Drapelul Roşu, iunie 1973 (Anul 29, nr. 8825-8850)

1973-06-12 / nr. 8834

P4 « VIZITA In tara noastră a președintelui REPUBLICII VOLTA SUPERIOARĂ, GENERALUL LANGOULE SAMIZANA (Urmare din pagina 1-a) Toastul președintelui NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pag. 1) Ne bucură să constatăm că relațiile dintre țările noastre au bune perspective de a se dezvolta, pe baza stimei și respectului reciproc, a egalității în drepturi și avantajului mutual. Sunt încredințat că in cadrul convorbirilor pe care le vom avea se vor evidenția o serie de posibilități concrete de a pune bazele acestei colaborări, în folosul deplin al ambelor popoare, al cauzei generale a înțelegerii și păcii în lume. Domnule președinte. Veniți de pe un continent care a cunoscut, în ultimul sfert de veac, profunde prefaceri înnoitoare, unde, pe ruinele fostelor imperii coșiloniale, s-au născut zeci de state noi, printre care și cel al dumneavoastră. Africa este însă continentul în care, cu toate progresele înregistrate pe linia decolonizării, o serie de popoare continuă să se afle sub dominația colonialismului, să fie înrobite și exploatate. Poporul român care știe ce înseamnă asuprirea străină, el însuși fiind nevoit să ducă o grea și îndelungată luptă, să dea mari jertfe pentru cucerirea independenței și făurirea statului național unitar, este pe deplin solidar cu lupta popoarelor din Angola, Mozambic, Guineea-Bissau, Namibia pentru scuturarea jugului colonial, pentru libertate și independență națională. Profunda simpatie și solidaritate militantă cu mișcarea de eliberare națională, cu lupta noilor state pentru consolidarea independenței constituie una din trăsăturile esențiale ale politicii externe a României socialiste. Acordînd o atenție deosebită întăririi raporturilor de prietenie, colaborare și alianță cu țările socialiste — de care se simte legată prin țeluri și aspirații comune In făurirea noii orînduiri — România dezvoltă, totodată, largi relații cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza principiilor coexistenței pașnice. Doresc să subliniez, în acest context, importanța deosebită pe care o acordăm promovării relațiilor noastre cu țările care s-au eliberat de sub dominația străină și au pășit pe calea dezvoltării de sine-stătătoare. Sprijinim din toată inima eforturile remarcabile ale acestor țări de a-și consolida independența politică și economică, lupta lor pentru valorificarea în interesul propriu a bogățiilor naționale. Apreciind, că lichidarea subdezvoltării constituie una din problemele cele mai importante ale zilelor noastre, consider că statele avanstate au datoria și obligația de a acorda un ajutor mai substanțial și un sprijin mai activ eforturilor țărilor în curs de dezvoltare pentru a elimina marile decalaje care le despart de țările industrializate. România se pronunță hotărît pentru excluderea forței și amenințării cu forța din relațiile internaționale, pentru lichidarea focarelor de tensiune și război care primejduiesc pacea lumii. Ne pronunțăm In mod ferm pentru soluționarea politică a conflictului din Orientul Apropiat, pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din noiembrie 1967. Considerăm că toate țările, de pe toate continentele — fie ele mari, mijlocii sau mici — fără deosebire de orînduire socială, trebuie să participe cu drepturi egale la soluționarea tuturor problemelor de care depind pacea și progresul omenirii. Ca țară europeană, direct interesată in înfăptuirea unui climat de securitate și colaborare pe continent, România salută cu satisfacție convocarea conferinței general-europene la 3 iulie. Suntem hotărîți, așa cum am acționat și în cadrul lucrărilor pregătitoare de la Helsinki, să facem totul pentru