Drapelul Roşu, mai 1972 (Anul 28, nr. 8490-8514)

1972-05-16 / nr. 8501

• 211 DRAPELUL ROȘU-8.501 VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU IN JUDEȚUL MEHEDINȚI Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Drag tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin : Împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară municipiului Turnu Severin — anatica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese in activitatea lor. Intr-adevăr, sunt două evenimente de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul județ. Intimpinați sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, in toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atît în industrie, cit și în agricultură, în activitatea politico-educativă ; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5500 de ani în urmă pe aceste meleaguri existau așezări omenești. In epoca statului geto-dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, a dăinuit multă vreme ; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților, păstrîndu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriți cu primul pod construit acum aproape 2000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vă mîndriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, urale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație, un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de a înălța tot mai mult edificiul socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența a 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cițiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu — P.C.R."). Inmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și viitor, faptul că poporul român există de veacuri și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul I (Aplauze puternice, orale, se scandează : „Ceaușescu și poporul“). Alături de glorioasele tradiții de luptă Împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sunt și purtătorii unor vechi tradiții revoluționare ale clasei muncitoare, încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și o viață mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revoluționare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare națională și socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moșierești, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite), întotdeauna, în anii ilegalității, am avut la Turnu Severin o puternică organizație revoluționară ; aș menționa numai faptul că în alegerile din 1936, mehedințenii au provocat înfrîngerea forțelor reacționare, înscriind prima victorie a forțelor unite democratice din România (Vii aplauze). In timpul războiului, la 23 August 1944, mehedințenii au răspuns cu însuflețire apelului Partidului Comunist Român, aducînd o contribuție de seamă la realizarea cu succes a insurecției naționale antifasciste, la transformarea democratică,luționară a României și apoi revela toate acțiunile care au urmat în opera de construcție socialistă. După cum am mai spus și altă dată,, cunosc organizația de partid din Turnu Severin din 1935 , am cunoscut-o, de asemenea, și în primii ani de după eliberare și pot afirma că, într-adevăr, aceasta a fost întotdeauna organizație de nădejde, care și-a făcut în permanență datoria de a organiza și însufleți masele muncitoare atît în lupta împotriva asupririi cît și in activitatea pentru construcția socialismului.Aplauze puternice, prelungite). Astăzi, organizația de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, ca și întreaga organizație din județul Mehedinți sunt puternice, își îndeplinesc cu cinste sarcinile încredințate de partid. Cunoașteți singuri succesele obținute munca pe care o desfășurați; prin se dezvoltă uzinele, se transformă orașul, viața locuitorilor, și, îndoială, în toate acestea un fără rol de frunte îl au comuniștii, organizația de partid, comitetul județean de partid. (Aplauze puternice). Acordarea unor înalte distincții atît municipiului Drobeta Turnu Severin, cît și Uzinei de vagoane, precum și unor muncitori, activiști de partid și de stat și altor oameni ai muncii constituie o expresie înaltei aprecieri pe care Comitetul Central, Consiliul de Stat și guvernul o dau activității organizațiilor de partid și consiliilor populare ale municipiului și județului, oamenilor muncii, tuturor cetățenilor pentru realizările obținute în munca desfășură pînă acum. (Vii aplauze). Astăzi au fost declarați „Eroi ai Muncii Socialiste“ 2 muncitori ai Uzinei de vagoane, iar mline vor mai apare — ca să spun așa — în