Drum Nou, iunie 1967 (Anul 24, nr. 6970-6996)

1967-06-09 / nr. 6977

V Pag. 4 DRUM NOU meridiane • meridiane • meridiane Stare de asediu In Bolivia Intensificarea mişcării de partizani LA PAZ 8 (Agerpres). — Guvernul Boliviei a hotărît instituirea stării de asediu pentru o perioadă nelimitată. Au fost suspendate toate garanţiile constituţionale. Guvernul a motivat această măsură prin intensificarea mişcării de partizani în întreaga ţară. Ministrul bolivian al afacerilor interne, Antonio Arguedas, a anunţat că au fost operate numeroase arestări. Printre arestaţi se află şi Guillermo Jauregui, fost lider al Mişcării naţionale revoluţionare, partid acuzat de a fi instigat pe muncitori şi studenţi la acţiuni antiguvernamentale. Intr-o cuvîntare radiotelevizată, preşedintele bolivian, Rene Barrientos, a acuzat pe fostul preşedinte Victor Paz Estensoro, aflat în exil în Peru, de a fi acordat ajutor mişcării de partizani. El a spus că vor fi luate măsuri severe împotriva acelora care, chipurile, au obligat guvernul să procedeze la declararea stării de asediu. În ultimul timp, în întreaga ţară se desfăşoară ample acţiuni revendicative şi demonstraţii ale studenţilor în sprijinul satisfacerii unor revendicări privind libertăţile democratice şi sporirea fondurilor destinate învăţămîntului superior. EVENIMENTELE din Orientul Apropiat CAIRO — Trupele izraeliene au reluat joi acţiunile ofensive împotriva forţelor arabe situate in regiunea nordică a ţării, anunţă un comunicat al Comandantului suprem al forţelor armate ale R.A.U., difuzat de postul de radio Cairo. Forţele noastre au ripostat, distrugînd 10 care de luptă şi 6 autoblindate. „Inamicul a suferit pierderi grele în oameni şi material“, precizează comunicatul. CAIRO — Operaţiunile militare egiptene s-au intensificat la 8 iunie, anunţă agenţia M.E.N. Un comunicat al înaltului Comandament al R.A.U. arată că avioanele egiptene au zădărnicit înaintarea unei unităţi blindate izraeliene, lichidînd-o. Izraelul continuă să trimită avioane asupra obiectivelor egiptene dintre Canalul de Suez şi Cairo. Pînă la ora 10 Gmt, comunicatele de la Cairo au relatat că în timpul operaţiunilor aeriene deasupra Egiptului au fost doborîte 20 de avioane izraeliene. CAIRO — Intr-un nou comunicat al comandantului suprem al forţelor armate ale R.A.U. în legătură cu situaţia din zona F.l-Arîsh, transmis de agenţia France Presse, se spune că „forţele blindate izraeliene care s-au apropiat de centrul El- Arîsh au încercat să înainteze pe şoseaua de coastă nordică a Peninsulei Sinai, dar forţele aeriene ale R.A.U. au reuşit să oprească înaintarea lor şi să le decimeze“. „Un număr de elemente blindate ale armatei izraeliene se află încercuite între El-Arîsh şi El-Săhel“, adaugă comunicatul. „In cursul desfăşurării acestei bătălii, spune comunicatul, trei avioane americane purtînd însemnele forţelor aeriene ale S.U.A. au fost văzute joi dimineaţa la ora 7:30 (ora locală) foarte precis, zburînd pe deasupra Canalului de Suez, de la nord spre sud. CAIRO — Un comunicat militar difuzat joi dimineaţa arăta că „artileria siriană a intrat în acţiune împotriva raidurilor aeriene inamice şi că avioanele forţelor armate siriene au întîmpinat aparatele izraeliene“, anunţă radio Cairo, reluat de agenţia France Presse. Postul de radio Cairo precizează că, potrivit comunicatelor publicate mai tîrziu la Damasc, „cinci avioane inamice au fost doborîte“. Făcînd bilanţul operaţiunilor recente, comunicatul afirmă că „un anumit număr de soldaţi inamici au fost făcuţi prizonieri în timpul luptelor care s-au desfăşurat pe frontul