reușita lucrărilor conferinței, pentru instaurarea unor noi relații între toate statele din Europa care să ofere fiecărui popor garanția deplină că nu va fi victima vreunei agresiuni, a folosirii forței ori a amenințării cu forța. Aceasta corespunde nu numai năzuințelor țărilor europene, ci și cauzei păcii și colaborării între toate popoarele. Domnule președinte. Pe deplin încredințat că vizita pe care o faceți în România, convorbirile pe care le vom purta vor deschide noi perspective prieteniei și colaborării dintre țările și popoarele noastre, permiteți-mi să toastez : In sănătatea dumneavoastră. In sănătatea celorlalți oaspeți din Republica Volta Superioară ; Pentru prosperitatea și fericirea poporului dumneavoastră ; Pentru prietenia și colaborarea dintre România și Volta Superioară, pentru pace în întreaga lume ! publici! Volta Superioară, general Sangoule Samizana. Să dezvolte și să se întărească priete tenia dintre popoarele Republicii Socialiste România și Republicii Volta Superioară I“. La ora 17,00, nava prezidențială își face apariția deasupra aeroportului, însoțită de avioane ale forțelor noastre armate. Președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu. Împreună cu Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, Emil Drăgănescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Bujor Almășan, ministrul minelor, petrolului și geologiei, și Alexandru Lăzăreanu, ambasadorul României în Republica Volta Superioară, vin in întâmpinarea președintelui Sangoule Samizana. La coborîrea din avion, înalții oaspeți sunt salutați cu cordialitate. Cei doi șefi de stat își string cu căldură mina. Cei doi președinți trec in revistă garda de onoare. Urmează prezentarea șefilor de misiuni diplomatice acreditați la București, precum și a persoanelor oficiale române sosite in intîmpinare — primarul general al Capitalei, miniștri, conducători de instituții centrale, generali. Ceremonia se încheie cu defilarea gărzii de onoare. Miile de bucureșteni aflați pe aeroport participă cu însuflețire la intîlnirea dintre cei doi șefi de stat, aclamînd îndelung pentru prietenia româno-volteză. In aplauzele celor prezenți, președinții Nicolae Ceaușescu și Sangoule Sumizana iau loc intr-o mașină deschisă, escortată de motocicliști, îndreptîndu-se spre reședința rezervată înalților oaspeți. De-a lungul traseului, locuitorii Capitalei fac celor doi președinți o caldă primire. Ei iși exprimă simțămintele de stimă și prețuire față de solul poporului voitez prieten, satisfacția deplină față de vizita generalului Sangoule lamizana în țara noastră, convingerea că ea va marca o etapă superioară in evoluția relațiilor bilaterale. Am asistat, totodată, la o nouă și entuziastă manifestare de dragoste și recunoștință față de tovarășul Nicolae Ceaușescu, care, in fruntea partidului și statului nostru, desfășoară o activitate neobosită în slujba edificării unei lumi mai bune, mai drepte, o lume a păcii, securității și colaborării. VIZITĂ PROTOCOLARĂ Președintele Republicii Volta Superioară, generalul Sangoule Samizana, a făcut, luni amiază, o vizită protocolară dupăședintelui Consiliului de Stat preal Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu. La întîlnire au participat Ion Gheorghe Maurer, Consiliului de Miniștri, președintele Gănescu, vicepreședinte al Emil Dră- Consiliului de Miniștri, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Bujor Almășan, ministrul minelor, petrolului și geologiei, și Alexandru Lăzăreanu, ambasadorul României la Ouagadougou. dr. înaltul oaspete a fost însoțit de Joseph Conombo, ministrul afacerilor externe, Tiemoko Marc Garango, ministrul finanțelor și comerțului, Felix Tsemtaraboum, ministrul tineretului și sportului și