Dreptatea, iunie 1929 (Anul 3, nr. 489-514)

1929-06-15 / nr. 501

ZUlWUlltsfflE ....................................................................................................... .... Marco Heilpern Fer-Metale Bucureşti 1, Str. Doamnei No. 4 ■ Adresa pt. coresp. : căsuţa poştală 373 Telegrame „Fermentare“, Bucureşti furnizează atât direct de la uzine cât şi din depozitul Bucureşti Fer de comerţ, fer fasonat, traverse tăblărie, ţevi de gaz, cositor, tablă de zinc, tablă albă, fontă brută. — Sakkal LbUs ■ ___ Sutmanelamta iTELEL £5/65 GSStr.SftUpoiSoliGSJ Citiţi negreşit chiar astăzi mai occidentală revistă din !! Unica tipărită în 5 culori REALITATEA Ilustrată No. 26 ,sâmbătă În Iunie cu urmatorul sumare PROGRESELE TECHNICEI MODERNE (Automobilism, aviaţie) DEBUTUL LOR (Cum au pătruns marile vedete la studio) O călătorie de nuntă. — Un concurs original. — Ce este enciclopedia.-O noapte in Shangal.-Vapoarele de răsboi lÎÎÂÎlibrMlulDÎA (Amiciţia suedo-română) HOTEL.TM — In ce constă teoria generafiei spontanee — Sporturile de vară, (Mare reportaj fotografic al „Realităţii ilustrate“) O idilă distrusă, (O pagină din viaţa lui John Gilbert) „Munca-mi este viața“ I „Uf, Căldurile !•• (Interview cu „Miss Maramureş") (Creionul sâptămânei) Procesul omului decapitat ^ tivului Gex Trevor) Poşta Laurei. — Jocuri distractive. Curiozităţi. Figurile ecranului. — Oameni, laure şi idei. Poşta cinefililor Anecdote.—Din toate câte puțin, etc. 120 fotografii — Prețul 8 lei — 120 clişee PREFECTURA JUD. TECUCI Serviciul Financiar No. 6144 1929 Mai 25. Publicatiune Se publică spre cunoştinţa amatorilor că în ziua de 17 luni a. c. orele 10 a. m. se va ţine licitaţiune publică cu termen urgent, conform procesului verbal No. 34/929, al Delegaţiunei permanente, în localul Prefecturei Tecuci, pentru aprovizionarea cu lemne de foc de esenţă tare necesară în iarna 1929 1930, a următoarelor autorităţi în limitele sumelor alocate în budget după cum se specifică în dreptul fiecăruia: Pentru Spitalul rural Iveşti până la lei 25.000. 2. Pentru Spitalul rural Nicorești până la lei 25.000. 3. Pentru Spitalul rural P.Turcului până la lei 25.000. 4. Pentru Spitalul rural Corni până la lei 13.000. 5. Pentru secţiile Technice: Podu Turcului, Găiceana şi Iveşti până la lei 9000, socotite 3000 lei de fiecare. 6. Pentru Serviciul Veterinar Central şi Circumscripţiile Veterinare Podu Turcului şi Găiceana până la suma de 8.000 lei pentru toate. 7. Pentru 5 pretorate din judeţ, Stănişeşti, Podu Turcului, Găiceana, Nicoreşti şi Iveşti până la suma de 50.000 lei socotit a 10.000 lei de fiecare. 8. Pentru Judecătoria de ocol Ivești până la lei 10.000. 9. Pentru Judecătoria de ocol rural Nicorești până la 12.000. 10. Pentru Judecătoria de ocol rural P.Turcului până la lei 12 000. 11. Pentru Judecătoria de ocol rural Găiceana până la lei 12.000. 12. Pentru Judecătoria de ocol rural Stănişești până la lei 12.000. 13. Pentru dispensariile din Lieşti până la lei 5 000. 14. Pentru dispensariile Negrileşti până la lei 4 000. 15. Pentru dispensariile din Brăhăşeşti până la lei 4000. 16. Pentru dispensariile din Stănişeşti până la lei 4000. 17. Pentru dispensariile din Găiceana până la lei 4000. Lemnele vor fi predate la reşedinţele autorităţilor specificate mai sus, iar plata lor se va face prin ordonanţe de plată emise asupra budgetului judeţului, o dată pentru întreaga cantitate şi numai după recepţionare. Cadtul de sarcini şi cele alte lucrări relative la această furnitură se pot vedea în orice zi de lucru la serviciul financiar al prefecturei între orele 8—13. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 72—83 din legea contabilităţii publice. Concurenţii se vor prezenta în ziua termenului cu oferte scrise şi sigilate însuşite de garanţia de 6% fie în numerar, fie în efecte garantate de Stat. Prefect, V. Beldie. Şeful serv. financiar, Şt. Petrea. —— —— Cărfi-Reviste Zilele acestea a apărut în editura «Cultura Naţională» «Albina Maia» de Taldemar Bonsels, o minunată carte pentru copii şi tineret, tradusă în 25 de limbi, ilustrată cu desenuri originale, datorite pictorului Jiquide. il „REDEVENŢA ACTIV. Societate anonimă pentru exploatarea şi comerţul produselor subsolului Bilanţ general încheiat la 31 Decembrie 1928 PASIV. ............................................................................... Acţionari............................................................................... Cassa, Cecuri şi ordine de plată Stocuri de Mărfuri , Debitori şi Avansuri asupra cumpărării ..... Finanţări . . . .............................. . Participaţiuni şi efecte ........................................... . Investiţiuni: Rafineria Ploeşti stafii de rezervoare la Constanţa şi Băicoi, parcul de vagoane, cisterne şi locomotivă, linii de garaj, conducte, etc. . . Valoare la 1 Ianuarie 1928 ... ... Drepturi de redevenţe şi concesiuni de terenuri petrolifere Valoare la 1 Ianuarie 1928 .............................. Lucrări de foraj la Runcu şi Copăceni. Valoare la 1 ianuarie 1928 Adăogiri In anul 1928 .... Amortizări până la 31 Dec. 1927. Amortizări pe anul 1928 . . . Investiţiuni şi lucrări în curs .... Imobil şi Mobilier. Valare la 1 Ianuarie 1928 . . . Adaos în 1928 .... Lei 48.919.1918 18.379.721 Amortizări până la 31 Dec. 1927. Lei 3.268.645 * pe anul 1928 .... 775 89 Materiale şi butoaie . . ......................... Total general CONTURI DE ORDINE Cauțiuni statutare . . Corespondenți de incasso Despăgubiri de război . . Garanții in efecte . . Scrisori de garanție . , 69.747.000 3.475.800 163.410.111 31.817.590 15.641.844 210.109.044 3.859.367 214.740.9167.298.912 10.968.641 75.899 11.044.545 4.044.544 73.220.800 7.375.632 54.760.196 92.011.008 69.641.944 70.488.049 147.430.000 4.973.353 7.000.001 5.818.161 532.721.147 465.000 465.403 1.678.001 2.778.300 15.000.000 Capital.............................. Rezerva statutară . . Rezerva specială . . Fond de ajutor și pensiuni Fond pentru impozite . Rezerva pentru dubioși Creditori . ... Efecte de plată . . . Dividende nereclamate Operațiuni tranzitorii . Beneficiu net . . Total general CONTURI DE ORDINE Deponenţi de cauțiuni statutare . Efecte spre încasare .... Pagube de război ..... Efecte în garanţie......................... Diverşi pentru scrisori de garanţie 532.721.147 DEBIT PROFIT PERDERE 465.000 465.403 1.678.000 2.777.300 15.000.000 CREDIT Cheltueli generale . Dobânzi .... Impozite . . Amortizări Rezerva pentru dubioși Beneficiul net . . 