Drapelul Roşu, ianuarie 1973 (Anul 29, nr. 8698-8721)

1973-01-31 / nr. 8721

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.G.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN; Anul XXX nr. 8.721 $ Miercuri, 31 ianuarie 1973 0 4 pagini, 30 bariî Să îndeplinim exemplar hotărîrile Conferinței Organizației județene de partid! PAȘI HOTĂRÎȚI SPRE EXTINDEREA INIȚIATIVELOR VALOROASE! întreprinderile timișene „CERAMICA" din Jimbolia și „SOLVENTUL“ din Timișoara au obținut anul trecut succese Însemnate în producție datorită generalizării a două inițiative valoroase : e vorba de constituirea de „ECHIPE ALE EFICIENȚEI ECONOMICE" Jimbolia și de acțiunea întreprinsă la „Solventul" vizind REALIZAraREA ÎNTREGULUI PLAN TEHNIC AL ÎNTREPRINDERII PE BAZA DE LICENȚE PROPRII. Colectivele celor două unități hotărîte să îndeplinească exemplar măsurile adoptate de Conferința Organizației județene de partid își propun să lărgească in anul 1973 cadrul inițiativelor lor în vederea valorificării cit mai complete a rezervelor și ridicării gradului de eficiență a întregii activități economicofinanciare. Cele două articole pe care le publicăm transmit bogata experiență obținută de aceste colective. Hărnicia și priceperea colectivelor de muncă de la uzina „Azur" se materializează în producții superioare sarcinilor maximale ale planului. ÎN FOTO : Aspect din secția lacuri. mondiale Conferința Națională a partidului din iulie 1972 a subliniat rolul esențial care revine acțiunii de ridicare a nivelului tehnic al producției, îmbunătățirii continue a tehnologiilor de fabricație și calității produselor in condițiile progresului tehnic contemporan, cind modernizarea produselor și a tehnologiilor are loc într-un ritm extrem de rapid. In contextul valoroaselor indicații însușite de masele largi de lucrători, se înscrie și inițiativa colectivului fabricii Solventul constind în acțiunea de realizare a întregului plan tehnic al întreprinderii pe bază de licențe proprii, fără a face apel la import de inteligență. In vederea realizării acestui obiectiv, s-au organizat colective tehnice pe probleme, alcătuite din ingineri, tehnicieni și muncitori care au urmărit realizarea prevederilor din planul tehnic și din planul de măsuri tehnico-organizatorice ale fabricii. Ca urmare, 96 la sută din producția industrială s-a realizat prin aplicarea a noi tehnologii, de creație proprie, la fabricarea plastifianților și solvenților. Două din acestea și anume procedeul de fabricare a esterilor acidului oftalic din alcooli și cel de fabricare a acetatului de butii in sistem continuu a obținut Marea medalie de aur la Salonul internațional de invenții de la Viena din septembrie 1972. In cadrul acțiunii întreprinse, toate procedeele tehnologice vechi au fost îmbunătățite ca urmare a unor investigații tehnologice realizate în sectorul de cercetări, în colaborare cu secțiile productive, îndeosebi la fabricarea plastifianților epoxidați și polimeri. Menționăm că tehnologiile noi au stat la baza proiectării noilor obiective vizind dezvoltarea în continuare a fabricii ; aplicarea acestora reprezintă o garanție în plus în vederea atingerii în timp util a parametrilor tehnico-economici proiectați la punerea în funcțiune a secției noi de plastifianți, în curs de realizare. Cîteva tehnologii noi au fost în același timp valorificate pe piața externă prin vinzarea de licență. O contribuție esențială la realizarea și depășirea indicatorilor economico-financiari a avut-o și mișcarea de inovații care, în anul 1972 a adus economii de aproape 10 milioane lei. Activitatea pe acest tărîm este orientată de un plan tematic care cuprinde în principal problemele ce necesită rezolvări urgente. In acest an continuăm acțiunile de promovare a progresului tehnic. Intre altele ne preocupăm de fundamentarea normelor de consum în comparație cu cele realizate în instalații similare existente in țările cu o industrie chimică dezvoltată, făcînd analiza lunară a valorilor realizate în vederea găsirii unor căi de reducere a acestora. Menționăm că în cursul anului trecut, pe baza măsurilor luate, economiile realizate prin reducerea normelor de consum s-au cifrat la 5 milioane lei. Continua ing