Pierre Ilbondo, ambasadorul Voltei Superioare în România. Vizita protocolară, care a inaugurat de fapt dialogul dintre cei doi șefi de stat consacrat dezvoltării relațiilor româno-volteze, a conlucrării fructuoase in principalele probleme ale vieții internaționale, în folosul ambelor popoare, al cauzei înțelegerii, țări și cooperării și păcii in lume, a decurs într-o atmosferă de caldă prietenie, de înțelegere reciprocă. In acest cadru, președintele Nicolae Ceaușescu a rnmînat șefului statului Volta Superioară Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I. „Aș dori ca în numele Consiliului de Stat, al meu — a spus tovarășul Nicolae Ceaușescu — să vă înmînez cel mai înalt ordin al Republicii în semn de prietenie față de dumneavoastră, față de poporul Voltei Superioare, ca o expresie a dorinței noastre de a dezvolta relațiile de colaborare în toate domeniile de activitate, atît bilaterale — pentru progresul economic și social, pentru bunăstarea materială și spirituală a poporului, cit și în lupta împotriva colonialismului, neocolonialismului, pentru o politică de pace și colaborare intre popoare“. înmînînd președintelui Nicolae Ceaușescu „Marele Cordon al Ordinului Național“, șeful statului Volta Superioară, Sangoule Sumizana, a spus : „Am deosebita onoare, să vă înmînez, la rindul meu, în numele poporului Voltei, această înaltă distincție pentru prietenia pe care vrem să o consolidăm, incepînd de acum, și pentru cooperarea intre popoarele noastre pe care o dorim și o vrem durabilă“. Toastul președintelui SANGOULE LAMIZANA (Urmare din pag I) Avînd o suprafață cu puțin mai mare, dar cu o populație de 3 ori mai mică, Volta Superioară s-a proclamat Republică la 11 decembrie 1958 și a obținut deplina suveranitate internațională la 5 august 1960. Ea se mindrește cu o veche civilizație a cărei istorie datează din secolul al XI-lea, civilizație a măsurii, a echilibrului social, a disciplinei liber consimțite în cultul valorilor strămoșești; ea explică încă și azi această artă de a trăi care este recunoscută voltezilor. Republica Socialistă România, care a sărbătorit acum cîteva luni cea de-a XXV-a aniversare a proclamării Republicii, se bucură totuși, în comparație cu Volta Superioară, de avantajele naturale considerabile din care ea a știut să tragă cele mai bune profituri posibile. Adăugind la aceasta stimulentul unei viziuni politice curajoase. In slujba Interesului general, a independenței naționale, a cooperării, fără nici o imixtiune, și a păcii, România beneficiază de o excepțională atenție internațională. Ea și-a cîștigat dreptul la prietenie și respect din partea tuturor popoarelor dornice de libertate, de demnitate și pace. In Africa independentă de azi, aceste mari idealuri nu pot decis să Intîmpine ecoul cel mai favorabil. Totuși, trebuie să se ia in considerație un mare număr de factori de diversiune de origine internă și externă. In afara diviziunii — ușor de depășit —, intre Africa anglofonă și francofonă, între Africa Neagră și Africa Albă, există îndeosebi deosebiri considerabile de suprafață, de numărul populației, de potențialul economic, de tradiții istorice și umane. Domeniul economic astfel fragmentat, necesitatea politică de a depăși aceste divizări au condus pe oamenii de responsabilitate să caute un remediu acestei divizări nefaste. Incepînd din primele ore ale independenței s-au schițat unele regrupări, apoi au evoluat din ce in ce mai mult în spiritul practic al cooperării economice. S-au succedat astfel diverse formule care exprimă profunzimea ideii unitare; azi, în afara Consiliului Antantei, creat în mai 1959, și din care fac parte Coasta de Fildeș, Dahomey, Volta Superioară, Niger și Togo, de cîțiva ani s-a manifestat o