Drum Nou, iunie 1964 (Anul 21, nr. 6040-6064)

1964-06-26 / nr. 6061

Pag. 4 TELEGRAME EXTERNE In Comitetul pentru dezarmare Cuvîntarea şefului delegaţiei R. P. Romano, Vasile Dumitrescu GENEVA 25 (Agerpres). La 25 iunie Comitetul celor 18 state pentru dezarmare a discutat probleme în legătură cu reducerea producţiei de materiale fisionabile şi reducerea bugetelor militare. Au luat cuvântul reprezentanţii S.U.A., U.R.S.S., Angliei, R.P. Romíné, R.S. Cehoslovace, Canadei şi Italiei, în conformitate cu programul de lucru adoptat la propunerea copreşedinţilor, a arătat între altele Vasile Dumitrescu, şeful delegaţiei R.P. Române Comitetul nostru începe azi examinarea unora dintre măsurile concrete menite să contribuie la încetinirea cursei înarmărilor şi la reducerea încordării internaţionale. Sublinierea rolului Comitetului ca fiind organul indicat pentru elaborarea şi realizarea unor acorduri cu privire la măsuri reciproc acceptabile, de reducere a cursei înarmărilor şi promovare a destinderii în relaţiile internaţionale, a spus vorbitorul, este, după părerea noastră, deosebit de oportună. Este de la sine înţeles că realizarea unor asemenea măsuri presupune participarea activă a tuturor delegaţiilor la examinarea obiectivă a problemelor, îndatorirea de a-şi aduce contribuţia prin sugestii, propuneri şi orice iniţiative. Referindu-se la măsurile colaterale dezarmării, menite să favorizeze destinderea internaţională, reprezentantul român a arătat că în aceste măsuri se include şi problema încheierii unui pact de neagresiune între Organizaţia Tratatului de la Varşovia şi Pactul Atlanticului de nord precum şi problema constituirii de zone denuclearizate în diferite regiuni ale lumii. După cum am mai avut ocazia sa o spun, a declarat V. Dumitrescu, delegaţia română acordă o deosebită importanţă acestor probleme. încheierea unui pact de neagresiune între cele două grupări, ca o măsură tranzitorie în vederea desfiinţării oricăror blocuri militare, se impune prin uriaşa influenţă binefăcătoare pe care ar exercita-o asupra ansamblului problemelor internaţionale. Semnificaţia pactului de neagresiune nu se limitează numai la regiunea geografică în care el ar funcţiona. Implicaţiile sale s-ar resimţi în întreaga lume. S-ar crea deci condiţii, deosebit de favorabile pentru a ataca cu succes şi alte probleme majore care mai întunecă încă relaţiile dintre state. în continuare vorbitorul s-a referit la problema reducerii bugetelor militare. Este cunoscută importanţa pe care delegaţia română o atribuie acestei probleme, a spus el. Am avut prilejul în decursul sesiunii trecute să ne expunem poziţia pe larg. S-ar putea afirma că efectele binefăcătoare pe care adoptarea unei asemenea măsuri ar avea-o pentru statornicirea şi întărirea încrederii între state, între popoare, sunt recunoscute de cvasi-unanimitatea Comitetului. Este deosebit de important faptul că în prezent există, după cîte se pare, condiţiile pentru ca o parte din resursele economisite ca urmare a reducerii cheltuielilor militare să fie alocată în scopul ajutorării ţărilor în curs de dezvoltare. Aceasta — a spus el — este o problemă care preocupă întreaga comunitate internaţională. în încheierea cuvîntării sale, V. Dumitrescu a spus : Competenţa Comitetului nostru rezultă din faptul că el constituie singurul organism internaţional însărcinat de Adunarea Generală a O.N.U. cu elaborarea tratatului de dezarmare generală şi totală. Cine poate mai mult, poate şi mai puţin. Tocmai de aci şi competenţa generală a Comitetului nostru de a negocia şi adopta măsuri colaterale cum ar fi şi reducerea bugetelor militare şi — cu atît mai mult — un apel pentru reducerea acestor bugete. Delegaţia romînă consideră că problema aceasta a fost amplu dezbătută in cadrul Comitetului. După părerea noastră ar fi de dorit să se treacă la adoptarea unei hotărîri concrete. Pornind de la această constatare şi ţinînd seama că, după cît se pare, în această privință nu există nici un