Dobrogea Nouă, februarie 1971 (Anul 24, nr. 6984-7007)

1971-02-02 / nr. 6984

Anul XXIV, nr. 6984I PROLETAR] DIN TOATE TARILE, UN IȚI-VA ! Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Marți, 2 februarie 1971 4 pagini, 30 bani DEPĂȘIRE DE 13.000 LEI Vremea frumoasă din această lună, de început rodnic al noului cincinal, a dat posibilitate harnicului colectiv al Întreprinderii de prelucrare a tulpinilor de in din Mangalia să lucreze din plin. Astfel, planul lunar de producție globală a fost îndeplinit în ziua de 29 ianuarie. Pînă la finele lunii — ne comunică economistul Virgil Arsene — se va mai realiza la același indicator o depășire de peste 13 mii lei. PIESE DE SCHIMB PRIN RECONDIȚIONARE In anul trecut a existat o experiență bună în recondiționarea pieselor vechi utilizate la reparația tractoarelor, mașinilor agricole și utilajelor proprii. Această operație a adus economii de oțeluri, metale neferoase și manoperă în volum de circa 1 milion lei. Ca urmare, în anul acesta, colectivul Uzinei de reparații din Năvodari a luat toate măsurile pentru utilizarea la reparația utilajelor din dotare a unui volum de peste 20 la sută piese vechi din totalul celor folosite, față de numai 15 la sută, proporție realizată anul trecut. la STA- Constanța Trasee noi Pentru a veni în sprijinul cetățenilor, începînd de la 1 februarie, Întreprinderea de transporturi auto Constanța înființează noi trasee. Este vorba de traseul (deocamdată se deschide cu titlu experimental) Murfatlar — Poarta Albă — Nătzarcea — bifurcație Ovidiu. Cursele circulă din două în două ore începînd de la 6 dimineața și pînă la ora 16,30 — din Murfatlar spre bifurcație, și de la 6,50—17,30 invers. După cum ne declara tovarășul ing. Stere Proșcanu, directorul Î.T.A., tot de la 1 februarie l-am introdus pe ruta Mangalia — Albești și invers încă două perechi de curse în afara celor obișnuite. Din Mangalia au plecarea la orele 12 și 19, iar din Albești la orele 13 și 19,40. Marile realizări economice și social-culturale desprinse din Comunicatul privind îndeplinirea planului pe anul trecut constituie O MÎNDRIE pentru întregul popor, UN ÎNDEMN de a munci și mai spornic Deși lui an deosebit față de alții, deși sarcinile au fost mai mari și mai complexe, iar înfăptuirea lor a cerut eforturi mai mari, o vastă muncă politică și organizatorică, cifrele prezentate de Comunicatul cu privire la îndeplinirea planului de dezvoltare economico-socială României arată elocvent că in anul a trecut, ultimul din cincinalul 1966— 1970, s-a muncit mai bine și s-a obținut mai mult în comparație cu alți ani. Cifrele, rezultatele, faptele — laconic prezentate — ilustrează grăitor dimensiunile și sensul direcțiilor dezvoltării vieții economice și sociale a țării, marchează suișul neîntrerupt, dinamic și multilateral al societății noastre socialiste pe calea progresului și civilizației. Dar, ceea ce se desprinde cu ușurință, la prima vedere din Comunicatul publicat, ceea ce iese cu pregnanță în evidență sunt progresele înregistrate în dezvoltarea și perfecționarea forțelor de producție, în creșterea producției materiale, in toate domeniile vieții economice și sociale. Oglindind efectele pozitive ale măsurilor de perfecționare a conducerii economiei inițiate și aplicate de partidul nostru, efectele pozitive ale vastului program de investiții realizat în întregul cincinal încheiat, ale acțiunilor întreprinse în ridicarea calității și eficienței economice în toate domeniile, principalii indicatori ai dezvoltării economice a țării în anul 1970 (excepție făcînd producția globală agricola) au fost îndepliniți și depășiți in comparație cu realizările anului 1969. Astfel, începînd cu produsele industriale de bază — energie electrică, oțeluri aliate, locomotive Diesel și electrice, autoturisme, fibre și fire sintetice etc. — producția globală industrială a crescut, comparativ cu anul 1969, cu 12 la sută, obținîndu-se un spor de producții in valoare de 31,7 miliarde lei. Au existat fără îndoială greutăți provocate de inundațiile catastrofale din anul trecut; au existat intirzieri in punerea in funcțiune a unor obiective și capacități de