Drum Nou, iunie 1969 (Anul 26, nr. 7592-7616)

1969-06-06 / nr. 7596

Nr. 7596 Numeroasele scrisori pe adresa redacţiei, a consiliului popular municipal şi a altor organe locale, ne atrag tot mai mult atenţia asupra unui fenomen social, care îşi întinde antaculele-i nocive tot mai mult. Este vorba, în esenţă, de agresivitatea cu care linii dintre proprietarii de imobile încearcă să-i scoată din locuinţe pe chiriaşi. Faptele lor întrec uneori limitele omenescului. Pe strada Armoniei din Braşov, la nr. 10, într-o căsuţă cu două încăperi şi o curte mică împrejur, locuiesc de mai bine de 15 ani bătrînii soţi Sălcudeanu Petre şi Valeria. Oameni cumpătaţi şi de bună credinţă, aceştia s-au înţeles foarte bine cu toţi locatarii din apropiere. Intre denumirea străzii şi biografia ei s-a statornicit o plăcută coincidenţă ! De cîteva luni însă, acest microclimat de armonie şi înţelegere, în care soţii Sălcudeanu, amîndoi trecuţi de 60 de ani, îşi petreceau o bătrîneţe liniştită, a început să se destrame. Proprietarul imobilului, David Gere, şi-a pus în gînd să vîndă casa. Cînd au aflat chiriaşii de această hotărîre, afacerea era deja tranşată. Aşa a apărut, cel de-al doilea proprietar, care a început să bată insistent şi autoritar la uşa „locuinţei sale“. Bătăile în uşă s-au înteţit în ultimul timp, degenerînd în şicane, ameninţări, insulte, mai ales cînd proprietarul cel vechi venea duhnind a băutură. Ca să zdruncine şi mai mult liniştea şi sănătatea — şi aşa zdruncinată — a celor doi bătrîni,grupul proprietarilor (noi şi vechi) a început să-i poarte pe drumul tribunalului, invocînd motive şi conflicte inexistente (vom vedea). Acelaşi grup agresiv a apărut la poarta imobilului, în 13 aprilie, mărind tensiunea şi psihoza ternarei. Spre a-şi cruta sănătatea şi a evita cearta, bătrînul Sălcudeanu s-a refugiat în vecini, la familia Terciu. Soţia sa i-a rugat pe agresori să-i lase în pace, că soţul său e bolnav. Dar ţi-ai găsit înţelegere! Săptămîna trecută, miercurea, soţii Sălcudeanu au primit citaţie de la tribunal, lucru care l-a mişcat, l-a deranjat extrem de mult pe bătrîn „Ăştia vor să mă bage în mormînt!", îşi aminteşte un vecin, Vasile Smeu, profeţia bătrînului. Şi chiar în aceeaşi zi, a fost internat în spital! Ca mai oricare om de vîrsta dumisale, era suferind. Dar suflarea de o boală cu care putea să trăiască încă ani de zile, alături de soţia sa. La numai trei zile, vinerea la orele 9,15, profeţia i se împlinise Bătrînul Sălcudeanu Petre murea în spital, lăsîndu-şi soţia singură „în gura şacalilor". Valeria Sălcudeanu, cu trupul îndoliat, cu inima îndurerată, cu ochii înlăcrimaţi de pe urma acestei cumplite lovituri, a rămas mai departe în locuinţă, înconjurată de stima, dragostea şi înţelegerea atîtor vecini. Au mai trecut cinci zile, doar cinci. Valeria Sălcudeanu era apăsată de acelaşi doliu greu Dar iată că, la orele 8 dimineaţa, (miercuri, 4 iunie a.c.), la poarta imobilului amintit, din str. Armoniei, apare un grup de ciocli (fără ghilimele!). Grupul e format din 3—4 bărbaţi şi două femei, avînd în frunte pe proprietarul vechi al casei, David Gere, care duhnea a băutură. Veneau cu un camion (21 Bv. 576 — cui o fi aparţinînd?), încărcat cu toate acareturile necesare instalării „noului proprietar". La bătăile lor în poartă, a apărut chiriaşa. ,,— Eşti