Turnu Severin încă 3 Eroi , am dori ca la sfirșitul cincinalului din rîndul mehedințenilor să se ridice noi și noi Eroi, în așa fel încît ceea ce s-a cîntat astăzi „Eroi au fost, eroi sînt încă“ să constituie o expresie a realității și în muncă. (Aplauze puternice, prelungite). Adresez cele mai calde felicitări noilor „Eroi ai Muncii Socialiste", tuturor celor care au fost distinși astăzi cu ordine și medalii și, în primul rînd, oamenilor muncii de la Uzina de vagoane. (Aplauze puternice). Desigur, aprecierile date implică și obligații, sunt și un îndemn de a munci mai bine — și am reținut cu satisfacție din cele spuse aici de primul secretar la Comitetului județean, de directorul uzinei, de ceilalți tovarăși care au luat cuvântul că vor milita cu și mai multă fermitate pentru ca fiecare la locul său de muncă să-și îndeplinească sarcinile tot mai mari ce le revin în prezent cît și în anii viitori. După cum știți, Congresul al X-lea al partidului a trasat un vast program de dezvoltare a patriei noastre, a stabilit ca obiectiv fundamental făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în România. In orașul dumneavoastră urmează să fie dezvoltate unele întreprinderi și să se construiască noi obiective economice și culturale. In anii acestui cincinal, producția industrială urmează să se dubleze, dar, după cele ce am văzut astăzi la Uzina de vagoane, și după cele ce am văzut în toamnă la șantierul naval, cred că există posibilități ca aceste unități, cu noua unitate de celuloză care a înșieput deja să producă, să dea producție mult mai mare decât cea prevăzută în plan ț în felul acesta, oamenii muncii din Turnu Severin vor aduce o contribuție și mai importantă la înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului. (Aplauze puternice, prelungite). Cunoașteți că oamenii muncii din țara noastră, fără deosebire de naționalitate, întregul popor, înfăptuiește cu succes prevederile cincinalului. Nu mă voi mai referi la anul 1971, deoarece vă sunt cunoscute realizările — faptul că planul pe anul trecut a fost nu numai realizat, dar și depășit. De asemenea, pe primele 4 luni ale acestui an ritmul de creștere în industrie a fost de 12,4 la sută față de perioada anului trecut, fiind superior prevederilor planului. Trebuie spus că întreprinderile din județul dumneavoastră au adus și în aceste 4 luni un aport însemnat la succesele obținute de întreaga noastră țară. Din toate aceste realizări, din felul cum se îndeplinește planul cincinal, reiese că prevederile și obectivele stabilite de Congresul al X-lea sunt pe deplin realiste, că stă în puterea muncitorilor, țăranilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii din patria noastră de a înfăptui cu succes aceste prevederi. In felul acesta, țara noastră va parcurge o etapă importantă pe calea industrializării, a dezvoltării sale economice în general, pe calea apropierii de țările avansate din punct de vedere economic, pe calea făuririi unei puternice baze tehnico-materiale a socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice, prelungite). Dintotdeauna partidul nostru a acordat o mare atenție învățămîntului, științei, culturii — factori hotărîtori pentru progresul oricărei națiuni, pentru făurirea societății socialiste. Cu atît mai mult în condițiile de astăzi, ale puternicei revoluții tehnico-științifice mondiale, ale eforturilor pentru realizarea programului elaborat de Congresul al X-lea, dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii constituie una din cele mai importante sarcini: municipiul Turnu Severin trebuie să se preocupe de această latură de activitate, hotărîtoare pentru progresul industriei, agriculturii, pentru ridicarea nivelului general de cultură și civilizație al oamenilor muncii. (Aplauze puternice). Preocupîndu-ne de dezvoltarea economică-socială, punem pe primul plan ridicarea continuă a bunăstării materiale și spirituale întregului popor — aceasta constituind țelul suprem al întregii activități a partidului, esența însăși a făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, prelungite). Așa cum am menționat, în 1971 am realizat cu succes programul în industrie și în agricultură. Această ne-a permis să trecem mai devreme la realizarea măsurilor de creștere a nivelului de viață, față de prevederile înscrise în cincinal. Din dorința de a contribui la Creșterea bunăstării oamenilor muncii, urmează ca în acest an, în toamnă, să trecem la sporirea salariilor mici și a pensiilor, astfel încît, realmente, în cincinal prevederile privind veniturile