Dobrogea Nouă, mai 1972 (Anul 25, nr. 7372-7396)

1972-05-03 / nr. 7372

ZUBLIOT 1: CA TRALA UNIVERSITARA ! IAȘIî PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVUL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANTA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXV, nr. 7372 Miercuri, 3 mai 1972 4 pagini, 30 bani Prestigiul de care se bucură Partidul Comunist Român in rândurile unite ale poporului, ca exponent fidel al năzuințelor și intereselor lui majore, precum și capacitatea de a-și îndeplini cu succes rolul de forță conducătoare a societății noastre socialiste sunt ilustrate de actuala lui structură, ceea ce dovedește că partidul este poporul reprezentat prin cei mai buni fii ai săi. Plenara C. C. din 18 aprilie 19*2, analizînd efectivul și compoziția partidului, a pus în evidență că el cuprinde pe cei mai vrednici fii ai are o compoziție poporului român, corespunzătoare rolului și misiunii sale istorice, este urmat cu devotament și încredere nețărmurită de întreaga națiune. Cu acest prilej s-a subliniat că la 31 decembrie 1971, Partidul Comunist Român avea 2.194.627 membri, reprezentînd 15,8 la sută din populația majoră și 21,9 la sută din populația activă a patriei noastre. Merită relevat faptul că 45,18 la sută din efectivul partidului sunt muncitori, iar 24,39 la sută sunt țărani. Această compoziție sănătoasă și robustă dovedește că P.C.R. este realmente partidul de avangardă, în primul rând, al clasei muncitoare, al tuturor oamenilor muncii, în același timp, confirmîndu-se că în societatea noastră socialistă clasa muncitoare este clasă conducătoare, ea deținind rolul preponderent și nn partid. In spiritul hotărârilor Congresului al X-lea și ale C.C. al P.C.R., Comitetul județean de partid a depus eforturi susținute pentru a-și întări și perfecționa efectivul și compoziția. Aceste afirmații sunt argumentate de diversitatea formelor și metodelor folosite impulsionarea activității de pentru primire în partid a celor mai înaintați oameni ai muncii, dovedind o exigență sporită față de calitățile politice, morale și profesionale ale celor ce și-au exprimat sincer dorința de a purta cu demnitate înaltul titlu de membru al partidului. Astfel, s-au dovedit eficiente : informarea operativă a membrilor Comitetului județean, a comisiilor pe probleme, a tuturor secretarilor organizațiilor de bază cu sarcinile reieșite din hotărârea Plenarei C.C. al P.C.R. din februarie 1971 și a concluziilor biroului Comitetului județean desprinse din analiza efectivului, compoziției și structurii organizatorice de partid. Urmare firească a acestor preocupări și străduințe dinamizatoare, la 31 decembrie 1971 organizația județeană de partid număra 61.981 membri, ceea ce înseamnă 17,4 la sută din populația majoră a județului, precum și faptul că al șaselea cetățean major este membru al Partidului Comunist Român. Analiza compoziției efectivului organizației județene de partid relevă că 72,2 la sută din totalul membrilor de partid lucrează în sfera producției materiale, reprezentînd o puternică forță de mobilizare a oamenilor muncii la îndeplinirea obiectivelor planului de stat. Ponderea muncitorilor în efectivul total al membrilor de partid reflectă și conferă muncii desfășurate de comuniști spirit combativ, intransigență și fermitate revoluționară în aplicarea liniei politice a partidului. Paralel cu sporirea numărului de membri de partid muncitori și țărani, a crescut și numărul femeilor, acestea fiind in proporție de 22,4 la sută din efectivul organizației județene de partid. Rezultate mai bune în munca de primire în partid a celor mai înaintați oameni ai muncii au obținut organizațiile de partid de la T.C.L., Fortul Constanța, întreprinderea integrată de lină, I.P.A.T., Fabrica de ciment Medgidia și altele. Pe bună dreptate, putem afirma cu certitudine că organele și organizațiile de partid din județ au respectat criteriile și normele stabilite de Statutul partidului, de hotăririle și instrucțiunile C.C. referitoare la primirea în partid a elementelor înaintate, cu un înalt nivel de conștiință și responsabilitate pentru aplicarea în viață a politicii realist-științifice a partidului, în obținerea celor mai bune rezultate în activitatea de producție și