15.724.707 1.175.549 4.779.375 19.155.621 3.000.000 27.444.779 72.080.023 Report din exerc. Precedent . , , Beneficiu brut 396.407 71.683.616 72.080.023 Președinte, (ss) D. DOBRESCU, Director, (ss) MARTIN SAIN. Şeful contabilităţii, (ss) ED. COHEN, expert contabil. Verificat şi găsit conform cu registrele Cenzori: (ss) M. Seteanu, Ing. Al. Teodoreanu, D. Neagu, J. Almury, expert contabil 300.000 000 13.318.821 27.839.8a1 1.310.800 9.105.054 3.000.000 130.172.611 15.879.306 2.076.813 2.573.089 27.444.772 DREPTATEA Decernarea marilor premii naţionale tre proza şi poezie Eri la orele 11 dimineaţa s’a întrunit la ministerul de culte şi arte comisiunea pentru decernarea premiilor anuale de proză şi poesie sub preşidenţia d-lui dr. Aurel Vlad, ministru de culte şi arte Au participat, conform regulamentului, pe lângă ministrul care prezida, d. Vasile Savei secretarul societăţii scriitorilor români, delegat din partea societăţii şi laureaţii premului naţional din anii precedenţi d-nii: O. Goga, I. Al. Brătescu-Voineşti, M. Sadoveanu,M. Codreanu, G. Topârceanu, Logârbiceanu, Cincinat Pavelescu şi N. Iorga. Delegatul Academiei române, d. G. Murnu a lipsit dela şedinţă. In urma discuţiunilor care au durat o oră şi s’au ţinut într’o cordială atmoferă, premiile naţionale s’au decernat după cum urmează: Liviu Rebreanu, premiul de proză AL Davilla, premiul de poesie- Comisiunea, de acord cu ministrul de culte şi arte a propus ca pe viitor premiul naţional de proză şi poezie să se acorde din doi în doi ani, sau din trei în trei ani, ceea ce se va hotărî ulterior. NOTE LITERARE. L. Rebreanu este autorul romanelor Ion (două volume) Pădurea Spânzuraţilor, Ciuleandra, de curând în franţuzeşte. Celelalte două piese de teatru. Ciuleandra a apărut de curând în franţuzeşte. Celelalte bune romane menţionate au fost traduse in limba polonă. Al. Davilla, operă principală, Vlaicu Vodă, dramă, în versuri, jucată cu succes pe scena Teatrului National din Capatilă și pe toate scenele. O feerie care s’a jucat la palatul dela Cotroceni, versuri, și în ultimul timp două volume de amintiri în editura Iancubscu. 1I Magaziile de materiale trec la economat Cu începere de la 15 iunie, magaziile de materiale, clădiri, materialele şi personalul trec de la Direcţia Atelierelor, la Direcţia Economatului C. F. R. Direcţia Atelierelor va comunica Direcţiei Economatului tabloul de personal, serviciile şi atribuţiile fiecăruia. Ambele direcţiuni vor face inventarierea materialului care va fi gata la 15 iunie, când va fi preluat de Direcţia Economatului. PRIMĂRIA MUNICIPIULUI CRAIOVA Serviciul Contencios La 22 Iulie 1929, ora 11 a. m, se va ţine licitaţiune publică, cu oferte închise, fără drept de supraoferte, la Primăria Municipiului Craiova, din str. Traian No. 2, pentru vânzarea unei locomobilă cu aburi de înaltă presiune, în bună stare, marea Z. A. M. forţă normală 25 cai putere efectiv (maximul 48 cai putere) din fabrica H. Lanz Manheim, greutate, circa 6.000 kgr. Locomobilă seafla în magazia Municipiului din Valea Giorceului unde se poate vedea în orice zi de lucru de cătred-unii concurenţi. Cadtul de sarcini precum ori şi ce alte informaţiimi relativ la vânzarea acestei locomobile se poate vedea în orice zi de lucru la serviciul Contencios al acestui Municipiu. Garanţia este de valoarea ofertei în 10 la sută din valoarea ofertei în numerar sau efecte, cari se vor consemna la Casa de Depuneri şi consemnaţiuni prin Administraţia Financiară Dolj, iar recipisa se va depune Primăriei, odată cu oferta, în ziua licitaţiei. Dispoziţiunile art. 72—83 din legea Comptabilităţii Generale a Statului se aplică acestei Uertaţiuni. Preşedinte, Indescifrabil Avocat șef. Indescifrabil No. 691, 10 Iunie 1927. înaintarea ofiţerilor de rezervă, medici şi farmacişti Ministerul de război aduce la cunoştinţa medicilor, veterinarilor şi farmaciştilor de rezerva de orice grad, cari îndeplinesc condiţiunile