oamenilor muncii să se realizeze cel puțin la nivelul prevăzut de Congresul al X-lea al partidului. (Aplauze puternice). Desigur, realizarea cu succes a programului de dezvoltare a României socialiste cere în continuare eforturi mari. Este necesară îmbunătățirea continuă a organizării activității in toate sectoarele, perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale. De altfel, Conferința Națională a partidului, care urmează să aibă loc în luna iulie a acestui an, se va preocupa tocmai de felul cum se realizează aceste măsuri, de stabilirea căilor pentru a ridica la un nivel și mai înalt întreaga activitate, pentru asigurarea participării întregului popor la conducerea vieții economico-sociale, pentru dezvoltarea democrației socialiste. Pornim de la faptul că numai cu participarea deplină a Întregului popor, care în mod conștient își făurește propriul său viitor, se poate asigura victoria socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, prelungite). Este necesar să acordăm mai multă atenție organizării activității din întreprinderi și instituții, din agricultură, problemei productivității muncii, introducerii tehnicii moderne, perfecționării mașinilor și utilajelor, reducerii cheltuielilor, de producție, creșterii venitului național. Pînă la urmă, stă în puterea noastră și depinde de noi, ca să obținem cu mijloacele pe care le avem sau, mai bine zis, cu cheltuieli mai mici decit cele prevăzute în cincinal, rezultate economice mai mari, aceasta ne va permite ca și in ce privește bunăstarea oamenilor muncii să obținem realizări tot mai însemnate. De noi depinde că dintr-o mie de lei pe care o cheltuim să obținem Un spor de producție de 2.000 sau de 2.500 și, pe această bază, să facem să crească continuu avuția națională și bunăstarea poporului. Altfel nu vom putea realiza obiectivele pe care ni le-am propus. înfăptuirea programului de bunăstare stă, deci, în miinile muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, ale întregului nostru popor, în crearea unei economii eficiente, productive, bazate pe cele mai noi cuceriri ale tehnicii și științei contemporane. Iată sarcina principală ce se pune actualmente în fața noastră, tovarăși ! (Aplauze puternice, prelungite): Am obținut pe acest drum succese remarcabile, dar avem încă mari posibilități — și de aici Încrederea și convingerea că vom putea nu numai să realizăm, dar și să depășim prevederile cincinalului în ce privește producția, productivitatea, creșterea bunăstării, astfel ca, realmente, România să pășească în primele rînduri ale națiunilor care doresc ca prin munca lor să-și făurească o viață nouă, liberă. (Aplauze puternice). Pornind de la rolul important pe care 1l are conștiința socialistă, activitatea de educație marxistleninistă, Comitetul Central al partidului a adoptat anul trecut un șir de măsuri privind ridicarea la un nivel superior a muncii de educație, corespunzător noii de dezvoltare in care a pășit etape societatea noastră. Cunoașteți cu toții aceste prevederi și nu doresc să mă opresc la ele. Ceea ce vreau să menționez și de această este faptul că aceste măsuri dată reprezintă o parte integrantă a întregului program de făurire a societății socialiste Multilateral dezvoltate, că numai realizind în totalitate măsurile in domeniul economiei, științei, culturii și educației vom putea edifica societatea socialistă multilateral vom deschide calea spre dezvoltată, făurirea societății comuniste în România. (Aplauze puternice, se scandează : „Ceaușescu — P.C.H.“). După cum am spus și la plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1971, considerăm că una din problemele imporante ale activității de educație socialistă este combaterea unor stări de lucruri învechite, moștenite — ca să spun așa — de la vechea orînduire burghezomoșierească, orînduire pe care am lichidat-o pentru totdeauna, dar ale cărei obiceiuri se mai resimt, mai răbufnesc cite o dată ici și colo. Este vorba de atitudinea față de proprietatea obștească; nu trebuie să admitem in nici un fel și nimănui să dăuneze, să știrbească această proprietate, să dobindească mai mult decit merită ca urmare a muncii sale, să-și însușească prin furt o parte din această proprietate. Vedeți, tovarăși, ne referim și la aceste trebuie să probleme pentru că a făuri socialismul, presupune nu numai a vorbi de etica și de echitatea socialistă, ci și a acționa ca acestea să se manifeste din plin, a combate stările de lucruri și manifestările vechi care se mai fac simțite în prezent. De la aceasta a pornit plenara