Dobrogea Nouă, martie 1973 (Anul 26, nr. 7628-7654)

1973-03-23 / nr. 7647

Pag. a 2«a DECRET privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice (Urmare din pag. i)nomico-sociale, ce urmează a lua ființă. Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică sunt conduse de eâte un director sau inginer șef. Unitățile economice prevăzute în alin. 1 au în componenta lor mai multe ateliere sau secții de producție, montaj și pentru alte activități productive corespunzător atribuțiilor care le-au fost stabilite potrivit legii, de către organul ierarhic superior și cu respectarea normelor unitare și a structurilor tip ; in cazul în care aceste unități sunt situate în alte localități decit cele în care își are sediul unitatea din care fac parte, ele pot avea in structura lor organizatorică un număr minim de compartimente funcționale strict necesare, care să le asigure o activitate normală. ART. 9. — Biroul este un compartiment funcțional care se poate constitui pentru îndeplinirea unor lucrări sau activități omogene care necesită o organizare distinctă. Biroul poate fi constituit independent dacă volumul de muncă necesită un număr minim de 5 persoane ; de asemenea, se pot constitui, în mod excepțional, birouri in cadrul unor servicii cu număr mare de persoane. ART. 10. — Serviciul este un compartiment funcțional care se poate organiza pentru îndeplinirea unor activități importante, cu volum mare de muncă, sau pentru mai multe activități complementare care trebuie conduse unitar, dacă volumul de muncă necesită cel puțin 15 persoane , în cadrul unui serviciu cu cel puțin 20 persoane, dacă există o activitate care necesită o organizare distinctă se poate înființa și un birou ; la serviciile mai mari pot fi organizate mai multe birouri. ART. 11. — Întreprinderile sau combinatele de grad special și I sunt conduse de un director care este ajutat de un director adjunct tehnic și de producție, un director adjunct comercial și un contabil șef. întreprinderile de gradul II și III sunt conduse de un director ajutat de un inginer șef, un director adjunct comercial și un contabil șef. Celelalte întreprinderi au in conducerea lor cite un director, un inginer șef, sau, după caz, unn conducător tehnic, precum și un contabil șef. CAPITOLUL II Norme de structură pentru centralele industriale ART. 12. — Centrala este o unitate economică autonomă, de producție, constituită prin gruparea unor întreprinderi, pe baza criteriilor omogenității produselor și al tehnologiilor de fabricație, al cooperării, al integrării pentru realizarea unor produse finite sau în funcție de amplasarea teritorială a unităților componente. Centrala asigură în mod nemijlocit conducerea întreprinderilor și a celorlalte unități din componența sa. Centrala se constituie, de regulă, pe structura unei mari întreprinderi. In funcție de volumul, complexitatea, importanța și specificul activității, structura organizatorică a centralelor industriale cuprinde : A) STRUCTURA DE PRODUCȚIE ȘI CONCEPȚIE. *) întreprinderi (combinate) de producție, transport, comerț exterior ; b) institute sau centre de cercetare-proiectare sau, după caz, de cercetare ori de proiectare 1 «) uzine, fabrici, exploatări și alte unități similare fără personalitate juridică ; d) subunități de producție și concepție prevăzute pentru întreprinderi la art. 3, pet. a, lit. a, b și c ) e) laboratoare de cercetare ; f) secții de cercetare-proiectare sau, după caz, secții de cercetare și secții de proiectare. B) STRUCTURA FUNCTIONALA. a) birouri ; b) servicii ; c) direcții. Compartimentele funcționale din structura organizatorică a centralelor industriale și a celorlalte unități similare asigură îndeplinirea atribuțiilor necesare pentru buna desfășurare