cerute de art. 9 din legea sanitară decretată sub No. 1307 din 15 Septembrie 1924, şi cari au obţinut dreptul de liberă practică până la această dată, să înainteze ministerului de Război Direcţia 6-a Sanitară, cererilor de înaintare însoţite de actele următoare: 1. Medicii, farmaciştii şi veterinarii, ofiţeri sanitar de rezervă: Certificat de sănătate eliberat de un medic oficial. Monitorul Oficial în care s-a publicat dreptul de liberă practică. Memoriul descriptiv al situaţiei militare şi activităţei pe timpul campaniei, în care se va arăta şi starea civilă exactă. 2. Medicii, farmaciştii şi veterinarii cari nu sunt ofiţeri de rezervă. Pe lângă actele de mai sus vor mai înainta: Extract de naştere. Certificat de naţionalitate. Certificat de moralitate. Dovadă dela cercurile de recrutare sau garnizoanele respective că pracică efectiv profeiunea de medic, farmacist sau veterinar. Dovadă constatatoare de concentrările de instrucţie efectuae. Aceste acte urmând a fi centralizate, verificate şi discutate de o comisiune specială, trebuesc primite la Direcţia 6-a Sa,literă în termen de 2 luni, cu începere de la L Iulie 1929 până la 31 August 1929. Peste această dată nu se mai acordă nici o prelungire şi toate cererile primite ulterior nu vor mai fi luate în consideraţie. ZIUA AVIAŢIEI In vederea unei intense propagande pentru propăşirea aviaţiei noastre, Asociaţia română pentru propaganda aviaţiei, (A. R. P. A.), a hotărât să dea, anul acesta, un caracter festiv deosebit «Zilei de aviaţie». «Ziua aviaţiei» va fi sărbătorită în zilele de 29 şi 30 iunie după un bogat program la reuşita căruia toate instituţiunile culturale vor da concursul lor. In dimineaţa zilei de 29 iunie, o escadrilă de avioane vor arunca manifeste asupra Capitalei. La orele 10 dim. se va oficia, la Pipera, în prezenţa înaltei Regenţe şi membrilor guvernului, un parastas pentru aviatorii decedaţiDeasemeni la aceeaşi oră se vor oficia parastase la toate bisericile din Capitală şi judeţ în care se vor ţine predici şi se vor pomeni eroii aviatori. La ora 12 procesiunea depunerii unei coroane la mormântul eroilor aviatori de la cimitrul militar Belu. După amiază vor avea loc la ateneele populare diferite serbări cu caracter aviatic şi se vor ţine conferinţe în cari se va releva importanţa aviaţiei în apărarea naţională. A. R. P. A. va organiza un mare festival la Ateneul Român. . Deasemeni la toate teatrele şi cinematografele din Capitală conferenţiarii vor vorbi publicului, înainte de începerea spectacolului, despre aviaţie. Mari serbări se vor organiza în Parcul Carol, Cişmigiu şi Moşi cu: tombolă, căişori, bazar şi focuri de artificii. Duminecă după amiază va avea loc un mare meeting de aviaţie la Băneasa Pe străzile Capitalei şi localurile publice se vor vinde în amândouă zilele insigne şi cocarde. Un comitet, sub preşedinţia de onoare a M. S. Regina Maria şi compus din d-nii general Ciboschi, ministru de război, preşedinte activ, general V. Hudeanu, general Gorsky, Dem Dobrescu, primarul municipiului şi preşedintele Aero-Clubului Regal Român, vicepreşedinţi, complectat cu prefectul poliţiei Capitalei, prefectul judeţului, primarii de sectoare, preşedintele sindicatului ziariştilor, al Asociaţiei generale a presei etc. lucrează în prezent la întocmirea programului detaliat al serbărilor, care vor da «Zilei aviaţiei» grandoarea unei sărbători naţionale. -CoXXXIIO Organizaţia partidului naţional-ţărănesc din com. suburbani Şerban