accelerare foarte clară în vederea promovării unei noi perspective economice vestafricane; se poate cita in această privință Organizația pentru punerea în valoare a fluviului Senegal (O.M.V.S.), Comunitatea Economică a Africii de Vest, recent creată etc. In sfîrșit, simbolul voinței întregului continent de a-și afirma personalitatea. Organizația Unității Africane, creată la 25 mai 1963, s-a reunit în acest an, la Addis-Abeba pentru a face un bilanț necesar. Afirmarea unei finalități comune, în ciuda unor obstacole deosebite, O.U.A. a obținut deja rezultate ce dovedesc voința efectivă care o animă. Dacă nimic nu este încă stabilit, dacă drumul comun este presărat cu obstacole, cel puțin s-a născut o idee care nu va putea pieri. Intr-adevăr, Africa se găsește străbătută de toate marile curente create și întreținute de influențe exterioare: piața potențială, nelimitată pentru lumea industrială, rezervor de materii prime, avantaj esențial in calcule de geopolitică venită prea tirziu totuși la împărțirea pieței mondiale și încă insuficient echipată. Africa nu putea să scape oscilațiilor și contradicțiilor lumii actuale. Străduindu-se să schimbe situația în sensul propriilor sale interese, intensificînd în fiecare zi condițiile propriei sale coeziuni, Africa are încă un drum greu de parcurs: împrejurările nu tind deloc să ușureze eforturile depuse pînă acum; mai întii, această secetă persistentă care se agravează neîncetat distrugînd de mai mulți ani toate progresele agricole scontate; catastrofa, în afara aspectelor umane, este deosebit de semnificativă avînd în vedere locul sectorului rural in economia statelor noastre. Apoi, pe un alt plan, efortul pe care noi trebuie să-l depunem pentru înlăturarea sechelelor coloniale de pe continentul nostru. Războiul retrograd al Portugaliei, regimurile rasiste din Rhodesia și Africa de Sud și toate înțelegerile secrete din care ele beneficiază sunt tot atîția factori de intîrziere, de confuzie și de dezbinare. In sfîrșit, problema Orientului Mijlociu și implicațiile sale internaționale redutabile, această problemă apasă, într-adevăr, asupra oricărei viziuni pe termen lung a unei Africi hotărîte să pună resursele și mijloacele sale doar în slujba dezvoltării și independenței sale economice. Sîntem deosebit de fericiți de a ne afla aici timp de cîteva zile în această țară, România, care constituie un model de experiență datorită acțiunii inteligente a celui mai prestigios dintre fiii săi, președintele Nicolae Ceaușescu. Dacă relațiile bilaterale, stabilite între Volta Superioară și România, nu reprezintă decit un volum restrîns de schimburi, trebuie să vedem în aceasta, in mod esențial, consecința distanței geografice, pe de o parte, și structurile comerțului exterior voitez, pe de altă parte. Tratatul comercial, pe care l-am semnat, n-a primit decit o aplicare restrînsâ datorită faptului că, în general, nu suntem exportatori decit de produse primare iar necesitățile noastre de produse industriale și importurile pentru industrializare sunt considerabile. Acest dezechilibru indică în mod clar necesitatea pentru Volta Superioară să intensifice eforturile depuse în ultimii ani. Pentru aceasta, ea trebuie să continue să beneficieze de concursul susținut al tuturor prietenilor săi din întreaga lume. Rezultate concrete și încurajatoare au fost deja obținute, în special prin crearea unui important complex textil, a unui complex în industria zahărului, a unor industrii de materii plastice, diverse uzine de montaj și asamblare , datorită costului foarte redus al inimii sale de lucru, Volta Superioară poate rămine competitivă, în ciuda distanței. Un alt domeniu, nu mai puțin esențial al perspectivelor noastre de dezvoltare, constă