Dobrogea Nouă, septembrie 1972 (Anul 25, nr. 7475-7500)

1972-09-15 / nr. 7487

/ J « " PROLETART DIN TOATE ȚĂRILE; ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXV, nr. 7487 Vineri, 15 septembrie 1972 , 4 pagini, 30 Bani Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în județele Alba și Hunedoara Tovarașul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a făcut joi o vizită de lucru in județele Alba și Hunedoara, unde s-a întîlnit cu colective de oameni ai muncii, a analizat la fața locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru creșterea continuă a nivelului de viață și civilizație al populației. Tovarășul Nicolae Ceaușescu fost însoțit în vizita pe care a întreprins-o imunitați economice din județul Alba de tovarășii Ilie Verdeț, Miu Dobrescu și Ion Dincă. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, au fost prezenți tovarășii Paul Niculescu-Mizil Maxim Berghianu, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu și Ștefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului în cele două județe are loc la scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acționează și cum trebuie să acționeze in viitor comitetele județene, organele și organizațiile de partid din toate unitățile economico-sociale în vederea înfăptuirii în cele mai bune condiții a hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă a consecvenței cu care se aplică în viață noul spirit de muncă, întronat în întreaga noastră activitate politică, social-economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru dezbate la fața locului, împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplinite, în așa fel incit tot ceea ce ne-am propus să devină realitate vie, spre binele și în folosul țării, al celor ce muncesc. La sosirea pe aeroportul din Sibiu, unde a aterizat avionul oficial, conducătorul partidului și statului a fost salutat cu căldură de un mare număr de oameni ai muncii. Erau prezenți tovarășul Luindu-și rămas bun de la cei veniți în intîmpinare, de la Sibiu, la bordul unui elicopter special, tovarășul Nicolae Ceaușescu,lalți conducători de partid și ceide stat, au survolat zona colinară de la poalele munților Cibinului, pînă la Sebeș. Secretarul general al Tovarășul Nicolae Ceaușescu a răspuns cu căldură manifestărilor prietenești cu care oamenii muncii — români, germani, maghiari — i-au întâmpinat, ca în atîtea rânduri, exprimindu-și astfel adeziunea deplină la politica marxist-leninistă, înalt patriotică, promovată cu consecvență de partid, hotărîrea de a o sprijini prin faptele lor de muncă, prin întreaga lor a cupartidului este Întâmpinat aici cu multă dragoste, cu entuziasm de locuitorii orașului, de cetățeni din localitățile învecinate, care își exprimă satisfacția, bucuria pentru prilejul de a se intilni cu conducă M (Continuare in pag. a II-a) Richard Winter, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R., reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat. Pe frontispiciul aerogării se afla portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu, încadrat de urările : „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !“, „Trăiască Partidul Comunist Român ! vitate. ă» IN UNITĂȚI INDUSTRIALE DIN ORAȘUL SEBEȘ CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU la mitingul oamenilor muncii din municipiul Alba Iulia Itifffân tovarășî. Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba Iulia și ai județului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale) Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot intilni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraș, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele și satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacție avântul minunat cu care muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii din județul Alba înfăptuiesc hotăririle Congresului al X-lea al partidului și ale Conferinței Naționale din acest an. Realizările din județul dumneavoastră și din municipiul Alba Iulia — în producția industrială, în agricultură, în