obstacol de ordin obiectiv, nici o divergență cu privire la fond, ne întrebăm dacă n-ar fi posibil să cădem de acord să se treacă la elaborarea unui apel către guverne în vederea reducerii cheltuielilor militare. Ar urma să examinăm, de asemenea, şi să hotărîm asupra formei şi modalităţii de a lansa apelul. Aceasta ar fi, după părerea noastră, un consens general de natură să uşureze pe viitor realizarea unui acord privind reducerea bugetelor militare. Viitoarea şedinţă a Comitetului celor 18 va avea loc marţi. Situaţia din Guyana britanică RIO DE JANEIRO 25 (Agerpres). Potrivit ştirilor sosite din Georgetown, primul ministru al Guyanei britanice, Cheddi Jagan, a respins o cerere a guvernatorului englez, Richard Luyt, de a demisiona şi a declarat că va continua lupta pentru independenţa ţării. Jagan a subliniat că este indispensabil ca membrii comisiei de anchetă a O.N.U. să vină cît mai urgent în Guyana britanică pentru a lua cunoştinţă de situaţia actuală şi de cauzele reale ale tulburărilor. Presa braziliană relatează că ultimele ştiri sosite din Georgetown menţionează existenţa unui plan al elementelor aflate în slujba cercurilor coloniale de a-i lichida, pe calea asasinatelor, pe toţi sprijinitorii primului ministru Jagan, pentru a-l sili pe acesta să demisioneze. Totodată, după cum scrie ziarul „Evening Post” din Georgetown, primul ministru al Republicii Trinidad- Tobago, Eric Williams, care a încercat să medieze în actuala criză din Guyana britanică, l-ar fi informat pe guvernatorul Luyt, pe primul ministru Jagan şi pe liderii celorlalte două partide politice de opoziţie că „în actualele circumstanţe nu găseşte că există o bază sau o speranţă rezonabilă de a se ajunge la o înţelegere între partidele politice“. întrevederile Papandreu - Johnson WASHINGTON 25 (Agerpres). Corespondenţii agenţiilor de presă relatează că prima zi a întrevederilor dintre premierul grec, Papandreu, şi preşedintele S.U.A., Johnson, privind aspectele crizei cipriote, a luat sfîrşit într-o notă lipsită de optimism. Agenţia France Presse relevă căpoziţia adoptată miercuri de Papandreu în cadrul primei întrevederi cu preşedintele S.U.A., Johnson, nu s-a îndepărtat aproape cu nimic de vechea poziţie a guvernului grec care continuă să susţină teza că Cipru este un stat independent şi ca atare toate problemele care privesc independenţa şi securitatea sa trebuie să fie discutate în cadrul O.N.U. După aceste luări de contact, arată agenţia Reuter, se degajă impresia că eforturile pe care le depun S.U.A., de a determina Grecia să înceapă tratative bilaterale cu Turcia, întîmpină o împotrivire categorică din partea guvernului grec. Comunicatul publicat la sfîrşitul discuţiilor dintre preşedintele S.U.A. şi premierul turc, Inonii, este privit, atît la Atena cît şi în cercurile diplomatice greceşti de la Washington, cu o oarecare amărăciune. NEW YORK 25 (Agerpres), în cadrul unei conferinţe de presă, primul ministru al Turciei, Ismet Inonii, a declarat joi la New York că Statele Unite nu au prezentat nici un plan propriu cu privire la soluţionarea problemei cipriote. MĂRTURII ÎN PROCESUL DE LA LIMBURG LIMBURG 25 (Agerpres), în procesul de la Limburg intentat celor vinovaţi pentru punerea în aplicare a planului de lichidare a aşa-zişilor bolnavi incurabili au fost depuse noi mărturii. Fostul infirmier şef de la spitalul Eglfing Haar, în apropiere de München, a declarat că fostul director al spitalului, dr. Pfannmüller — decedat între timp — s-a angajat în scris să păstreze tăcere asupra tratamentului care se aplica copiilor la serviciul special al clinicii. Infirmierul a apreciat că aproximativ 120 de copii au fost uciși „din milă“. Martorul a arătat că doctorul Pfannmüller i-a explicat că minorii debili mintali erau spitalizați în serviciul de pediatrie specială, unde li se aplica un tratament care pînă la urmă le cauza moartea. Cînd infirmierul a început să manifeste neîncredere după cîteva decese i s-a interzis să mai părăsească