Drapelul Roşu, septembrie 1978 (Anul 34, nr. 10449-10474)

1978-09-15 / nr. 10461

e2* Pentru rezultatele înregistrate în cursul anului trecut, colectivului întreprinderii de produse ceramice „Mondial“ din Lugoj sost decernate Diploma sau de unitate evidențiată pe ramură, precum și Diploma de onoare a M.E.F.M.C. pentru realizarea produselor cu cea mai bună calitate din cadrul unităților producătoare de materiale de construcții din țară. Pornind de la aceste succese, ceramiștii lugojeni au trecut la înfăptuirea sarcinilor de plan pe acest an cu dorința unanimă de a-și păstra și pe mai departe titlul de fruntași. „Ce măsuri a luat organul de conducere colectivă pentru asigurarea îndeplinirii ritmice a planului la producția netă ? — l-am întrebat pe tovarășul MIHAI WIGH, președintele consiliului oamenilor muncii, secretar al comitetului de partid la I.P.C. „Mondial“ din Lugoj — Ținînd seama de faptul că nivelul producției nete este condiționat, în mod hotărîtor, de creșterea producției și reducerea cheltuielilor materiale, ne-am îndreptat atenția, îndeosebi, spre aceste laturi ale activității noastre. Creșterea producției fizice și reducerea cheltuielilor de producție — în primul rînd a celor materiale — constituie și pentru unitatea noastră principala cale de sporire a eficienței. Dealtfel, pe documentării vom parcursul că, începind de la constatantvelul conducerii întreprinderii și pînă jos, în producție, se acționează cu responsabilitate pentru descoperirea și valorificarea tuturor rezervelor interne, reducerea cheltuielilor materiale, diminuarea consumurilor de materii prime, energie și combustibili. Concomitent, se urmărește folosirea, la întreaga capacitate, a utilajelor și timpului de lucru pentru suplimentarea producției pe baza acestor factori. Tovarășa ing. TAȘCAU, secretar ILEANA adjunct al comitetului de partid, ne înfățișează succesele obținute de colectivul întreprinderii în primele 8 luni ale anului 1978 : producția globală a fost depășită cu 2.467.000 lei ; producția marfă — cu 1.530.000 lei ; exportul — cu 227.000 lei valută ; productivitatea muncii — cu 2.007 lei pe lucrător ; livrările la fondul pieții — cu 12,2 la sută ; cheltuielile materiale sunt mai mici cu 20 lei la fiecare 1.000 lei producție marfă ; beneficiile sunt mai mari cu 6 la sută ; economiile de energie electrică au ajuns la 288.000 UWh., iar indicatorul producției nete înregistrează un spor de 5,7 la sută peste plan. Muncitoarea ERICA TIPPE, membră în consiliul oamenilor muncii, apreciază realizările colectivului ca fiind rezultatul firesc al organizării corespunzătoare a procesului de producție, al întăririi ordinei și disciplinei la toate locurile de muncă. De altfel, echipa în care lucrează la linia de cărămizi își depășește zilnic norma, în medie, cu 6-7 procente. Succese asemănătoare obțin și celelalte echipe. Pentru îndeplinirea și depășirea planului la producția netă, în întreprindere au fost luate o serie de măsuri care vizează sporirea acestui indicator. Avem în vedere pachetizarea și balotizarea tuturor produselor, manipularea lor mecanizată, tarea macaralei-capră monpentru încărcarea în timp scurt a vagoanelor. La secția de faianță, ne spunea ing. MARIA FRANDEȘ, procesul tehnologic este respectat cu mare strictețe. De s-a pus la punct asemenea, recuperarea unor plăci considerate altădată rebut, prin realizarea sortimentului 150 X 75 mm , cu ajutorul unui dispozitiv conceput de lăcătușul NEMETH VENTZEL, se recuperează glazura de pe plăcile defecte. Sortimentația a fost îmbogățită cu încă 15 modele și ne-am cîștigat noi parteneri la export. De curînd, la secția faianță a început producția plăcilor cu grosimi mici, obținîndu-se însemnate economii : consumurile se reduc cu 9,8 la sută la materiile prime și cu 8,9 la sută — la combustibil convențional și energie electrică ; cheltuielile materiale la 1.000 mp faianță sînt mai mici cu 1.163 lei. Pe de altă fabricarea blocurilor de parte, zidărie cu goluri orizontale și a blocurilor de beton cu deșeuri ceramice, aduce unității multiple avantaje economice. Pornind de la realizările și experiența acumulată pînă în prezent, colectivul ceramiștilor lugojeni este hotărît să acționeze și în continuare cu perseverență, pentru valorificarea la un nivel superior potențialului productiv, pentru reducerea continuă a cheltuielilor materiale și creșterea producției nete. ION CINCA PRODUCȚIA NETA - ACȚIUNI, EFICIENTA Valoarea nou creată, la cotele înaltei rentabilități Din realizările obținute de colectivul I.P.C. „Mondial“ din Lugoj în creșterea producției și reducerea