obștească, manifestînd evident un comportament demn în toate împrejurările. Pe această linie, ca un răspuns concret la chemarea tovarășului Nicolae Ceaușescu de a așeza întreaga viață a societății noastre pe baza principiilor eticii și echității socialiste, apreciem inițiativa valoroasă a organizațiilor de partid din schimbul doi de la secția navală a S.N.C. „Fiecare comunist — un exemplu în muncă, în familie, în activitatea obștească și în societate", care a avut un mare ecou în rîndurile comuniștilor din județ și din țară. Insușindu-și conținutul programului de educație comunistă membrilor de partid, a tuturor oaamenilor muncii, elaborat de Plenara C.C. al P.C.R. din 3—5 no (Continuare in pag. a IlI-a) 7^ 2 -~Ji Sc.n•• fi«r - mi\ Perfecționarea efectivului și compoziției partidului în centrul dezbaterii Plenarei din 18 aprilie 1972 a C. C. al P. C. R. SPIRIT COMBATIV, FERMITATE REVOLUȚIONARA -9 trăsături proprii comuniștilor azi In pagina a ti a Manifestări cultural - artistice și sportive cu prilejul zilei de 1 Mai Start in „Crosul tineretului“. Brigada lui Ion Cotoban, animatoarea întrecerii In aceste zile brigada lui Ion Cotoban a încheiat prima prașilă mecanică și manuală la floareasoarelui. Mecanizatorii din secția condusă de Gheorghe Sima sunt și ei în întrecere. După ce au terminat praștia mecanică pe solele brigăzii lui Ion Coroban, au trecut pe alte suprafețe însămînțate mai tîrziu. Se acordă o mare grijă calității prașilelor. De fapt, așa cum ne-am convins și noi la fața locului și din discuțiile purtate cu Marin Mizea, președintele cooperativei agricole, și cu Anghel Constantinescu, inginerul șef, oamenii au înțeles că în acest an retribuția lor va fi în funcție de producțiile realizate și nu după volumul de muncă. In acest sens se acționează ca atare. Generația primăverii S-a încetățenit deja în tradiție ca, imediat după sărbătoarea muncii și solidarității internaționale a celor ce muncesc, in a doua zi a Armindenilor, generația tinără să omagieze, alături de întregul nostru popor, Ziua tineretului din România, Iar anul acesta — al doilea al cincinalului — a înscris ziua tinerilor constructori ai socialismului intr-o mai amplă sărbătoare, aceea a aniversării unei jumătăți de veac de existență a U.T.C., moment determinant, de reevaluare a tradițiilor de luptă și muncă, sub stindardul gloriosului Partid, ale organizației revoluționare de tineret din România. Reprezentînd o importantă forță creatoare, tineretul și-a făcut o datorie de onoare din a participa pretutindeni unde se construiește viața nouă, socialistă a patriei noastre, afirmîndu-și, în fiecare etapă, talentul și puterea de muncă, dragostea față de țară, partid și popor, integrîndu-se eforturilor generale pentru materializarea vastului program de dezvoltare lansat de Congresul al X-lea al P.C.R. Făcând din organizațiile U.T.C. terenul fertil de afirmare multilaterală a personalității și capacităților sale creatoare, tineretul a obținut și obține rezultate tot mai bune in activitatea pe care o desfășoară în întreprinderi industriale și unități agricole, în școli Arcadie STRAHILEVICI (Continuare in pag. a IlI-a) intilnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu tovarășul Santiago Carrillo Marți, 2 mai, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, s-a întâlnit cu tovarășul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, care face o vizită în țara noastră, la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La întîlnire a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. In cadrul convorbirii care a avut loc cu acest prilej s-a reafirmat hotărîrea reciprocă de a dezvolta în continuare relațiile de colaborare și solidaritate nazistă dintre Partidul Internațic- Comunist Român și Partidul Comunist din Spania, corespunzător intereselor celor două partide și popoare, unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, ale tuturor forțelor antiimperialiste. S-a făcut, totodată, un schimb de păreri asupra problemelor actuale ale luptei revoluționare, antiimperialiste, ale mișcării comuniste și muncitorești, ale situației internaționale. Convorbirea s-a desfășurat intr-o atmosferă de cordialitate și caldă prietenie. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au oferit un dejun în cinstea tovarășului Santiago Carrillo. România a delegației și guvernamentale a Vizita in Republica Socialistă de partid Republicii Democrate Germane Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Comitetul Central al Partidului Socialist Unit din Germania și guvernele celor două țări au convenit ca vizita oficială de prietenie în Republica Socialistă România a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Democrate Germane să aibă loc în a doua decadă a lunii mai a.e. Delegația va fi condusă de Erich Honecker, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, și Willi Stoph, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Democrate Germane. Cu prilejul vizitei va fi semnat Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană. DEBUTUL SEZONULUI [STIVAS 72 ZIUA MUNCII sărbătorită prin muncă Zilele de 1 și 2 mai au constituit pentru cea mai mare parte a oamenilor muncii zile de binemeritată odihnă. In unitățile economice cu „foc nestins“ activitatea productivă nu a încetat însă nici un moment, muncitori, tehnicieni și ingineri aflîndu-se în permanență la datorie, adăugind noi carate hărniciei și abnegației în muncă. Portuarii sau cimentiștii din Medgidia și Cernavodă, chimiștii năvodăreni sau brutarii constănțeni asigurind un ritm înalt de muncă, o productivitate ridicată, au înscris în aceste zile pe graficele întrecerii succese remarcabile ce echivalează cu un start bun în cea de-a cincea lună a anului. I PE AGENDA DE LUCRU a cooperativelor agricole Întreținerea la timp și de calitate a culturilor Administrarea unor norme optime de apă Combaterea preventivă și curativă a dăunătorilor Preocupări pentru reîntregirea bazei furajere Există și în agricultură, ca de altfel în toate domeniile, o continuitate în activitatea de producție. Acest lucru demonstrează preocupările și hărnicia lucrătorilor de pe ogoare. Pretutindeni, imediat după încheierea însămînțării porumbului, mecanizatorii și cooperatorii au trecut la întreținerea culturilor și aplicarea măsurilor de combatere a dăunătorilor. Acolo unde buruienile sau dăunătorii și-au făcut apariția, s-a intervenit cu promptitudine, chiar în zilele când oamenii aveau dreptul la odihnă. De asemenea, duminică, luni și marți, aspersoarele n-au avut „repaus". Legumicultorii, îngrijitorii de animale, ceilalți lucrători de pe ogoare au înțeles că numai prin muncă asiduă se pot obține recolte mari. Ca atare, ei au acționat cu toată răspunderea. Prezentăm în rîndurile de față cîteva aspecte surprinse în aceste zile pe ogoarele județului nostru. Satul s-a mutat în cîmp In zilele acestea oamenii au avut timp și de petrecere și de odihnă, dar n-au neglijat cu nimic întreținerea culturilor. La Oltina, așa după cum a reieșit din convorbirea avută cu Marin Costea, președintele cooperativei agricole, prima prașilă mecanică și manuală la floarea-soarelui se apropie de sfârșit. Brigadierii T. Curcă, St. Gimphrea, N. Dima și A. Andrei, ajutați de inginerul șef Florian Vlad, au explicat oamenilor cum trebuie aplicată praștia pentru menținerea densității, spargerea crustei și distrugerea buruienilor. Tractoriștii I. Carastoian, B. Alexandru, D. Ivanesu, T. Trandafir și alții nu s-au lăsat nici ei mai prejos. Unitatea lor — S.M.A. Băneasa — a fost distinsă recent cu Ordinul Muncii clasa X, așa că au ținut cu tot dinadinsul să dovedească practic că răspund prin fapte acestei înalte distincții. Reglarea cultivatoarelor și executarea lucrărilor la timp sunt preocupări permanente ale lor. La Amzacea s-a început „atacul" celor 900 ha cu floarea-soarelui. Cine este în frunte? Ing. Vasile Popescu, directorul întreprinderii, ne-a vorbit deopotrivă de șefii de fermă Spînu Dragoș, Ion Turlui, Aurel Negrilă și Marcela Negrilă. Planul de 2.401 kg floarea-soarelui la hectar nu este ușor de realizat. Se cere o activitate intensă pentru crearea celor mai bune condiții plantelor. De aceea se lucrează cu toate forțele în aceste zile. Pe restul suprafeței însămînțate cu porumb se aplică lucrări cu sapa rotativă, se combat dăunătorii. Legumicultorii de la Palazu Mare, Agigea și Anadalchioi nu vor să-și dezmintă tradiția, îngrijirea culturilor și aprovizionarea ritmică a piețelor cu legume proaspete, iată direcțiile