spitalul. Un alt martor, dr. Gerhard Wentzel, a declarat că a fost chemat în 1941 la Cancelaria Reichului pentru a-şi explica poziţia faţă de aşa-numitul plan de euthanasie. Martorul a arătat că acuzatul Hans Hefelmann i-a arătat cu acest prilej o ordonanţă a lui Hitler şi „legea de euthanasie cu privire la copii“. La sesiunea Adunării Naţionale a R. S. Cehoslovace Declaraţia guvernamentală PRAGA 25 (Agerpres), Josef Lenart, preşedintele guvernului R.S. Cehoslovace, a prezentat la prima sesiune a Adunării Naţionale declaraţia guvernamentală. Vorbind despre principiile politicii externe cehoslovace, aplicate pînă în prezent, el a subliniat că Cehoslovacia va dezvolta şi pe viitor legături frăţeşti cu Uniunea Sovietică şi celelalte ţări socialiste, va sprijini înfăptuirea unor măsuri în apărarea păcii, ca încheierea Tratatului de pace cu Germania, încheierea Tratatului cu privire la dezarmarea generală şi totală şi la retragerea trupelor de la bazele străine, reducerea bugetelor militare, încheierea unui pact de neagresiune între statele membre ale N.A.T.O. şi statele participante la Tratatul de la Varşovia. Preşedintele guvernului R.S. Cehoslovace a subliniat, de asemenea, că se dezvoltă favorabil comerţul Cehoslovaciei cu Anglia, Franţa, Italia, Austria, precum şi cu alte ţări din Europa occidentală şi cu ţările scandinave. Guvernul R.S. Cehoslovace — a declarat el — este de părere că divergenţele ideologice nu trebuie extinse asupra relaţiilor interstatale. Referindu-se la problemele economiei, J. Lenart a scos în evidenţă principiile fundamentale ale planului pe 1965, în domeniul construcţiilor de maşini, care constituie baza industriei cehoslovace, a spus vorbitorul, trebuie puse de acord posibilităţile şi nevoile interne cu posibilităţile de desfacere şi export. Tehnica străină va fi folosită de R.S. Cehoslovacă pe scară mai largă prin achiziţionarea de licenţe şi prin importul de maşini şi utilaje, inclusiv utilaje complexe pentru uzine. în continuare, Josef Lenart a subliniat că în prezent se acordă o mare atenţie investiţiilor alocate pentru sprijinirea agriculturii. Guvernul — se subliniază în declaraţie — va depune eforturi pentru creşterea continuă a nivelului de trai şi îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei cu produse alimentare şi mărfuri industriale. Manifestări ale partizanilor păcii în cadrul „Săptămînii europene“ BONN 25 (Agerpres). Sub lozincile „înţelegerea reciprocă între Est şi Vest este chezăşia păcii în Europa“, „Pentru destinderea încordării în Europa pe calea obţinerii înţelegerii reciproce“, „Europa centrală trebuie să devină zonă denuclearizată“, între 21 şi 28 iunie, în R.F.G. se desfăşoară „Săptămîna europeană a înţelegerii reciproce“ organizată de „Asociaţia germană pentru pace" (această organizaţie reuneşte pe partizanii păcii din R.F.G.), în cadrul „Săptămînii europene“ au avut loc mitinguri în oraşe ca Dortmund, Duisburg, Düsseldorf şi în alte oraşe ale R.F.G., vizionarea de filme antirăzboinice, întîlniri cu partizani ai păcii din diferite ţări. La acţiunile iniţiate în cadrul acestei săptămîni participă delegaţi din Olanda, Danemarca, Polonia, Austria, R.D.G., Belgia, Franţa, Anglia. După cum relevă ziarul „Die Tat“, „Săptămîna europeană a înţelegerii reciproce“ este organizată in legătură cu împlinirea a 50 de ani de la declanşarea primului război mondial, a 25 de ani de la începerea celui de-al doilea război mondial şi comemorarea a 50 de ani de la încetarea din viaţă a fondatorului Asociaţiei germane a păcii, Berta von Zutner. Iniţiativa „Asociaţiei germane pentru pace“ s-a bucurat de un larg ecou în lumea întreagă. REFERENDUMUL DIN CONGO Printr-un decret publicat miercuri la Leopoldville, guvernul central congolez a anunţat organizarea referendumului asupra noii constituţii a ţării. Timp de două săptămîni, începînd de sîmbătă, toţi cetăţenii de sex bărbătesc în vîrstă de peste 21 de ani sînt chemaţi în faţa urnelor pentru a se pronunţa în