sirian“. Comunicatul adaugă că ,,au fost observate joi dimineaţa deplasări ale forţelor blindate inamice în sectorul de nord al frontului în regiunea El Azuria“ şi că „aceste forţe erau compuse din 50 care de luptă, precum şi din unităţi de artilerie şi infanterie“. Comunicatul arată în încheiere că „tunurile de campanie sprijinite de alte unităţi siriene au bombardat violent concentraţiile de trupe inamice, provocîndu-le pierderi grele“. TEL AVIV — Un comunicat militar dat publicităţii la Tel Aviv, arată că pe frontul din Sinai forţele armate izraeliene acţionează împotriva punctelor de rezistenţă egiptene, fără a da însă precizări asupra desfăşurării luptelor. Din capitala izraeliană se confirma joi dimineaţa că pe frontul iordanian au încetat operaţiunile militare „cu excepţia unor mici incidente inevitabile“, scrie agenţia France Presse. Tot din Tel Aviv se anunţă că forţele egiptene au lansat un atac de care blindate împotriva unităţilor izraeliene din regiunile Bir Kafkala şi Mitla, în sudul Sinaiului. Acest atac a fost sprijinit de aviaţia egipteană. Pe de altă parte, în comunicat se dezmint oficial informaţiile potrivit cărora trupele siriene ar fi pătruns în Galileea şi că ar avansa spre Nazaret. TEL AVIV — Un purtător de cuvînt militar izraelian a anunţat că artileria siriană a bombardat cu violenţă, în cursul după-amiezii de joi, satele Haon şi Tel Katzir, situate la sud-est de lacul Tiberiada. TEL AVIV — La Tel Aviv s-a anunţat oficial că guvernul izraelian a dat instrucţiuni ministrului său de externe să informeze Naţiunile Unite că este de acord cu rezoluţia privind încetarea focului, cu condiţia ca şi ţările arabe interesate să o accepte. Guvernul englez intenţionează să menţină planul de austeritate LONDRA 8 (Agerpres). — Guvernul britanic a depus în Camera Comunelor un proiect de lege prin care solicită menţinerea în vigoare a planului guvernamental de austeritate economică şi după expirarea acestuia la 1 iulie. Se ştie că acest plan, adoptat în iulie anul trecut, care autorizează guvernul Wilson să blocheze creşterea salariilor şi a preţurilor, a provocat o puternică nemulţumire în rîndul maselor şi chiar în Camera Comunelor, unde laburiştii de stînga au votat împotriva adoptării lui. In cercurile politice din Marea Britanie se prevăd noi acţiuni de condamnare a intenţiei guvernului de a-şi menţine şi pe viitor controlul asupra revendicărilor vizînd creşterea salariilor. în diferite oraşe ale S.U.A. continuă incidentele rasiale. In fotografie : Aspect din timpul ciocnirilor dintre populaţia de culoare care revendică drepturi civile şi poliţia din oraşul Louisville. Dezbaterile din Consiliul de Securitate NEW YORK (Agerpres). — Consiliul de Securitate s-a întrunit joi seara într-o nouă şedinţă extraordinară la cererea S.U.A. şi a U.R.S.S. pentru a examina situaţia din Orientul Apropiat. Reprezentantul S.U.A., Arthur Goldberg, a prezentat o rezoluţie care cere Izraelului şi ţărilor arabe să înceteze imediat focul şi propune începerea rapidă a tratativelor în vederea retragerii şi dezangajării forţelor militare, a renunţării la forţă şi a stabilirii unei păci durabile în Orientul Apropiat. Reprezentantul Uniunii Sovietice, Nikolai Fedorenko, a prezentat o rezoluţie în care se subliniază că Izraelul nu numai că nu a pus capăt acţiunilor militare, dar a folosit timpul care s-a scurs de la adoptarea de către Consiliu a rezoluţiilor privind încetarea focului pentru a acapara noi teritorii ale R.A.U. şi Iordaniei. Proiectul de rezoluţie sovietic condamnă cu hotărîre acţiunile agresive ale Izraelului şi încălcarea