a activității întreprinderii pe structura căreia s-au constituit. ART. 13. — întreprinderile de producție, transport și alte unități economice similare cu personalitate juridică, din subordinea centralelor, se organizează și funcționează potrivit dispozițiilor legale privind organizarea și conducerea unităților socialiste de stat ; în cazuri deosebite, la centralele cu volum mare de export și un număr foarte mare de sortimente se pot înființa, în subordinea centralelor, întreprinderi de comerț exterior. ART. 14. — Institutele și centrele cu personalitate juridică, de cercetare, proiectare sau cercetareproiectare se organizează ca unități de specialitate in subordinea centralelor industriale și a altor unități similare, a ministerelor și celorlalte organe centrale de stat, cu respectarea normelor unitare de structură specifice acestora, prin hotărîri ale Consiliului de Miniștri. ART. 15. — Uzinele, fabricile, exploatările și alte unități economice similare fără personalitate juridică se organizează în condițiile prevăzute de art. 8, alin. 2 și 3. Atelierele și secțiile de producție, montaj, service și pentru alte activități productive,, atelierele de proiectare și laboratoarele de control și cercetare se constituie potrivit normelor prevăzute la art. 4, 5, 6 și, respectiv, 7. ART. 16. — Laboratorul de cercetare se poate constitui dacă volumul activității necesită un număr de cel puțin 20 persoane, din care minimum 6 cercetători, la care se adaugă personalul ajutător de cercetare. ART. 17. — Secția de cercetare, de proiectare sau de cercetare-proiectare se poate constitui după cum urmează : a) secția de cercetare se constituie dacă volumul de activitate necesită cel puțin 50 persoane din care minimum 15 cercetători la care se adaugă personalul ajutător de cercetare , în secțiile mai mari se pot constitui laboratoare de cercetare dacă specificul unor probleme de cercetare necesită o delimitare organizatorică distinctă ; b) secția de proiectare se poate constitui dacă volumul activității necesită cel puțin 80 de persoane ; de regulă, în cadrul secțiilor se organizează colective de proiectare ; in cadrul secțiilor de proiectare cu peste 100 de persoane se pot constitui ateliere de proiectare, dacă specificul unor probleme necesită o delimitare organizatorică distinctă ; sec) secția de cercetare-proiectare organizează în toate cazurile unde se impune o îmbinare strînsă a activității de cercetare cu cea de proiectare, dacă volumul de activitate necesită cel puțin 60 persoane ; în secții mai mari se pot organiza, după caz, laboratoare de cercetare sau ateliere de proiectare cu respectarea condițiilor de mai sus și a celor prevăzute la art. 5 și 18. ART. 18. — Birourile și serviciile centralei industriale se pot constitui cu respectarea elementelor normative prevăzute la art. 9, respectiv art. 10. ART. 19. — Direcțiile cuprind mai multe birouri, servicii, secții sau ateliere de proiectare și de producție, unități de cercetare și alte compartimente potrivit structurilor organizatorice aprobate ; direcțiile ce se pot organiza la centralele industriale și unitățile asimilate acestora sunt Direcția tehnică și de producție și Direcția comercială ; la centralele mari și cu activitate complexă se pot organiza și direcții economice. La centralele constituite pe structura unei mari întreprinderi, directorul acesteia este și director general adjunct al centralei ; directorul general adjunct al centralei poate fi ajutat de un inginer șef. La centralele cu volum mare de activitate de export-import și care, potrivit legii, efectuează direct operații de comerț exterior, directorul comercial poate fi ajutat de un director adjunct pentru export care poate avea in subordine 2—3 servicii