înfăptuirea programului de investiții prin construirea în ritm rapid a noilor capacități de producție — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul nostru popor de viață politicii partidului comunist, văzând în aceasta singura cale pentru asigurarea bunăstării și fericirii națiunii noastre. (Aplauze puternice , se scandează „Ceaușescu și poporul“) In toate cele șase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat am constatat că, sub conducerea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obțină rezultate tot mai bune în producție. De altfel, după cum am fost informat, pe primele 8 luni întregul județ a îndeplinit in bune condiții și chiar a depășit sarcinile planului. Pentru toate aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care și-au adus contribuția la aceste mari realizări și, să se urez noi și noi succese. (Aplauze puternice, urale) Am vizitat, de asemenea, o întreprindere agricolă de stat, am văzut carn se prezintă culturile, am ascultat pe președintele consiliului intercooperatist din Alba lulia care a vorbit despre realizările cooperativelor ; intr-adevăr, se pare că județul Alba se înscrie in domeniul agriculturii cu rezulșitate bune. De aceea aș dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din județul Alba. (Aplauze puternice, orale) După cum cunoașteți, Conferința Națională a trasat sarcini în vederea realizării mai devreme a prevederilor actualului cincinal. Multe județe, răspunzând chemării organizației de partid din municipiul București, și-au luat angajamentul de a realiza planul cincinal in 4 ani și jumătate. După cite am văzut in întreprinderile vizitate, după cele ce citesc pe aceste pancarte cu care ați venit aici, se pare că și dumneavoastră vă angajați în această întrecere națională pentru a realiza pianul cincinal în 4 ani și jumătate. Văd că față de municipiul București v-ați propus, in plus, ca realizarea cincinalului în 4 ani și jumătate să se concretizeze în produse de bună calitate. (Aplauze prelungite) In unele din întreprinderile pe care le-am vizitat astăzi am discutat cu conducerile posibilitățile de a asigura o devansare a realizării planului și in ce privește punerea în producție a noi capacități. Sper că cele discutate aici, la Alba lulia, cit și la Aiud și la Sebeș nu vor lamine numai angajamente, ci realmente se va obține o producție mult sporită, ca de exemplu la oțel de aproape 3 ori mai mult decit se gindiseră inițial tovarășii să realizeze în 1975, la fontă turnată de aproape 2 ori mai mult, precum și la alte produse. Sunt, desigur, sarcini mari ; ne-am gindit insă că trebuie să vă venim in ajutor în mod concret, pentru a putea realiza pianul in 4 ani și jumătate , de aceea am căutat să stabilim și prin ce mijloace să realizăm planul in 4 ani și jumătate. Este de înțeles că noi dorim Ca realizările suplimentare, obținute in îndeplinirea cincinalului cu o jumătate de an mai devreme să fie concretizate în producție fizică, in produse care să exprime realmente valoare nouă și care să contribuie la ridicarea generală economiei țării noastre, a civilizației României, a bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze puternice, urale) După cum știți, in întreaga țară se desfășoară o intensă activitate pentru a concretiza noile sarcini suplimentare pe următorii 3 ani. Trebuie spus că de pe acum s-au evidențiat rezerve mari, că se relevă condiții pentru a se obține îndeplinirea mai devreme a planului cincinal și realizarea unei producții suplimentare în toate sectoarele de activitate, inclusiv în agricultură. Această preocupare constituie o expresie elocventă a hotărârii cu care oamenii minții, fără deosebire de naționalitate, edifică noua orinduire, înfăptuiesc societatea socialistă dezvoltată, totul pentru multilateral înaintarea cu pași repezi a României spre culmile inalte ale civilizației și progresului socialist, ale bunăstării și fericirii.Aplauze puternice , se scandează : „Ceaușescu — P.C.R.