Drapelul Roşu, septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7972-7997)

1970-09-15 / nr. 7984

Anul XXVII nr. 7.S84 # Marti, 15 septembrie 1970 4 pagini, 30 Dani /A VIITORUL CINCINAL PE AGENDA DE LUCRU A ADUNĂRILOR GENERALE ALE SALARIAȚILOR încetățenite de acum ca o metodă de lucru eficientă, pe baza măsurilor de perfecționare a organizării, conducerii ți planificării economiei, elaborate de Conferința Națională a partidului, adunările generale ale salariaților, aflate zilele acestea la o nouă ediție, prilejuiesc o participare largă, efectivă a tuturor categoriilor de salariați la organizarea ți conducerea activității productive, dezbătind sarcinile de plan pe perioada 1971-1975 ți jalonînd programele de măsuri pentru asigurarea îndeplinirii lor. Despre felul cum sunt pregătite adunările generale ale salariaților, am discutat cu tovarășii ing. DUMITRU GLIGORESCU, directorul întreprinderii „Electrobanat“, și ing. IOAN PUGNA, directorul general al Combinatului textil nr. 2, din Timișoara, care au răspuns cu amabilitate la citeva întrebări. — Care sunt, după opiniile dumneavoastră, notele dominante care trebuie să caracterizeze actualele adunări generale ale salariaților ? — Ing. D. GRIGORESCU . Ideea generală care s-a desprins in ședința de lucru a comitetului de direcție cu privire la actuala adunare generală a salariaților este aceea ca, în primul rînd, muncitorii, tehnicienii și inginerii de la Electrobanat să examineze, Intr-un spirit de înaltă exigență și responsabilitate, In lumina indicațiilor și sarcinilor precizate de Congresul al X-lea al partidului, activitatea productivă privită în perspectiva unui întreg cincinal, să fundamenteze riguros fiecare din indicatorii de plan și să asigure cele mai favorabile condiții pentru realizarea lor in mod exemplar. Ing. I. PUGNA : Sarcinile viitorului plan cincinal, rezultate din Directivele Congresului al al P.C.R., sunt cunoscute de-lea mult de colectivele de muncă ale Combinatului nostru textil. Au fost defalcate din timp, pe întreprinderi ți secții, ți au fost analizate amănunțit în consiliul de administrație și comitetele de direcție. Peste cîteva zile urmează să fie dezbătute cu întreaga masă a salariaților, pornind de la nivelul secțiilor, pînă la adunarea generală a reprezentanților salariaților, care este o etapă deosebit de importantă în elaborarea și fundamentarea programului de dezvoltare a fiecărei unități ,in parte și, pe această bază, a combinatului textil in ansamblu. — Avind în vedere obiectivele de importanță majoră ce revin tuturor colectivelor de întreprinderi și organizații toate ale economice, liniile direcdezvoltării viitoare indicațiile prețioase date de conduși cerea partidului la ultimele plenare ale Comitetului Central, ce măsuri mai importante au întreprins pentru ca adunările generale să-șî atingă scopul ? — Pornind de la ideea că de felul cum vom organiza dezbaterea cifrelor de plan va depinde în mare măsură fundamentarea și realizarea cincinalului — ne-a spus tovarășul ing. D. Grigorescu — noi am considerat că este imperios necesar ca fiecare salariat să fie din timp și pe deplin informat asupra direcțiilor fundamentale de dezvoltare a întreprinderii, să cunoască amănunțit cerințele pe care le ridică economia națională în fața colectivului, structura și profilul producției in viitorul cincinal. Aceasta pentru a fi edificat asupra condițiilor concrete ce trebuie create pentru ca activitatea productivă să dea rezultate maxime. Comitetul de direcție a întocmit un plan de acțiune, care va asiiura cele mai bune condiții pentru buna desfășurare a adunării ce va avea loc peste cîteva zile. La indicația comitetului de partid, ne străduim să stimulăm efectiv gindirea novatoare a cadrelor de muncitori, tehnicieni si ingineri, indiferent de locul si răspunderea pe care o au in ansamblul colectivului, să se creeze o atmosferă propice de lucru, de analiză profundă, competentă și realistă a posibilităților ți căilor concrete atragere in circuitul productiv de tuturor rezervelor existente. Dar, a problema vitală, care preocupă întreaga omenire, este exercitarea unei activități economice cât mai eficiente. Și e firesc să fie așa, deoarece, nu există trebuie să recunoaștem, limite ,n economisire, după cum nu există limite în risipa care ne înconjoară. Deci, pentru a obține acest lucru trebuie acordată cea mai mare atenție creșterii ți promovării cadrelor, ele fiind pentru o întreprindere sursa cea mai importantă, singura creatoare a succesului și prosperității. Discuții consemnate de : CONSTANTIN PETRE Cortinuare in Pag Ua) Mașinile moderne folosite la Fabrica de ciorapi din Timișoara și hărnicia muncitoarelor determină o producție tot mai sporită. întregul