L. BOHATIR, responsabila Cabinetului tehnic de la fabrica de produse chimice „Solventul" (Continuare în pag. a lll-a) Produse la Nu există limite nivelul tehnicii in reducerea cheltuielilor materiale In cadrul activității de perfecționare a metodelor de conducere și organizare a producției pentru Îndeplinirea exemplară a planului pe acest an și a cincinalului In patru ani și jumătate, muncitorii, economiștii, inginerii și tehnicienii din fabrica „Ceramica“ Jimbolia se preocupă cu răspundere de dentificarea tuturor rezervelor întreprinderii a căror punere in valoare trebuie să asigure o producție mai mare cu cheltuieli materiale și de muncă mai scăzute. Abordăm sarcinile economice care ne revin pe anul 1973 de pe platforma unor bune rezultate obținute anul trecut în privința creșterii producției și reducerii prețului de cost pe baza indicilor de utilizare a îmbunătățirii instalațiilor și ridicarea pe o treaptă superioară a perfecționării muncii. Realizarea peste plan in anul 1972 a 3.400.000 bucăți materiale de zidărie în echivalent format normal, creșterea cantității de țigle de calitate superioară cu 9 la sută peste prevederile planului, experimentarea și începerea producției unor blocuri ceramice cu proprietăți fizico-mecanice superioare și aspect plăcut, obținerea unei economii la indicatorul cheltuieli de producție de 360.000 lei, sunt rezultate care exprimă gradul de preocupare a comitetului de partid, a comitetului oamenilor muncii și a comitetului sindicatului din întreprinderea noastră față de perfecționarea producției și a muncii. Un aport însemnat la obținerea succeselor Înregistrate anul trecut, l-au adus echipele eficienței economice care și-au Înscris în programul întrecerii socialiste depășirea AUREL HERIȘANU, directorul fabricii „Ceramica” Jimbolia I Continuare în pag. a lll-a) La S.M.A. Lugoj: O NOUĂ SECȚIE SPECIALIZATĂ Măsurile stabilite de Biroul Comitetului județean de partid, in lumina sarcinilor trasate de Conferința Națională a partidului, privind necesitatea ridicării continue a eficienței activității economice, au determinat o vie preocupare din partea comitetului oamenilor muncii de la S.M.A- Lugoj pentru gospodărirea superioară a fondurilor materiale, de timp și bănești. In urma acestei preocupări, unitatea și-a încheiat bilanțul activității pe anul trecut cu economii de 640.000 lei, față de cheltuielile planificate. Economiile realizate numai la piese de schimb, envelope, energie electrică și alte materiale folosite în procesul de reparații se cifrează la 230.000 lei. Așa cum rezultă din cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972, în anul curent — an hotărîtor pentru realizarea înainte de termen a sarcinilor actualului cincinal — mecanizatorilor le revin îndatoriri sporite privind folosirea rațională a parcului de tractoare și mașini agricole, a întreținerii și exploatării acestuia. Conștient de aceste îndatoriri, comitetul oamenilor muncii din stațiune se străduiește să pună în valoare noi rezerve de ridicare a eficienței economice. Analizînd atent propunerile făcute de salariații din grupa sindicală, de la atelierul mecanic, a ajuns la concluzia că metoda folosită pentru recondiționarea pieselor necesare de către fiecare mecanic la postul său de lucru pe flux tehnologic, prezintă inconveniente , pierderea de timp prețios și, în plus, unele repere fiind executate la un nivel calitativ necorespunzător. Spre a elimina aceste neajunsuri s-a trecut la organizarea unei secții specializate pentru recondiționarea pieselor de schimb. Intrată în funcțiune in actualul sezon de reparații, secția își dovedește din plin eficiența. Nici o piesă uzată nu ia drumul casării pînă nu trece prin examenul atent al secției. In acest fel a scăzut simțitor numărul pieselor trecute la fier vechi. In același timp, au sporit considerabil productivitatea muncii și calitatea operațiilor de recondiționare a pieselor de schimb, ceea ce aduce de pe acum evidente avantaje economice unității. ÍN PAG A II-A Chemare către toate consiliile populare comunale din Republica Socialistă România ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc ședința Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prezidată