favoarea sau împotriva proiectului de constituţie, în forma cum a fost elaborată la începutul acestui an, de o comisie înfiinţată de preşedintele Congoului, Josep Kasavubu, noua constituţie, prima de cînd ţara a devenit independentă în urmă cu patru ani, trebuie să înlocuiască „Legea fundamentală“ elaborată de belgieni încăînaintea obţinerii independenţei. Legea fundamentală a fost considerată pînă acum drept o constituţie provizorie. Potrivit părerii observatorilor de la Lepoldville, proiectul noii constituţii, deşi se apropie în multe privinţe de „Legea fundamentală“ urmăreşte să întărească puterea guvernului atît faţă de parlament cît şi faţă de cele 21 de provincii ale ţării. „Constituţia — scrie agenţia Reuter — va schimba forma conducerii ţării de la un sistem parlamentar la o versiune modificată a sistemului prezidenţial“. Intenţiile guvernului în această problemă au constituit sursa unor serioase dispute cu membrii parlamentului. Bizuindu-se pe prevederile „Legii fundamentale“ care stipulau că noua constituţie poate fi elaborată numai de parlament, parlamentarii au manifestat o puternică opoziţie faţă de guvern, arătînd clar că ei nu sunt dispuşi să accepte o reducere a împuternicirilor lor. Drept răspuns, preşedintele Kasavubu a dizolvat anul trecut parlamentul, lăsînd deschisă calea actualului referendum. Deocamdată nu a fost stabilită data anunţării rezultatului referendumului. Potrivit unor surse, se pare că rezultatul va deveni public la sfîrşitul lunii iulie. Dar constituţia, odată promulgată, ridică o serie de probleme de ordin politic. Astfel, în COMENTARIUL ZILEI decurs de şase luni de la promulgare, în Congo vor trebui să aibă loc noi alegeri parlamentare şi să fie creat un nou guvern. Or, după cum scrie revista engleză „The World Today“ actualul guvern central, condus de Cyrille Adoula, este extrem de şubred şi „în acest moment legăturile dintre guvern și popor sunt inexistente“. Observatorii sunt de părere că aceasta este rezultatul măsurilor represive ale guvernului care l-au făcut să piardă sprijinul maselor. în pregătirea referendumului, guvernul Adoula a încercat să creeze un partid favorabil politicii sale, pe scară naţională, încercarea s-a soldat însă cu un eşec şi, în momentul de faţă, campania guvernamentală în favoarea proiectului noii constituţii este dusă fără existenţa unui partid politic proguvernamental. Siliţi de împrejurări, guvernul Adoula şi preşedintele Kasavubu încearcă în prezent, după cum subliniază comentatorul agenţiei Associated Press, Robin Mannock, să obţină o „reconciliere". La Leopoldville se vorbeşte cu tot mai multă insistenţă despre posibilitatea organizării unei „mese rotunde“ cu participarea, în afara reprezentanţilor guvernului, a liderilor celorlalte fracţiuni politice din ţară. în legătură cu aceasta, Mannock, scrie că se intensifică cererile de eliberare a lui Antoine Gizenga şi a altor sprijinitori ai lui Patrice Lumumba. Totodată se urmăreşte acordarea unei amnistii pentru fostul preşedinte al provinciei Katanga, Moise Chombe şi a „împăratului“ provinciei Katanga de sud, Kalonji, care se află în prezent exilat la Londra. Se fac auzite, de asemenea, cereri de negocieri cu reprezentanţii răsculaţilor din provinciile Kivu, Kwilu şi Katanga de nord, unde guvernul central a pierdut efectiv controlul asupra situaţiei. Scopul acestei „reconcilieri“ ar fi crearea unui nou guvern de coaliţie în care ar fi reprezentate toate fracţiunile politice din ţară. Aceasta întrucît, după cum scrie „The World Today“, „mulţi congolezi (şi unii chiar din sînul guvernului) recunosc că numai Gizenga şi sprijinitorii lui sînt capabili să obţină încrederea maselor“. Desigur, este prematură o apreciere asupra evoluţiei situaţiei politice din Congo. Aceasta cu atît mai mult, cu cît — după cum scrie agenţia Associated Press — „divergenţele dintre grupări sînt mult mai profunde şi mult mai grave decît acum trei ani“. I. ANDREESCU DRUM NOU In sprijinul celor care luptă