Dobrogea Nouă, august 1973 (Anul 26, nr. 7759-7784)

1973-08-01 / nr. 7759

Fag. a 2-a „SERBĂRILE MARII“ Și in cea de-a doua zi cultural-artistice și distractive Aseară, premieră în portul „Tomis“ I Ifipia in Taurida“, Spu?acol“" Repetăm — așa cum autorul acestor însemnări a mai făcut-o — și nu fără motivații, spunînd că actuala ediție a „Serbărilor mării“ cuprinde între cele peste 160 de manifestări cultural-artistice și distractive și cîteva autentice acte de cultură, în stare prin forța lor de înnobilare a spiritului să rămînă în conștiința opiniei publice ca un omagiu adus marilor creații ale antichității. Incontestabil, „Ifigenia în Taurida“, spectacol la a cărui premieră am asistat aseară, în spațiul natural al portului turistic „Tomis", a readus în fața unui mare număr de spectatori o secvență din nemuritoarea operă a marelui Euripide, pe care o vor fi cunoscut cetățenii Pontului Euxin acum două milenii și jumătate în urmă. Mitul care l-a inspirat pe Euripide nu ne mai apare, în „Ifigenia în Taurida“, ca un mit, ci ca modalitate reală de a trăi a oamenilor, cu bucuriile și dramele lor, indemnîndu-ne printr-un „strigăt“ din Olimp să ne opunem cruzimii, să nu credem decit in destinul pe care ni-l făurim. Iată „esențele“ tari din care își trage forța și permanența această operă a teatrului antic, iată în ce rezidă nemurirea și contemporaneitatea ei. Sîntem siguri că aceleași mobiluri i-au îndemnat și pe regizorul Gheorghe Jora, pictorul scenograf Mihai Tofan de la Teatrul Național „I. L. Caragiale“, compozitorul Boris Cobasnian, maeștrii de balet Tiberiu Iacob și Martha Herzum, realizatorii spectacolului, să se orienteze către tragedia Ifigeniei. Dar mai credem că, la fel ca și „Medeea“, „Ifigenia in Taurida“ este și o pledoarie a Teatrului de dramă și comedie constănțean pentru un festival al dramaturgiei antice, aici, la țărmurile Pontului Euxin, în timpul sezonului estival, dînd vacanțelor pe litoralul românesc al petrecute Mării Negre și o dimensiune culturalartistică de prestigiu. De altfel, nici nu-i greu să intuiești și să judeci așa opțiunea teatrului nostru dramatic, mai ales cind ai sesizat că fiecare spectator a certificat valoarea acestei montări, la succesul căreia și-au adus contribuția cîțiva dintre cei mai valoroși actori ai scenei dramatice constănțene. Așadar, alăturăm aplauzele noastre celor ale spectatorilor pentru sinceritatea și dezinvoltura cu care Agatha Nicolau a întruchipat-o pe Ifigenia, Dan Herdan — această superbă primă „vioară“ a teatrului nostru — pe Oreste, Longin Mărtoiu — Pylade, Jean Ionescu — Toni, Marcela Sassu pe Minerva, dar și pentru jocul bun — încadrat ideii unitare a spectacolului — al actorilor Lucian Iancu, Dumitru Drăgan, Emil Bîrlădeanu. La întregirea montării, la marele ei fast o contribuție importantă și-au adus corul Teatrului liric, corpul de balet și figurația, maeștri de lumini și tehnicienii sonorizării  formațiilor artistice ale S.N.C. și T.C.L. Tot ieri seara, pe scena ridicată în aer liber în Piața Independenței, a avut loc un spectacol susținut de formația de dansuri populare a clubului S.N.C. (care a interpretat dansuri din Dobrogea și o suită de dansuri ardelenești) și taraful și soliștii de muzică populară ai T.C.L. Spectacolul