de tovarășul NICOLAE CEAUȘ IISCU, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut o informare in legătură cu vizitele efectuate de președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România in Pakistan și Iran, la începutul lunii ianuarie a.c. Comitetul Executiv a luat cunoștință cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor și despre posibilitățile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România și Pakistan, precum și dintre România și Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activității desfășurate de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor și a stabilit ca ministerele și organizațiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea în viață a înțelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. In legătură cu evoluția situației din Sud-Estul Asiei, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. salută cu deosebită satisfacție încheierea acordului de încetare a războiului și restabilire a păcii în Vietnam. întreaga evoluție a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărît să-și apere dreptul la viață liberă, independentă și demnă, să-și făurească destinele potrivit voinței sale, nu poate fi înfrînt de nici o forță din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor țărilor socialiste și a forțelor iubitoare de pace de pretutindeni, și-a cucerit respectul și simpatia tuturor națiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că in zilele noastre singura cale de soluționare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv își exprimă speranța că acordul realizat va crea condiții pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-și poată consacra forțele dezvoltării lor economice și sociale, să-și poată soluționa problemele corespunzător voinței și hotăririi lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmând solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspirațiile naționale ale poporului vietnamez, cu lupta sa. Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român și Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relații de prietenie și solidaritate frățească, in interesul celor două popoare, al unității țărilor socialiste și al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că între poporul român și toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerind că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a urmărilor războiului, la dezvoltarea acestor țări, la întărirea prieteniei intre poporul român și popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecția mediului înconjurător și a stabilit ca, pe baza observațiilor făcute în cadrul ședinței, proiectul să fie definitivat și apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naționale, Comitetul Executiv a discutat și aprobat unele propuneri de modificare și completare a unor prevederi ale legislației penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancționarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracțiuni, să fie in viitor sancționate ca abateri cu caracter administrativ ; să se introducă in legislația penală munca corecțională fără privare de libertate ; să se introducă unele simplificări în activitatea judiciară pentru a mări operativitatea și a înlătura unele paralelisme ; de asemenea, au fost sporite atribuțiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. Ziarul „România liberă" la 30 de ani de apariție Solemnitatea de la Consiliul de Stat cu prilejul conferirii Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat morți. în cadrul unei solemnități, care avut loc la Consiliul de Stat, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa 1, conferit ziarului „România liberă“, pentru contribuția deosebită adusă la înfăptuirea politicii partidului si statului, de construire a socialismului in patria noastră și pentru activitatea de educație socialistă a maselor de oameni ai muncii, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la apariția primului număr al ziarului. Ia solemnitate au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil Rădulescu, Cornel Burtică, Gheorghe Miron Constantinescu, Mihai Gere, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Teodor