împotriva discriminării rasiale în S.U.A. NEW YORK 25 (Agerpres), în cadrul unei conferinţe de presă s-a dat citire declaraţiei adresate opiniei publice din Statele Unite, de un grup de profesori din New York. Autorii declaraţiei cheamă opinia publică să ceară guvernului american să adopte măsuri în vederea apărării celor care luptă împotriva discriminării rasiale. Declaraţia face cunoscută hotărîrea a 30 de profesori din New York de a pleca peste o săptămînă în statul Mississippi pentru a preda în diferite şcoli. Senatul american a votat recent proiectul de lege cu privire la drepturile civile reuşind să depăşească piedicile pe care senatorii sudişti au căutat să le ridice în calea adoptării acestei legi. în timpul dezbaterilor din Senat, peste 1.000 de cetăţeni din New York au organizat un marş la Washington în sprijinul proiectului de lege, în foto : Aspect din timpul marșului. Nr. 6061 Sosirea la Sofia a delegaţiei guvernamentale a R. P. Romíné SOFIA 25 (Agerpres). La 25 iunie a sosit la Sofia delegaţia guvernamentală a R.P. Romíné, care va participa la sesiunea Comisiei mixte guvernamentale româno-bulgare de Colaborare economică şi tehnico-ştiinţifică. Delegaţia este condusă de Alexandru Bîrlădeanu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Române. Delegaţia a fost întîmpinată de Jivko Jivkov, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Bulgaria, Apostol Paşev, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, prof. Evgheni Mateev şi alți membri ai delegației guvernamentale bulgare la sesiune. A fost prezent, de asemenea, Ionescu-Tira, însărcinat cu afaceri ad-interim al R.P. Române la Sofia. Vizita unei delegaţii de specialişti români în R. F. G. FRANKFURT PE MAIN 25 (Agerpres). La invitaţia preşedintelui Asociaţiei chimiştilor vest-germani, prof. Winnacker, o delegaţie de specialişti români condusă de Mihail Florescu, ministrul industriei petrolului şi chimiei, participă la sesiunea europeană de inginerie chimică. Din delegaţie fac parte Ion Velea, vicepreşedinte al Comitetului de Stat al Planificării, Constantin Năcuţă, adjunct al ministrului construcţiilor de maşini, Ilie Voicu, adjunct al ministrului comerţului exterior şi Ion Tudose, secretar general în Ministerul Industriei Petrolului şi Chimiei. în primele zile, membrii delegaţiei au luat parte la manifestările ştiinţifice şi tehnice desfăşurate sub numele de „Achema“ şi „Dechema“ şi au vizitat expoziţia de utilaj chimic unde au avut convorbiri cu reprezentanţi ai unor importante firme vestgermane din industria constructoare de utilaj chimic şi aparataj electric şi electrochimie. Cu această ocazie, delegaţia a fost întîmpinată de conducătorii unor mari firme, printre care „Krupp“, „Luigi“, „Siemens”, „A.E.G.“, „Uhde", „Gottys”, „Chemiebau“ şi altele. Societatea „Lurgi“ a executat în anii trecuţi comenzi voluminoase pentru livrări de instalaţii complete către ţara noastră, îndeosebi pentru industria petrochimică şi de îngrăşăminte chimice, detergenţi etc. în continuare, delegaţia română urmează să aibă contacte cu caracter tehnic şi economic cu firmele de specialitate, să viziteze o serie de uzine chimice şi constructoare de maşini, precum şi institute de proiectări şi cercetări. SCURTE ŞTIRI VARŞOVIA — Agenţia P.A.P. anunţă că la invitaţia lui Wladyslaw Gomulka, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., şi a lui Aleksander Zawadzki, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Polone, la 25 iunie a sosit în R.P. Polonă Iosip Broz Tito, preşedintele R.S.F. Iugoslavia, secretar general al C.C. al Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia, cu soţia şi alte persoane oficiale iugoslave. Pe aeroportul din Varşovia, oaspeţii iugoslavi au fost întîmpinaţi de Wladyslaw Gomulka, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., Aleksander Zawadzki, preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Polone, Josef Cyrankiewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Polone, şi de