Comitetului Central din aprilie, adoptînd măsurile care nu sunt cunoscute împotriva unor activiști care au comis abuzuri în munca pe care au indeplinit-o. De asemenea, Consiliul de Stat a hotărît trecerea in proprietatea statului a unor imobile, realizate de unii activiști de partid și de stat ca urmare a abuzurilor pe care le-au săvirșit în funcțiile ce le dețineau, a încălcării legii, a folosirii unor practici necinstite. Recent, la Ultima sa reuniune, Biroul Executiv al Consiliului Național Frontului Unității Socialiste a haaltárit să propună alegătorilor revocarea unui număr de 4 deputați din Marea Adunare Națională și a unui număr Ceva mai mare de deputați din consiliile populare ale diferitelor județe, care au Încălcat legea, au commis abuzuri, s-au discreditat din punct de vedere moral și nu mai pot reprezenta cu cinste pe alegătorii lor în organele puterii de stat. După cum vedeți, tovarăși, ceea ce am discutat la plenara Comitetului Central din noiembrie în legătură cu etica și echitatea socialistă avem de gînd să aplicăm cu toată fermitatea in viață. Partidul comunist este partidul cel mai umanist, deoarece întreaga sa activitate este închinată omului, bunăstării, fericirii acestuia. Facem totul , pentru a ridica omul, demnitatea să, pentru ca omul să fie stâpîit pe propria sa soartă — dar, tocmai pornind de la aceste, înalte îndatoriri față de om, de la faptul că avem obligația să acționăm pentru înălțarea omului, pentru a-i face să stea cu fruntea sus în fața semenilor săi, nu putem admite încălcarea de către nimeni a demnității oameni de om. Nu pot fi socotiți Înaintați ai epocii socialiste cei care lovesc în interesele semenilor lor ! Trebuie să fim necruțători cu cei care încalcă normele și rinduielile societății noastre socialiste ! (Aplauze puternice, prelungite). Luind măsuri împortiva unor asemenea acte antisociale, este necesar să desfășurăm în același timp o intensă activitate cu caracter educativ, pentru transformarea mentalității oamenilor, pentru lichidarea concepțiilor înapoiate, pentru ridicarea conștiinței socialiste a tuturor cetățenilor patriei. Noi facem totul pentru bunăstarea și fericirea omului ! Dorim să asigurăm ca fiecare cetățean al patriei noastre să ducă o viață cît mai demnă, cît mai fericită, dar nu putem admite ca unii să-și însușească pe nedrept ceea ce nu le aparține, dăunînd astfel semenilor lor, bunului mers al societății noastre socialiste. Procedînd astfel ne îndeplinim datoria de Partid Comunist, de forță conducătoare a întregii societăți socialiste românești. (Aplauze puternice, , prelungite). Desigur, sunt puține asemenea cazuri de încălcare a legilor și normelor societății noastre, ca cele la care m-am referit mai înainte, dar măsurile pe care le luăm urmăresc tocmai ca ele să devină tot mai puține, să dispară complet din societatea noastră. Avem deplina convingere că îmbinînd in mod just activitatea petru dezvoltarea economică, grija pentru bunăstarea oamenilor, cu activitatea educativă, aceste stări, de loeuri vor rămâne tot mai rmid triste , amintiri, iar în societatea noastră vor domina relațiile noi socialiste, principiile comuniste despre viață — principiile ce vor Călăuzi pe fiecare cetățean. (Aplauze puternice). După cum cunoașteți, la sfârșitul anului 1972 vom sărbători implinirea a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române — astăzi Republica Socialistă România — victorie istorică a poporului nostru care a marcat trecerea la înfăptuirea societății socialiste. În cei 25 de ani de la proclamarea republicii, România, sub conducerea partidului comunist, a obținut succese de însemnătate istorică ...în toate domeniile de activitate. • Sărbătorirea acestui eveniment trebuie să se transforme într-o puternică manifestare a elanului de muncă pentru îndeplinirea planului, a perfecționării conducerii și planificării a vieții sociale, pentru economiei, ridicarea nivelului întregii activități de partid și de stat. Să facem din această sărbătoare o sărbătoare a victoriei , în lupta pentru îndeplinirea planului cincinal, pentru înaintarea tot mai rapidă pe calea bunăstării poporului ! (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăși. Punînd pe primul plan al preocupărilor noastre înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului privind dezvoltarea economică-socială a țării, nu uităm nici un moment că putem realiza cu succes acest program dezvoltând și întărind necontenit prietenia și colaborarea, cu toate țările socialiste, cu țările care au pășit pe calea independenței