Marinescu, șeful secției de presă a C.C. al P.C.R., Nestor Ignat, președintele Uniunii Ziariștilor, precum și reprezentanți ai conducerilor ziarelor centrale, Radioteleviziunii și Agenției Române de presă „Agerpres“, vechi colaboratori ai ziarului. După înmânarea înaltei distincții, mulțumind pentru deosebita prețuire pe care conducerea partidului și statului o acordă activității ziarului, tovarășul Octavian Paler, redactor-șef al „României libere“, a spus i In memoria noastră, a redactorilor ziarului, va rămîne pentru totdeauna acest moment sărbătoresc. După cum, evocînd cele trei decenii de existență a ziarului, ne-a emoționat gîndul că „România liberă“ și-a început drumul în istoria presei românești, purtînd din neagră ilegalitate cuvîntul partidului către cititori, ,la două zile după ce un bărbat neînfricat, un mare patriot și strălucit militar revoluționar, Dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, împlinea 25 de ani într-una din închisorile unde teroarea fascistă întemnițase Împreună cu luptătorii comuniști umbra lui Bălcescu și cea a lui Tușidor Vladimirescu, a lui Horia, durerile seculare și visurile cele mai sfinte de libertate și dreptate ale neamului nostru, înțelegem că onoarea ce ni se face implică pentru noi o superioară responsabilitate. Ne vom strădui din toate puterile, cu toată pasiunea și priceperea noastră, să fim demni de această cinste, de increderea ce ne-o acordați. Vom căuta să înlăturăm din munca noastră tot ce mai e vetust, rutinier, viciat de formalism, pentru ca scrisul nostru să răspundă exigențelor actuale ale partidului, ale cititorilor, la înalta temperatură spirituală a ideilor prin care, tovarășe Ceaușescu, Dumneavoastră ați luminat drumul spre triumful a tot ce este nou și slujește progresul națiunii noastre socialiste. Știm bine că în articolele noastre mai există încă destul steril și că minunata Dumneavoastră chemare de a se grăbi procesul dezvoltării țării prin eforturi de gîndire ni se adresează și nouă. Vom sluji cu toată abnegația cauza Partidului a cărui luptă a făcut ca numele simbolic al ziarului „România liberă“ — Înscris ca o speranță și ca un mesaj de luptă pa frontispiciul unei publicații ilegale acum trei decenii să fie adevărul țării de azi, Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a felicitat călduros colectivul redacției ziarului „România liberă“,, Potrivit prevederilor înscrise în diferite acte și contracte încă la Începutul acestui an, aproape 100 de copii, în vîrstă de pînă la 3 ani, ar fi trebuit să intre in „drepturile“ lor depline și să se folosească de noua creșă construită in zona Circumvalațiunii II și III din Timișoara. Cu aproape o săptămînă în urmă, am fost „la fața locului“, constatînd că aici se lucrează încă — e drept la ultimele operații de finisaj — dar aceasta nu înseamnă că ne putem declara mulțumiți cu actualul stadiu al lucrării. Părinții sutelor de copii din cartier așteaptă cu nerăbdare ca ușile creșei să le fie deschise. Cum spuneam, se lucra la finisaj ... Maistrul Nicolae Bălănescu, de la Șantierul nr. 1 al T.C.T. ne dă cuvenitele asigurări ! — Observați că lucrează echipa de timplari condusă de Anton Keresteș și se montează măștile pentru radiatoare și hiaturile în două-trei zile, noi am terminat. Beneficiarul își poate aduce mobilierul. N poate monta și gata. Noi, constructorii, nuî facem nici un fel de greutăți... La beneficiar, într-unul din birourile Direcției tehnice de investiții abordăm aceeași problemă, încercînd să dezlegăm nodul gordian al întirzierii cu care creșa va fi dată in folosință. Aici însă, domină optimismul ! — In două-trei zile creșa poate fi dată în folosință. Avem mobilierul necesar, s-a procurat materialul pentru lenjeria de paturi, mai trebuie doar confecționată. In rest... Surprinzător, dar la o altă direcție județeană, cea sanitară — și ea direct interesată în terminarea construcției — există o vizibilă notă de pesimism. Dr. Virgil Gicu, medic inspector cu probleme de ocrotire a mamei și copilului ne confirmă tocmai acest fapt ! — După părerea noastră, ca și a tovarășilor de la Spitalul clinic de copii (interlocutorul formează un număr de telefon ca să se convingă din nou — n.a.) creșa