alţi conducători de partid şi de stat ai R.P. Polone. Wladyslaw Gomulka şi Iosip Broz Tito au rostit cuvîntări. După-amiază preşedintele Tito a făcut vizite lui Wladyslaw Gomulka şi lui Aleksander Zawadzki. ROMA — Administraţia comunală din Milano a editat cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la Rezistenţa italiană un volum destinat copiilor. Volumul, intitulat „Rezistenţa noastră“, este o antologie care cuprinde pe lîngă două prezentări (făcute de primarul oraşului Milano, prof. Bucalessi şi de Luigi Meda, luptător în Rezistenţă), o culegere de scrieri, fragmente de poezii, discursuri şi chiar scenarii ale unor filme despre Rezistenţă, care vor trebui să le arate copiilor ce a însemnat această perioadă pentru Italia. MANILA — Agenţia France Presse relatează că, potrivit unor surse bine informate din Manila, preşedintele Filipinelor, Diosdado Macapagal, a propus preşedintelui Sukarno al Indoneziei şi primului ministru al Malayeziei, Tunku Abdul Rahman, o nouă conferinţă tripartită la nivel înalt, î vederea discutării problemei malayeze, care să aibă loc în aproximativ 15 zile. MILANO — După cum relatează ziarul ,,11 Giorno“, Banca americană de Export-Import a anunţat acordarea unui credit de 20 milioane de dolari Institutului Mobiliar Italian (I.M.I.) în beneficiul cunoscutei firme de automobile Fiat. Aceasta va folosi împrumutul pentru a cumpăra instalaţii şi maşini americane destinate întreprinderilor sale din Torino. Pînă în prezent, firma Fiat a mai primit alte patru împrumuturi, în valoare totală de 16 miliarde şi jumătate de lire italiene pentru cumpărarea de instalaţii americane pentru producţia de automobile. Noul împrumut este rambursabil în cinci ani, începînd din 1966. WASHINGTON - La Washington s-a anunţat că la 21 iulie în capitala S.U.A. va avea loc o întrunire a miniştrilor afacerilor externe din ţările membre ale Organizaţiei Statelor Americane convocată la cererea guvernului Venezuelei pentru discutarea posibilităţii adoptării unor noi măsuri împotriva Cubei. Potrivit relatărilor presei, mai multe ţări latino-americane, printre care Chile şi Mexic, au manifestat lipsă de entuziasm faţă de proiectata conferinţă. De asemenea, guvernul Boliviei a declarat că nu va participa la nici o conferinţă a O.S.A., întrucît nu mai face parte din această organizaţie. A DE PE GLOB Pregătiri pentru transmiterea Jocurilor Olimpice prin intermediul unui satelit La Tokio se fac pregătiri în vederea punerii în aplicare a planului de retransmitere a Jocurilor Olimpice prin intermediul unui satelit american. Potrivit acestui plan, competiţiile sportive vor fi retransmise de la staţia Kashima situată la nord-est de Tokio în localitatea Mugu (California), urmînd ca de aici să fie retransmise pe continentul american, iar apoi în Europa. După cum a declarat ministrul adjunct al telecomunicaţiilor din Japonia, Shin Kanemaru, la realizarea acestui proiect contribuie şi Uniunea europeană a radiodifuziunii. Un caz de naştere fără precedent Ziarul „II Giorno“ relatează despre un caz de naştere fără precedent, care a avut loc în Japonia şi care a stîrnit un viu interes în rîndurile medicilor. Masako Naka, în vîrstă de 24 de ani, fiind gravidă în primele luni, a avut un accident de automobil în urma căruia a trebuit să i se facă o operaţie pe creier. Deşi operaţia, efectuată la spitalul din Nagasaki, a reuşit să-i salveze viaţa, bolnava nu şi-a recăpătat cunoştinţa timp de 225 de zile, perioadă în care a fost hrănită artificial. La sfîrşitul acestor zile, tot în stare de comă, Masako Naka a dat naştere, spre surprinderea medicilor, unei fetiţe perfect sănătoase. Mai mult chiar, ea a alăptat copilul timp de trei zile, tot în aceeaşi stare. Cazul lui Masako Naka, care continuă să fie în comă, îi preocupă pe medicii japonezi. La poalele Vezuviului în satul Pollena Trocchia de la poalele Vezuviului s-au descoperit sub mai multe straturi de lavă pietrificată rămăşiţe ale unei vile romane, fragmente de