sat a venit la cămin... • La Cralovă s-a sărbătorit împlinirea a 20 de ani de la constituirea cooperativei agricole Cralovițul — sat aparținător comunei Topolovățu Mare, așezat la limita sudică a dealurilor Lipovei, a cunoscut, duminică, atmosfera marilor sărbători. La căminul cultural, care era impodobit cu steaguri și lozinci, cu minunate cusături populare și ghirlande cu flori, s-a adunat întregul sat, pentru a sărbători 20 de ani de la constituirea cooperativei agricole din localitate. Cu prilejul acestui eveniment, conducerea cooperativei a organizat și o sugestivă expoziție cu produse agricole și cu obiecte de artă populară de prin partea locului. Alături de săteni, la marea bucurie, au luat parte activiști de partid și de stat, reprezentanți ai Uniunii județene a cooperativelor agricole, ai unităților agricole învecinate, ai întreprinderii de mecanizare și alți invitați. Sărbătoarea de la Cralovăț a constituit un bun prilej de evocare a drumului rodnic parcurs de cooperativă, de membrii ei, in cele două decenii încheiate, dar și de privirea în viitor, spre treptele mai înalte de bunăstare, pe care le vor urca în anii următori, prin transpunerea în viață a sarcinilor ce le revin din Directivele Congresului al X-lea al partidului, din programele naționale privind dezvoltarea îmbunătățirilor funciare și a zootehniei. „Făcînd aici bilanțul celor 20 de ani de la înființarea marii noastre familii, comparîndu-ne situația economică de azi cu cea de acum două decenii — spunea printre altele tovarășul Svetozar Mincin, președintele cooperativei — ne putem da și mai bine seama, cu îndreptățită mîndrie, că transformarea socialistă a agriculturii, cale indicată de partid, s-a dovedit singura cale de ridicare a bunăstării țărănimii, de contribuție a acesteia la creșterea avuției naționale“. Și ceilalți vorbitori, între care cooperatori participanți activi la punerea pietrii de temelie a unității, ca și tineri de o vîrstă cu cooperativa, precum și oaspeți au rostit cuvinte vibrante despre dezvoltarea cooperativei, despre sprijinul multilateral primit, în acest scop, din partea partidului și statului, din partea Comitetului județean de partid și a organelor agricole județene, despre însuflețirea comuniștilor și a tuturor cooperatorilor pentru continua întărire economico-organizatorică a unității. Adresând salutul Uniunii județene a cooperativelor agricole, tovarășul Victor Rudeanu, membru al Biroului Executiv al acesteia, a dat citire și mesajului de felicitare, adresat cooperatorilor din Cralovăț de către Consiliul Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție. Cu prilejul acestei aniversări, unui număr de 60 cooperatori li s-au înmânat diplome pentru activitatea permanentă și rezultate deosebite în consolidarea cooperativei. In încheierea festivității a avut loc un bogat program artistic. /• SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar STIMAȚI TOVARĂȘI ÎNVĂȚĂTORI ȘI PROFESORI, DRAGI ELEVI. Cu prilejul începerii noului an de invățămint, Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid ți tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și inflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc in condițiile cînd întreaga țară iși desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează in noi ți însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, , a hotărîrii sale de a transpune in viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea invățămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea in clasa 1 a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a invățămintului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune in fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — iși va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile ale națiunii de progres și civilizație socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori . Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gândirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului in patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutându-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei rații sentimentele înălțătoare geneale patriotismului socialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul al tuturor oamenilor muncii comun patria noastră, fără deosebire din de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea in viitorul nostru luminos și hotărîrea I'Continuare în pag. a II-a) In pag. II-IIII Trăgînd învățăminte din experiența acestui an 1SPORT Sesiunea Consiliului popular județean Timiș Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Timiș, prin Decizia nr. 413 din 1 septembrie 1970, convoacă deputații Consiliului popular al județului Timiș în cea de-a VII-a