cheltuielilor materiale -----------------------DRAPELUL ROȘU 10.461 PROGRES TEHNIC (Urmare din pag. I) județ - o bogăție de repere atestind forța economică a unor întreprinderi de-acum binecunoscute in întreaga țară, prezențe active in circuitul mondial de valori: „Electromotor", „Electrobanat", IMT, „Electrotimiș", ,,Solventul“, „Azur“, I.M.A.I.A., „6 Martie“. Unele exponate erau pină de curînd, in fază de proiect, altele erau prototipuri ; astăzi, aici sunt prezente ca produse de serie pe standurile I.A.E.M., întreprinderii de detergenți: „Spumotim", „Victoria", „Electrometer". Demonstrind linia sa elevată de dezvoltare, uzina „Tehnometal" prezintă, în expoziție, noul tractor, spațiul rezervat întreprinderile lor „Ciocanul" ■— Nădrag, Memorii pentru calculatoare electronice, I.P.L., Sticlărie Tomești, „9 Mai“ Lugoj, „Extraceram“, „Ceramica“ Jimbolia și „Mondial" Lugoj se reține, în multe dintre explicații, formularea : „La începutul anului acest produs se afla în fază de prototip; astăzi îl livrăm întreprinderilor noastre ți unor parteneri de peste hotare“. Vom zăbovi in țața curelor-angajament pe care noi înține le-am hotărît ți a căror singură identitate este sentimentul participării nemijlocite la vasta cronică materială de efort constructiv. De fapt, cunoaștem pe de rost aceste cifre, dar să mai repetăm odată, cu satisfacție, ideea-forță lansată de Conferința Organizației județene de partid, ideea-forță care înglobează toate celelalte cifre : „In acest cincinal, vom da suplimentar o producție Industrială in valoare de 5,7 miliarde lei"■ Și nu mai sint necesare alte comparații. De la construcția de mașini - principală coloană de rezistență a edificiului nostru economic — și pină la chimie, de la producția bunurilor de larg consum și pină la materialele de construcții, industria timișeană ține să-și aducă o contribuție tot mai importantă la marele efort desfășurat pe baza Programului partidului. Și expoziția relevă, cu pregnantă, această preocupare generală ; secvențele se suprapun într-o singură imagine, imaginea participării plenare a timișenilor - români, germani, maghiari,sârhi și de alte naționalități —, a hărniciei lor, a elanului lor constructiv, a puterii de dăruire, a umanității înflăcărate cu care urmează cuvintul Partidului Comunist Român. ★ Expoziția este deschisă publicului vizitator, zilnic (exceptind lunea), între orele 10 —18. Obiectivele de investiții, înainte de termen! SEPTEMBRIE, LUNĂ HOTĂRÂTOARE PENTRU REALIZAREA CONSTRUCȚIILOR ZOOTEHNICE Există condiții pentru punerea în funcție a noi capacități, cu mult incinte de termen Pentru lucrătorii Șantierului nr. 1 al T.C.IF, aceste zile sînt hotârîtoare în vederea realizării investițiilor, mai ales a celor de pe șantierele de construcții zootehnice. Numai in centura de aprovizionare a Timișoarei, la Utvin, Remetea Mare, Dudeștii Noi și Orțișoara, se găsesc în lucru cîteva obiective de importanță majoră — complexele intercooperatiste de creștere și îngrășare a taurinelor. Printr-o luptă dîrză cu greutățile inerente oricărui șantier, printr-o organizare temeinică a muncii și mai cu seamă prin abnegație și pasiune din partea fiecărui lucrător, există create condițiile pentru punerea toate în funcțiune — cu un avans de trei luni — a patru obiective. Acestea vor putea adăposti nu mai puțin de 3.520 capete tineret taurin. Ingrășarea și livrarea acestor animale va contribui efectiv la mai buna aprovizionare cu came a populației, la realizarea obiectivelor județului în acest important sector al producției agricole. — Aș vrea să menționez aici aportul deosebit al loturilor conduse cu destoinicie și pricepere de comunistul Ionel Barbu, al echipei de zP dori de la Utvin, de sub conducerea lui Conradovic și al celei de betoniști de la Remetea Mare, condusă de Ion Vaiciuc - care au pus și pun în centrul preocupărilor lor problema folosirii eficiente a fondului de timp, ne spunea inginerul Ioan Coman. Astfel de oameni destoinici întîlnești și pe un alt mare șantier și anume pe cel de la Dudeștii Noi unde se găsesc in fază de finalizare ultimele capacități : un adăpost de 880 capete, scadent in perioada a treia și un altul, de aceeași capacitate, prevăzut a fi terminat în etapa a patra. Pentru ca și sezonul rece, cînd practic operațiile exterioare nu pot fi executate de condiții normale, să poată fi folosit din plin de oamenii șantierelor, la îndrumarea Biroului Comitetului județean de partid s-au întreprins o seamă de măsuri vizînd intensificarea ritmului de lucru, îndeosebi prin extinderea mecanizării. Din analizele zilnice ținute la nivelul conducerii