în formarea, la toate nivelurile, de tineri voltezi in toate disciplinele științifice și tehnice ; această chestiune prealabilă In pregătirea cadrelor explică, intr-o oarecare măsură, intirzierile pe care le-am înregistrat în cursul primilor ani ai independenței ; datorită înțelegerilor pe care noi le-am găsit in numeroase țări prietene, această dificultate inițială este pe cale de a-și găsi rezolvarea , îmi este plăcut de a sublinia că Republica Socialistă România nu este absentă din această mișcare de solidaritate internațională, de vreme ce chiar in acest moment noi avem aici, la București, 3 studenți in agronomie și un student In electronică. Cooperarea internațională ne-ar fi, de asemenea, folositoare pentru prospectarea geologică și minieră ; intr-adevăr acesta este unul din mijloacele posibile ale acestui progres rapid care ne este indispensabil ; intr-adevăr, 95 la sută din populația volteză se consacră producției rurale, ceea ce, ținînd seama de riscurile climaterice, reprezintă un venit național brut de o valoare scăzută. Insă, deja înaintea independenței, Volta Superioară exploata o mină de aur a cărei producție anuală se apropia de 2 tone î indicii interesante de cupru, de plumb, de antimoniu etc., ca și un important zăcămint de mangan, au și fost deja descoperite ; problema noastră este de a ajunge la stadiul cel puțin semiindustrial, pentru a compensa dezavantajul distanței, și aici încă noi nu ne pierdem speranța de a întîlni bunăvoință care să ne permită să depășim dificultățile prezente. In faza actuală a dezvoltării sale, Volta Superioară a putut aprecia realitatea unor lucruri ; ea știe cum se cântărește interesul micilor națiuni în balanța marilor puteri, dar ea și-a putut, de asemenea, da seama câ de mult, aceste națiuni pot impune realitatea valorilor umane și spirituale esențiale ; în acest sens, România este, cu siguranță, exemplul cel mai admirabil. In concluzie, domnule președinte, am tot temeiul să cred că șederea mea actuală în Republica Socialistă România va fi punctul de plecare a unei noi prietenii, trainice și eficiente ; totul ne face să credem că România și Volta Superioară sunt făcute pentru a se înțelege, pentru a se stima și pentru a cultiva împreună o anumită viziune despre om și scopurile sale. înainte de a ridica paharul aș vrea să exprim, domnule președinte, cele mai bune urări de sănătate și fericire personală, precum și de prosperitate pentru poporul român. Trăiască prietenia și colaborarea dintre popoarele noastre ! Trăiască pacea, Înțelegerea și fraternitatea dintre națiuni ! Trăiască Republica Socialistă România ! Redacția Timișoara *** 23 Augusti 8, telefon 2-10-10, 1-50-62, 155 60, Telex 235. TELEGRAME EXTERNE Dezbaterile din Consiliul de Securitate privind situația din Orientul Apropiat NAȚIUNILE UNITE 11 (Agerpres). Consiliul de Securitate al Națiunilor Unite a continuat, luni, dezbaterile consacrate situației din Orientul Apropiat. In cadrul ședinței de dimineață au luat cuvântul ministrul afacerilor externe al Algeriei, Abdelaziz Bouteflika, și reprezentantul Kuweitului, Abdalla Yaacoub Bishara. Ambii vorbitori au apreciat că o componentă importantă a soluționării conflictului din Orientul Apropiat o constituie recunoașterea dreptului populației palestiniene la autodeterminare. Ministrul afacerilor externe al Algeriei a sugerat, în acest sens, începerea unor convorbiri între Israel și reprezentanții populației palestiniene. Atît ministrul de externe algerian, cât și ambasadorul Kuweitului s-au declarat pentru retragerea necondiționată a trupelor israeliene din teritoriile arabe ocupate și pentru transpunerea în viață a prevederilor Rezoluției Consiliului de Securitate din 22 noiembrie 