marmură dintr-un bazin decorativ de grădină şi o statue reprezentînd un om viguros, care ţine în mîna stîngă un ciorchine de strugure. Arheologii au identificat în această statue un Kiomsos din secolul I al erei noastre. Specialiştii continuă cercetările în aceasta regiune întrucît se crede că sub lavă a fost îngropată o aşezare omenească mai mare. Şi-a cumpărat soţie Un octogenar şi-a „cumpărat“ o soţie de 13 ani, dar pentru că nu a îndeplinit clauzele contractului el a fost denunţat şi arestat. Faptul s-a petrecut într-o localitate din nordul Perului unde latifundiarul Eduardo Juarez, în vîrstă de 80 ani, a cumpărat „cu acte în regulă“ o fată de 13 ani de la părinţii ei, în schimbul fetei el s-a angajat să dea o pereche de boi graşi, care pînă la urmă s-au dovedit a fi doi juncani costelivi. Părinţii fetei l-au denunţat pe Juarez şi acesta a fost arestat pentru „nerespectarea contractului“. Cel mai lung nume Cel mai lung nume din Statele Unite, şi probabil din lume, îl are un cetăţean american din Philadelphia de origină germană. Numele său are nu mai puţin de 666 de litere. Bineînţeles că atunci cînd semnează documente el nu foloseşte numele său întreg ci „doar“ primele 35 de litere şi anume Wolfeschlegelsteinhausenlergerdorff. Aşa este înregistrat şi la societatea sa de asigurare, al cărei aparat de înregistrare electronic se opreşte atunci cînd dă de un nume care trece de 35 de litere. SPORT In ziua a doua a turneului international de volei feminin cu jocul din primazi în compania selecţionatei cluburilor din U.R.S.S. De neînţeles au părut în special căderile echipei chiar cînd conduceau cu autoritate. Echipa R.D.G. a muncit mult, cucerind nu numai o victorie meritată, dar şi valoroasă — ţinînd cont de faptul că echipa romînă ocupă o treaptă superioară în ierarhia europeană. Considerînd această înfrîngere un accident, este necesar ca în meciurile viitoare jucătoarele noastre să se concentreze a evolua la valoarea lor, fapt care va aduce şi satisfacţia unor partide valoroase, confirmînd prestigiul internaţional cîştigat. Au jucat: R. P. Romînă, Lia Vanea, Cornelia Lăzeanu, Elisabeta Goloşie, Doina Ivănescu, Doina Popescu, Ana Mocanu, E. Florescu, Natalia Tudorovschi, Irnia Colceriu, H. Schreiber, R. D. Germană: Rickter Almet, Marxhausen Inge, Loest Marika, Latzer Renate, Schmitd Renate, Meyrich Kristin, Ullrich Gunda, Vass Trautu, Trilter Eva Maria. în cea de-a doua partidă a serii, s-au întîlnit selecţionatele cluburilor din U.R.S.S. şi R.P.D. Coreene. Şi această partidă a fost deosebit de disputată, datorită echilibrului de forţe, dar mai ales ardoarei cu care au luptat cele două formaţii pentru victorie, a surprins plăcut echipa R.P.D. Coreene care — pentru prima oară în faţa publicului braşovean — a arătat că ştie să joace un volei de o concepţie modernă. La capătul celor cinci seturi, victoria a revenit pe merit selecţionatei cluburilor din U.R.S.S., mai rutinată şi mai calmă in situaţiile decisive. Astfel, cu scorul de 3—2 (11—15; 15—12; 15—13, 9—15; 15—13) în favoarea jucătoarelor sovietice, s-a terminat ultimul joc al primei părţi a turneului de la Braşov. Astăzi este zi de repaus, iar mîine se continuă cu întîlnirile: R. D. Germană—R.P.D. Coreeană (ora 18) şi R. P. Romînă—Japonia. în prima partidă din ziua a doua a turneului internaţional de volei feminin de la Braşov, s-a înregistrat un rezultat surprinzător. Jucînd crispat, nervos echipa R. P. Romíno a cedat în faţa formaţiei R. D. Germane cu scorul de 2—3 (9—15 ; 15—12; 16—18; 15—13; 9—15). A surprins evoluţia jucătoarelor noastre printr-o greşită orientare în teren, veşnicele greşeli de serviciu şi preluări din serviciu, dar mai ales că au acţionat cu puţină convingere în comparaţie REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : Bulevardul Carpaţi nr. 29, telefon: 40-69, 40-31, 49-37, 65-12, 42-92. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul : ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA BRAŞOV. 40.064