sesiune ordinară, care va avea loc la data de 20 septembrie 1970, ora 9, în Aula Universității din Timișoara, dr. Vasile Pirvan nr. 1. cu următoarea ordine de zi: ANALIZA MODULUI CUM SE ÎNFĂPTUIESC ANGAJAMENTELE LUATE IN ÎNTRECEREA SOCIALISTA PE ANUL 1970. Obiectiv cu implicații majore în activitatea organizațiilor de partid FORMAREA COMUNISTULUI “ PROCES EDUCATIV CONTINUU „CUM VA PREOCUPAȚI DE CREȘTEREA ȘI FORMAREA NOILOR MEMBRI DE PARTID ?" întrebarea am adresat-o mai multor organizații de partid din județ pentru a cunoaște preocupările și rezultatele muncii în acest domeniu care implică răspunderi deosebite, pricepere și pasiune. Pentru a formula concluzii cet mai elocvente am ales organizații din unități cu profil diferit, ale căror birouri și comitete au acumulat o experiență care merită cunoscută și amplificată. Pornind de la faptul că primirea în partid a unui om al muncii nu înseamnă realizarea procesului formării și ridicării lui la nivelul cerințelor statutare care se referă la calitatea de comunist, tovarășul ION MILOȘ, secretarul organizației de bază de la cooperativa agricolă de producție din Pesac, ne-a înfățișat modul în care se ocupă comuniștii cu experiență de creșterea și formarea tinerilor membri de partid. „Personal — ne spune interlocutorul — mă ocup de Ion Drăgoi ; lucrăm amîndoi în zootehnie, de mai mulți ani, muncim împreună cea mai mare parte a zilei, încă de cînd a intrat in atenția organizației mi-am dat seama că e un cooperator harnic, cinstit, dar că are nevoie de un ajutor substanțial în vederea pregătirii lui politice, pentru a înțelege și interpreta, in lumina documentelor de partid și de stat, diferitele aspecte ale muncii în cooperativă, ale comportării în familie, in societate. Uneori este prea impulsiv, se supăra repede, cînd i se făcea vreo observație în scopul îmbunătățirii muncii sale. Aceste lucruri i-au fost spuse deschis, in adunarea în care a fost primit membru de partid înțelegînd că membrii de partid doresc să-i vină un ajutor, Drăgoi a devenit mai receptiv, avute pe diferite Discuții pe teme, lecturarea unor articole din ziare, studierea legilor și decretelor care au apărut, ajutorul practic care i l-am dat în a înțelege semnificația sarcinilor ce ne revin ca lucrători in sectorul zootehnic, în îndeplinirea exemplară a lor, îndemnul de a fi combativ, i-au netezit drumul însușirii unor calități și trăsături proprii comunistului. La fel se ocupă și ceilalți membri ai biroului organizației de bază, organizatorii grupelor de partid de creșterea și formarea tinerilor comuniști. Intr-o recentă adunare a organizației noastre am analizat acest aspect al muncii politice și ne-am dat seama că astfel de analize trebuie făcute mai des. — Noi am insistat ca birourile organizațiilor de bază să încredințeze noilor membri de partid sarcini concrete după puterea lor de muncă, ne-a spus tovarășul SABIN SAS secretarul Comitetului comunal de partid Comloșu Mare. Este îmbucurător că cele mai multe birouri repartizează în așa fel sarcinile incit acestea răspund întocmai îndeplinirii obiectivelor actuale și de perspectivă care se ridică în fața fiecărei organizații, și pe măsura capacității ei și și posibilităților membrilor de partid. De pildă, în organizațiile de bază din cooperativele agricole, sarcinile se referă la momentul actual : executarea la timp și la nivel calitativ, a lucrărilor agricole, sporirea eforturilor tru obținerea unor penproducții vegetale și animale din cele mai mari, dezvoltarea și apărarea averii obștești, antrenarea tuturor cooperatorilor la muncă și respectarea legislației noi în această privință. La rîndul lor, tinerii comuniști din unitățile cooperației de consum sînt solicitați să-și aducă contribuția la îmbunătățirea deservirii populației, la modernizarea extinderea și comerțului cooperatist, în timp ce birourile organizațiilor de bază din școli au chemat noii comuniști să participe efectiv la pregătirea temeinică a noului an școlar. Comitetul comunal de partid a analizat recent modul cum se desfășoară educarea partinică a tinerilor comuniști. Analiza ne-a convins odată în plus că este necesar să folosim o gamă mai largă de mijloace și forme în această activitate. De aceea am indicat ca, în planurile de muncă ale organizațiilor de bază să se prevadă concret acțiunile ce se întreprind in sprijinul educării tinerilor comuniști. Evident, lucrul poate fi realizat numai dacă sunt cunoscute preferințele comuniștilor, dacă sunt consultați asupra problemelor cu Discuție consemnată de ION ULARU (Continuare în pag. a II-a) SUCCES DEPLIN ÎN NOUL AN ȘCOLAR! Aproximativ 100.000 de elevi din licee, licee de specialitate, școli generale și profesionale își îndreaptă astăzi pașii