singură? — Singură". După acest scurt dialog, Gere i-a pus femeii mina în piept şi a îmbrîncit-o La ţipetelee ei, au venit cîţiva vecini, care i-au oprit pe agresori de la alte fărădelegi. în jurul orelor 11, cînd am ajuns noi la faţa locului, toate materialele de construcţie şi de uz casnic aduse erau depozitate la poartă, iar o parte din grupul de agresori (printre care unul ce se dădea drept inginer, profesor universitar ş.a. —pare-se unchi al noului „proprietar", Reder Heinrich) patrulau în jurul lor, în aşteptarea unui moment prielnic pentru intrare. Valeria Sălcudeanu, care a fost bruscată, jignită, molestată, avea lacrimi de durere şi mîhnire în ochi. Mai mulţi vecini o încurajau, asigurînd-o că „nu va lăsa pe aceste brute să-şi facă de cap", terorizînd o femeie bătrînă și singură, după ce contribuiseră substantial (nu-i nici o exagerare) la apropierea sfîrșitului soțului ei. Este foarte limpede pentru oricine — cunoscător sau necumoscător al cazului relatat — că amintitul grup de „proprietari" a întrecut orice limite, călcînd în picioare, la modul cel mai brutal, legile nescrise, dar atît de drepte, de umane, ale acestui pămînt. Le-a călcat oare numai pe acestea ? Pentru a afla care sînt noile temeiuri juridice ale relaţiei proprietar-chiriaş, ne-am adresat tovarăşului Valentin Soiu, şeful oficiului juridic al Consiliului popular municipal. — Legea nr. 10 din 1968 vine cu cîteva precizări, în sensul unor drepturi în plus pe care le au proprietarii. Astfel, comitetul executiv, al consiliului popular îi va sprijini, LA CERERE pe proprietarii de locuinţe să intre în proprietatea lor îN TERMEN DE DOI ANI, dar numai după ce îi va asigura chiriaşului schimb de locuinţă. De aceste drepturi pot uza exclusiv proprietarii care locuiesc în oraşul respectiv — în speţă Braşovul — sau cei care au domiciliul în altă parte dar fac serviciul permanent în oraş. Pornind însă de la aceste drepturi, foarte mulţi proprietari abuzează de lege, interpretînd-o — cu bună-ştiinţă şi vădită rea intenţie — după bunul lor plac, şicanîndu-i, terorizîndu-i pe chiriaşi, spre a-i forţa să plece unde or şti. Aş da două exemple ■ Gheorghe Olteanu, proprietar doar a unei jumătăţi din imobilul de pe strada Pîrîului nr. 8, se declară proprietarul întregului imobil şi, în virtutea acestui „drept", îşi bate joc cum vrea de chiriaşa Moldovan Severa. La fel se comportă Ion Schenker, din B-dul Lenin nr. 52, în al cărui spaţiu, rămas liber, am trimis cu repartiţie, succesiv, trei chiriaşi, dar nici unul n-a fost lăsat să intre. După această paranteză să revenim la cazul scandalos relatat la început, în ce măsură proprietarul David Gere a respectat, legea? Mai întîi de toate, el n-a făcut nici o cerere către consiliul popular municipal că ar dori să intre în spaţiul care este proprietatea sa. Nici n-ar fi putut, pentru că el are domiciliul în comuna Ormeniş, nr. 535, iar serviciul îl face la Căpeni (jud .Covasna), unde este mandatar la bufet. Şi apoi, în plus de toate acestea, sunt sistate deocamdată orice fel de vînzări-cumpărări de locuinţe. Cinte sînt cumpărătorii săi, grupul „noilor proprietari", cum îl numeam? Afacerea a tranşat-o Weber Susana, din Braşov str. Izvorul Rece, nr. 10, soră medicală la Spitalul unificat nr. 1. Dar nu pentru ea, ci pentru fratele ei Reder Heinrich şi soţia acestuia, care locuiesc