Drum Nou, ianuarie 1972 (Anul 29, nr. 8393-8416)

1972-01-16 / nr. 8404

Pag- 6 IN SPRIJINUL CONVOCĂRII CONFERINŢEI GENERAL - EUROPENE PENTRU SECURITATE HELSINKI 15 (Agerpres). — In cadrul unei întrevederi desfăşurate la Helsinki, miniştrii afacerilor externe ai Norvegiei şi Finlandei au examinat probleme referitoare la pregătirea convocării conferinţei general-europene pentru securitate şi colaborare, anunţă agenţia TASS. In comunicatul dat publicităţii la încheierea convorbirilor, la Ministerul de Externe al Finlandei se arată că Norvegia sprijină eforturile în vederea organizării conferinţei şi, în legătură cu aceasta, manifestă interes faţă de activitatea desfăşurată de guvernul finlandez în scopul pregătirii practice a întrunirii. ★ MOSCOVA 15 (Agerpres). — O delegaţie a Partidului Comunist din Norvegia, condusă de preşedintele partidului, Reidar Larsen, a făcut o vizită în U.R.S.S., anunţă agenţia TASS, în cursul convorbirilor purtate cu o delegaţie a P.C.U.S., au fost abordate probleme ale relaţiilor dintre cele două partide şi ale vieţii internaţionale ; o atenţie deosebită a fost acordată problemelor securităţii europene. Cele două delegaţii se pronunţă pentru lărgirea în continuare a premiselor necesare creării unui sistem trainic de securitate în Europa şi de dezvoltare a colaborării multilaterale între ţările continentului. P.C.U.S. şi PC. din Norvegia apreciază ca importantă participarea cercurilor largi ale opiniei publice a celor două ţări la pregătirea şi desfăşurarea adunării reprezentanţilor opiniei publice pentru securitate şi cooperare europeană, care urmează să aibă loc la Bruxelles, între 2 şi 5 iunie 1972. Tratatele semnate de R.F.G. cu U.R.S.S. şi Polonia, examinate de Comisia juridică a Bundesratului RONN 15 (Agerpres). — Comisia juridică a Bundesratului a ajuns la concluzia că tratatele semnate de guvernul vest-german cu Uniunea Sovietică şi cu R. P. Polonă sunt conforme constituţiei R.F.G.., anunţă agenţia D.P.A. în urma examinării textelor celor două tratate, comisia a decis că nu este necesar ca ele să fie aprobate de camera superioară a Parlamentului R.F.G., din moment ce nu implică modificări constituţionale. Agenţia menţionează, totodată, că deciziile comisiei nu sunt obligatorii pentru plenumul Bundesratului, care poate insista asupra necesităţii unei aprobări a celor două tratate sau le poate înainta Curţii constituţionale federale, spre examinare sub raport juridic. Orientul Apropiat Scrisoarea Libanului adresată Consiliului de securitate NAŢIUNILE UNITE 15 (Agerpres). — Edouard Ghorra, reprezentantul permanent al Libanului la Naţiunile Unite, a remis Consiliului de Securitate două scrisori în legătură cu recentele incidente survenite la frontiera de sud a ţării, informează agenţiile Reuter şi France Presse, în prima scrisoare, reprezentantul Libanului a informat Consiliul de Securitate despre atacul lansat de o unitate israeliană, în noaptea de 13 spre 14 ianuarie, împotriva satului libanez Kaira şi menţionează că „guvernul de la Beirut deţine informaţii potrivit cărora Israelul efectuează in prezent importante pregătiri militare de-a lungul frontierei libaneze". In cea de-a doua scrisoare, Consiliul de Securitate este informat despre faptul că guvernul israelian a remis, vineri, reprezentanţilor libanezi în Comisia mixtă de armistiţiu, un „avertisment" prin care cere guvernului de la Beirut „să pună capăt acţiunilor teroriste lansate împotriva Israelului de pe teritoriul libanez", subliniindu-se că organismul amintit nu a putut să se reunească în urma acestui avertisment. „Consiliul de Securitate — afirmă, de asemenea, scrisoarea — va trebui să-şi asume responsabilităţile, dacă Israelul nu încetează imediat să urmeze acest curs periculos". Proclamarea noii regine a Danemarcei COPENHAGA 15 (Agerpres). — Principesa Margrethe a fost proclamată sîmbătă, de către primul ministru Jens Otto Krag, regina Danemarcei. Ea îi succede la tron — sub numele de Margrethe a II-a — tatălui său, Frederic al IX-lea, care a încetat din viață vineri noaptea, în cadrul ceremoniei, noua regină s-a adresat mulţimii de la balconul palatului Christ Hamborg, sediul parlamentului. r Vietnamul de sud Acţiunile ofensive ale forţelor ♦ patriotice SAIGON 15 (Agerpres). Forţele armate ale Frontului Naţional de Eliberare au lansat în ultimele 24 de ore noi atacuri şi operaţiuni de hărţuire împotriva trupelor saigoneze, enunţă din Saigon