artiștilor amatori, muncitori și tehnicieni ai întreprinderilor constănțene, s-a curat de un frumos succes din fața publicului participant. Festivalurile pionierești „Scoica de aur“ și „Trompeta litoralului“ La Constanța, în cea de-a doua zi rezervată „Serbărilor mării“, centrul atenției l-au constituit cei mai tineri artiști ai serbărilor — pionierii. Sute de spectatori au asistat ieri la deschiderea celor două mari manifestări culturale pionierești — Festivalul și concursul pionieresc „Scoica de aur“ și Festivalul pionieresc „Trompeta litoralului“, organizate și inițiate de Consiliul județean al Organizației pionierilor. La ora 18, pe scena amenajată în fața Sălii sporturilor din Constanța, prezentatorii, pionierii Aurora Mușat (Școala generală nr. 10 Constanța) și Mihai Caramalău (Școala generală nr. 12 Constanța) au anunțat deschiderea celei de-a treia ediții a Festivalului folcloric „Scoica de aur“. Devenită tradițională, această sărbătoare pionierească a adus anul acesta aici, pe litoral, peste două mii de tineri (dansatori, soliști instrumentiști și vocali, tarafuri de muzică populară) din 29 de județe ale țării, toți animați de dorința ce încearcă fiecare artist aflat în concurs , să cucerească marele premiu „Scoica de aur“ (în cel mai rău caz pe cea de argint sau de bronz). Ieri, în prima zi a Festivalului cîntecului și dansului popular interpretat de pionieri, au fost anunțați și au evoluat apoi primii șase concurenți : formațiile artistice din județele Arad, Bacău, Brașov, Galați, Dîmbovița și Neamț. In fața juriului și a spectatorilor, rînd pe rînd, formațiile tinerilor dansatori și cîntăreți au adus pe scenă melodii, jocuri și obiceiuri din vetrele folclorice în care s-au născut: îndemînarea și talentul interpreților, dovedind dragostea pentru cintecul și dansul nostru popular, marele răsunet și marea chemare ce-o exercită acestea asupra sufletelor sutelor de copii Au arătat încă o dată, ieri, pe scena festivalului de la Constanța, că marile tradiții ale artei noastre populare își găsesc de pe acum, în rîndul tinerei generații, purtători demni de încredere. Al doilea festival pionieresc, a cărui deschidere a avut loc ieri, a fost „Trompeta litoralului“. Aflat, de asemenea, la cea de-a treia sa ediție, acest festival a grupat anul acesta în jurul trofeului „Trompeta de aur“ 14 fanfare pionierești din 14 județe ale țării. Alături de acestea participă și cei 55 de membri ai fanfarei pionierilor din Tolbuhin (Bulgaria) invitați ai pionierilor constănțeni. Pe scena din piața Independenței, rezervată festivalului, s-au prezentat în fața numeroșilor spectatori — copii și adulți — fanfarele din județele Arad, Bacău, Tolbuhin (Bulgaria), Brașov și Galați. Cu ocazia spectacolului, intr-un cadru festiv, pionierii bulgari au oferit în dar pionierilor constănțeni un set de instrumente de fanfară, ca semn de prietenie. PE A doua zi a „Serbărilor mării“ a strîns în diferite puncte ale litoralului mii de oameni — localnici, turiști români și de peste hotare aflați în vacanță pe litoral —, dornici să petreacă cîteva ore de neuitat în compania muzicii și a dansului. Astfel, faleza din apropierea complexului „Perla“ din Mamaia și satul de vacanță Constanța s-au transformat în minunate locuri de petrecere, fanfarele