase. Este de ajuns să amintim Rafinăria din Pitești, Fabrica de motoare electrice, Fabrica de stofe „Argeșeana“, o fabrică de bere, una de preparate din carne, și înțelegem amploarea procesului de industrializare socialistă pe plaiurile argeșene. Graiul cifrelor se arată la fel de edificator și atunci cind ne referim la agricultura județului Argeș. Aici iși desfășoară activitatea 6 întreprinderi agricole de stat, 5 întreprinderi de mecanizare a agriculturii și 123 de cooperative agricole de producție. In clipa de față, pe ogoarele argeșene lucrează aproape 2000 de tractoare, aproape 900 de combine și peste 1100 de semănători mecanice. Avuția obștească a cooperativelor a crescut, față de 1965, cu 30 la sută. Sutele de școli noi, un institut de învățămint superior, căminele culturale, bibliotecile constituie o bază materială deosebit de puternică a vieții spirituale în plină efervescență pe meleagurile Argeșului, realități ale acestui proces de intensă evoluție de toate planurile cu care cetățenii județului se mindresc pe bună dreptate. Intr-o astfel de atmosferă de bilanț al muncii creatoare, prilejuită de intensele pregătiri pentru cel de-al X-lea Congres al partidului și pentru a XXV-a aniversare a eliberării patriei, i-au intimpinat argeșenii pe conducătorii partidului și statului nostru, care au vizitat ieri județul. (Continuare în pag. a II-a) (Continuare în pag. a II-a) Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la mitingul din Pitești Dragi tovarăși. Dați-mi voie să vă adresez dv., tuturor locuitorilor din orașul Pitești și județul Argeș un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, al guvernului și al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, ovații, se scandează „Ceaușescu, Ceaușescu“, „P.C.R., P.C.R.“). Vizita noastră in județul Argeș se înscrie în activitatea generală a Comitetului nostru Central, a conducerii partidului statului de a se consfătui cu oai menii muncii, acum in preajma celui de-al X-lea Congres al partidului, de a discuta împreună cum s-au înfăptuit directivele Congresului al IX-lea al partidului, ce avem de făcut pentru a asigura dezvoltarea în ritm ascendent a patriei noastre socialiste. Cunosc Piteștiul din 1935. Aici sunt mulți dintre doi care-și aduc aminte cum arăta Piteștiul atunci. Dar chiar și mai aproape, prin 1964, și atunci Piteștiul avea o industrie destul de slabă. In cei 4 ani care au trecut de la Congresul al IX-lea se poate spune că Piteștiul s-a transformat radical, atît din punct de vedere industrial cit și în ce privește aspectul general al orașului și viața oamenilor muncii. Noile combinate construite în ultimii ani în Pitești și care încep de pe acum să producă arată ce eforturi mari au făcut statul, partidul, pentru industrializarea patriei noastre. Piteștiul este din acest punct de vedere un exemplu — dar nu numai Piteștiul, în toate colțurile țării în anii socialismului au fost create mii de întreprinderi. In cei 25 de ani de la eliberarea patriei, în cei 20 de ani de construcție socialistă, România s-a transformat dintr-o țară înapoiată din punct de vedere industrial și agricol într-o țară cu o puternică industrie, cu o agricultură înfloritoare, în care viața poporului este tot mai îmbelșugată, tot mai frumoasă (Aplauze puternice, prelungite, orații). Am vizitat astăzi citeva din noile obiective ale orașului dv. Sunt întreprinderi și combinate, uzine moderne, care constituie o mindrie nu numai pentru oamenii muncii din Pitești ci o mindrie pentru întregul nostru popor. Au fost construite aici Combinatul petrochimic și rafinăria, care de pe acum aproape egalează vechiul combinat de la Brazi și care are frumoase perspective de dezvoltare. S-a construit și dă de acum producție uzina de automorbile, care in 1915 va produce anual 50.000 de autoturisme. S-au dezvoltat numeroase ale industriei ușoare, alte uzine In construcția acestor întreprinderi s-au investit în 3 ani peste 8 miliarde lei. Toate acestea au cerut și cer încă o muncă serioasă. Este adevărat că aceste obiective industriale au fost ridicate intr-un timp relativ scurt, că ele au început să producă, unele dau rezultate bune — mă refer în special la Uzina de automobile, care a fost pusă în producție intr-un an și jumătate, și la alte obiective, care, de asemenea, au fost date in producție intr-un termen relativ scurt. Aceasta dovedește capacitatea organizatorică de construcție a muncitorilor și inginerilor, și, în același timp, capacitatea lor de a-și însuși tehnologia modernă a producerii utilajelor, cu un grad ridicat de complexitate. Țin să felicit, cu prilejul acestui miting, pe toți oamenii muncii din construcții care in acești ani au depus mari eforturi pentru a asigura îndeplinirea importantelor sarcini ce le-au revenit. (Aplauze puternice, ovații). De asemenea, doresc să adresez felicitări muncitorilor, tuturor întreprinderilor din Pitești și din județul Argeș pentru munca lor rodnică, pentru felul cum își îndeplinesc sarcinile mari pe care le au (aplauze puternice, prelungite, ovații). Dragi tovarăși, reaminînd seama că, in majoritator, noile obiective incep de-abia din anul acesta să intre în producție — unele vor intra la sfirșitul anului, altele in cursul anului viitor — aș dori să mă adresez tuturor muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, tuturor comuniștilor cerându-le să depună eforturi pentru a-și însuși în cele mai bune condiții minuirea și conducerea utilajelor moderne cu care sunt înzestrate noile unități, spre a asigura ca, în cel mai scurt timp, acestea să lucreze cu întreaga lor capacitate, să asigure creșterea producției industriale în conformitate cu prevederile din plan. Felul în care s-a muncit până acum ne dă convingerea că această sarcină de onoare și de cinste va fi îndeplinită (aplauze puternice, ovații). Doresc, de asemenea, să subliniez activitatea desfășurată de organizațiile de partid, de comitetele de partid, de comitetul județean, care au desfășurat o muncă rodnică, pentru a organiza și uni eforturile oamenilor muncii de pe aceste meleaguri, in lupta pentru îndeplinirea tuturor acestor sarcini. Doresc să felicit pe comuniști, comitetul județean, activul său și să le urez succese tot mai mari în activitatea lor (aplauze prelungite). Cred că nu este necesar să mai insist asupra felului în care se îndeplinește programul elaborat de Congresul al IX-lea, aveți sub ochii dv. realitatea, cunoașteți felul în care partidul nostru acționează și traduce în viață acest program. In întreaga țară s-au dezbătut tezele Comitetului Central și Directivele pentru următorul plan cincinal — documente care trasează perspectivele dezvoltării viitoare a patriei noastre socialiste. Faptul că toate organizațiile noastre de partid, toate conferințele de partid — care s-au încheiat ieri — au adoptat in unanimitate Tezele și Directivele demonstrează atît justețea și realismul acestor documente cit și unitatea de nezdruncinat a întregului nostru popor în jurul partidului, a politicii sale (aplauze puternice). Aceste documente au fost dezbătute de întregul popor, de oamenii muncii din întreprinderi și instituții, din cooperative, din comune și orașe. Putem spune că nu există cetățean al României socialiste care să nu-și fi r IN CITEVA ZILE, RECOLTATUL GRIULUI POATE ȘI TREBUIE SA FIE ÎNCHEIAT • Griul a fost strîns de pe 129.000 ha . La Darabani, Vîrtop, Căscioarele și Medgidia, cooperatorii au încheiat lucrarea ® I.M.A. Cobadin în frunte la recoltatul grîului — 81 la sută • I.M.A. Hîrșova a cedat de cîteva zile locul de lider. S-a lucrat din plin la recoltat și sîmbătă și duminică. Numai în cursul acestor două zile, griul a fost strîns pe 24.000 ha. La Medgidia, Vîrtop, Căscioarele și Darabani, tot griul a fost adunat din lanuri. In prezent, mecanizatorii și cooperatorii lucrează la eliberarea terenului de paie, executarea arăturilor și insămînțarea colturilor duble. In această dimineață, au raportat terminarea recoltatului alte 11 cooperative agricole, din care amintim pe cele din Lanurile, Osmancea, Satu Nou, Scărișoreanu, Veteranu etc. Se mențin încă, intr-un mod neexplicabil, decalaje mari între întreprinderile de mecanizare, deși cu mici excepții, condiții bune de lucru au fost peste tot. Cum poate fi explicat faptul că în fazele de activitate ale I.M.A. Sibioara, Mircea Vodă și Hîrșova, care la început luaseră un avans la recoltat, în prezent se lucrează foarte lent, proporția realizărilor fiind cuprinsă între 63—68 la sută . Aceasta în timp ce în alte faze ale întreprinderilor griul a fost recoltat pe mai bine de trei sferturi din suprafața însămînțată (Cobadin, Albești și Independența). Apreciem eforturile susținute ale mecanizatorilor și cooperatorilor din razele Băneasa și Adamclisi, care I.M.A. față de condițiile de lucru, paralel cu recoltatul grîului, se străduiesc să execute arături și să însămînțeze culturi furajere pe suprafețe apreciabile. Sunt, în schimb, și unități cooperatiste care lucrează foarte încet la recoltat, existînd încă suprafețe mari de pe care griul încă n-a fost strîns. La Fîntînele, de pildă, mai sînt de recoltat 800 ha, la Plopeni — 750 ha, la Rîmnic — 650 ha, la Movila Verde și Comana — 480 ha și, respectiv, 450 ha. De fapt, procentele înscrise în harta alăturată, redau proporția realizării planului la recoltatul grîului în fiecare comună. Și întreprinderile agricole de stat lucrează, intens la recoltat,. Pină ieri dimineață, aceste unități au strîns griul de pe mai bine de 58.000 ha, adică 67,3 la sută din plan. La Medgidia, Crucea, Dorobanțu și Stupina, recoltatul grîului se apropie de sfîrșit. Paralel cu recoltatul se execută arături și se însămînțează culturi duble. Pină acum, pe întregul județ, au fost arate aproape 40.000 ha din cele 52.000 ha planificate pentru această perioadă. Cu excepția unităților deservite de I.M.A. Castelu și Mircea Vodă, în restul, realizările la arături sînt foarte mici. In privința însămînțării culturilor duble, acestea s-au realizat pe mai bine de 23.000 de ha . In frunte se situează unitățile deservite de I.M.A. Castelu, Mihai Viteazu, Pantelimonu, Horia, Hîrșova, Cobadin, Adamclisi și Băneasa. Față de timpul în care ne aflăm sînt condiții ca peste tot în următoarele cîteva zile recoltatul griului să fie încheiat. Acest lucru depinde de organizarea muncii, de folosirea la maximum a timpului bun de lucru. Acum, mai mult ca oricînd, pierderile pot fi mai mari în situația cind recoltatul grîului se tărăgănează dintr-un motiv sau altul. Să evităm acest lucru. St. MIHAI