de către acesta a rezoluţiilor Consiliului de Securitate, a Cartei O.N.U. şi a principiilor Organizaţiei Naţiunilor Unite, şi cere ca Izraelul să înceteze imediat acţiunile militare împotriva Statelor arabe vecine, să-şi retragă toate trupele de pe teritoriile statelor arabe dincolo de linia de armistiţiu şi să respecte statutul zonelor demilitarizate, aşa cum este prevăzut în acordurile de armistiţiu. Secretarul general al O.N.U., U Thant, a dat citire următorului mesaj din partea guvernului de la Cairo, semnat de ambasadorul R.A.U. la O.N.U., Mohammed Awad el Kony : „Am onoarea să vă informez, în baza instrucţiunilor primite din partea guvernului meu, că Republica Arabă Unită a hotărît să accepte apelul pentru încetarea focului, aşa cum a fost recomandat în cele două rezoluţii ale Consiliului de Securitate, dacă cealaltă parte a hotărît, de asemenea, să accepte rezoluţiile“. De asemenea, secretarul general al O.N.U. a dat citire comunicatului observatorilor O.N.U., în care se arată că acţiunile militare continuă. Potrivit acestor comunicări, aviaţia Izraelului a continuat să bombardeze obiective pe teritoriul Iordaniei. Trupele izraeliene au pătruns adine în Iordania, în pofida faptului că guvernul iordanian a ordonat încetarea focului. In cadrul dezbaterilor, reprezentantul Uniunii Sovietice, N. T. Fedorenko, a menţionat că S.U.A. continuă de fapt să-şi protejeze aliatul — Izraelul. De aceea, în proiectul de rezoluţie al S.U.A. nu se vorbeşte despre răspunderea agresorului, iar la Washington personalităţi de frunte declară că agresiunea Izraelului constituie o „victorie a Occidentului...“ Reprezentantul R. P. Bulgaria, Milko Tarabanov, a criticat proiectul de rezoluţie prezentat de S.U.A., subliniind că acesta este inacceptabil, deoarece pune pe acelaşi plan agresorul şi victima. Consiliul de Securitate şi-a amînat lucrările pînă vineri la ora 19:00 Gmt. în drum smmmmmmmmmm spre patrie Ministrul de externe al României a făcut o escală la Copenhaga COPENHAGA 8 — Trimisul special Agerpres, Florea Ţuiu, transmite , în drum spre patrie, după vizitele oficiale făcute în Pakistan, Singapore și Japonia, ministrul afacerilor externe al României, Corneliu Mănescu, a făcut o escală la Copenhaga. Cu acest prilej, primul ministru și ministrul afacerilor externe al Danemarcei, Jens Otto Krag, a oferit în onoarea ministrului român un dejun. Au luat parte Per Hackkerup, şeful grupului parlamentar al Partidului socialdemocrat, fost ministru de externe, Niels Mathiansen, şeful Comisiei de politică externă a Parlamentului danez. A mai participat ambasadorul României în Danemarca, Eduard Mezincescu, şi alte persoane oficiale. In timpul dejunului, care s-a desfăşurat într-o atmosferă amicală, primul ministru al Danemarcei şi ministrul de externe al României au făcut un schimb util de păreri privind finele aspecte ale situaţiei internaţionale actuale şi probleme care interesează cele două ţări. In nici una din cele şase republici iugoslave n-ai să întilneşti o atît de mare diversitate de climă, sol şi relief ca în R. S. Slovenia. De la crestele înzăpezite ale Alpilor meriodinali trecerea la cîmpiile mereu verzi din Sud se face brusc, pe distanţă de circa 100 km., după ce ai parcurs platourile înalte ale regiunii carstice slovene şi dealurile acoperite cu livezi şi viţă de vie. Dacă însă drumul ia altă direcţie, spre Vest, ai să afli aceeaşi varietate — de la gheţarul de pe vîrful Triglav (2.863 m.) pînă la livezile de lămîi, portocali şi măsliiţi de pe coasta Adriaticii. Un proiect îndrăzneţ, pe cale de a se realiza, va oferi vizitatorilor