specifice. La centralele care au în subordine întreprinderi de comerț exterior, nu se mai organizează compartimente de export sau import. La centralele care au în planul lor un volum mare de lucrări de investiții se poate organiza un birou sau serviciu de investiții în cadrul Direcției Economcic care să asigure rezolvarea tuturor problemelor ce revin unității respective în calitatea sa de beneficiar sau de executant de lucrări în regie proprie. . CAPITOLUL IV Personalul unităților economice ART. 20. — Personalul din unitățile economice se compune din următoarele categorii : a) muncitori ; b) personal de conducere directă a producției și alt personal de specialitate din secțiile de producție ; c) personal de conducere a unității, precum și șefii de serviciu și șefii de birou ; d) personal de execuție de specialitate exclusiv cel prevăzut la lit. b ; e) personal de execuție administrativ : • f) personal de deservire. Nomenclatoarele funcțiilor din activitatea industrială și celelalte ramuri ale economiei naționale prevăzute pentru categoriile de personal de la alin. 1, lit. b)e sunt cele prevăzute în anexele care fac parte integrantă din prezentul decret. Consiliul de Miniștri va prezenta spre aprobare Consiliului de Stat nomenclatorul funcțiilor specifice unor ramuri și subramuri ale economiei. ART. 21. — Personalul transferat în interesul serviciului sau trecut în aceeași unitate, în funcții cu nivele de salarizare mai mici, ca urmare a aplicării prevederilor prezentului decret, are dreptul — timp de trei luni de la data transferării sau trecerii în asemenea funcții — la salariul tarifar avut și, acolo unde este cazul, și la indemnizația de conducere. Diferența de salariu se suportă de unitățile la care personalul va fi încadrat. Personalul prevăzut la alineatul 1 care, neavînd o pregătire de specialitate, se recalifică pentru presta o muncă direct productivă a va primi, timp de 6 luni, de la data aplicării prezentului decret, salariul tarifar avut la acea dată, recunoscîndu-i-se vechimea neîntreruptă în aceeași unitate. Conducerile centralelor, întreprinderilor și altor unități economice sunt obligate să asigure repartizarea în muncă a personalului care devine disponibil ca urmare a aplicării prevederilor prezentului decret, pînă la transferarea lor în interesul serviciului în altă unitate, dar nu mai mult de trei luni, salariații respectivi vor beneficia de salariul tarifar avut și, acolo unde este cazul, și de indemnizația de conducere. Pentru persoanele care refuză fără o justificare temeinică repartizarea în muncă oferită, plata drepturilor prevăzută în prezentul articol încetează pe data emiterii repartiției. Persoanele transferate in interesul serviciului în altă localitate beneficiază de drepturile prevăzute în H.C.M. nr. 253,1973. Personalul de conducere și execuție încadrat în funcții inferioare va beneficia cu precădere de majorarea salariilor planificate pentru actualul cincinal. Majorarea va fi aplicată la noua funcție în care s-a făcut încadrarea. CAPITOLUL V Dispoziții comune și finale ART. 22. — întreprinderile și centralele industriale pot avea în subordinea lor și unele unități cu alt specific decit cel industrial cum sunt șantiere de construcții, secții sau stații de transport, depozite, oficii sau centre de calcul, unități școlare, magazine de prezentare și desfacere și altele similare, care se organizează potrivit normelor specifice. ART. 23. — Se aprobă lista anexă cuprinzînd centralele înființate ca urmare a reorganizării și unificării unor centrale existente. ART. 24. — Se recomandă organelor centrale ale organizațiilor de masă și obștești să aplice în mod corespunzător dispozițiile prezentului decret. ART. 25. — Prevederile prezentului decret vor fi aduse la îndeplinire până la data de 10 aprilie 1973. PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, NICOLAE CEAUȘESCU A m. 1—M I hi w -m-, ' A GE N DA ■ .