șantierului, precum și la locul obiectivelor aflate în lucru s-a desprins concluzia că la Orțișoara o parte din obiective puteau fi date in exploatare cu mult mai devreme dacă șantierul de aici era sprijinit în asigurarea forței de muncă. Comandamentul agricol local și conducerile unităților agricole de pe raza comunei, deși s-au angajat să asigure cel puțin 20 muncitori din care șase calificați, nu și-au realizat acest angajament. Pe alte șantiere se resimte lipsa unor materiale ca plăci de azbociment, ciment etc. Cu cit adăposturile vor fi predate mai din vreme cu atît prevederile planului de dezvoltare a zootehniei vor putea fi mai operativ materializate. ». BIRZ Inteligență și pasiune — virtuți prezentate în expoziție de colectivul întreprinderii „Electromotor“ prin invenții, procese tehnologice moderne, printr-o largă gamă de motoare electrice cu performanțe deosebite. în municipiul Lugoj ființează, la această dată, 123 de asociații de locatari care, conform statutului lor, au datoria de a contribui efectiv la buna întreținere, păstrare și conservare a locuințelor. Pe parcursul anchetei noastre am înregistrat multe aspecte pozitive din activitatea acestor organisme. Astfel, cartierul Microraion III, cu 4.800 de locuitori, se întinde pe o suprafață de 4,5 hectare. Dotările tehnico-edilitare sunt și ele puse la punct : există centrală termică, unități comerciale, vor fi edificate intr-un viitor apropiat o școală nouă, un dispensar medical. Este semnificativ faptul că, aici, locatarii, îndemnul deputaților, al factatorilor responsabili au acționat de la început pentru buna gospodărire a cvartalului. Din păcate există insă și imagini care impietează asupra impresiei generale : balcoanele cu... rule puse la uscat, pubele pentru gunoi care nu au fost incă amenajate, așa cum au făcut vecinii din Microraionul I (pubele zidite, cu acoperiș, gunoiul menajer find dezinfectat zilnic !) etc. De asemenea, în Microraionul III au existat locatori in blocul 42/bis care au spart, pur și simplu, băile, au deteriorat instalațiile sanitare și electrice. Au fost necesari alți bani din fondurile statului pentru ca aceste stricăciuni să fie remediate. O altă chestiune tot de ordin financiar, în blocul de pe str. Tiișoarei nr. 110 s-au produs unele deteriorări, din pricina unor locatari. Lucrările au fost făcute, dar cind să fie achitate, asociația locatarilor a dat din umeri. Nu este mai fericit nici cazul blocurilor pe care s-au montat antene pentru recepționarea programelor TV, lucrări se execută. Asemenea fie fără autorizație, fie incorect și acoperișul este stricat, iar apa de ploaie ajunge pină in apartamentele oamenilor. Asemenea situații se petrec sub ochii indulgenți ai comitetelor asociațiilor de locatari, ai președinților lor, fără ca aceștia să intervină cu toată fermitatea și hotărirea cu care sunt investiți. Este cazul unor asociații ca : str. Mărășești 24 Oltului 13, Coșbuc 1, Siretului 16, Traian Grozavescu 40 etc. Cunoscind răspunderea care revine Consiliului popular municipal, in acest sector de activitate, ne-am adresat tovarășului Luca Lungu, primvicepreședinte, care a ținut să precizeze : „Faptele constatate de dv. pe teren, ca și altele pe care le cunoaștem noi, oglindesc o situație reală. Aș dori, însă să rețineți că această problemă este înscrisă prioritar pe agenda noastră de lucru. Periodic — chiar și in acest an — om analizat, in ședințe de comitet executiv, modul in care este , gospodărit și întreținut fondul locativ. Aceste analize sunt precedate de controale, de dezbateri și discuții la care invităm cadre cu munci de răspundere, numeroși deputați, președinți ai asociațiilor de locatari și al comitetelor de cetățeni. Este necesar să procedăm astfel, dacă ținem cont (reflectez și asupra neajunsurilor semnalate !), mai ales de volumul mare de locuințe pe care il avem de executat. Constructorii au atacat deja cartierul Microraion V, de pe malul drept al riului Timiș, in zona Cotul Mic se vor construi peste 1.200 de apartamente,la Ștrand alte 560. Numai in flees an vom finaliza peste 320 de apartamente. Sunt situații care ne obligă la mai mult, vom acționa cu mai multă hotărire, pentru a mobiliza toate forțele materiale și umane de care dispunem, pentru ca și în acest important sector al vieții sociale, planul de dezvoltare in profil teritorial să se realizeze integral, punct cu punct“. Anchetă realizată de NICOLAE PlEVU Localitatea noastra, trindna noastra! Casa noastră, ca o floare... • îndrumarea și controlul activității asociațiilor de locatari . Cind intervențiile se lasă așteptate...