Dobrogea Nouă, martie 1974 (Anul 27, nr. 7938-7964)

1974-03-01 / nr. 7938

CJSNTRaj »lorECA •w. ÍMINESCU* ÍA^I 1 PROLETARI DIN TOATE TA RITE. UNIȚI-VA ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANTA AL P.C.R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN , ANUL XXVII nr. 7938 Vineri, 1 martie 1974 4 pagini, 30 bani in prezenta tovarășului Nicolae Ceaușescu, joi dimineață, au fost reluate în plen lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Dezbaterile s-au desfășurat sub puternica înrîurire a cuvintării secretarului general al partidului, adevărată Cartă a agriculturii românești, document de însemnătate excepțională pentru dezvoltarea pe mai departe a acestei ramuri de producție, a întregii noastre economii. Sosirea în incinta Pavilionului expozițional a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, a fost întimpinată cu puternice ovații, cei prezenți exprimîndu-și sentimentele de înaltă stimă și prețuire, de profundă recunoștință și dragoste față , de secretarul general al partidului, pentru analiza amplă făcută in cuvintarea rostită la deschiderea Conferinței asupra drumului parcurs de agricultura noastră, a căilor și mijloacelor de creștere in continuare a producției agricole, ale perfecționării activității în acest important sector al economiei naționale, cit și pentru aprecierile calde la adresa muncii pline de abnegație desfășurată zi de zi de cei ce lucrează pe ogoare. La lucrările" Conferinței au participat : tovarășa Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, prim,secretari ai comitetelor județene de partid, activiști de partid și de stat, cadre din unele ramuri industriale, oameni de știință și cultură. Lucrările Conferinței au fost deschise de tovarășul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vice- președinte al Consiliului de Miniștri. Au luat apoi cuvîntul Ion Spătărelu, președintele C.A.P. „Gheorghe Dojan, județul Ialomița ; Florentin Cirpan, director al întreprinderii de stat pentru creșterea și îngrășarea porcilor Beregsău, județul Timiș ; Marin Nedea, director al S.M.A. și președinte al C.A.P. Purani, județul Teleorman ; Elena Orzan, șefă de fermă la C.A.P. Valea 3 Văzerișului, județul Ilfov; Alexandru Toana, președintele C.A.P. „Viața nouă“, Poiana Mare, județul Dolj ; Vasile Vîlcu, primsecretar al Comitetului județean (Continuare în pag. a IlI-a) CONFERINȚA PE ȚARA A cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste festivitatea decorării unor cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură Intr-o atmosferă solemnă. joi dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a luminat înalte distincții ale Republicii Socialiste România unui mare număr de cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură pentru merite deosebite in organizarea muncii, pentru aportul nemijlocit la sporirea producției vegetale și animale. Solemnitatea s-a desfășurat in rotonda Pavilionului Expozițional din Capitală, în prezența miilor de participanți la lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Au luat parte tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat. Luînd cuvîntul în numele celor decorați, Eroul Muncii Socialiste Andrei Cojocaru, director al S.M.A. Ianca, județul Brăila, a spus: Acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste constituie un important îndemn pentru a munci cu mai multă abnegație, cu mai multă pricepere, pentru mecanizarea și modernizarea agriculturii noastre socialiste și pentru a pregăti noi cadre de nădejde în această nobilă muncă. Asigur conducerea de partid și de stat, pe dumneavoastră personal, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că împreună cu colectivul pe care-l conduc, vom cinsti marile evenimente politice ale anului — a XXX-a aniversare a eliberării patriei noastre și cel de-al XI-lea Congres al partidului — cu rezultate superioare in S.M.A. și producții record la cooperativele agricole pe care le deservim. Profund emoționată de cinstea ce mi se face prin acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste, a spus Ana Vornicu, președinta C.A.P. Tîrgușor — Constanța, trăiesc astăzi unul din cele mai importante momente din viața mea. Simbol al hărniciei, pasiunii și dăruirii în muncă, această