posibilitatea să vadă, în decurs de numai o oră, întreaga panoramă a peisajului sloven ; este vorba de un teleferic care va transporta pe excursionişti pe o distanţă de 5.880 m. de pe muntele Knin, unde zăpada se menţine aproape tot timpul anului, pînă la plajele însorite din golful Portoroj. Este deci firesc ca celui sosit pentru întîia oară pe meleagurile slovene să-i fie reţinută atenţia mai mult de frumuseţea peisajului, care aminteşte întrucîtva pe cel elveţian. Dar dacă asupra unor frumuseţi, ca grotele carstice, dintre care se detaşează ca mărime şi splendoare cea de la Postojna, şi-a pus amprenta numai natura, asupra peisajului exterior a acţionat mina omului. Fără intervenţia omului, fără activitatea sa creatoare, liberă, Slovenia n-ar fi , ceea ce este in prezent şi anume cea mai dezvoltată regiune, din punct de vedere industrial, a R.S.F. Iugoslavia, unde analfabetismul a fost practic lichidat, iar deosebirea dintre oraş şi sat s-a redus simţitor în unele raioane. Acest salt — de la o regiune slab dezvoltată a fostului imperiu habsburgic pînă la stadiul actual — a fost realizat de poporul sloven într-un timp scurt, după unirea în cadrul Iugoslaviei, în anul 1918. Dar, fără îndoială, cele mai mari progrese au fost înfăptuite în ultimele două decenii de la eliberarea ţării de sub jugul fascist. Deşi ca suprafaţă şi ca număr de populaţie reprezintă abia impresii de călătorie 8 la sută din ansamblul întregii ţări, Slovenia dispune de 20 la sută din întreprinderile industriale şi miniere ale Iugoslaviei, care dau 15 la sută din producţia întregii ţări. Ea ocupă primul loc în producţia de energie electrică. Bogăţiile subsolului, deşi nu prea mari, contribuie în bună măsură la producţia generală de plumb, zinc, mercur şi cărbune. Slovenia nu dispune de minereu de fier, dar siderurgia este dezvoltată, revenidu-i 28 la sută din producţia întregii ţări. Sunt de asemenea, dezvoltate: industria aluminiului, industria textilă, a lemnului, celulozei şi hîrtiei (ultima de 30 la sută din producţia iugoslavă). Un loc important îl ocupă industria electrotehnică, reprezentată prin întreprinderea „Iskra“ din Kranj, împreună cu cele 14 unităţi ale sale, în care lucrează 14.000 muncitori, tehnicieni şi ingineri. Aici se produc aparate şi utilaje electronice, de telecomunicaţii, instalaţii de electromecanică şi automatică, aparate de măsurat şi control, transformatoare, stabilizatoare, motoare electrice etc. înalta calitate a produselor acestei întreprinderi se bucură de o bună apreciere în multe ţări ale lumii. „Secretul“ celor de la „Iskra“ constă în utilajul modern cu care este înzestrată şi în înalta calificare a muncitorilor. Creşterea industriei electrotehnice din Slovenia a avut loc în pas cu dezvoltarea acestei ramuri şi în alte republici ; o serie de întreprinderi moderne s-au înălţat la Zagreb, Belgrad, Sarajevo, Banja Luka, Niş, Svetozarevo şi în alte localităţi din ţară. Prezentîndu-ne aceste date, tovarăşul Drago, Dolifişek, preşedintele Camerei economice a R. S. Slovenia, ne-a amintit de întreprinderea „Litostroi” din Ljubljana, care produce utilaje complete pentru centralele termo şi hidroelectrice şi care este cunoscută în multe ţări din lume. El ne-a vorbit, de asemenea, despre întreprinderea de transformatoare electrice de la Cermuce (o suburbie a Liublianei) şi despre fabrica de frigidere şi maşini de spălat de la Gorenie. Aici va intra în curînd în fabricaţie un nou tip de maşină de spălat automatizată, după o licenţă italiană. Una din ramurile care vor cunoaşte în anii viitori o puternică dezvoltare va fi industria