1967. Pentru ședința de după-amiază a Consiliului de Securtate s-au înscris la cuvînt reprezentanții Sudanului și Angliei Declarațiile lui WASHINGTON 11 (Agerpres) La întoarcerea sa de la Paris (unde s-a întîlnit cu ministrul francez de externe, Michel Jobert) consilierul prezidențial special american, Henry Kissinger a declarat ziariștilor că este de acord cu punctul de vedere francez, potrivit căruia problemele politice ale Alianței Atlantice nu ar trebui să fie negociate pentru moment decât pe plan bilateral, în timp ce negocierile multilaterale ar continua separat, pentru reglementarea problemelor militare, comerciale și monetare în cadrul organismelor de resort — transmite agenția France Presse. Henry Kissinger Kissinger a explicat că oportunitatea ținerii unei reuniuni a adjuncților miniștrilor de externe din țările membre ale N.A.T.O., pentru a elabora o nouă „declarație de principiu“ nu va fi decisă decât dacă întrevederile politice bilaterale și negocierile multilaterale specifice vor fi înregistrat un progres suficient. Agenția France Presse remarcă faptul că „Statele Unite au fost obligate să țină cont de reticențele guvernului francez, în ciuda dorinței lor de a „globaliza“ toate problemele înteratlantice pentru a trata, cil mai curind posibil pe plan multilateral“. Delegația R.D. Vietnam și-a încheiat vizita în R.P. Chineză PERM 11 (Agerpres). La încheierea vizitei oficiale de prietenie, efectuată între 4 și 11 iunie in R. P. Chineză de o delegație de partid și guvernamentală a R. D. Vietnam, condusă de Le Duan, prim-secretar al C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, Fam Van Dong, membru al Biroulilui Politic al C.C. al P.M.V., primul ministru al guvernului R. D. Vietnam, a fost dat publicității un comunicat comun in care se arată că părțile au avut convorbiri în ceea ce privește întărirea relațiilor de prietenie și colaborare dintre cele două partide și țări, despre noua situație a luptei revoluționare a poporului vietnamez și alte probleme de interes comun. Partea vietnameză și-a exprimat gratitudinea pentru sprijinul și ajutorul R. P. Chineze în lupta de rezistență împotriva agresiunii S.U.A. și pentru salvarea națională. La rândul său partea chineză a relevat eforturile neobosite depuse de guvernul R. D. Vietnam și de G.R.P. al Republicii cea riguroasă a Acordului de la Paris, menționând că sprijină cu fermitate poziția justă și străduințele acestora de a consolida pacea in Vietnam și a salvgarda rezultatele deja obținute. Ea reafirmă că va continua să consolideze, sub toate aspectele, bunele sale relații cu F.N.E. și G.R.P. — singurul reprezentat autentic al populației Vietnamului de sud, să sprijine cu fermitate poporul vietnamez în lupta sa pentru consolidarea păcii, construirea socialismului în Nord, realizarea independenței și democrației în Sud și inițierea realizării reunificării pașnice a patriei. Părțile cer ca autoritățile de la Saigon și S.U.A. să respecte și să aplice cu strictețe toate prevederile Acordului de la Paris. In Încheiere, In comunicat se arată că cele două părți se angajează să depună toate eforturile pentru a consolida, in continuare, unitatea militantă și prietenia dintre cele două partide, țări și popoare. în preajma celei de-a doua misiuni „Skylab" HOUSTON 11 (Agerpres) . In timp ce echipajul primei misiuni „Skylab“ a împlinit, luni, 18 zile de cind se află în spațiu, tehnicienii de la Cape Kennedy au început pregătirile pentru transportul rachetei „Saturn 1B“ la rampa de pe care va fi lansată, la 27 iulie, cea de-a doua echipă de astronauți, in cadrul proiectului „Skylab-2“. „Aceasta ne lasă doar timpul necesar pentru a ne strînge bagajele, pentru a le elibera locul“ — a remarcat, la bordul