nu va putea primi copiii decît pe la începutul lunii viitoare. Ceva hăinuie există, dar fără lenjeria de pat nu-i putem primi în creșă pe copii. Chiar dacă metrajul există va trebui să găsim croitorese, fonduri etc., ori acestea ne cer iar cîteva zile. Nu pare a fi mult, dar o asemenea situație putea fi evitată dacă mobilierul, hăinuțele, lenjeria ar fi fost pregătite din vreme, pe cînd încă se construia, în noiembrie sau decembrie, dar în nici un caz in acest al 12-lea ceas. După părerea mea, nu a existat o suficientă colaborare între toți factorii care răspund de darea în funcțiune a unui asemenea obiectiv important. La Spitalul clinic de copii — beneficiarul de fapt și de drept al creșei — ni se aduc argumente în favoarea aceleiași afirmații. Directorii instituției, dr. Iosif Hristea, este convingător ! — O primă greșeală constă, cred, în faptul că nu am fost consultați încă de la faza întîi, adică de la proiect, care, chiar dacă a fost întocmit de ministerul nostru, pon ' Anchetă realizată de NICOLAE KRVL (Continuare itt pag. a lll a) CIT „CRESC“ DE REPEDE CREȘELE PENTRU COPII? Construcția de creșe și cămine va lua o amploare deosebită, in județul Timiș, pe baza unor importante eforturi materiale și bănești pe care le face statul Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Aș dori ca, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri, al meu personal, să adresez calde felicitări întregului colectiv al „României libere" cu prilejul sărbătoririi a 30 de ani de la apariția primului său număr și al decernării înaltei distincții a Republicii Socialiste România. De asemenea, aș dori să adresez felicitări lucrătorilor de la „România liberă", care vor decorați cu diferite ordine și mefidalii ale Republicii Socialiste România. Acordarea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România", clasa I constituie o apreciere a conducerii de partid și de stat pentru contribuția pe care ziarul „România liberă", cei ce l-au redactat și tipărit au adus-o la cauza eliberării patriei noastre, la dezvoltarea democratică și, apoi, la dezvoltarea socialistă a României. Intr-adevăr, „România liberă” a apărut in condițiuni grele. Editarea ei a avut menirea să unească eforturile tuturor forțelor democratice, patriotice din țară, sub conducerea partidului comunist, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, scoaterea României din război și alăturarea ei la coaliția antifascistă. Astfel, alături de Scînteia, in anii ilegalității, „România liberă“ a adus o contribuție de preț la activitatea partidului și a forțelor democrate. Desigur, nu este momentul acum să vorbim de întregul drum, de 30 de ani, al „României libere". Ea are merite in toate etapele dezvoltării României. Astăzi, prin răspîndirea cuvintului partidului, al Frontului Unității Socialiste, guvernului, „România liberă“ conastribuie la unirea eforturilor întregului nostru popor pentru transpunerea în viață cu succes a politicii interne și externe a partidului nostru. Dăm o apreciere deosebită activității „României libere". Desigur că întotdeauna, și în toate domeniile, mai este loc de mai bine : nu doresc însă acum să vorbesc despre aceasta- Am reținut din ceea ce ați spus aici că în atenția conducerii ziarului stă îmbunătățirea continuă a activității, tratării mai exigente a diferitelor probleme care se pun in actuala etapă a făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, inclusiv în ce privește afirmarea în viața societății noastre a principiilor eticii și echității socialiste. Presa are, intr-adevăr, un rol deosebit de important. Suntem convinși că, împreună cu presă, „România liberă" va întreaga ca paginile ei să fie citite, să face fie bine înțelese de cititori, contribuind în acest fel la realizarea marilor schimbări revoluționare din societatea noastră. Cu aceste gânduri doresc să urez întregului colectiv, tuturor celor care lucrează și contribuie la apariția „României libere“, succese tot mai mari în realizarea sarcinilor de onoare și de cinste ce le revin. Multă sănătate și fericire t (Aplauze). * Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat s-au întreținut apoi într-o atmosferă caldă, tovărășească, cu cei prezenți.