și orchestrele de muzică ușoară și populară invitîndu-i la dans pe numeroșii participanți. A fost o seară „plină“, pe care toți cei prezenți nu o vor uita, cu siguranță, mult timp. Iată de altfel ce ne-a declarat turistul ceh Vladimir Strupka, pe care l-am întrerupt din dans pentru a-i solicita să ne împărtășească impresiile : „Nu credeam că mă voi distra atît de bine aici, la Mamaia, pentru că nu am știut, inainte de a veni în România, de organizarea „Serbărilor mării", în această perioadă. Este un lucru minunat pentru care organizatorii pot fi felicitați. Ca unul ce mi-am propus să vin și anul viitor în vacanță pe litoralul românesc, voi face tot posibilul să mă aflu aici tot în perioada „Serbărilor mării“. La Eforie Nord, fanfarele pionierești ale județelor Iași Vrancea și ansamblurile folcloșirice ale acelorași județe, venite pe litoral pentru a participa la concursurile „Trompeta litoralului“ și „Scoica de aur“, au oferit spectatorilor prezenți pe faleză sau la teatrul de vară spectacole ce au demonstrat bogatele resurse artistice ale celor mai tineri artiști amatori din țara noastră. Un spectacol asemănător a prezentat, la Năvodari, Ansamblul artistic al pionierilor din Constanța. De o mare audiență s-au bucurat ieri manifestările dedicate turiștilor străini. Astfel, în stațiunile Jupiter (la barul „Calipso“) și Saturn (la restaurantul „Cleopatra") s-au desfășurat fazele pe stațiune ale concursului de frumusețe „Miss litoral", la care au participat câștigătoarele etapei de preselecție. Iar la Eforie Sud, la complexul „Cosmos“, a avut loc primul concurs de interpretare muzicală „Tridentul de mărgean“, în cadrul căruia cîțiva turiști de peste hotare au impresionat pe cei prezenți prin talentul cu care au cîntat melodii populare românești. Casa de cultură din Mangalia Sud, plină pînă la refuz, a găzduit excepționalul spectacol prezentat de ansamblul „Albatrosul“ al marinarilor. Intitulat „Ritmuri marinărești", acest spectacol muzical-coregrafic a demonstrat încă o dată largile disponibilități artistice ale marinarilor noastre militare, dragostea flotei lor pentru cîntec și joc. în fine, pe scena Teatrului de vară din stațiunea Neptun ansamblurile artistice ale județelor Mureș și Vrancea au prezentat, în cadrul celei de-a IX-a ediții a Festivalului național de folclor ce se desfășoară pe litoral, o suită din cele mai reprezentative cîntece și dansuri populare din aceste două bogate zone etnografice. LITORAL I Zece „bolizi“ în raliul automobilelor de epocă Ora 15,45. In fața Teatrului din Constanța „bolizii“ pe patru roți, nu cei din formula unu — nu Lotus, Ford, Tyrell sau Alfa Romeo din seriile anului 1973 — sunt verificați pentru ultima dată. La start zece mașini, zece piloți încercați, șoferi de raliuri de... mică viteză. Se fac pregătiri febrile înaintea plecării. Ne strecurăm cu greutate printre aceste mașini ce pot ocupa locuri de frunte în muzeele automobilelor și încercăm să aflăm un „secret“ în plus din strategia celor ce vor pleca în lunga cursă de 100 km. Totul se desfășoară însă în cea mai deplină liniște. „Piloții“, din aceia cu șapcă și ochelari, nu sînt dispuși să dezvăluie carburantul folosit. O fi „Premium“ ? O fi acel amestec de spirt și benzină 98 ? Sau banalul