înaltă distincție reprezintă pentru mine și cooperatorii în mijlocul cărora muncesc o răsplată de onoare, dar și o obligație de mare răspundere pentru realizarea sarcinilor ce ne revin în procesul dezvoltării și modernizării agriculturii. Pentru noi, țăranii cooperatori, aceasta reprezintă totodată un nou și prețios imbold în intensificarea eforturilor pentru sporirea pe toate căile a producției agricole. După ce a mulțumit călduros conducerii superioare de partid și de stat, tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, pentru acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste, Gheorghe Mărginean, rectorul I.A.S. Jidvei — Alba, dispus : Pentru mine, cît și pentru a întreg colectivul de lucrători din I.A.S. Jidvei această înaltă distincție este un imbold în munca noastră viitoare. Vom depune eforturi sporite, toată capacitatea noastră de muncă in vederea transpunerii în viață a hotărîrilor Conferinței pe țară a cadrelor de conducere diin unitățile agricole de stat și cooperatiste, prețioasele dumneavoastră indicații privind dezvoltarea și modernizarea agriculturii, aducindune in felul acesta contribuția la făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate in patria noastră. Vă rog să-mi permiteți ca partea celor ce au cinstea să din fie distinși astăzi, cu ocazia acestei mari aniversări a agriculturii noastre socialiste, a spus în cuvîntul său Angelo Miculescu, ministrul agriculturii, industriei alimentare și apelor, să vă adresez dumneavoastră, tovarășe secretar general, conducerii de partid și de stat, mulțumiri din toată inima pentru aprecierea dată muncii noastre, tuturor celor ce au lucrat pentru a îndeplini sarcinile date agriculturii. Considerăm aceasta, însă, și ca o obligație sporită a noastră de a munci cu mai multă perseverență pentru îndreptarea lipsurilor, pentru folosirea mai bună a mijloacelor puse la dispoziția agriculturii, pentru a valorifica potențialul ei real spre a obține recolte ridicate în condiții economice superioare. Vă asigurăm, tovarășe secretar general, din partea conducerii Ministerului Agriculturii, a tuturor cadrelor care lucrează în aceasta, a tuturor specialiștilor și lucrătorilor din agricultură, că nu vom precupeți nimic pentru realizarea acestor sarcini de cinste puse de partid și de stat în fața noastră. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, intimpinat cu vii și îndelungi aplauze, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Asistența în picioare aclamă, ovaționează cu putere. Miile de participanți, exprimîndu-și dragostea nețărmurită față de conducătorul iubit al partidului și poporului nostru, scandează îndelung sub imensa cupolă: „Ceaușescu — P.C.R.“. ☆ Joi la amiază, în cadrul unei festivități care a avut loc în Sala de marmură a pavilionului expozițional, tovarășul Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, a luminat „Ordinul Muncii“ clasa a II-a și Ordinul „Meritul agricol“ clasa a II-a unui număr de 159 de cadre de conducere și lucrători din unitățile agricole de stat și cooperatiste, conferite pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii partidului statului de dezvoltare și modernisizare a agriculturii socialiste in patria noastră. In numele celor decorați, Vasile Dobre, președintele C.A.P. Comloșu Mic, județul Timiș, și Dionisie Benko, directorul I.A.S. Oradea, au mulțumit călduros conducerii partidului și statului, subliniind că acordarea acestor înalte distincții reprezintă recunoașterea străduințelor depuse de colectivele în rîndul cărora lucrează pentru sporirea producției agricole și totodată un nou imbold pentru dezvoltarea în continuare a agriculturii socialiste. Apoi tovarășul Emil Bodnaraș a adresat, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, tovarășului Nicolae Ceaușescu, peralional, felicitări celor decorați, urîndu-le noi succese în munca pe care o desfășoară. (Agerpres) Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și al guvernului, precum și al meu personal doresc să adresez cele mai calde felicitări tuturor acelora care au fost distinși astăzi, și care vor fi distinși în continuare, cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii aplauze) Am acordat astăzi titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ unui mare număr de președinți de cooperative, de directori de întreprinderi agricole de stat, de cooperatori și lucrători din agricultură. A sporit deci numărul de Eroi ai Muncii Socialiste. Aceasta este o apreciere deosebită pe care o dăm activității desfășurate de tovarășii respectivi, de colectivele în care muncesc, contribuției aduse la înel făptuirea politicii partidului în domeniul agriculturii. De altfel, după cum știți, prin Hotărirea Comitetului Central de acum un an, am stabilit ca anual să acordăm celor care vor obține rezultate bune în agricultură, titlul de Erou al Muncii Socialiste și alte ordine ale Republicii Socialiste România. Deci am făcut un început cu ocazia acestei conferințe. Urmează ca activitatea din acest an să prilejuiască acordarea unui număr mai mare de titluri de Erou al Muncii Socialiste, de alte ordine ale Republicii Socialiste România, atât unităților, cât și acelor tovarăși care vor avea rezultate deosebite, precum și județelor, consiliilor populare și comitetelor județene de partid. Este deci deschisă calea spre a avea fiecare județ un număr mai mare de Eroi, și mai cu seamă de a crește acest număr ca rezultat al obținerii unor producții sporite în toate sectoarele de activitate. Cu aceste gînduri îmi exprim convingerea că acordarea acestor ordine — care constituie o apreciere a activității de până acum — va constitui un imbold pentru înfăptuirea in cele mai bune condiții a politicii partidului și guvernului în domeniul agriculturii. Fericit încă o dată pe toți tovarășii distinși. Vă urez noi succese in activitatea dumneavoastră. (Aplauze puternice) înalte distincții ale Republicii Socialiste România acordate unor cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură (in paginile a III-a și a IV-a) * \ • Informații • Note • Reportaje • însemnări • Sport CRONICA JUDEȚULUI Tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a intîlnit cu tovarășul Alvaro Cunhas Joi. 28 februarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a int Unit cu tovarășul Alvaro Cunhal, secretar general al Partidului Comunist Portughez, care se află în țara noastră la invitația C.C. al P.C.R. La întrevedere a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, în cadrul discuțiilor ce au avut loc cu acest prilej s-a procedat la o informare reciprocă asupra activității și preocupărilor actuale ale P.C.R. și P.C.P. și s-a făcut un schimb de păreri cu privire la uinele probleme ale mișcării comuniste și muncitorești și ale situației internaționale. S-a reliefat hotărirea comună de a dezvolta în continuare raporturile frățești de prietenie, solidaritate și conlucrare dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Portughez, în folosul cauzei unității comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor democratice, patriotice, anticolonialiste și antiimperialiste, in interesul luptei pentru pace, democrație și socialism, întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă de prietenie și înțelegere tovărășească. Președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit scrisorile de acreditare a noului ambasador al Republicii Socialiste Federative Iugoslavia în Republica Socialistă România In ziua de 28 februarie 1974, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe tovarășul Petar Dodik, care și-a prezentat scrisorile de acreditare in calitate de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste Federative Iugoslavia in țara noastră. Cu acest prilej, președintele Consiliului de Stat și ambasadorul iugoslav au rostit cuvîntări. După prezentarea scrisorilor de acreditare, președintele Consiliului de stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a avut o convorbire cordială, tovărășească, cu ambasadorul iugoslav Petar Dodik. La solemnitatea prezentării scrisorilor și la convorbire au participat Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, ministrul afacerilor externe. Au fost, de asemenea, prezenți membri ai ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București. SESIUNEA EXTRAORDINARĂ A ADUNĂRII GENERALE A ACADEMIEI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Capitala găzduiește, incepind de joi, un eveniment științific de seamă : sesiunea