în care au acționat în aceste zile. Ing. Mihai Rotii de la Palazu Mare ne-a prezentat activitatea pe care o desfășoară oamenii în prezent. Zilnic 3.000 legături de ceapă, salată și ridichi se expediază la piață. La cimp se lucrează intens la prașilă, la irigat și la combaterea dăunătorilor. De asemenea, la Comana, Topraisar, Săcele și Nuntași, pe solele cultivate cu masă verde, după strângerea recoltei, s-a trecut la însămînțarea altei culturi. Totul s-a făcut cu simțul unor buni gospodari. Șt. MIHAI PORTUL ÎN PRIMELE 24 DE ORE ALE LUNII MAI Cu tot timpul nefavorabil — ploaie și ceață — activitatea portuară a pulsat în ritmicitatea-i binecunoscută. Docherii, mecanizatorii, piloții și echipajele navelor portuare au fost la datorie. In dimineața zilei de 2 mai prin intermediul tovarășului Dumitru Atanasiu, tehnician principal al serviciului de exploatare din cadrul D.N.M. „Navrom", am aflat câteva din succesele dobindite de muncitorii portuari prezenți în ziua de 1 mai și în noaptea de 1 spre 2 mai la muncă. „S-au terminat operațiunile de încărcare la 2 nave sovietice, la una sub pavilion grecesc și la nava „Sighișoara" în decursul zilei de 1 mai, cînd au și părăsit portul Constanța. Tot în ziua de 1 mai și în noaptea de 1 spre 2 mai au acostat în dane pentru operațiuni de descărcare-încărcare un număr de 6 nave sub diferite pavilioane precum și nava românească „Sibiu". In aceste zile în portul Constanța și-au desfășurat activitatea peste 2.000 de docheri și mecanizatori, realizînd 9.270 tone trafic în ziua de 4 mai și 7.155 tone în noaptea de 1 spre 2 mai. CIMENTIȘTII, LA DATORIE La fabricile de ciment Medgidia și Cernavodă s-au înregistrat în activitatea productivă a primei zile din luna mai noi realizări de prestigiu. La fabrica din Medgidia s-au produs peste plan într-o singură zi 100 tone clincher, s-au realizat peste 400 tone ciment, iar din carierele de calcar s-au extras peste 8.600 tone de materie primă. Morile de ciment și cuptoarele au funcționat fără întrerupere. Fabrica din Cernavodă și-a rotunjit realizările, adăugind alte 750 tone de ciment la producția obținută de la începutul anului. ÎNSEMNATE PRODUSE PESTE PLAN în cetatea chimiei dobrogeni, U.S.A.S. Năvodari, prin activitatea desfășurată in ziua de 1 mai s-au adăugat la realizările suplimentare obținute pină în prezent însemnate cantități de produse. Prin munca neobosită a întregului colectiv de muncitori, tehnicieni ingineri, printre care s-au remarca cat maiștrii Ion Truca, Ștefan Calu, Ion Larie, operatorii Nicolae Ignat, Ion Rusu, Petre Lungu, Nicolae Tudor și Ion Moraru, absorbantul Ion Roșu, cuptorarul șef Ion Vasile s-au produs peste prevederile planului peste 20 de tone acid sulfuric, 8 tone fluorură de aluminiu, 50 tone de superfosfat pulbere și 40 de tone superfosfat granulat. INTERVENȚII OPERATIVE In zilele sărbătorii muncii la I.R.E.C. a fost organizat un sistem de intervenții pe schimburi pentru asigurarea bunei funcționări a rețelei electrice și recuperarea instalațiilor de alimentare ce au fost afectate de timpul umed, nefavorabil. S-au efectuat intervenții operative în zona Abator, unde abonații au fost realimentați cu energie electrică in cel mai scurt timp, reparîndu-se cu promptitudine și cablul defect. In zona Plopeni — Independența — Dumbrăveni — Cerchezu echipele conduse de maiștrii Mihai Catargiu, Constantin Rusu și Mihai Nicoliu au lucrat 19 ore fără întrerupere pentru repararea liniei afectate de o sîrmă de balot aruncată din neglijență. Alte echipe au intervenit în zonele Albina și Ciobănița pentru remedierea avariilor, iar echipele de intervenții conduse de electricienii Ion Militaru, Jean Enache și Ion Cocoșan și-au desfășurat activitatea in municipiul Constanța, în cadrul „deranjamentelor“. 200.000 DE KM PENTRU PUBLICUL CĂLĂTOR 230 autobuze, 70 troleibuze și tot atîtea taximetre au fost puse la dispoziția publicului călător de către întreprinderea de transporturi Constanța. In zilele de 1 și 2 mai de la Mangalia la Năvodari și pe traseele din Constanța autovehiculele I.T.C. au parcurs peste 200.000 de km, transported aproape un milion de pasageri. In același timp, la sediul întreprinderii, activitatea nu a încetat, efectuîndu-se lucrări de întreținere și reparații. )