producție, altele n-au atins parametrii proiectați. Cu toate acestea planul la producția globală industrială pe 1970 a fost îndeplinit în proporție de 100,6 la sută. Aceasta arată că sunt posibilități pentru o mobilizare și mai mare a resurselor materiale și umane, pentru stabilirea unor noi măsuri care să asigure obținerea unor rezultate superioare in toate domeniile în perioada primului an al cincinalului în care am pășit. Ultimul an al cincinalului care s-a încheiat cu o lună in urmă a accentuat rolul deosebit de important al factorilor calitativi in dezvoltarea economiei, a determinat noi succese in ridicarea eficienței economice. Statul socialist a luat noi măsuri pentru înzestrarea întreprinderilor cu mașini și instalații noi, s-au aplicat tehnologii moderne, s-a perfecționat organizarea muncii și ridicarea calificării forței .Continuare in pag. a lll-a) 1969 1970 Brigăzile artistice de agitație, la rampă! Sîmbată și duminică a avut loc în Sala clubului C.N.M. „Navrom” din Constanța (după ce o altă fază a aceleiași competiții s-a desfășurat la Medgidia) faza județeană din cadrul întrecerii republicane a brigăzilor artistice de agitație de la orașe și sate. La această amplă manifestare dedicată apropiatului semicentenar al P.C.R. au participat formații ale caselor de cultură, căminelor culturale și comitetelor sindicale din mai multe comune și orașe ale județului : Hîrșova, Medgidia, Constanța, Ovidiu, Negru Vodă, Pantelimon etc. La acest veritabil eveniment al mișcării artistice de amatori au participat tovarășii PETRE IONESCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean Constanța, și CONSTANTIN CARATA, președintele Consiliului județean al sindicatelor. Brigada artistică constituie un gen adecvat tuturor patentelor artistice amatoare de la orașe și sate. Vitalitatea acestui gen artistic derivă în primul rună din faptul că el se inspiră dintr-o realitate și actualitate imediată, foarte „familiară“ atît auditoriului cit și interpreților, posedînd în același timp certe virtuți educative. în alt plan, brigada se poate compara cu o gazetă agitatorică vie, cu o mare eficiență în crearea unui curent de opinie, privind activitatea oamenilor.■ Faza județeană a întrecerii republicane a brigăzilor artistice de agitație s-a încheiat cu un real succes de public și de participare, chiar dacă prezența unor formații nu s-a situat la nivelul artistic impus de o asemenea întrecere competițională. Cele mai reușite programe de brigadă — atît sub aspectul interpretării, cît și al conținutului — au fost cele prezentate de brigăzile artistice ale căminelor culturale din Albești, Ovidiu, Negru Vodă, Mihai Viteazu, de la Casa de cultură din Medgidia și de la Fabrica de ciment din același oraș, iar din Constanța — brigăzile artistice ale Combinatului textil („6 fete indiscrete“ — instructor Ion Toma) și S.N.C. („La ora asta“ — instructor Muzafer Hamid). Următoarea întrecere a brigăzilor artistice de agitație este programată la data de 11 februarie, ciind va avea loc :trecerea în revistă a celor mai bune brigăzi artistice" ce vor reprezenta județul Constanța în fani pe țară. . In prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, ieri a avut loc la Slobozia CONSFĂTUIREA DE LUCRU a cadrelor de bază din agricultură și a activului de partid din județul Ialomița După vizita pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut-o sîmbătă, 39 ianuarie, în unități agricole din județul Ialomița, oamenii muncii de pe ogoarele Bărăganului au avut bucuria, in cursul dimineții de luni, 1 februarie, de a primi din nou in mijlocul lor pe conducătorul iubit al partidului și statului, care a venit să participe la Consfătuirea de lucru a cadrelor de bază din agricultură și a activului de partid al județului Ialomița. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, însoțit de tovarășii Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor, Angelo Miculescu, ministru secretar de stat la Ministerul Agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor, a fost intimpinat la Slobozia de membrii biroului Comitetului județean al P.C.R., de toți participanții la Consfătuire. Prezența secretarului general a prilejuit o nouă și vibrantă manifestare de dragoste și atașament față de partid, față de tovarășul Nicolae Ceaușescu, de fierbinte recunoștință pentru grija statornică ce o poartă dezvoltării agriculturii socialiste, ridicării continue a nivelului de viață a lucrătorilor de pe ogoare, a întregului nostru popor. Ca și vizitele de lucru ale conducătorului partidului și statului in întreprinderi industriale, in unități agricole, prilej de amplu și fructuos dialog cu făuritorii de bunuri materiale, de analiză concretă, la fața locului, a problemelor complexe pe care le pune viața, realitățile construcției socialiste, și Consfătuirii de ieri a stat sub semnul aceleiași participări nemijlocite a oamenilor muncii la elaborarea și înfăptuirea politicii partidului. Și-a găsit încă o dată o expresie grăitoare stilul de muncă propriu secretarului general al partidului — de a se sfătui permanent cu poporul, de a asculta cuvintul oamenilor, despre succesele și preocupările lor, jalonind prin sale prețioase noi direcții indicațiile pentru ridicarea întregii activități la nivelul marilor sarcini ale noului cincinal, pentru lichidarea lipsurilor și neajunsurilor, ca societatea noastră socialistă să pășească neabătut înainte pe drumul progresului său multilateral. In aceeași atmosferă de lucru, de puternic entuziasm, mărturie elocventă a democratismului orinduirii noastre, a legăturilor indisolubile dintre partid și popor, se desfășoară in aceste zile în toate județele țării consfătuiri ale cadrelor de bază din agricultură și ale activului de partid, la care sunt prezenți membri ai Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al Comitetului Central. Adine grăitor pentru Înalta responsabilitate patriotică a lucrătorilor din agricultura județului Ialomița, hotărîți să-și aducă aportul sporit de muncă și hărnicie, la obținerea de noi succese, a fost cuvintul participanților la Consfătuire, atît de bogat în substanță, atît de prețios prin încărcătura de idei, reflectând acea profundă transformare a oamenilor din Bărăgan pe care avea s-o sublinieze tovarășul Ceaușescu in cuvîntarea sa. Președinți de cooperative agricole, brigadieri, mecanizatori, șefi de ferme, directori de beri agricole de stat și întreprinstațiuni pentru mecanizarea agriculturii, ingineri agronomi, țărani cooperatori pensionari, secretari ai Comitetelor comunale de partid au dat o înaltă apreciere expunerii tovarășului Ceaușescu la ședința de lucru de la C.C. al P.C.R. din noiembrie 1970, subliniind importanța ei deosebită pentru mersul înainte al agriculturii, pentru sporirea contribuției sale la dezvoltarea economiei naționale. Ei au exprimat adeziunea unanimă a tuturor celor ce muncesc in agricultură față de întregul complex de măsuri elaborat de conducerea partidului, adresind in numele zecilor de mii de țărani cooperatori, mecanizatori, lucrători din întreprinderile agricole de stat, cele mai vii mulțumiri, tovarășului Ceaușescu pentru neobosita sa preocupare de a găsi căile prin care agricultura să prospere, incit viața oamenilor de la sate și a întregului popor să devină tot mai îmbelșugată, mai înfloritoare. Cu îndreptățită mândrie, vorbitorii au înfățișat tabloul marilor prefaceri din anii socialismului, datorită sprijinului permanent primit din partea partidului și statului, muncii însuflețite a țărănimii, a tuturor celor ce fac tot mai roditoare ogoarele Bărăganului. Cu puterea de convingere a faptelor, cifrelor, participanții la Consfătuiare au demonstrat că, odată cu creșterea an de an a producției animale și vegetale, au sporit veniturile oamenilor, iar satele ialomițene, ca de altfel satele din întreaga patrie, și-au schimbat înfățișarea. " Trăsătura dominantă a lucrărilor Consfătuirii a constituit-o analiza multilaterală, bazată pe o bogată experiență, pe realități, a muncii din toate sectoarele agriculturii județului. Ca adevărați gospodari, ca oameni care își pun la inimă bunul mers al treburilor, cei ce au luat cuvintul, au arătat că recentele hotărâri ale conducerii partidului au stimulat și mai mult inițiativa creatoare a celor de pe ogoare, declanșînd