extraordinară a Adunarii generale a Academiei Republicii Socialiste România. înaltul for științific dezbate, timp de trei zile, activitatea desfășurată în perioada 1970—1973, precum și planul de cercetare pe anul 1974. Bucurîndu-se de atenție și sprijin permanent din partea conducerii de partid și de stat, a tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, cercetarea științifică românească a cunoscut in ultimul timp o amplă dezvoltare și a adus contribuție însemnată la procesul de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate în noastră, la creșterea continuă țara a prestigiului patriei, însuflețiți de mărețele obiective stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului, oamenii de știință își concentrează eforturile pentru a face din munca de cercetare o forță nemijlocită de ptroducție, un factor activ in accelerarea ritmului de dezvoltare a patriei noastre, pentru ridicarea României socialiste în rîndul celor mai avansate țări ale lumii. Sesiunea, care se desfășoară intr-un moment de puternic avînt creator al întregii noastre națiuni socialiste, reunește, în aula academiei, membri titulari și corespondenți, profesori universitari, cercetători din institutele academice și departamentale. Au luat parte tovarășii Manea Mănescu și Miron Constantinescu. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de acad. Miron Nicolescu, președintele academiei, care a anunțat ordinea de zi a sesiunii . Darea de seamă asupra activității desfășurate de Academia Republicii Socialiste România în perioada 1970—1973 ; aprobarea planului de activitate pe anul 1974 ; aprobarea noului Statut pentru organizarea și funcționarea academiei, alegerea de noi membri și a organelor de conducere ale academiei ; decernarea premiilor academiei pe anii 1969, 1970, 1971 și 1972. In continuare, președintele academiei a prezentat darea de seamă. Proiectul planului de activitate pe 1974 a fost expus de acad. Șerban Țițeica,vicepreședinte al academiei. Prof. univ. Radu Voina, secretarul general al academiei, a prezentat proiectul noului Statut al Academiei Republicii Socialiste mânia, care stabilește cadrul Reorganizatoric corespunzător sarcinilor de o deosebită importanță ce revin științei românești in înfăptuirea liniilor directoare ale politicii partidului. Normele statutului vizează, astfel, adaptarea activității celui mai înalt for de știință și cultură al țării la cerințele actuale. Sesiunea extraordinară a academiei a luat apoi în dezbatere documentele prezentate. (Agerpres) 1 LA TRAFICUL PORTUAR UN SPOR DE 230.000 TONE MĂRFURI Cu un bilanț bogat în realizări se prezintă în întrecerea socialistă docherii și mecanizatorii — întregul colectiv de la C.F.M. „Navrom“. Ei au reușit ca, printr-o judicioasă folosire a timpului de lucru și a utilajelor, prin atenția acordată îmbunătățirii muncii in toate compartimentele activității portuare să realizeze, in avans, sarcinile de plan la traficul portuar pe primele două luni ale anului. Timpul ciștigat a permis colectivului de muncă de la „Navrom“ să se înscrie la sfirșitul acestei luni cu un spor la traficul portuar, de aproximativ 230.000 tone mărfuri, premisă însemnată a îndeplinirii angajamentelor asumate pe acest an. Importante depășiri de plan Tradiția succeselor obținute în activitatea de extragere și prelucrare a materiei prime de către minerii Dobrogei este onorată, in continuare, cu noi realizări semnificative. Rezultate deosebite a obținut în această lună exploatarea Murfatlar. Așa, de pildă, numai pe luna februarie, colectivul de muncă al exploatării a dat, peste sarcinile la zi, o producție de 94*1 tone cretă de diferite sorturi, materie primă solicitată de diversele industrii prelucrătoare. I. E. C. 17.000.000 KILOWAȚI PESTE PLAN Acesta este sporul de producție cu care muncitorii, inginerii și tehnicienii de la întreprinderea electrocentrale Constanța au încheiat această lună. Importanta depășire sarcinilor planificate — ce înasumează aproximativ 17 milioane kilowați/oră de energie electrică peste plan este rezultatul preocupării permanente a colectivului pentru buna funcționare a agregatelor și instalațiilor, pentru eliminarea stagnărilor în producție, a oricăror pierderi de energie electrică.