Skylab-ului, comandantul Charles Conrad, știrea de la sala de control aflînd din Houston Cea de-a doua misiune Skylab va avea ca membri ai echipajului pe Alan Bean, Owen Garriott și Jack Spusma. Ei vor rămâne în spațiu 36 de zile — de două ori mai mult decit prima echipă, care va ameriza la 22 iunie. La Centrul spațial de la Houston, problema la ordinea zilei o constituie eventuala înlocuire a panoului solar desfășurat de astronauți la 25 mai, din cauza distrugerii, la lansare, a învelișului termoizolant. Charles Conrad a semnalat la sol că panoul solar și-a păstrat culoarea portocalie originală, ceea ce atestă că materialul din care este construit nu a fost deteriorat de soare. Dar, la Centrul de la Houston, unde specialiștii au făcut teste de expunere la temperatură ridicată a unor eșantioane din același material, care au manifestat semne de deteriorare, există temeri că panoul solar va putea servi doar pe perioada primei misiuni. Problema care se pune este dacă panoul va putea rezista pînă la 27 iulie, cind în laboratorul spațial va sosi a doua misiune Skylab. După cum s-a anunțat, astronauții din primul echipaj au transportat cu ei și un alt panou mare, pe care l-ar putea desfășura pentru a proteja nava de razele solare. Operațiunea, în cazul în care se va merge pe această variantă, ar putea fi efectuată in timpul unei noi ieșiri in spațiu, prevăzută pentru 19 iunie. Administrația și Mica publicitate 155-74. DRAPELUL ROȘU 8.834 PREZENTE ROMÂNEȘTI Roma Intre 8 si 11 iunie a.c. s-au desfășurat la Roma lucrările celei de-a 4-a sesiuni a Comisiei mixte româno-italiene pentru aplicarea Acordului de cooperare tehnico-științifică dintre Republica Socialistă România și Republica Italiană. In urma negocierilor a fost convenit Programul de cooperare tehnico-științifică pe perioada 1973—1974. Programul — care urmează la puțin timp după vizita la nivel înalt efectuată in Italia de președintele Consiliului de Stat al României Nicolae Ceaușescu, se înscrie pe linia hotărîrii exprese, manifestată de cele două ori, de a ridica pe o treaptă superioară dezvoltarea relațiilor de colaborare, pe multiple planuri, dintre România și Italia. In acest sens, documentul marcînd o intensificare și diversificare a cooperării românoitaliene în domeniile științei și tehnicii, prevede temele in care cele două părți sunt interesate să coopereze, modalitățile concrete de colaborare, acordarea de burse pentru specializare și alte asemenea măsuri. Cairo Delegația română condusă de Gheorghe Caramfil, adjunct al ministrului industriei chimice, care se află în Republica Arabă Egipt, a făcut o vizită la șantierul Fabricii sodă de la Alexandria, important obiectiv al industriei egiptene, în curs de a fi construit în cooperare cu sara noastră. ,Joua fabrică, scrie „Journal ofEgypte", va fi echipată cu aparate ultramoderne și va avea o capacitate de 100.000 tone anual". Cu prilejul vizitei, delegația română a avut convorbiri cu reprezentanți ai organismului pentru industrializare al Egiptului, în vederea dezvoltării cooperării in domeniul industriei chimice. Varșovia La Cracovia s-a încheiat cel de-al 10-lea Festival internațional al filmelor de scurt metraj. Printre peliculele premiate se află și filmul lui Laurențiu Sirbu „Puiul", distins cu medalia de argint a Comitetului internațional pentru popularizarea operelor de artă și literatură prin intermediul cinematografului (Sidash). Vietnamului de Sud pentru aplica* ULTIMELE 24 DI ORI # ULTIMELE 24 DI ORI • ggg PARTIDUL AFRICAN AL INDEPENDENȚEI DIN GUINEEA-BISSAU ȘI INSULELE CAPULUI VERDE (PAIGC) a anunțat, într-un comunicat dat publicității la Dakar, că, de la începutul lunii, forțele patriotice au doborît două avioane militare portugheze