entuziasmul și hotărirea lor de a face totul pentru transpunerea în viață a complexului de măsuri elaborat de partid. In acest spirit, de la tribuna Consfătuirii s-au făcut auzite propuneri valoroase menite să conducă la valorificarea mai deplină a mijloacelor, a resurselor de creștere a producției vegetale și animale pe care le oferă Bărăganul, au fost exprimate angajamente solemne nu numai de a realiza exemplar sarcinile planului pe anul 1971 ci și de a le depăși prin producții suplimentare, prin mai buna organizare a muncii. Totodată, vorbitorii au conferit lucrărilor un spirit combativ, imbinînd recunoașterea deschisă a propriilor lipsuri cu critica judicioasă la adresa muncii ministerului de resort, a altor foruri centrale legate nemijlocit, prin activitatea lor, de problemele agriculturii ca și la adresa organelor locale. In încheierea lucrărilor Consfătuirii, primit cu vii și puternice ovații, care nu contenesc minute in șir, a luat cuvântul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cuvântarea amplă, atotcuprinzătoare a secretarului general care deschide noi orizonturi, noi perspective muncii din agricultură, a fost urmărită cu cel mai viu interes de toți participanții, fiind subliniată în repetate rânduri cu îndelungi aplauze. La sfirșit, sutele de participanți aclamă, scandează numele partidului, al tovarășului Nicolae Ceaușescu. Este o atmosferă de puternic entuziasm, vibrantă expresie a unității de monolit dintre partid și popor, a adeziunii ferme a oamenilor muncii la politica internă și externă, marxist-leninistă a Partidului Comunist Român. Ion MĂRGINEANU Șantierul tineretului Duminică dimineața, peste 1.000 de tineri din municipiul Constanța au participat la festivitatea deschiderii oficiale a șantierului local al tineretului pentru construcția unui complex cultural-sportiv. Continuînd frumoasele tradiții de muncă patriotică, tineretul constănțean s-a angajat să îmbogățească baza social-cultural-sportivă din apropierea parcului pionierilor cu noi obiective destinate recreării, destinderii. După deschiderea oficială, tinerii prezenți au efectuat primele ore de muncă patriotică. Este normal ca schimbul III să fie văduvit“ de asistență tehnică? Raid-anchetă organizat de ziarul „DOBROBEA NOUĂ“ Utilizarea cu maximă eficiență a timpului de lucru al mașinilor, utilajelor și instalațiilor din fiecare întreprindere, a forței de muncă, asigurarea în permanență a asistenței tehnice de specialitate, pe toată durata zilei de muncă constituie principalele mijloace prin care se realizează creșterea necontenită a »Maniei «©onomice a activității fiecărei întreprinderi, realizarea ritmică și depășirea chiar a sarcinilor de plan. Problema se pune cu atît mai mult acolo unde activitatea de producție este organizată pe schimburi, aceste cerințe trebuind să fie realizate integral la nivelul fiecărui schimb. Pentru a vedea în ce măsură acest deziderat se realizează iss întreprinderile industriale din orașul și județul nostru am întreprins un raid-anchetă, la nivelul schimbului trei, urmărind tocmai elementele esențiale despre care vorbeam: prezența la lucru a factorilor de conla ÎNTREPRINDEREA DE PREFABRICATE ȘI MATERIALE DE CONSTRUCȚIE eram prezenți la ora 0,00. In secția a II-a de producție se turnau panouri mari și ariei, ducere tehnică — deci asigurarea asistenței tehnice de specialitate —, funcționarea din plin a mașinilor, utilajelor și instalațiilor, folosirea forței de muncă angrenată în procesul de producție, chesoane de 13 și ÎS m. Maistrul de schimb, Gheorghe Pelivan, șeful secției, ne relatează că, deși e ultimul schimb, deși e sfârșitul săptămânii, sunt toate condiții!e prefec ca munca să se desfășoare normal, pentru ca sarcinile de producție pe schimb să fie integral îndeplinite. Intr-adevăr, prezența muncitorilor e de 100 la sută, starea utilajelor e bună, iar asistența tehnică, asigurată de maistrul de serviciu, precum și de tehnicianul C.T.C.. Constantin Șapera și de tehnicianul betonist Nejdet Murdar. Răsfoind I. CIMPEANU L. BRUCKNER M. RADOVANU I. MATEI fffl8ssösra*E. Sh- mr- - a “ ni-aî I. P.M.C.S Condiții ca munca să se desfășoare normal