carburant de 60? Rămîne să vedem. Ora 16. Start In raliul automobilelor de e Xocă ! Foarte mulți spectatori, foarte multe încurajări. Cîțiva copii o iau înaintea bunicelor Daciei de astăzi. Aleargă mai iute puștii, dar se răspindesc. Din respect, desigur, pentru părinții lor de la volan... Intrăm in coloană și notăm, la ieșirea din Mamaia, prima defecțiune. Un Opel 1912 și-a blocat motorul. Mașinile „gonesc" cu 25 km la oră stirnind admirația zecilor de mii de spectatori de pe traseu. Ne ținem în coada coloanei cu Dacia noastră 1100 ! La Mangalia întoarce primul un Mercedes 1909. Pe traseu, temerarilor concurenți, turiștii le fac o primire ca la Monte Carlo. In Constanța primul trece linia de sosire in Ford 1921. Sîntem noi epuizați dar cum ar fi consi curenții? A fost intr-adevăr o cursă „dramatică“!! S-a încheiat insă cu o cupă de șampanie și cu dorința de revedere la noua ediție. Atunci totul va fi la fel de spectaculos. Cel puțin așa ne asigură și cei zece piloți încercați. Reportaje realizate de Emil ZALOG, Costin CONSTANDACHE, Arcadie STRAHILEVICI, Liviu BRUCKNER Foto : Ion BUNGAU I DOBROGEA NOUA nr. 7759 VOLEI Echipa României a ratat victoria în clasament Duminică dimineața, în avanpremierea competițiilor sportive dedicate „Serbărilor mării“, în Sala sporturilor din Constanța, s-au disputat ultimele jocuri din turneul internațional dotat cu trofeul „Tomis“. Primul joc, în care echipa de tineret a țării noastre întîlnea reprezentativa R.P. Ungară, s-a desfășurat în nota de dominare a tinerelor noastre voleibaliste, care au ciștigat ușor cu 3—0 (6, 13 și 11), clasîndu-se astfel pe un nesperat loc IV în clasamentul final. Cel de-al doilea joc opunea prima formație a României echipei Japoniei, singura formație neînvinsă in acest turneu. In toate cele trei seturi disputate echipa țării noastre a condus in permanență, ajungind lejer la scorul de 13—6 și impunindu-se, în final, categoric : 3—0 (12, 9, 8). In ultimul joc, Cehoslovacia dispus ușor de Polonia cu 3—0 (10, 16, 8). Trofeul „Tomis“ a fost cucerit de echipa Japoniei, care, deși la egalitate cu echipa României, a avut un punctaj mai bun (225 — 131, față de 239—158). Organizatorii turneului au oferit numeroase premii jucătoarelor participante : Cea mai bună atacantă : Yuri Yokojoma (Japonia) ; Cea mai bună coordonatoare de joc și ridicătoare : Eugenia Rebac (România) ; cea mai completă jucătoare : Ludmila Vinduskova (Cehoslovacia) și Constanța Balășoiu (România). CLASAMENTUL FINAL : 1. Japonia ; 2. România ; 3. R.S. Cehoslovacă ; 4. România (tineret); 5. R.P. Polonă; 6. R.P. Ungară. Am solicitat părerea despre acest turneu tovarășului A. Dobincă, secretar general al F.R. Volei, care ne-a spus : „Un turneu util, în care fiecare echipă și-a urmărit omogenizarea cu gândul la marile confruntări internaționale ce se așteaptă. Sperăm că la ediția viitoare vor participa și echipele U.R.S.S., și R.D. Germană pentru a imprima acestei confruntări un caracter de mini campionat mondial“. C. POPA QQQI Portul Constanța - Pal Brăila 9-11 Sîmbătă seara, în grădina cinematografului de vară „Tomis“, în prezența unui public entuziast, avut loc întilnirea amicală de box a dintre Portul Constanța și PAL Brăila. în urma unor partide foarte disputate, din care 7 s-au