spre școală trăind emoțiile reîntîlnirii cu profesorii și învățătorii lor, începînd un nou an de muncă susținută pentru acumularea unui bagaj cu mai mare de cunoștințe, pentru a urca noi trepte pe drumul formării lor ca cetățeni de nădejde ai țării, viitori constructori ai societății noastre socialiste multilateral dezvoltate. Anul școlar 1970—1971 debutează, sub auspiciile strălucite ale hotărîrilor conducerii noastre de partid și de stat, ale legii privind dezvoltarea învățămîntului. In cursul acestui an școlar, ca urmare a sprijinului neprecupețit din partea organelor locale de partid și de stat, se va lărgi rețeaua școlilor de i ani, urmînd ca în aproximativ 46 de școli generale și 17 licee , să funcționeze 85 de clase a IX-a, cu aproximativ 1.800 de elevi, ceea ce va asigure cuprinderea în învățământul obligatoriu de zece ani a 80 la sută din absolvenții clasei a VlII-a rămași în afara școlilor postgenerale. Modernizarea învățămîntului, punerea sa de acord cu dezvoltarea științei și tehnicii ridică problema întăririi caracterului tehnico-practic al școlii de 10 ani, impunînd ca unele din clasele a IX și X-a să-și desfășoare activitățile a practice prevăzute de programele ministerului în atelierele unor școli profesionale și licee de specialitate. In cadrul celor din urmă se va trece la predarea unor discipline noi destinate să-și aducă aportul la completarea și lărgirea profilului de pregătire tehnică a tinerilor, să le înlesnească integrarea în procesul de producție. Astfel, elevii liceelor industriale vor studia noțiuni privind controlul calității produselor, cei ce frecventează cursurile liceelor agricole vor învăța conducerea însușindu-și totodată tractorului, elemente despre mecanizarea lucrărilor agricole etc. După o experimentală, pe baza perioadă rezultatelor pozitive obținute, urmează ca în acest an să se extindă integrarea copiilor de 6 ani în clasa I. Ilustrînd grija pe care partidul și statul nostru o poartă școlii și slujitorilor ei, dezvoltarea bazei materiale amplifică posibilitățile pe care cadrele didactice le au pentru a desfășura o amplă și bogată activitate instructiv-educativă, pentru a crește generațiile tinere în spiritul învățăturii marxist-leniniste, al dragostei față de patrie și partid, față de harnicul și nobilul nostru popor. Desigur, rolul primordial în formarea generațiilor tinere în pregătirea pentru viață, revine cadrelor didactice al căror nivel de pregătire profesională și politico-ideologică este în continuă creștere, rezultatele muncii lor integrîndu-se în mod organic și armonios în marele realizări obținute de locuitorii județului nostru — români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități — ca urmare a sarcinilor pe care conducerea de partid le-a pus în fața întregului popor pentru continua înflorire și prosperitate a României socialiste. Sunt mult mai numeroși astăzi profesorii învățătorii care, susținînd exașimene de grad, au reușit să-și ridice calificarea profesională, să se pună la curent cu ultimele noutăți ale științei, tehnicii și culturii, să-și ridice măiestria pedagogică, fapt ce se oglindește o dată mai mult în munca de zi cu zi cu elevii Dar de-asupra tuturor acestora se ridică pasiunea și dăruirea cu care slujitorii școlii, sub îndrumarea permanentă a organelor și organizațiilor de partid, se dedică activității atît de gingașe și de o atît de mare răspundere : modelarea tinerelor vlăstare ale patriei. Lor ca și elevilor porniți în această zi într-o nouă bătălie a învățăturii și educației, le dorim deplin succes ! Vw. Casa corpului didactic Prin grija organelor locale de partid și de stat, își municipiul nostru va funcționa, începînd cu acest an școlar, casa corpului didactic. Beneficiind de un local adecvat, pe strada Gheorghe Doja nr. 11, noua instituție va avea ca scop organizarea unor activități în vederea îmbunătățirii muncii instructiv-educative, contribuind prin manifestările ce se vor ține aici : simpozioane, dezbateri, conferințe, la ridicarea calificării profesionale a educatoarelor, învățătorilor și profesorilor din județul nostru, la continua lor perfecționare și însușirea noutăți în specialitate, ultimilor știință, tehnică și cultură. Aici se vor putea întilni cadrele didactice din județ avînd condiții optime, printre care și o bibliotecă dotată cu un impresentant număr de volume, din cele mai diferite sectoare de activitate, pentru a-și împărtăși experiența din munca de zi cu zi, din activitatea de cercetare științifică. De asemenea, Casa corpului didactic va contribui la întreținerea unui climat propice pentru ca educatorii din școlile județului nostru să-și ridice continuu măiestria pedagogică, să poată desfășura o activitate laborioasă.