într-o comună din jud. Alba şi care s-au gîndit că ar fi bine să se mute la Braşov. Şi cum în mod legal nu poate, a recurs la acest tertip, la forţă în ultimă instanţă. Spuneam că „proprietarii" au intentat proces chiriaşilor, pentru a avea acoperire „legală" încercării lor de a intra în curtea imobilului. în cererea de ordonanţă prezidenţială reclamanţii se plîngeau că chiriaşii nu le dau voie să intre în curte pentru a termina construirea camerei din spate pentru care pretindeau că au autorizaţie. Dar această autorizaţie, eliberată în 1954, este de mult nulă. în sfîrşit, o dovadă că pe reclamanţi nu-i prea interesează sentinţa tribunalului, este faptul că au încercat că intre în imobil exact cu o zi înaintea celei de-a doua şedinţe de tribunal ! Aceste argumente (mai sunt şi altele, desigur) sunt în măsură să ne edifice asupra faptului că vechiul proprietar, David Gere, şi proprietarul ilegal, Reder Heinrich, nu aveau şi nu au nici un drept să deranjeze pe chiriaşi cu asemenea intenţii de evacuare prin forţă. Atît legile nescrise ale omeniei şi cinstei, cit şi legile scrise ale statului acuză faptele grosolane, huliganice ale lui David Gere et. comp. Cum aceştia nu cunosc, sau nu vor să cunoască şi să se încadreze în legile statului, si sfidează cu atâta sfruntată neruşinare legea bunului simţ şi a bunei convieţuiri, trebuie neapărat ajutaţi. Şi trebuie redată liniştea unei femei, distrusă moral, mai ales după dispariţia soţului ei. Pe strada Armoniei — şi nu numai aici — miliţia, procuratura, consiliul popular municipal, au datoria să intervină cu hotărîre pentru a pune capăt samavolniciilor faţă de chiriaşi a unor proprietari abuzivi şi huliganici. I. AL. BARBU Anchetă socială Proprietari violind legile scrise şi cele nescrise ale convieţuirii sociale • Cioclii n-au scrupule • Și pentru proprietari există legi • Strada Armoniei trebuie să-și redobîndească armonia violent destrămată! 49 Nicolae Dăneţ str. 13 Decembrie, bloc nr. 12 — Zărneşti: Lucrarea de care amintiţi în scrisoare, va fi plătită şi recepţionată de către I.L.L., al cărui beneficiar este. 49 Unui grup de muncitori de la Fabrica chimică — Rîşnov: Predarea instalaţiilor care lucrează fără întrerupere, cu foc continuu, cit şi a utilajelor, se face în mod obligatoriu, de fiecare dată, în prezenţa ambelor schimburi. Ioan Chirtop şi alţi mecanizatori ai I.M.A. — Ucea de Jos : Vă menţineţi în continuare drept DIALOG CU CITITORII tul de încadrare la categoria pe care aţi avut-o ca şefi de brigadă. Unui grup de sudori de la Uzina de reparaţii — Codlea: Ori de cite ori prestat peste 50 la sută din programul de lucru operaţii de sudură, vi se va acorda sporul de toxicitate, conform Hotărîrii 1051/1959. De altfel, conducerea uzinei este în cunoştinţă de cauză. O Torna Cojocaru, strada Tinara Gardă nr. 38 — Braşov. Apreciind ca discutabile soluţiile pronunţate în ultimul dosar, Tribunalul judeţean Braşov a înaintat o sesizare Ministerului Justiţiei cu rugămintea de a declara recurs extraordinar pentru abrogarea acestei hotărîri. 0 Vladimir Ţepordei, str. Avran Iancu nr 54 — Braşov: Din cele relatate de şefa serviciului stomatologic, dr. Laura Strifler, rezultă că diagnosticul pentru care s-a extras măseaua a fost o periodontită şi deci a fost indicată extracţia dintelui bolnav. De altfel, dr. stomatolpg Eugenia Tarcea este un cadru medical conştiincios, care nu a avut niciodată astfel de reclamaţii. 