terminat înainte de limită, victoria a revenit pe merit oaspeților, care au impresionat prin pregătirea fizică. Iată cîțiva dintre pugiliștii ce s-au remarcat : Petre Chirilă, I. Mustafa, I. Lali (de la Portal), G. Călin, M. Gheorghe, S. Chiron (de la PAL). CONSILIUL POPULAR AL JUDEȚULUI CONST ANA COMITEIUL EXECUTIV Oficiul de preturi și tarife LISTA DE PREȚURI nr. 22 A la decizia nr. 26« din 31 iulie 1973 Prețurile intră în vigoare : Pi Peni galbeni și verzi, cumpărarea și vinzarea pe 31 iulie 1973, ora 8,00 ; — la ceapă uscată, cumpărarea și vinzarea pe 1 august ora 0 — la restul produselor, cumpărarea pe 1 august ora 0, iar vînzarea pe 2 august 1973, ora 0. Se abrogă prețul la ceapă cu frunza retezată 5 cm de la bulb. Preț Preț Preț „ . Denumirea U/M efectiv plafon stațiunt PrP*. produsului de cum- cuamă- Satelit și n.axia __ parare mint Mamaia mai Ardei gras inclusiv mutații extra dg 2,20 3,25 3,60 4,00 cal. I. „ 1,70 2,00 2,85 3,25 cal. II „ 1,25 1,6o — 2,90 sub stas „ 1,00 1,50 — — Cllrtofi cal. I „ 0,80 1,30 — 1,50 cal. II „ o,60 1,00 -r ■ 1,10 — idem cal. I spălați „ _ li4n 1,5(5 i,50 sub stas „ o,25 0,50 — — Vinete inclusiv mutații extra „ 2,30 3,50 3.85 1,90 cal. I. „ 1,75 2,70 3,00 3,00 cai. II „ 1,30 2,00 — 2.25 sub stas „ 1,00 1,50 — — Ceapă uscată cal. I „ 1,80 2,70 3,00 3,00 cal. II „ 1,40 2,15 — 2,25 sub stas „ 1,10 1,70 — _ Morcovi cal. I „ 1,80 1,30 — 1,50 cal. II „ 0,60 1,00 — 1,25 — idem cal. I spălați „ — 1,10 1,55 1,50 Pătrunjel rădăcini cal. I „ 1,50 2,30 — 2,50 cal. II „ 1,20 1,80 _ 2*00 — idem cal. I spălat „ — 2,40 2,60 2,50 Păstîrnae rădăcini cal. I „ 1,20 1,80 — 2Íoo cal. II „ 0,90 1,40 _ 1*50 — idem cal. I spălat „ — 1,90 2,10 2,00 Castraveți salată cal. I „ 0,90 1,40 1,55 1,50 cal. II „ 0,70 1,15 — 1,40 Struguri extratimpurii și superiori (E+S) cal. I „ 3,50 5,50 6,00 5,50 cal. II „ 2,55 4,00 — 4,00 Pepeni galbeni și verzi „ 2,00 3,00 3,30 3,00 Peregr. B inclusiv mutaii extra „ 2,61 4,25 4,75 5,00 cal. I. „ 2,10 3,50 3,85 4,00 cal. II „ 1,60 2,50 — 250 Ardeieni& .. 1,70 2,50 2,75 3,00 COLȚUL FAPTULUI DIVERS Care sînt prietenii copiilor dv. ? întrebarea din titlu nu are nimic gratuit in ea. Și iată de ce , Elena Oncioiu, în vîrstă de 19 ani, originară din comuna Fieni, județul Dîmbovița, a comis mai multe furturi din diverse locuințe. „Lucram intr-o manieră originală... Se împrietenea cu copiii, se juca cu ei pînă le cîștiga încrederea și la momentul oportun ii trimitea să-și cumpere înghețată.. In acest timp ea intra in locuințele respective și fura tot ce se găsea. Deci, repetăm , vă interesați ce prieteni își fac pe stradă copiii dumneavoastră ?! Din gelozie... In după-amiaza zilei de 21 iulie a.c., soții Marin Ion și Marin Ioana, din comuna 23 August, au consumat o cantitate apreciabilă de alcool la bufetul cooperativei din localitate. Apoi, în drum spre casă au început să se certe. Vezi bine, Marin Ion, în vîrstă de 51 de ani, era... gelos pe soția sa — nu cu mult mai tinără... Cearta a devenit și mai violentă in curtea casei lor. La un moment dat, Marin Ion a pus mina pe o rangă și și-a lovit soția în cap. La cîteva ore după aceasta, „Marin Ioana a decedat. Ce poate face omul la beție, din gelozie ?! Ghinion Alexe Simion, in vîrstă de 19 ani, din comuna