Dobrogea Nouă, ianuarie 1974 (Anul 27, nr. 7889-7913)

1974-01-03 / nr. 7889

Cuvintarea tovarășului CEAUȘESCU NICOLAE rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. peste cîteva momente, încheiem anul 1913 și începem noul an animați de legitima mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute in politica internă și externă a partidului și statului, în înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1971. în anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creșterea avuției naționale, în perfecționarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățămîntului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată în plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute în acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului in România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări , întregul nostru popor pășește în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri in toate domenile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății intr-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobîndite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieții internaționale printr-o serie de succese, importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii , s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii între națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare in Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze în continuare in mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurând o vastă și intensă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi și respect al independenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internațional, în dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an intr-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orinduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale între poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații între state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1971 să intre în istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, in viața internaționislă, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpînă pe bogățiile sale, pe propriul său destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes in realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire ! LA MULȚI ANI, DRAGI COMPATRIOȚI ! REVELION—1974 An nou, an de urieșească măsură la faptă și de vulturească măsură pe gînd ! Făcînd din crezul Partidului Comunist Român crezul lor de luptă și viață, 20 de milioane de români te vor preface, mîine, în cel mai frumos și mai adevărat azi... ANUL XXVII nr. 7889 Joi, 3 ianuarie 1974 4 pagini, 30 bani Mesaje de Anul Nou sesssyssBi Tradiționala arare de Anul Ion adresată de pionieri Comitetului județean de partid In ultima zi a anului ce de curind și-a stins cele din urmă secunde, an ce s-a dovedit așa de rodnic pentru poporul român, urmînd datina străbună, copiii orașului nostru, învăpăiați în obraji și în roșul cravatelor pionierești, au venit în fața sediului Comitetului județean de partid să ureze, după obicei, sănătate, fericire și prosperitate, în ritmurile secularului „Plugușor“, exprimîndu-și mulțumirea lor conducerii de partid, pentru copilăria fericită ce o au. In întâmpinarea colindătorilor au ieșit tovarășul Vasile VILCU, primsecretar al Comitetului județean de partid, membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, membri ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. Desfășurându-se, întregul alai sărbătoresc al pionierilor colindători, compus din zeci de copii îmbrăcați în frumoase costume naționale, punînd în mijlocul lor bradul împodobit, și-a început cu clinchetul zurgălăilor urarea. Glasurile cristaline ale tinerelor vlăstare ale orașului nostru s-au împletit în cîntec spre a aduce mulțumirile lor fierbinți părintelui iubit — partidului... El ni-i viața, el ni-i soare Ei ni-i suflet, ni-i putere Cum patria-ntreagă cere Pionierii, mic și mare li întindem cîte-o floare Și-i aducem mulțumire Pentru grijă și iubire Pentru școli și învățătură Pentru ce ne dăruiește, Viața de ne-o fericește... și ca întotdeauna in clipele de sărbătoare gîndurile copiilor, asemenea gândurilor tuturor oamenilor țării, s-au îndreptat cu recunoștință spre cel mai iubit fiu al acestui popor — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu... Din inimă o urare Azi, un zi de sărbătoare Pornită din țărm de mare Și trimisă-n depărtare Celui mai falnic din fiii Scumpei noastre Românii Ceaușescu Nicolae Cel cu inima văpaie Care dă suflet, putere, Unde patria îi cere Și poporul il urmează Ca pe-o neîntrecută rază, Ca pe-o inimă ce bate Rod bogat să fie-n toate. In versurile „Plugușorului pionieresc“ copiii au urat părinților și fraților mai mari succese în munca de înflorire a patriei, și-au exprimat hotărîrea de a învăța ci mai bine, de a munci cu spor pentru ca la rîndul lor, în viitor, să continue opera începută de înaintașii lor — comuniștii. Mulțumind pionierilor colindători pentru frumoasa lor urare, tovarășul Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, i-a îndemnat ca în noul an, 1974, să învețe și mai bine să asculte sfaturile părinților lor, să devină buni constructori ai noii vieți a orașului și județului în care trăiesc. De asemenea, tovarășul Vasile Vîlcu a mulțumit pionierilor, în numele Comitetului județean de partid, pentru activitatea rodnică pe care au desfășurat-o în toamna anului 1973, ajutînd la strîngerea recoltei, a urat tuturor copiilor județului un an nou fericit. Colindătorilor, după datină, le-au fost înmînate ,apoi darurile. ANUL IV AL CINCINALULUI Primele zile, primele succese , în marea întrecere patriotică: CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN! REVELIONUL MUNCII în multe colective din industrie, din agricultură, din transporturi și din alte sectoare ale județului nostru, trecerea în noul an s-a făcut în simfonia puternicelor și ritmicelor bătăi ale ceasornicului producției. în locurile cu „foc nestins“, acolo unde activitatea creatoare nu cunoaște pauze, oamenii și-au urat tradiționalul „LA MULȚI ANI !“ în fața cuptoarelor de clincher sau a turbinelor electrice, în cabinele de comandă ale macaralelor portuare sau ale locomotivelor Diesel. ANUL 1974 A ÎNCEPUT ! El a adus cu sine cele dintîi succese în marea întrecere pe care o desfășurăm cu însuflețire, pentru realizarea exemplară a angajamentului de înfăptuire înainte de termen a obiectivelor actualului cincinal, în fața conducerii partidului și statului, a iubitului nostru conducător, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, ne-am angajat să muncim mai bine, mai eficient, și încă din primele zile ne ținem de cuvînt, pentru a ne aduce pe deplin contribuția la continua dezvoltare și prosperitate a patriei. Oamenii portului, mereu la datorie Bogată a fost prima filă din calendarul muncii și la „Navrom" Constanța. Treizeci de nave, avînt la pupa tricolorul românesc se află în aceste clipe pe mări și oceane în porturi de pe diferite paraleli și meridiane... In timp ce aici, în portul nostru, activitatea este fel de vie, de susținută, 1 ianuararie 1974 a însemnat pentru docherii, mecanizatorii și ceilalți oameni ai portului o „zi-record", cu depășire simțitoare a planului de trafic prevăzut. Din datele centralizate, rezultă că s-au operat de nave, față de 25 ori era prevăzut. Traficul portuar s-a ridicat la aproape 25.000 tone mărfuri, ceea ce depășește, de asemenea, unul stabilit pentru 24 de ore. voluma secția I portuară, de serviciu este tovarășul Vasile BABA, secretarul comitetului de partid din secție. „Ne continuăm activitatea cu intensitate sporită, așa cum de altfel am desfășurat-o și până în ultima (Continuare in pag. a IlI-a)