■ ' ■ ■- v . >... _ .. ... . . . : CRONICA JUDEȚULUI . t :.y mr:V V. . :------------.................................................................................................................................................................................................................................................. c informații ■ informații ■ informații ■ informații PLENARA COMITETULUI MUNICIPAL U.T.C. Ieri, a avut loc plenara Comitetului municipal Constanța al U.T.C., care a dezbătut sarcinile tineretului din economie și a stabilit un program multilateral de măsuri menit să ducă la mobilizarea mai activă a tineretului din întreprinderile industriale ale municipiului la realizarea cincinalului in patru ani și jumătate. La plenară au participat membrii Comitetului municipal Constanța al U.T.C., secretari ai comitetelor și organizațiilor U.T.C., președinți ai comitetelor sindicatelor din marile unități economice ale municipiului, invitați. Materialul prezentat, dezbaterile care au urmat, măsurile stabilite exprimă hotărîrea tineretului constănțean de a participa cu entuziasm în marea întrecere socialistă pentru înfăptuirea sarcinilor partidului. Adamclisi - o bază muzeistică de prestigiu La Monumentul triumfal de la Adamclisi se execută, în prezent, ample lucrări de cercetare, consolidare și restaurare. Inginerul Gheorghe Oprean, de la Direcția monumentelor istorice și de artă, ne-a furnizat și alte amănunte. Astfel, la poarta de răsărit, de o parte și de alta a străzii principale, profesorul Ion Barnea, de la Institutul de arheologie al Academiei, a scos la iveală importante vestigii datînd din secolele IV—VI. Dintre acestea se remarcă o suită de inscripții: „Cel mai important sector rămîne însă cel al zidului de incintă din sud-estul cetății pe care l-am degajat pe circa 300 de metri, iar in prezent îl restaurăm, dîndu-i înfățișarea inițială. Executăm, de asemenea, lucrări de restaurare la monumentul propriu-zis ale cărui trepte se cer urgent consolidate“. Cum se pot ciștiga 900 hectare în urma unui studiu întocmit de către Direcția județeană de drumuri și poduri Constanța, cu concursul consiliilor populare comunale, a rezultat că în județul nostru o serie de artere de circulație nu-și justifică existența. Este vorba de acele drumuri, mai ales intre sate, create spontan și înregistrate ca atare, deși au circulație extrem de redusă și nu justifică cu nimic cheltuielile de întreținere. Aceste drumuri totalizează, în prezent, o lungime de 1.309 km, ceea ce echivalează cu peste 900 ha de teren arabil, de pe care s-ar putea recolta aproximativ 2.300 tone de griu sau 3.600 tone porumb boabe. Noi oficii de poștă și telefoane In cartierele Tomis Nord și Abator din orașul Constanța, precum și în localitățile Medgidia și Murfatlar, se află in construcție noi oficii de poștă și telefoane. In toate noile oficii vor funcționa ghișee pentru diverse servicii poștale precum și cabine telefonice pentru convorbiri locale și interurbane. In localul oficiului din cartierul Tomis Nord — o clădire modernă cu trei nivele — va fi instalată și o nouă centrală telefonică automată care va permite extinderea numărului de abonați din zona respectivă. ,dí £ 8000000 de ilustrate Sosiți pe litoral, turiștii doresc în mod firesc să trimită celor dragi cărți poștale înfățișind locurile pe care le vizitează. Și din acest punct de vedere oaspeții litoralului vor avea toate motivele să fie satisfăcuți. In chioșcurile de ziare, în librării, în magazine etc., se vor pune în vînzare în acest sezon estival nu mai puțin de