Criciova, județul Timiș, a venit pe litoral, cu o Intenție precisă, să sustragă de pe plajă diverse obiecte și bani de la turiști. Prima sa escală, pe plaja din stațiunea Neptun, a fost însă și ultima ! Alexe Simion a avut ghinionul să Încerce un furt tocmai de la o persoană în ale cărei obligații profesionale intră și... prinderea hoților. Ce ghinion ? Neglijentă condamnabilă Zilele trecute, in imobilul situat in strada Ion Rațiu nr. 126 a izbucnit un incendiu. Numai datorită intervenției prompte a cetățenilor din vecinătate (printre care Ion Fulgulescu, Gheorghe Constandache, Constantin Suciu și alții) și a pompierilor — care numai după cîteva minute de la apel au fost prezenți la locul cu pricina — incendiul a putut fi localizat. După cum s-a constatat ulterior, cauza incendiului, ce a mistuit o parte din locuința ocupată de Anton Valeria și fiii săi, a fost o lampă cu petrol nesupravegheată. Neglijența, nepăsarea și — se pare — aplecarea către anume „plăceri bactice“ ale celor citați mai sus puteau avea urmări foarte grave. In scrisoarea adresată redacției, proprietarul imobilului, Enache Năstase, ne roagă să transmitem mulțumirile sale celor care au ajutat la stingerea incendiului. Ceea ce și facem. CINEMA CONSTANȚA PARAȘUTIȘTII — „Republica“ (orele : 9 — 11,15 — 13,30 — 16 — 18,15 — 20,30) ; PE ARIPILE VÂNTULUI — ecran normal — 2 serii — grădina „Tomis“ (ora 20); CARTEA JUNGLEI — „Popular" (orele : 9,30 — 11,30 — 13,30 — 15,30 — 18,15 — 21) și grădina „Victoria (ora 20,15) ; ROND DE NOAPTE — „Progresul“ (orele : 9,15 — 11,30 — 13,45 — 16 — 18,15 — 20,30) ; EOLOMEA - „23 August (orele: 16 — 18 — 20); DRUMURILE BĂRBAȚILOR — „Tineretului" (orele : 16 — 18 — 20); SFINTA TEREZA ȘI DIAVOLII — „Bulevard“ (orele : 14,30 — 16,30 — 18,30 — 20,30). LITORAL LA RĂSCRUCE DE VINTURI — „Farul“ Mangalia ; LUMEA SE DISTREAZĂ — „Albatros" Mamaia; FATA CARE VINDE FLORI — „Lumina“ Techirghiol; UN OM IN SĂLBĂTICIE — Eforie Sud — ULTIMUL CARTUȘ - Eforie Nord — grădina „Peria“ ; ANTONIU ȘI CLEOPATRA — 2 serii —Eforie Nord — grădina „Neon"; SIMON TEMPLAR INTERVINE - grădina „Jupiter“ ; JANDARMUL LA PLIMBARE — grădina „Venus“. 1 televiziune 9,00: Curs de limbă engleză ; 9,30: De la Alfa la Omega — enciclopedie pentru elevi ; 10,00: Telex; 10,05: Avanpremieră; 10,10 : In frunte comuniștii; 10,35: Film serial „Marea iubire a lui Balzac“ — coproducție polono-franceză. Episodul II — „Străina“; 11,25: Moment folcloric ; 11,35: La ordinea zilei. Azi, județul Iași ; 11,50: Revista literar-artistică TV ; 12,40: picior de plai : „Tulnicul Peri morului“; 13,00: Telejurnal; 15,30— 17,00: Matineu de vacanță. Filmul artistic „Soarele alb al pustiului“; 17,30: Curs de limbă germană ; 18,00: Telex. 1g.05: Tragerea Pronoexpres; 18,10: întrebări și răspunsuri ; 18,30: Imagini din Elveția; 18,40: Atenție la... neatenție ! Jurnal de protecție a muncii ; 19,00: Timp și anotimp în agricultură ; 19,20: 1001 de seri ; 19,30: Telejurnal ; 20.00: Cintecul săptămînii: „Tinerețe milenară“: 20,05: Petroliștii din Videle (reportaj); 20,25: Telecinemateca. Ciclul John Ford. „Tot orașul vorbește"; 22,00 : 24 de ore. România în lume; 22,40: Stadion —> emisiune de reportaje, anchete, opinii din lumea sportului. • • •• • • ••• aaaTttt|tB] # 0 #• ••• I r t