“) Partidul nostru se preocupă continuu ca, pe măsura dezvoltării producției, a sporirii venitului național, să crească și nivelul de trai al poporului. Vedeți cum însăși în orașul dumneavoastră se făurește o viață nouă — se dezvoltă industria, agricultura, se construiesc locuințe și așezăminte culturale, instituții de invățământ. De altfel nu există oraș, nu există localitate a patriei noastre care să nu cunoască asemenea schimbări, care fac parte din marile transformări revoluționare care au loc in întreaga Românie. Iată de ce avem ferma convingere că sarcinile trasate de Conferința Națională vor fi realizate cu succes ! Eu sunt convins că oamenii muncii din Alba Iulia, din județul Alba nu vor rămâne mai prejos decit ceilalți cetățeni ai patriei și vor aduce o contribuție importantă la progresul general al poporului român. (Aplauze puternice) După cum știți, tovarăși, în anul 1974 se împlinesc 375 de ani de la intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, de la unirea Țării Românești, Ardealului și, după un an, și a Moldovei. De aceea, dori să adaug la motivele între ceaș ri in care sunteți angajați și pe acela de a intimpina acest moment important din istoria poporului nostru cu îndeplinirea unultora din angajamentele luate astăzi. plauze puternice, orale). Noi (A ne gindim, încă de pe acum, să sărbătorim aici acest eveniment — și aș dori ca, la această sărbătoare, să constatăm că județul dumneavoastră a obținut succese mari in toate domeniile de activitate. ,Eu sunt convins că vom putea constata acest lucru ! (Aplauze puternice , se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“) Tot în 1974 se împlinesc 39 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist, care a deschis calea trecerii la făurirea orânduirii noi, socialiste. Iată deci două evenimente mari pe care le vom sărbători in același an: Oamenii muncii din Alba Iulia, care au un trecut istoric așa de minunat, vor trebui să dovedească că știu să făurească prezentul, că știu să asigure și viitorul — viitorul copiilor lor, al copiilor copiilor lor. (Aplauze puternice, prelungite) Preocupîndu-ne de dezvoltarea cu succes a socialismului în patria noastră noi ne aducem totodată contribuția la cauza generală a socialismului, la întărirea forței tuturor țărilor socialiste, la creșterea prestigiului socialismului în întreaga lume. Este bine știut că, pînă la urmă, cu cit sînt mai mari succesele pe care fiecare popor reușește să le obțină în activitatea sa — la făurirea orânduirii noi — cu atît este mai mare contribuția sa la întărirea forței țărilor socialiste, a unității lor, cu atît este mai mare aportul său la creșterea prestigiului socialismului in întreaga lume. (Aplauze puternice) Știm că este necesar să depunem totodată eforturi mari pentru a se realiza o politică de pace, de colaborare între toate popoarele lumii, fără deosebire de orinduire socială. Tocmai de aceea partidul nostru, guvernul nu precupețesc nici un efort pentru a dezvolta ea (Continuare in pag, a IlI-a) Intilnirea reprezentanților presei de tineret Ieri seară, la Costinești a avut loc deschiderea oficială a întâlnirii reprezentanților presei de tineret din țări socialiste și alte țări europene. La această întâlnire, organizată de către Comitetul Central al U.T.C. și ziarul „Scinteia tineretului“, participă redactorii șefi șefii secțiilor externe de la publișicațiile de tineret din R. P. Bulgaria, R. S. Cehoslovacă, R. P. Ungară, U.R.S.S., R. P. Polona, R. P. Mongolă, Cuba, R.S.F. Iugoslavia, Franța, Italia, Finlanda și Republica Socialistă România. Similară cu Întâlnirile care «a avut loc în anii trecuți la Praga, Budapesta, Moscova și Sofia, cea pe care o găzduiește »nul acesta țara noastră are ca temă „Statutul social-politic al tineretului și participarea tinerei generații la conducerea societății — reflectate in presa de tineret“. In calitate de grilă, reprezentanții României vor prezenta un referat cuprinzător asupra acestei chestiuni, pe marginea căruia vor avea loc dezbateri. In subsidiar, intilnirea va supune discuției și tema : „Tineretul și securitatea europeană — în presa de