milioane de cărți poștale ilustrate, într-o gamă foarte variată. Au fost astfel pregătite ilustrate cu imagini din orașul Constanța, stațiunile maritime, Delta Dunării, obiective arheologice dobrogene, tradiții folclorice precum și cele mai importante regiuni turistice din întreaga țară. In sala de jocuri a Casei de cultură din Medgidia, au loc în fiecare seară disputate întreceri de șah. Foto : I. BUNGAU SESIUNE In orașul Hirșova a avut loc a 25-a sesiune ordinară a Consiliului popular orășenesc. In cadrul sesiunii, ne informează tovarășa Taisia Pușcașu, au fost validate mandatele deputaților aleși in consiliul popular cu prilejul alegerilor parțiale din 4 martie a.c. După completarea membrilor comitetului executiv, în discuția deputaților a fost pus raportul comitetului executiv cu privire la rezultatele obținute în procesul instructiv-educativ al elevilor pe trimestrul I 1973, precum și măsurile ce se impun a fi luate pentru buna desfășurare a învățămintului de stat pină la sfirșitul anului de invățămînt în școlile orașului Hirșova. j Garaje j demontabile \ Diversificîndu-și gama servicii lor către populație, cooperativa „Prestarea“ a început să execute 1 garaje demontabile după un proiect realizat de specialiștii cooperrativei. Executat din panouri metalice demontabile, căptușite cu tablă și vată termoizolantă, garajul 1 tip demontabil se poate realiza, in funcție de cererea clientului, din patru sau mai puțini pereți. O ultimă noutate legată de execuția acestui nou tip de garaj este aceea a rapidității cu care se realizează construcția — maximum 10 zile. DOBROGEA NOUA nr. 7647 FEȚE DE MESE DIN HIRTIE La Fabrica de celuloză și hîrtie din Constanța a început realizarea unui nou produs : hirtie înnobilată cu polietilenă, realizată pe un suport fibros albit, destinată confecționării fețelor de masă. Polietilena depusă pe ambele fețe oferă hirtiei impermeabilitate și rezistență, putind fi utilizată mai mult de trei luni. Noutăți pentru automobiliști Conducerea cooperativei meșteșugărești „Mecano-auto“ din Constanța a luat o serie de măsuri pentru pregătirea stațiilor „Autoservice“ de pe litoral în vederea sezonului estival. Astfel, stația din cartierul Tomis Nord din orașul Constanța a fost dotată cu o trusă completă de dispozitive și scule pentru toate tipurile de autoturisme „Fiat“. Aceeași stație a primit totodată documentații tehnice pentru toate autoturismele „Skoda“, „Fiat“ și „Moskvici“. O dată cu deschiderea sezonului estival stațiile „Autoservice“ din Constanța (str. Ștefan cel Mare) și din stațiunea Eforie Sud vor beneficia de condiții îmbunătățite de muncă, în urma lucrărilor de renovare și modernizare. Am fost informați, de asemenea, că personalul productiv al unităților cooperativei respective va fi completat cu un număr de 37 de tineri mecanici, tinichigii, strungari etc., absolvenți ai școlilor profesionale auto. ............................. COLTUL FAPTULUI DIVERS Surpriza din vitrină Trecătorii care s-au oprit în dimineața zilei de 22 martie a.c. în fața vitrinei magazinului de artizanat nr. 35 al O.C.M.A.D., din complexul comercial Tomis XII — oraș Constanța, au avut parte de o surpriză deosebită : între fel de fel de obiecte de artizanat și lucru manual, expuse aici, trona și un element de „animație“, o găină în carne și fulgi care cotcodăcea de mama focului. Să fie vorba oare de un nou mod de reclamă la care să se fi gîndit responsabilul unității, tovarășul M. Berescu ? Gurile rele zic că mai degrabă este vorba de o neglijență a acestuia. Adevărul rămîne să-i stabilească conducerea O.C.M.A.D. Pescuit tragic Nicolae Cornea din Medgidia, str. Fintinelelor nr. 6, s-a dus într-una din zilele trecute la pescuit pe balta din apropierea bazei de recepție