49 Miss Otto, str. Neptun nr. 25 bloc. 47 sc. B ap. 19 — Braşov, in cartierul Steagul roşu III, apa potabilă curge între orele 5—23 (cu unele mici întreruperi atunci cînd se fac reparaţii pe reta) Această măsură este valabilă pînă la definitivarea lucrărilor tehnice de absorbţie şi forare de noi puţuri de apă în Braişov, menite a spori debitul, la cerinţele actuale ale populaţiei. Rubrică realizată de GH. MITREA MILITIA NE INFORMEAZĂ în „culisele“ meseriei Fiind merceologă la O.C.L. mixt Făgăraş, Valeria Nicolaescu (str. Mihai Viteazu nr. 46), se ocupa mai mult de „culisele“ meseriei decit de merceologia propriu-zisă. Iată doar cîteva din faptele ei, pentru care a fost dată pe mina procuraturii, in timpul unui transport de marfă, a sustras două perechi pantofi , a cumpărat din diferite unităţi de stat 4 covoare şi 3 carpete persane (marfă destul de rară, după cite ştiţi), pe care le-a vîndut apoi cu suprapreţ; lua „cu împrumut“ mărfuri de la diferiţi gestionari (care... n-o puteau refuza pe „d-na merceologă" !), bunuri pe care, fie că le înapoia doar după ce le purtase un timp, fie că refuza să le mai restituie, incit era mereu nevoie de intervenţia (...promptă!) a conducerii O.C.L. Prejudiciul — recuperat — ajunsese la 4.234 lei! Dar s-a oprit aici. „Artista“ a fost scoasă (şi nu pe braţe!), atît de pe „scenă“, cit şi din „culise“. Scandalagiul din Roadeş Mitula Aurel, din Roadeş, comuna Buneşti, are numai 20 de ani, dar şi-a cîştigat devreme o proastă reputaţie de scandalagiu şi turbulent al liniştei publice. Intr-una din serile trecute, a intrat în bufetul sătesc, cerînd de băut, deși, pe cit nu avea bani în buzunar, pe atît era de beat. Pentru aceste două foarte serioase motive, gestionara Depner Sara a refuzat să-l servească, încercînd, cu vorbe blinde, să-l trimită acasă. Fără să se sinchisească de cei din jur, Mitula a început, s-o înjure şi chiar s-o lovească pe această femeie, care i-ar putea fi, nu mamă, bunică! Dacă nu ar fi intervenit la timp Pall Ion şi Bărdaş Ion, femeia ar fi avut, desigur, şi mai mult de suferit de pe urma pornirii demente a huliganului. Autorităţile locale trebuie să-l trezească pe Mitula Aurel din „beţia raţiunii", pînă cînd nu va ridica mina şi asupra lor. Iuţeala de mînă Pe aceasta a mizat Iosif Botoş, din Braşov, str. Olteţ nr. 26, în momentul cînd a sustras din geanta minorei S. Elena portmoneul cu bani. Se întîmpla aceasta în cartierul Steagul roşu, dimineaţa după orele 8. Numai că, nici iuţeala de mîini şi cea de picioare a hoţului, nici „nebăgarea de seamă" a victimei, nu sînt suficiente pentru a săvîrşi un furt. Au băgat de seamă mai mulţi cetăţeni (ochii opiniei publice nu adorm niciodată !), care l-au surprins pe infractor asupra faptului şi l-au predat organelor de miliţie. Aşa-i cînd te încrezi prea mult în iuţeala de mîini şi de picioare , cel care trage pînă la urmă ponoasele este tot capul! Pe panta... neatenţiei Nu era pentru prima dată cînd tînărul tractorist Nicolae Mihaiu, de la ferma din Lovnic a I.A.S. Rupea, urcase și coborîse „Dealul popii", aflat pe raza comunei Jibert. Poate tocmai de aceea se încrezuse acum. La întoarcere spre saivan -- de unde transporta gunoi de grajd în locul amintit — a intrat, neatent și sigur