tineret“. Simpla enunțare a celor două teme puse în dezbatere oferă o imagine elocventă a scopului și importanței acestei întâlniri ce va aduce, din nou, in prim plan, cțteva din problemele majore cu care este confruntată astăzi tînăra generație. Participanții la intilnire vor avea prilejul, totodată, să cunoască reciproc, preocupările organizațiilor de tineret din țările respective. Dezbaterile, care vor dura două zile, vor fi urmate de numeroase vizite de documentare și excursii de agrement ia stațiunile de pe litoral și în alte localități din țară. „BUH SOSIT“ CELOR MAI TINERI DĂSCĂLI IN JUDEȚUL CONSTANTA! In contextul dezbaterilor și întâlnirilor de lucru premergătoare deschiderii noului an școlar, ieri, la sediul Comitetului județean de partid, a avut loc o întilnire a conducătorilor de partid și de stat ai județului cu cei mai tineri profesori, învățători și educatori, repartizați anul acesta la catedrele școlilor din județul Constanța. La întilnire au participat tovarășii : Vasile Vîlcu, prim-secretar și Comitetului județean Constanța al P.C.R., membrii biroului Comitetului județean de partid, reprezentanți ai Ministerului Educației și Invățămîntului și ai Inspectoratului școlar județean, în numele tinerilor absolvenți repartizați la școlile din județul Constanța au luat cuvânsul Gabriela Preda, profesoară de engleză la Școala generală din Murfatlar, Octaviana Moisescu, educatoare la grădinița din Comana, Cornel Gogoașă, profesor de matematică la Școala generală nr. 17 din Constanța, și Georgeta Vișan, învățătoare la Școala generală din Rasova. In continuare, a luat cuvintul tovarășul Vasile VILCU, care a spus : „Am deosebita plăcere ca, in numele Comitetului județean de partid, al Consiliului popular județean, să adresez tuturor participanților la această întilnire, dumneavoastră, noilor cadre didactice repartizate in județul nostru, un călduros bun venit pe meleagurile dobrogene.“. Tovarășul Vasile Vîlcu a făcut apoi o scurtă expunere a contextului in care are loc deschiderea noului an de invățămint, în atmosfera entuziasmului general cu care întregul nostru popor a primit chemarea adresată de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de înalta tribună a Conferinței Naraționale a P.C.R. Primul secretar al Comitetului județean de partid s-a referit apoi la dezvoltarea vertiginoasă pe care a cunoscut-o Dobrogea in anii de existență liberă a patriei noastre, prezentând auditorilor cifre globale de mare sugestivitate care au dat imaginea trecută și de azi a peisajului industrial, agricol și social al județului Constanța. „Grija partidului și a statului nostru pentru ridicarea nivelului de cultură al poporului este exprimată și de atenția acordată dezvoltării învățământului. In anul pe care-l începem, rețeaua învățământului de specialitate a crescut cu numeroase noi unități școlare. Prezența dumneavoastră în aceste locuri, in mijlocul puternicului detașament de intelectuali format in anii construcției socialiste, alături de cei peste 10.000 ingineri, economiști și tehnicieni, este așteptată cu viu interes, pentru a vă pune întreaga capacitate intelectuală și putere de muncă în slujba rezolvării problemelor ce le ridică dezvoltarea județului nostru. La catedră și în afara orelor de curs aveți datoria să-i educați pe elevi să înțeleagă că munca, nu-și pierde caracterul de obligație și datorie de cinste. Să le înrădăcinați ideea că nu este potrivit ca clanul și vigoarea ce caracterizează tinerețea să fie folosite în afara muncii. Este tot mai necesar să fie extinse acțiunile care conduc la dezvoltarea dragostei față de patrie, la cunoașterea istoriei de luptă a poporului și a partidului, a mișcării revoluționare din țara noastră. Activitatea dumneavoastră la catedră, ca cea extrașcolară, va trebui orientitată spre temeinica pregătire politico-ideologică a elevilor, pentru dezvoltarea unor convingeri și atitudini politice ferme, pentru întărirea sentimentului responsabilității față de cauza clasei muncitoare, pentru promovarea unei concepții sănătoase despre lume