și își făuresc o economie proprie și o viață corespunzătoare năzuințelor lor, cu toate popoarele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Pornind de aici, România desfășoară o intensă activitate internațională, dezvoltă larg relațiile sale de colaborare cu țările socialiste, cu celelalte state, considerînd că participarea la diviziunea internațională a muncii, la schimbul mondial de valori materiale și spirituale constituie un factor de o importanță crescîndă pentru progresul general al fiecărei națiuni, deci și pentru progresul țării noastre. Știm că în lume mai acționează forțe ostile progresului social, care doresc continuarea politicii imperialiste de forță și dictat, a practicilor colonialiste și neocolonialiste, considerăm că trebuie făcut totul pentru a se pune capăt acestei politici, pentru a se realiza între statele lumii relații noi, bazate ■ pe principiile deplinei egalități în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, neamestecului , în treburile interne, avantajului reciproc, pentru a se renunță la folosirea forței și amenințării cu forța în relațiile dintre state. Este adevărat că aceste principii s-au afirmat și se afirmă cu putere, că ele călăuzesc tot mai mult popoarele In stabilirea relațiilor dintre ele; in același timp, asistăm insă la diferite acțiuni care vin in contradicție cu aceste principii — și care țin de vechile stări de lucruri, de vechea politică, imperialistă. De aceea, este necesară Unirea eforturilor tuturor popoarelor — fie ele mari sau mici — a tuturor forțelor antiimperialiste, pentru a face să triumfe în lume relațiile noi, bazate pe principiile de deplină egalitate între națiuni. (Aplauze prelungite). România este hotărâtă să-și intensifice eforturile pentru a dezvolta colaborarea cu toate statele, pentru a contribui la depășirea stărilor de încordare și conflictelor care mai există in lume. Recentele evenimente din viața internațională, măsurile adoptate de Statele Unite privind intensificarea războiului in Indochina, precum și alte acțiuni care duc la încordare și agravează situația internațională, trebuie să constituie un semnal de alarmă pentru toate popoarele care doresc să se asigure pacea și cooperarea în lume. Considerăm necesară unirea eforturilor tuturor popoarelor care doresc să-și organizeze viața corespunzător năzuințelor și intereselor lor vitale, fără amestec din afară. Avem convingerea că stă în puterea forțelor antiimperialiste, a popoarelor, ca unite, să pună definitiv capăt practicilor imperialiste și neocolonialiste, să asigure victoria noilor relații de egalitate intre state, a păcii și cooperării internaționale. (Aplauze prelungite). In încheiere, aș dori, dragi tovarăși, să-mi exprim convingerea că oamenii muncii din municipiul Drobeta Turnu Severin, din județul Mehedinți,nu vor precupeți nici un efort pentru înfăptuirea sarcinilor ce le revin din programul elaborat de Congresul al X-lea al partidului. Vă urez din toată inima, dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului și județului, succese tot mai mari în întreaga activitate ! Să vă situați, la sfirșitul cincinalului, cel puțin pe primele locuri in Întrecerile dintre cele patruzeci de unități administrativ-teritoriale existente în România, și care, toate, aspiră la locul intîi. (Aplauze puternice). Vă doresc tuturor multă sănătate și multă fericire ! (Aplauze puternice, prelungite , îndelung „Ceaușescu se scandează — P.C.R.“, Ceaușescu și poporul“ ; cei prezenți la miting ovaționează minute în șir pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu). tru conducerea sa, adresează urări de bun venit.. Minute in șir se scandează ■ „Ceaușescu P.C.R.“, ' '•„Ceaușescu și poporul“. Directorul întreprinderii, dug. Vasile Bacalu, invită, pe conducătorii de partid și de stat să viziteze uzina. Pe parcursul vizitei, directorul unității informează pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, pe ceilalți oaspeți și despre perspectivele dezvoltării acestei unități în actualul plan cincinal. Secretarul general al partidului se oprește deseori, dă mina cu muncitorii, stă de vorbă cu ei. „Ne angajăm, tovarășe Ceaușescu, să înfăptuim în Nicolae mod exemplar sarcinile ce ne revin din planul de producție pe 1972 și în anii următori ai planului cincinal. Vom sluji cu devotament patria și poporul, după exemplul dumneavoastră luminos“ — sunt cuvintele adresate conducătorului partidului și statului în încheierea vizitei la Uzina, de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Colectivul de aici