pe volan, într-o pantă. Tractorul şi-a pierdut stabilitatea şi s-a dat peste cap. Din fericire, victima nu şi-a rupt decit două coaste. Dar e destul pentru a învăţa minte pe viitor că, cea mai periculoasă pantă — care trebuie evitată întotdeauna — este panta... neatenţiei. DRUM NOU SPORT • SPORT La încheierea ediţiei 1968-1969 a campionatului judeţean de fotbal Ediţia 1968—1969 a campionatului judeţean de fotbal s-a încheiat, dar comentariile continuă să rămînă în actualitate. Mai ales că echipa campioană continuă cursa calificării în barajul diviziei C Aruncînd o scurtă privire asupra clasamentului final remarcăm faptul că numai echipele Celuloza, C.F.R. şi Utilajul şi-au păstrat locurile ocupate la sfîrşitul turului. Cele mai importante ascensiuni le-au realizat echipele Politehnica (de la locul 8 la locul 3) şi Măgura (de la locul 6 la locul 2), în timp ce formaţiabraşoveană Prefabricate a căzut nu mai puţin de 6 trepte pe scara clasamentului. Dar iată cum arată clasamentul final : ŞT. PERVULESCU In ziarul de mîine vom publica clasamentele campionatului, judeţean de fotbal rezervat juniorilor. De peste hotare 49 Etapa a treia a turului ciclist al Serbiei, desfăşurată pe ruta Kikinda—Belgrad (129 km), a fost cîştigată de sportivul cehoslovac Kubicek în 3 h 00'30”. Plutonul, în care se aflau şi cicliştii români, a sosit la interval de 50”. In clasamentul general individual conduce iugoslavul Pavlik, urmat de Kubicek la 02”, Ciumeti (România) la 40“, Surminski (Polonia) la 40", Wojniak (Polonia) la 1’, Constantin Grigore (România) la 120”, Kubrici (Iugoslavia) la 1’45”, Kunaver (Iugoslavia) la 1’50", Tudor Vasile (România) la 1 '50”. Pe echipe, în frunte se află selecţionatele României şi Cehoslovaciei cu acelaşi timp — 29 ’ 34’20", urmate de Polonia la 40”, Bulgaria la 9’20". • La Helsinki, în meciul retur pentru preliminariile campionatului mondial de fotbal (grupa a 6-a europeană), selecționata Iugoslaviei a întrecut cu scorul de 5—1 (3—1) echipa Finlandei. Această victorie are însă o valoare pur simbolică pentru echipa iugoslavă, întrucît din grupa respectivă s-a calificat deja reprezentativa Belgiei. MEMENTO HCI AI PATRIA (telefon 1.18.18) „Prințul negru" — orele: 9; 11,30; 14; 16,30; 19; 21. POPULAR (telefon 1.40.22) „Căsătorie pripită ?" — orele : 9,30; 11.30; 14; 16,30; 19; 21 AlTA (telefon 1.23.63) „Ziua în care vin peștii“ — orele : 11; 15; 17.30; 20. BÎRSA (telefon 1.23.45) „Tarzan, omul junglei“ — orele : 9 ; 11; 14; 16,30; 19; 21. TINERETULUI (telefon 1.48.27) „Pantoful cenușăresei“ — orele : 9; 11; 17; 19; 21. MUZICA • Pe scena Teatrului dramatic, are loc azi la orele 19,30 un spectacol prezentat de Teatrul de operetă din București cu opereta „My fair lady". In distribuţie : Ion Dacian, artist al poporului, Cleopatra Melindoneanu, Nae Roman, artist emerit, George Groner, artist emerit, Constantin Drăghici, Tamara Buciuceanu şi alţii, îşi dau concursul baletul, corul şi orchestra Teatrului de operetă. Elevii Liceului de muzică prezintă azi la orele 16,00 pe scena Palatului culturii un spectacol muzical, cu cele mai izbutite producţii artistice, cizelate cu migală... timp de un an de studiu. [rin VINERI, 6 IUNIE, 1969 17,15 Telex TV. 17,20 Albă ca zăpada şi cei şapte pitici (IV). 17,35 Limba spaniolă. 18.00 Perspective ale economiei românești. 