Vodă In ziua de 16 Iunie orele 16, va da o serbare câmpenească urmată de dans, pe terenul de sport de pe şos. Olteniţa. Serbarea se dă în scopul creării unei case de sfat şi a unei biblioteci populare. Sunt rugați a lua parte toţi d-nii membri ai partidului din Capitală. Dizolvarea Camerei de agricultură a jud. Ilfov Ministerul de agricultură în urma anchetei făcută la Camera de agricultură a jud. Ilfov a hotărât disolvarea ei instituind o comisie interimară compusă din d-nii Demeutescu, Diamandi, M. Sulică, Harţieganu şi Stoica. --------ooxxxoo -----Corespondenţa Express ( Corespondenţa express, trimisă cu primele trenuri şi distribuita imediat prin factorii de la telegraf, dă rezultate foarte frumoase. Pentru deservirea cât mai uşoară şi rapidă a publicului, se vor instala în Capitală 10 cutii speciale, de culoare roşie, iar scrisorile vor fi ridicate din oră în oră de către factorii biciclişti. Pentru corespondența express se percepe o suprataxă de 30 lei. '•fiteca* 'SBUTZ'* I INFORMAŢIUNI Direcţiunea Viticultura din ministerul Agriculturei aduce la cunoştinţa pepinieriştilor, că ultimul termen, ce se mai acordă pentru declararea cantităţilor şi varietăţilor de viţe altoite în primăvara curentă, este 30 iunie. Acei dintre pepinierişti, care nu vor face aceste declaraţiuni, se vor considera ca lucrând in mod clandestin şi vor fi urmăriţi ca atare. Cererile incomplecte timbrate nu se vor lua în consideraţie• Vineri 14 iunie, orele 10 a. m. d. preşedinte al comisiei interimare municipale, D. Dobrescu va prezida comisiunea pentru reglementarea prostituţiei în Capitală şi Consiliul de Igienă, în localul direcţiunei sanitare a municipiului Bucureşti, din calea Victoriei. Se va discuta chestia prostituţiei chestiunei aprovizionărei cu ghiaţă artificială a Capitalei, apărarea contra gazelor şi lucrări curente. Pentru un preţ modest se face un litru de apă alcalină cu un pachet de Sare Vichy-Etat, care extras de apă de sursă a Statului conţine toate principiile. Cereţi întotdeauna Sarea de Vichy-Etat. In urma neregulilor constatate la Camera agricolă a jud Bihor. Comisia de anchetă a opiniat pentru disolvarea ei. D. colonel Job Bădescu, din Vânătorii de munte, a fost avansat la gradul de general. Teatrul Cărăbuş DIRECTOR C. TANASE In fiecare zi marele succes IN PLIN de N. Khiriţescu Mare montare, fast, numere senzaţionale FANTANA MIRACULOASA Biletele la Cassa Teatrului Preţuri populare Rectorul Universităţii aduce la cunoştinţa tuturor studenţilor suferinzi că pentru a beneficia de băi, trebue să fie consultaţi până la 25 iunie de către medicul însărcinat cu aceasta. De la această dată nici un student nu mai poate fi primit pentru consultare. Pentru orice informaţii să se adreseze zilnic la birou. D. dr. A. Popeea a fost numit şef de lucrări definitiv la clinica de psihiatrie şi boale mintale de la facultatea de medicină din Bucureşti. Staţiile Bucureşti, Buzău şi Galaţi au fost introduse în traficul Româno-Austriac prin Polonia şi Choslovacia. In zilele de 16—19 iunie a. c. se vor da în Capitală, sub patronajul d-lor prof. N. Costăchescu, ministrul instrucţiunii şi Dem. Dobrescu primarul municipiului, mari serbări pentru mărirea fondurilor coloniilor şcolare. Un oarecare Gh. Fulgeanu fost agent veterinar destituit de câtva timp aţinea calea sătenilor cari se prezentau la ministerul de domenii cu diferite treburi. Numitul promitea acestora diferite servicii spunând că are legături cu funcţioniarii