cu reacție, de tipul „Fiat-G-91“. In felul acesta, numărul total al avioanelor doborite de la 23 martie a.c., se ridică la 13. Will O ECHIPA DE SAVANȚI SOVIETICI A PLECAT într-o expediție științifică maritimă pentru studierea anomaliilor magnetice de pe fundul Mării Baltice. Aparatura de pe vasul „Zaria“, pe care se află îmbarcată echipa de savanți, va permite obținerea unor noi date privind structura de profunzime a scoarței Pămîntului în nordul Europei, care vor servi la prospectarea zăcămintelor de petrol și gaze subacvatice. tim LA ROMA AU ÎNCEPUT LUCRĂRILE celei de-a S0-a sesiuni a Consiliului Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (F.A.O.). Pe agenda sesiunii, care va dura pină la 22 iunie, sunt înscrise numeroase probleme. Intre altele, participanții vor examina propunerea directorului general al F.A.O., Addeke Boerma, privind crearea unui stoc internațional de alimente, rezevat acțiunilor de combatere a foametei și vor audia raportul asupra situației in Sahel (ca urmare a secetei care a bintuit în sudul Saharei). KM ÎN CADRUL UNUI MITING ORGANIZAT LA BUENOS AIRES, Rubens Iscaro, membru al Comitetului Executiv al C.C. al Partidului Comunist din Argentina, a exprimat sprijinul comuniștilor argentinieni față de procesul de transformări inițiat de guvernul Hector Campora, in viața socialpolitică a țării. „Partidul Comunist din Argentina — a relevat Rubens Iscaro — este un protagonist activ al procesului care are loc, în prezent, în țară Militanții partidului nostru luptă, alături de muncitori, țărani și studenți, pentru concretizarea obiectivelor progresiste formulate de actualul guvern argentinian“. B8 PREȘEDINTELE REPUBLICII ARABE EGIPT, Anwar Sadat, aflat in vizită la Tripoli, a conferit cu președintele Consiliului Comandamentului Revoluției din Libia, Moamer El Geddafi. ■BB IN PREZENȚA CONDUCATORILOR DE PARTID ȘI DE STAT, în frunte cu Enver Hodja, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncii din Albania, luni s-au deschis, la Shkodra, lucrările Congresului al VII-lea al Uniunii Femeilor din Albania — anunță agenția A.T.A. Printre oaspeții străini prezenți la congres se află și o delgeație română condusă de Maria Ciocan, secretară a Consiliului Național al Femeilor din Republica Socialistă România. Raportul de activitate al Uniunii a fost prezentat de Vito Kapo, președinta Consiliului General al Uniunii Femeilor din Albania. BBH IN UNIUNEA SOVIETICA A FOST LANSAT un nou saltelit al pămîntului — „Cosmos- 572“. Cu ajutorul aparaturii științifice aflate la bord va fi continuat programul de cercetare a spațiului cosmic. Agenția TASS informează că aparatura funcționează normal, urmind ca Centrul de coordonare și calcul să prelucreze datele furnizate din cosmos.tm O NOUA REUNIUNE CONVORBIRILOR CONSACRATE ÎNDEPLINIRII PREVEDERILOR ACORDULUI DE PACE asupra Vietnamului a avut loc luni dupa-amiaza, la Paris. Au participat Nguyen Co Thaoh, adjunct al ministrului afacerilor externe al R. D. Vietnam, și Wiliam Sullivan, subsecretar de stat adjunct al S. U.A. tm CU PRILEJUL MANIFESTĂRILOR ÎNCHINATE IMPLINIRII A 50 DE ANI de la răscoala antifascistă din Bulgaria, din iunie 1923, la Slavovița în județul Pazargik, a avut loc o mare adunare populara. Luind cuvintul, Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, președintele Consiliului de Stat al R. P. Bulgaria, a evocat evenimentele din anul 1923. Infățișînd apoi realizările Bulgariei în construirea socialismului, vorbitorul a relevat că sarcina cea mai importantă pentru poporul bulgar constă in prezent în asigurarea îndeplinirii noului program al partidului, în îndeplinirea și depășirea celui de-al șaselea cincinal. Tiparul 1 Întreprinderea Poligrafică Banat [ Nr. 40 063*~ț