chimică, care actualmente furnizează 10 la sută din producţia întregii ţări. — După cum vedeţi, ne spune interlocutorul nostru, industria Sloveniei este diversificată, poate chiar prea diversificată, şi mai puţin specializată. Tocmai în această direcţie, a specializării, este îndreptată atenţia în planul viitor. Să luăm, de exemplu, una uimiri a metalurgică. în acest sector, o dată cu creşterea şi modernizarea capacităţilor de producţie, se pune în mod serios problema specializării producţiei. Este vorba de oţelurile speciale care trebuie să reprezinte cel puţin jumătate din producţia întreprinderii, fără de care nu se poate concepe o producţie rentabilă. De asemenea, în planul viitor au fost determinate ramurile industriei care vor cunoaşte o puternică dezvoltare, ţinînd cont de tradiţie (de exemplu industria electrotehnică, textilă şi a sticlei) şi de sursele de materii prime (de exemplu industria lemnului, celulozei şi hîrtiei). Paralel cu aceasta, atenţia este îndreptată spre organizarea producţiei pe baze moderne, pentru găsirea soluţiilor optime de fabricaţie. In zilele noastre, aceasta a devenit o adevărată ştiinţă pe care n-o putem neglija. Ceilalţi factori — folosirea deplină a capacităţilor de producţie, aplicarea tehnologiei moderne, sondarea pieţei etc., ţin, după părerea mea, de ştiinţa organizării producţiei. Cu ocazia vizitei în Slovenia, am avut prilejul să stau de vorbă şi cu tovarăşul Dolanţ Stane, membru al Prezidiului C.C. al Uniunii Comuniştilor, din Slovenia. Problema care se pune pe primul plan — a spus dînsul — este de a face să crească rolul partidului ca factor de influenţare ideologică şi politică a maselor. Aceasta presupune, în acelaşi timp, sarcini sporite pentru fiecare membru de partid. Suntem conştienţi de faptul că trăim în secolul XX, cînd are loc o dezvoltare fără precedent a forţelor de producţie, cînd situaţia internaţională este deosebit de complexă şi cînd mijloacele de comunicaţie au şters distanţele. Cu atît mai important devine rolul unei organizaţii politice moderne, revoluţionare, înarmată cu un program politic bine stabilit, capabilă să acţioneze pentru înfăptuirea intereselor clasei muncitoare, să-şi exercite rolul conducător în societate, ne-a spus îr încheiere tovarăşul Dolanţ Stane. N. PLOPEANU, corespondentul Agerpres la Belgrad In Slovenia socialistă l CORESPONDENTE Mitingul de la Hanoi Hanoiul a sărbătort miercuri cele două mari victorii ale luptei eroice a poporului vietnamez împotriva agresiunii S.U.A., a căror veste a străbătut întreaga ţară ca o ştafetă a convingerii nestrămutate in izbînda cauzei sale drepte. Mitingul consacrat înfrîngeri contraofensivei intervenţioniştilor din Vietnamul de sud şi doborîrii a 2.000 de avioane americane deasupra R. D. Vietnam s-a desfăşurat într-o atmosferă entuziastă, in prezenţa reprezentanţilor Partidului celor ce muncesc din Vietnam, ai partidelor democrate şi socialiste,, ai sindicatelor, organizaţiilor obşteşti, cultelor şi ai celor mai largi pături ale populaţiei care alcătuiesc . Frontul Patriei din Vietnam. Au luat cuvîntul Truong Chinh, preşedintele Comitetului permanent al Adunării Naţionale a R. D. Vietnam, Koang Quoc Viet, preşedintele Federaţiei sindicatelor din Vietnam, şi Nguyen Van Thien, şeful Reprezentanţei permanente a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud la Hanoi Trei culori predominau în sala in care a avut loc mitingul, cachiul uniformelor militare, negrul sau cafeniul imbrăcăminţii sobre a muncitorilor şi albul tradiţional al doliului purtat de bărbaţi şi femei după cei dragi căzuţi în luptă