18,30 Telejurnalul de seară. 19.00 Campionatul european de box. 21,45 Reflector 22.00 Mult e dulce și frumoasă... Emisiune de limba română. 22,25 Film TV. Intîlnire cu Norman McLaren. 22,55 Telejurnalul de noapte. In ziua de 4 iunie a încetat din viaţă, în urma unui accident de circulaţie, Gheorghe Glăjaru, secretarul comitetului de partid al Combinatului chimic Victoria. Ca maistru încă de la înfiinţarea combinatului, apoi în funcţia de secretar al fostului comitet raional de partid Făgăraş, iar din anul 1968 de secretar al comitetului de partid din combinat, tovarăşul Gheorghe Glăjaru a muncit cu dăruire şi pasiune comunistă pentru dezvoltarea industriei noastre chimice. Pentru activitatea sa deosebită în înfăptuirea politicii partidului, a fost distins cu ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. Comuniştii, toţi salariaţii combinatului, vor păstra o veşnică amintire memoriei tovarăşului Gheorghe Glăjaru. COMITETUL DE PARTID COMITETUL DE DIRECŢIE ale Combinatului chimic Victoria tag. 3 Combinatul de industrializare a lemnului I stradă Zizinului nr. 109 bis. (_____BrUSOV organizează la data de 6 august 1969, la sediul întreprinderii, CONCURS pentru nrnnnron n ...îl nncmnrî rimnîcfri rlm • • 12 MAISTRI PRODISE FINITE I I MN Imobilă la secția «lin' Codlea ■ y. .. • I MAI VI RI USCATOR LEMN, iarba din Codlea • 2 MAIȘTRI PRODUSE FINITE V IEMN |mobila| Iari*r|iă III , Braşov • h MAIȘtRI PRODUSE1 FINITFIMN (mobilă) secţia IV i'H . t'1''vj.' - : '■ ** ifc ' . Covasna • 2 MAIȘtRI PRODUSE 'FINIŢI 'IEMN la secția V Tg. Sescuîest • 1 MAISTRU lACĂTUŞERIE se«|ia V Ig. Secuiesc • 2 MAIŞTRI GATEIRE (fabricarea . cher«*stelei. Ia secţia cherestea.iernaţii. ) 1 Candidaţii trebuie să îndeplinească condiţiile cerute de H.C.M. 875/1960. Informaţii suplimentare la sediul întreprinderii» serviciul salarizare. 243 Cooperativa „Tehnica“ execută garaje auto rabatabile Montarea garajelor se va face numai după ce beneficiarul respectiv obține viza organelor competente privind amplasarea acestora 281 Ia C Ia Ma BRAŞOV Strada Carpaţilor nr. 9 Angajează de urgenţă pentru Şantierul 6 izolaţii — Izolatori termici — Izolatori hidrofugi — Tinichigii pentru izolarea conductelor Solicitanţii se pot interesa zilnic la serviciul personal, telefon 2.24.11 2.6 I. C. il. M. lui Iaşi»v Piaţa 23 August nr 24 telefon 142.32 şi 1.42.31 angajează de urgenţă: — mecanic auto — sudor — muncitori necalificaţi, cu programul de lucru în tura (12 ore cu 24) Se asigură cazarea, iar pentru navetişti abonamente gratuite. 279 Uzina „METROM“ Braşov angajează de urgenţă: — zidari — strungari — rectificatori — muncitori necalificaţi — dactilografă 246 Fabrica de radiatoare si cabluii B r a s o v angajează de urgenta : ► 1 DIRIGINTE DE SANTIER, inginer constructor sau un tehnician constructor ► AUTOMACARAGII ► FREZORI ► RABOTORI ► RECTIFICATORI UNIVERSALI ► LĂCĂTUȘI ► SCULERI MATRITERI, cat. 608 ► ELECTRICIENI DE ÎNTREȚINERI. ► TINICHIGII ŞI GALVANIZATORI ► CABLURI ► TÎMPLARI ► MUNCITORI NECALIFICAŢI cu domiciliul în Braşov sau împrejurimi, care se pot califica prin cursuri de scurtă durată. Asigurăm abonamente de transport pentru navetişti şi cazare pentru cei din alte judeţe. Cei interesaţi pot servi masa la cantina întreprinderii contra cost. Informații suplimentare la biroul personal, telefon 247.22 interior 124. 241