a primit cu un sentiment de mîndrie înalta apreciere dată de conducătorul partidului și statului. In Cartea de onoare a fost scris : „Cu prilejul împlinirii a 90 de ani de la înființarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin și pentru realizările obținute în producție, adresei muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor acestei întreprinderi — cu îndelungate și bogate tradiții — cele mai calde felicitări. Urez din inimă acestui harnic colectiv noi și importante succese în activitatea viitoare, consacrată progresului industriei constructoare de material rulant, dezvoltării și modernizării transporturilor feroviare, propășirii și înfloririi patriei noastre socialiste“. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Eloira Ceaușescu, semnează în Cartea de onoare. După vizitarea uzinei de vagoane, conducătorii de partid și de stat se îndreaptă spre centrul localității. Străbătînd principalele artere ale orașului, oaspeții sînt întîmpinați cu entuziasm și bucurie de mii și mii de oameni ai muncii. Dintr-o mașină deschisă tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășul Ion Gheorghe Maurer răspund manifestărilor prietenești adresate de severineni. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat vizitează apoi Muzeul Porțiilor de Fier. ■ Directorul Muzeului, profesorul Mișu, Davidescu, adresează oaspeților urări de bun venit. Pionieri înmînează oaspeților buchete de flori. Tovarășul Nicolae Ceaușescu taie panglica inaugurală. Secretarul general al partidului, ceilalți conducători de partid și de stat se opresc îndelung in fața exponatelor ce prezintă luptele desfășurate pentru democratizarea vieții interne, împotriva dictaturii fasciste și a războiului, meritul nepieritor al P.C.R. în pregătirea și înfăptuirea insurecției armate victorioase din august 1944, eroismul muncitorimii severinene in luptele pentru zdrobirea rezistenței hittleriste și instaurarea puterii populare. In încheierea vizitei la muzeu, tovarășul Nicolae Ceaușescu semnează următoarele în Cartea de onoare : ,,Am vizitat cu multă plăcere Muzeul „Porțile de Fier" în care sunt înmănunchiate emoționante vestigii ale culturii materiale înflorite pe aceste meleaguri, mărturii ale străvechii civilizații daco-romane, ale bogăției și originalității creației populare românești. Felicit colectivul muzeului pentru această realizare, pentru reușita prezentare a bogatului tezaur de valori materiale create, descoperite și conservate în zona Turnu Severin și îi urăm succese cît mai mari în activitatea sa consacrată operei de educare patriotică a poporului“. Din nou pe străzile municipiului. Mulțimea salută cu entuziasm pe secretarul general al partidului, scandează, ovaționează călduros pentru partid. In parcul din centrul orașului ■ are loc festivitatea de dezvelire a bustului celui ce și-a înscris numele la loc de cinste în istoria de căpătîi a neamului nostru — Decebal. Lângă cele două busturi sunt aliniate companii militare care prezintă onorul. Se intonează imnul de stat al Republicii Socialiste România. Corul municipal intonează mișcătoarea melodie „Eroi au fost, eroi sunt încă...“. Primarul municipiului invită pe tovarășul Nicolae Ceaușescu să dezvelească bustul lui Decebal. Printr-un culoar încadrat de pionieri ce poartă în brațe buchete de flori, stegulețe tricolore și purpurii, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat se îndreaptă apoi spre bustul lui Traian, unde, de asemenea, are loc un moment evocator. Se depun jerbe de flori. Conducătorii de partid și de stat, se îndreaptă spre Casa de cultură, unde are loc adunarea jubiliară. ★ Ora 13,30. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, ceilalți conducători de partid și de stat se îndreaptă spre Casa de cultură a municipiului Turnu Severin, pentru a lua parte la adunarea jubiliară prilejuită de aniversarea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta și de sărbătorirea a nouă decenii de existență a Uzinei de vagoane din Turnu Severin. Sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat la adunarea jubiliară este întîmpinată cu aplauze prelungite, cu Urale. Minute în șir, cei prezenți scandează „Ceaușescu — P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“. In prezidiul adunării iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei, precum și Traian Dudaș, prim-secretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, reprezentanți ai uzinei de vagoane sărbătorite, reprezentanți ai oamenilor muncii din municipiu și județ. Luind cuvântul, tovarășul Traian Dudaș a salutat prezența înalților oaspeți la manifestările prilejuite de sărbătorirea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta, străveche așezare daco-romană, cu puternice rezonanțe în istoria milenară a poporului nostru, și de sărbătorirea a 90 de ani de la înființarea Uzinei de vagoane din Turnu Severin. In aplauzele asistenței, vorbitorul a declarat apoi deschisă adunarea festivă consacrată sărbătoririi 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta — Turnu Severin și a 90 de ani de la înființarea Uzinei de vagoane. Acest moment a fost marcat de solemnitatea luminării unor Înalte distincții. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a iuminat înaltele distincții. Tovarășul Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, dat citire Decretelor Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România prin care se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, municipiului Drobeta Turnu Severin, „Ordinul Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, precum și titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și Medalia de aur „Secera și ciocanul“ unor muncitori ai Uzinei de vagoane. In cadrul adunării au fost îmbinate, de asemenea, pentru merite deosebite în muncă, cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta- Turnu Severin, „Ordinul Muncii” clasa I, tovarășului Vasile P. Bacalu, directorul Uzinei de vagoane , ordinul „23 August” clasa a II-a tovarășilor Constantin V. Bălulescu, ajustor, Alexandru C. Căprare, inginer, Nicolae N. Ciurel, tîmplar, și Iulian N. Megan, lăcătuș la Uzina de vagoane. Prin același decret al Consiliului de Stat au mai fost conferite 47 de ordine și 87 medalii ale Republicii Socialiste România unor muncitori, maiștri, tehnicieni și ingineri de la Uzina de vagoane. In continuarea adunării festive, a luat cuvintul Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Drobeta Turnu Severin, președintele Consiliului popular municipal, care în numele comuniștilor, al tuturor oamenilor muncii din municipiu, a exprimat cele mai calde mulțumiri, profunda recunoștință conducerii partidului și statului, personal secretarului general al partidului, tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru înaltele distincții acordate municipiului Drobeta Turnu Severin, Uzinei de vagoane, unor oameni ai muncii și activiști de partid și de stat. Apoi, în aplauzele participanților la adunare, primarul municipiului Drobeta Turnu Severin înmînează tovarășului Nicolae Ceaușescu cheia de aur a municipiului și placheta jubiliară „Drobeta Turnu Severin — 1850“. De asemenea, placheta jubiliară a fost înminata „Drobeta Turnu Severin —• 1850“ tovarășei Elena Ceaușescu, tovarășului Ion Gheorghe Maurer și soției sale, Elena Maurer, tovarășilor Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu și Ștefan Andrei. Primit cu vii și îndelungi aplauze, cu urale care nu contenesc, ia cuvintul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU Minute în șir, întreaga asistență aplaudă, ovaționează pentru Partidul Comunist Român și Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului. Este o atmosferă de mare însuflețire și entuziasm. Invitați de gazde, tovarășul Nicolae Ceaușescu împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, semnează apoi în Cartea de onoare a municipiului : „La împlinirea a 1850 de ani de la atestarea documentară a localității Drobeta, a municipiului Turnu Severin, fericit în modul cel mai călduros pe toți locuitorii acestei străvechi așezări cu o bogată și glorioasă istorie, cu minunate tradiții de luptă pentru libertate și progres, și care astăzi, în anii socialismului, a cunoscut și cunoaște o puternică dezvoltare și înflorire. Se doresc tuturor locuitorilor municipiului multă sănătate și fericire, succese cît mai mari in dezvoltarea economico-socială și de ridicare edilitar-gospodărească a orașului“. După adunarea jubiliară, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sunt rugați de ministrul turismului, Ion Cosma, să primească explicații in legătură cu studiile întreprinse, la indicația secretarului general al partidului, privind dezvoltarea turistică a zonei de la Porțile de Fier. Prin intermediul unor machete și hărți sunt prezentate unele acțiuni inițiate in vedera amplasării unor baze turistice și valorificării complexe a posibilităților ce le-a deschis construcția mărețului sistem hidroenergetic și de navigație din apropierea Severinului: NICOLAE POPESCU-BOGDANEȘTI, MIRCEA IONESCu, Marin coanda (Urmare din pagina 1)