sau victime ale atacurilor barbare americane. Rezoluţia adoptată la miting de cei peste două mii de reprezentanţi ai luptei poporului vietnamez, constituie un angajament sacru al întregului popor de a lupta pînă la victoria finală şi de a dezvolta în acelaşi timp producţia. Întărind, apărarea R. D. Vietnam, compatrioţii din nord promit solemn fraţilor din sud să fie alături de ei pînă la înfrîngerea definitivă a agresorilor americani : „Cei 17 milioane de compatrioţi din nord luptă alături de cei 14 milioane de fraţi din sud pentru eliberarea sudului, apărarea nordului şi pentru ramificarea patrie!“. Reprimind recunoştinţa profundă faţă de.ySprijinul şi ajutorul fireţles al popoarelor ţărilor socialiste frăţeşti, pentru sprijinul şi sim- patia mişcării comuniste internaţionale şi a celei de eliberare naţională, a tuturor popoarelor care iubesc pacea şi a oamenilor progresişti din S.U.A., rezoluţia, subliniazâ : „Noi facem uri apel intregii lumi de a lupta cu şi mai multă forţă pentru a opri mina însugerată a imperialismului american, demascînd pregătirile S.U.A. pentru extinderea şi intensificarea războiului". Rezoluţia reafirmi hotărîrea fermă a poporului vietnamez de a zdrobi pînă la urmă agresiunea americană, de a obţine cu orice preţ victoria cauzei safe diepee şi sacre ADRIAN IONESCU, corespondentul Agerpres la Hanoi Lupte violente în Vietnamul de sud SAIGON 8 (Agerpres). — In ultimele 24 de ore, în Vietnamul de sud au avut loc lupte violente între unităţile patriotice şi trupele americane în apropierea colinei nr. 881, situată la 8 km. depărtare de tabăra fortificată americană de la Khe Sanh. De o intensitate deosebită, luptele au durat peste două ore, transmite corespondentul agenţiei France Presse. In acelaşi timp au fost semnalate ciocniri de mai mică intensitate la sud-est de Hue, unde trupele americane au fost dislocate în vederea unei „operaţii de curăţire“. • SITUAŢIA DE LA GRANIŢA HONDURASULUI CU SALVADORUL CONTINUA SA SE AGRAVEZE. Ministerul Apârarii al Salvadorului a anunţat miercuri seara ci aproximativ 41 de soldaţi ai forţelor armate salvadoriene au fost capturaţi de armata Hondurasului, fiind acuzaţi de pătrunderea pe teritoriul acestuia din urmă. • CURTEA SUPREMA A BRAZILIEI A HOTARIT EXTRĂDAREA IN GERMANIA FEDERALA A CRIMINALULUI NAZIST FRANTZ STANGL. Acesta a fost arestat in luna martie a.c. El ocupa o functie importanta la una din filialele din Brazilia ale firmei constructoare de automobile „Volkswagen“. Stângi se face vinovat de asasinarea a peste 700.000 de evrei in timpul celui de-al doilea război mondial in lagărele de concentrare de la Treblinka şi Sobibor. Cereri privind extrădarea lui au formulat şi guvernele Poloniei şi Austriei. In cercurile judiciare braziliene este admisă posibilitatea ca Germania federala să-şi rezerve dreptul de a pronunţa o nouă hotărîre de extrădare a lui Stângi, dacă o altă ţară va formula o cerere in acest sens. • Camera Reprezentanţilor a Congresului american a respins miercuri cererea guvernului privind ridicarea plafonului datoriei publice cu inca4 miliarde dolari. Potrivit cererii administraţiei, datoria publică a S.U.A. ar fi urmat să atingă suma de 385 miliarde dolari. Ilotărirea Camerei Reprezentanţilor este apreciată in cercurile politice ca UNUL DIN CELE MAI MARI EŞECURI PARLAMENTARE ALE ADIMINISTRAŢIEI JOHNSON. • Buletinul de presă şi informaţii al guvernului vest-german, a dat publicităţii un raport asupra CHELTUIELILOR MILITARE ALE R. F. A GERMANIEI IN ANUL 1966. După cum reiese din acest document, cheltuielile militare s-au cifrat la suma de 21.452 mi