superiori ai ministerului, numitul a fost prins, arestat şi laaintat prefecturei poliţiei. Biletele livrete mixte clasa I şi aII-a la Simplon Orient express pentru Londra au fost desfiinţate. Tinerii recrutaţi pe baza art. 52 din legea recrutării, şi posedă titlurile de ingineri chimişti sau fizico-chimice, şi doresc a face serviciul la şcoala de apărare contra gazelor, vor înainta cererile lor până la 15 iulie a c. ministerului de război. In cereri vor specifica şi limbile străine pe care le cunosc-D. dr. T. Visiliu a fost numit şef de lucrări, cu titlu definitiv la institutul medico legal «Prof. Mina Minovici» de la facultatea de medicină din Bucureşti. D. Ioan I. Polydor a fost ridicat la rangul de profesor titular la catedra de «Drept constituţional şi politică» de la Academia de drept din Oradea. D- prof. Al. Borza, secretarul general al ministerului de instrucţie, a fost primiteri dimineaţă în audienţă de înalta Regenţă, căreia i-a expus chestiunea organizării muzeului naţional din Ardeal. Elevii cari s-au prezintat la examenul de admitere în cursul superior al liceului, în sesiunea extraordinară din Mai a. c. şi au fost respinşi nu mai pot fi înscrişi, la examenul de admitere din sesiunea Iulie a. c. Aceşti elevi însă pot să se prezinte la examenul din sesiunea de Septembrie a. c. -ooxxxoo-Ştiri artistice Revista de mare fast «In Plin» de d. N. Kiriţescu ce se reprezintă în fiecare seară pe scena teatrului Cărăbuş de sub direcţia d-lui Tănase, obţine un succes formindabil. Dansurile moderne executate de artiştii coreografi Mady şi Karyl din Londra sunt aplaudate de public şi bisate. Orchestra compusă din 35 persoane e dirijată de maestrul Ben Harris. Un mare şi foarte frumos succes obţine în fiecare seară Compania de comedii Mişu Fotino la Teatru Nou în comedia de Hennequin şi Vobex «Raiul pe pământ» în care Tantzi Cutava Barozzi şi d. Niculescu Buzău au o desăvârşită creaţie. In roluri principale alături de D-na Barozzi apar D-nele Renee Annie, Sylvia Dumitrescu, Cecile Grigoriu, Tina Radu, Lulu Nicolau și D-nii Mișu Fotino, Gh. Chamel- P. Vasiliu, etc. . Spectacole CĂRĂBUŞ: (Comp. Tănase) «In plin» de N. Kiriţescu. ELITE: «Eu mâna ţi-o sărut madam!» TEATRUL NOU: Raiul pe pământ OTETELEŞANU: Rămâi la nevastă ta SCALA DE VARA: «Lele cu scurteica verde». CINEMATOGRAFE TRIANON: Galasisters eu Ossi Cavalda şi Paria în 2 ore. CINEMA SCALA: Farmecul Dunării. ODEON : Un ceas de pasiune cu Pola Negri. CINEMA CAPITOL: In ghiarel© viţiului. CINEMA ELITE: Uliţa Plăcerilor şi revista «Eu mâna ţi-o sărut mariam» cu Sily Vasiliu, Kanner, Timică. SELECT: Marchiza de Pompadour cu Dorothy Gish şi Antonio Moreno şi o comedie. CINEMA LUX: Buze încătuşate, Jurnal şi Comedie. BULEVARD PALACE: Tinerii îndrăgostiţi. CINEMA TERRA: Aventurile unui boxeur şi Frumuseţe sălbatică cu calul Rex, compania de reviste Ionel Stoenescu. GRADINA ŞI SALA CINEMA AMERICAN : 1) Torentul cu Greta Garbo; 2) Dragoste în zăpadă, cu Maria Paudler şi Livio Pavanelli. REX: Cântec vienez cu Adolphe Menjou şi Luna de miere. MARNA: Ţăranul voios cu Werner Kraus şi Carmen Boni şi Dr. Tringet Milly. SALA şi GRADINA CINEMA RAHOVA: Ringul şi amorul unui om puternic cu Carl Brisson şi Lilian Hill Dawis. VOLTA BUZEŞTI: Copiii nimănui cu Olga Tohehova şi Lupta contra Berlinului cu Carlo Aldini. Trotzki rămâne în Turcia Paris 13 (Rador). — Din Constantinopol se anunţă că, Trotzki a fost autorizat să-şi prelungească şederea în Turcia. —ooxxxoo-------