din localitate, amintindu-se în largul acesteia cu o plută improvizată dintr-o cameră auto. La un moment dat „pluta“ s-a răsturnat și pescajul dens a căzut în apă. imprumai mulți cetățeni care se aflau în apropiere i-au sărit în ajutor, dar cu toată intervenția lor, victima, în timp ce a era transportată spre spital, decedat. Atenție, deci, pescari ! Sora medicală... profesa ilegal Organele de miliție Cernavodă au descoperit din că Ana Petrescu din localitate, de profesie această soră medicală, se îndeletnicea cu efectuarea de întreruperi de sarcină, în mod ilegal. Ultimul „tratament" de această natură i l-a aplicat Aureliei Coman din aceeași localitate. Ambelor, conform legilor în vigoare, li s-au întocmit dosare penale care au fost înaintate justiției spre a fi judecate și condamnate pentru practicarea de avort ilegal. Atenție la... frînă! Vasile Roibu din Constanța, str. I. Alexandrescu nr. 30, iși conducea autoturismul personal „Dacia 1300“, cu toată viteza, pe șoseaua Constanța — Ostrov. La kilometrul 226 drumul îngustat de un obstacol era — un autogreder— și a fost nevoit să frîneze. Din cauza vitezei excesive, frîna, în loc să-l ajute, a provocat derapajul mașinii și tamponarea acesteia de autogreder. Ciocnirea s-a soldat cu accidentare mortală a unuia dintre pasagerii aflați în mașină și avarierea gravă a autovehiculului. '»V..v -rv- ' - «■ -V,'1' ■ ’■' • ;V.; CINEMA CONSTANȚA IN UMBRA VIOLENȚEI — „Republica“ (orele : 9 — 11,15 — 13,30 — 16 — 18,15 - 20,30) ; EXPLOZIA — „Popular“ (orele : 9 — 11,15 — 13,30 — 16 — 18,15 — 20,30) ; MAREA EVADARE — 2 serii — „Progresul“ (orele : 9 — 12,30 — 16 — 19,30) ; FuGI CA SA TE PRINDĂ — „23 August“ (orele : 11,30 — 16,30 — 18,30 — 20,30) ; CORNUL DE CAPRA — „Tineretului" (orele : 16 — 18 — 20) ; SAG FATA CĂPITANULUI ION — „Bulevard“ (orele : 14 — 16 — 18 — 20). LITORAL LUPUL MARILOR ; RĂZBUNAREA — 2 serii — „Farul“ Mangalia ; BARIERA — „Lumina“ Techirghiol ; CERCURILE DRAGOSTEI — Eforie Sud; PUTEREA ȘI ADEVĂRUL — 2 serii — Eforie Nord. TELEVIZIUNE 9,00: Curs de limba rusă ; 9,30: O viață pentru o idee: C. I. Parhon (II); 10,00: Telex. 10,05: Publicitate ; 10,10: Teatru scurt: „Discurs pentru o floare“ de Paul Everac ; 11,10: Portativ ’73 ; 11,50: Selecțiuni din emisiunea „Seară pentru tineret“; 12,30: Moment folcloric cu taraful „Chirea“ din comuna Iancu Jianu — județul Olt ; 12,40: Municipalitatea răspunde bucureșteanului; 13,00 : Telejurnal ; 16,17,00: Teleșcoală; 17,30: Curs de limba engleză ; 18,00: Telex; 18,05: Tragerea Loto ; 18,15: Cum vorbim ; 18,35 : La volan — emisiune pentru conducătorii auto ; 18,50: Teleconferință de presă ; 19,20: 1001 de seri; 19,30: Telejurnal ; 20,10: „In cronica ta, țară“: Seară de versuri și cîntece muncitorești consacrată aniversării P.S.D.M.R.; 20,40: Film artistic : „Marele Scott“; 22,20: Imagini din Pakistan ; 22,30: 24 de ore ; 22,40 : Teleglob : Irak ; 23,00: Cîntecele pe care le-am iubit (Alexandru Grozuță). TEATRU TEATRUL DE DRAMA ȘI COMEDIE prezintă la Casa de cultură din Hirșova, ora 19,30 : „Omul care...“. MUZEE PLANETARIUL (piața Soveja) deschis, zilnic, între orele 8—20. Duminica, 8—16. MUZEUL DE ARTA din Constanța — Colecția de sculptură Ion Jalea și Arta populară — deschis, zilnic, între orele 10—18. Luni, închis. EDIFICIUL ROMAN CU MOZAIC din Constanța, Piața Ovidiu nr. 1 — deschis, zilnic, între orele 10—18. Luni, închis. VREMEA In următoarele trei zile, vremea va fi, în general, frumoasă, dar ușor instabilă, cu cerul mai mult noros ziua, cînd se vor semnala averse de ploaie. Vîntul va sufla potrivit din vest și sud-vest. Temperatura, în general, staționară ; minimele vor fi cuprinse intre zero și 4 grade, iar maximele între 7 și 13 grade. Marea, ușor agitată, J I V V