Nr. 6977 lioane de mărci, adică 31 la suta din bugetul vestgerman pe 1966. • GUVERNUL FRANCEZ A HOTARIT MAJORAREA GENERALA A TARIFELOR LA TRANSPORTURILE PUBLICE. Tarifele sunt majorate astfel : cu 60 la sută pentru transporturile urbane, metrou și autobuze; cu 30 la sută transporturile feroviare suburbane, cu 5 la suta transporturile feroviare pe marile linii şi cu 5,10 la sută transporturile de mărfuri. Majorările vor fi puse în aplicare progresiv, începind de la 20 iunie şi pină la 1 octombrie. Jean diamant, ministrul transporturilor, a motivat majorarea tarifelor prin necesitatea de a armoniza costul transporturilor publice cu preţul real de cost al produselor. • CHILE, CONGO (KINSHASA), ZAMBIA ŞI PERU AU HOTARIT CREAREA UNUI „CONSILIU INTERGUVERNAMENTAL AL TARILOR EXPORTATOARE DE CUPRU". Hlotărirea a fost luată de reprezentanţii celor patru ţări, mari producătoare de cupru, la o reuniune care a început cu cîteva zile in urmă la Lusaka. Rolul Consiliului va consta in promotoarea intereselor celor patru ţări pe piaţa mondiala. „consiliul interguvernamental al ţarilor exportatoare de cupru“ va avea sediul la Paris. • UNIUNEA SOVIETICA A LANSAT LA 6 IUNIE SATELITUL ŞTIINŢIFIC „COSMOS-164“. In afara aparatajului ştiinţific, la bordul satelitului se află un radioemiţător, un sistem radio pentru măsurarea cu precizie a elementelor orbitei, un sistem telemetric. Aparatajul funcţionează normal. Centrul de coordonare şi calcul prelucrează informaţiile transmise. Vederea eliportului amenajat deasupra acoperişului unui pavilion al Spitalului Edouard Herriot din oraşul Lyon. Eliportul a fost realizat în scopul acordării unui ajutor urgent celor grav răniți sau cu arsuri grave și este la ora actuală unicul din Franța. Emigrările din Portugalia BONN 8 (Agerpres). Ziarul „Deutsche Volkszeitung“ a publicat un articol consacrat emigrărilor din Portugalia. Portughezii părăsesc ţara cu riscul vieţii, pentru a găsi într-o ţară din Europa posibilitatea de a lucra şi de a cîştiga o bucată de pîine. Pentru a putea să-şi atingă acest s scop, în multe cazuri emigranţii se adresează lumii interlope. Bande organizate de gangsteri au făcut din situaţia disperată la care ajung unii muncitori portughezi un bussines deosebit de rentabil. Pentru fiecare persoană pe care reuşesc să o treacă peste graniţă, aceşti afacerişti percep o taxă care variază, între 90 şi 250 dolari. în felul acesta, după cum arată ziarul, frontiera Spaniei a fost trecută de aproximativ 150 000 de portughezi. Printre ei se numără muncitori, meseriaşi, argaţi. Ei sînt gata să dea ultimul ban pentru a ajunge fie în Franţa, Belgia sau într-o altă ţară europeană, unde ar putea să găsească de lucru. Poliţia din Portugalia, Spania şi din alte ţări organizează o adevărată vînătoare împotriva acestor emigranţi. Emigranţii se adună în grupuri de cîte 5—10 oameni pentru a încerca să treacă stîncile abrupte ale Pirineilor. Recent, nu departe de frontiera spaniolă, au fost găsite cadavrele a cinci portughezi care au încercat să treacă munţii. Lungă şi primejdioasa călătorie începe uneori în portbagajul automobilelor. Ascunşi în această adevărată cuşcă, emigranţii trec frontiera portughezo-spaniolă. Trecerea peste Pirinei necesită de obicei trei nopţi. Fiecare grup este însoţit de doi „experţi“, ţinut deschide coloana, iar celălalt o închide ca să nu fugă cineva. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA str. M. Sadoveanu nr. 3. Telefoane : 1.40.69 — secţia scrisori, 1.42.92 — administraţia. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. — Tiparul : 1. P. BRAŞOV, — 40.064