și viață. Pentru a vă ridica Înălțimea acestor sarcini, de prompagatori ai politicii partidului în rândurile tinerei generații, va trebui, înainte de toate, să vă preocupați de continua ridicare a nivelului dumneavoastră profesional și ideologic, să fiți la curent cu toate cerințele pe care partidul le pune în fața școlii! Acum, cînd v-ați depărtat de băncile facultății, vă așteaptă poate cel mai mare și cel mai dificil examen, examenul vieții și al muncii pe care Va trebui să-l treceți cu succes, spre binele dumneavoastră, în folosul societății noastre socialiste. Comitetul județean de partid și Consiliul popular județean, manifestîndu-și convingerea că dumneavoastră veți depune tot efortul pentru ridicarea satelor și orașelor județului nostru pe culmi tot mai înalte, așa cum ne-o cer Congresul al X-lea și Conferința Națională a partidului, vă urează bun venit în mijlocul nostru și va doresc multe succese în profesiunea pe care o începeți acum“. In numele Inspectoratului școlar județean, inspectorul general Leonida Florea a propus tuturor celor prezenți să se reîntilnească în perioada vacanței de iarnă, pentru a discuta in aceeași atmosferă sinceră și entuziastă toate problemele survenite in procesul integrării social-profesionale a tinerilor absolvenți repartizați in județul Constanța. C. ISMAILEAN L La porțile unui nou an școlar Ca in fiecare an, astăzi, porțile școlilor se deschid larg și cu bronzul vacanței pe chipuri copiii țării inundă încăperile claselor, aducînd cu ei tumultul și voioșia tinereții. Un nou an școlar, un nou an de muncă începe să-și așeze zilele, treppe care tînăra generație, însoțită de ochii atenți ai învățătorilor și profesorilor, pășește spre noi culmi ale științei, pe noi drumuri ale cunoașterii ce se cer a fi cercetate. Emoțiile acestui început sunt aceleași pentru cei mai tineri școlari care și-au mbrăcat pentru dată uniforma și prima astăzi trăiesc o zi care ce va rămine întotdeauna însorită in amintirea lor ; aceleași emoții se încearcă și cei care acum pășesc pragul ultimului an de învățămînt însoțiți de gînduri cutezătoare, de credințe și idealuri pe care ie vor purta, împreună cu chipuri de dascăli dragi, atunci cînd zilele acestui an vor fi numărate toate, spre alte lăcașuri în care își vor împlini chemarea, spre uzinele, fabricile și șantierele țării. Astăzi insă, în băncile tuturor claselor, trăind bucuria reintîlnirii cu școala, elevii de toate vîrstele iși ocupă locurile lor așteptând semnalul ce va marca începerea primei ore din acest an. Gîndurile se întorc înapoi spre începutul acestei veri, căutînd acolo firele cunoașterii pe care trebuie să le innoade astăzi cu un altul care-i va conduce prin alte cămări ale științei, ce așteaptă să-și dezvăluie tainele. Asemenea tuturor copiilor țării, copiii județului nostru iși întăresc și ei forțele astăzi, pregătindu-se pentru noi urcușuri. Școlile noastre i-au primit pe toți, ca în fiecare an, pregătite sărbătorește, multe dintre ele crescute cu noi săli de clasă, cu noi laboratoare și ateliere menite să asigure o bază corespunzătoare materială desfășurării la un înalt nivel a procesului instructiv-educativ. Mereu aceste dovezi ale grijii pe care partidul și statul nostru o poartă tinerei generații, celor care miine vor continua generoasa operă începută acum un sfert de veac, vor duce spre noi culmi ale progresului și civilizației patria noastră socialistă. Anul acesta, care începe acum în școlile noastre, se deosebește de ceilalți ani ; este anul în care școala pornește să traducă în viață sarcinile cu care a fost investită de Conferința Națională a partidului. O puternică legătură va uni de acum încolo școala de practică, munca din sălile de clasă de cea care se desfășoară in întreprinderile socialiste. In programul acestor evenimente, ziua de astăzi, ziua de inceput în școlile noastre, primește noi semnificații, sarcini deosebite așteaptă să fie duse la bun sfârșit. Pentru împlinirea lor, Ie urăm tuturor elevilor și profesorilor mult succes in noul an școlar ! C. CONSTANDACHE 1