agenţia France Presse. Sîmbătă dimineaţa, patrioţii au atacat cu foc de mortiere Garnizoana saigoneză din oraşul My Tho. Tot sîmbătă dimineaţa, forţele de eliberare au atacat trupele inamicului în mai multe puncte din provinciile Quang Ngai, Quang Nam şi Quang Tin. Pe de altă parte, comandamentul american de la Saigon a informat că avioanele sale şi-au continuat bombardamentele masive asupra sudului zonei demilitarizate. ★ VIETNAMUL DE SUD 15 (Agerpres). — Tot mai mulţi soldaţi sud-vietnamezi refuză să mai lupte în armata regimului de la Saigon, trecînd de partea patrioţilor. După cum anunţă agenţia de presă „Eliberarea", potrivit unor date incomplete, numai în zona Deltei Mekongului, 16.500 de soldaţi saigonezi şi-au părăsit în cursul anului trecut unităţile. Senatorul Edmund Muskie Opinia publică americană este profund îngrijorată de continuarea războiului din Vietnam WASHINGTON 15 — Corespondentul Agerpres, C. Alexandroaie, transmite: Precizîndu-şi poziţia faţă de politica Administraţiei în Asia de sud-est, senatorul Edmund Muskie, considerat a fi principalul pretendent la investitură din partea Partidului demograf la candidatura pentru postul de președinte, a declarat „că interesele S.U.A. pot fi servite numai dacă ies complet din război, cit mai repede posibil". Subliniind că opinia publică americană este profund îngrijorată de continuarea acestui război pe care îl consideră nedrept. Muskie a arătat că, în ciuda jertfirii a circa 55.000 de tineri americani şi a cheltuirii a peste 130 de miliarde de dolari, S.U.A. nu au fost şi nici nu vor fi în stare să-şi impună voinţa în rezolvarea situaţiei din Vietnam. Definind reluarea recentă de către S.U.A. a bombardamentelor masive asupra R. D. Vietnam drept „un procedeu sortit eşecului", Edmund Muskie a afirmat că pentru eliberarea prizonierilor americani nu există decit o singură cale — „aceea de a pune capăt războiului. Cu alte cuvinte, de a ne angaja să ne retragem definitiv". S.U.A. — Demonstrație de protest a unui grup de membri ai organizaţiei „Veteranii din Vietnam împotriva războiului", în faţa Statuii Libertăţii din New York, împotriva continuării războiului purtat de trupele S.U.A. în Vietnam. Colaborarea economică şi tehnică româno-ungară BUDAPESTA 15. — Corespondentul Agerpres, Alexandru Pintea, transmite: Intre 13 şi 15 ianuarie, la Budapesta a avut loc întîlnirea de lucru a preşedinţilor celor două părţi în Comisia mixtă guvernamentală româno-ungară de colaborare economică. Delegaţia română a fost condusă de Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, iar delegaţia ungară — de Valyi Peter, vicepreşedinte al Guvernului Revoluţionar Muncitoresc-Ţărănesc Ungar. Cu acest prilej, cei doi preşedinţi au trecut în revistă activitatea de colaborare şi cooperare economică şi tehnică româno-ungară desfăşurată în ultimii ani şi au stabilit măsuri pentru impulsionarea finalizării acţiunilor de colaborare şi cooperare, în curs de tratative, în domeniile industriei, construcţiilor de maşini, industriei chimice, energiei electrice, industriei petrolului, industriei miniere, industriei materialelor de construcţii, industriei uşoare, agriculturii, transporturilor şi în alte sectoare. A fost examinat, de asemenea, modul de desfăşurare a schimburilor de mărfuri dintre cele două ţări şi au fost adoptate recomandări cu privire la dezvoltarea acestora în continuare. In vederea lărgirii şi adîncirii activităţii de colaborare, cooperare şi specializare în producţie, s-au examinat noi acţiuni de interes reciproc, care vor contribui la înfăptuirea colaborării directe dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Ungară, a Programului complex al adîncirii şi perfecţionării în continuare a colaborării și dezvoltării integrării economice socialiste a țărilor membre ale C.A.E.R. Lucrările întîlnirii s-au desfăşurat într-o atmosferă cordială, de prietenie şi înţelegere reciprocă. Protocolul încheiat cu acest prilej a fost semnat de preşedinţii celor două părţi în comisia mixtă guvernamentală românoungară de colaborare economică. La semnare au participat Ioan Cotoţ, ambasadorul României la Budapesta, precum şi membrii celor două delegaţii guvernamentale. Convorbirile ministrului român al industriei construcţiilor de maşini, la Berlin BERLIN 15 — Corespondentul Agerpres, Ştefan Deju, transmite: La 15 ianuarie, a fost semnat la Berlin protocolul cu privire la convorbirile purtate între ministrul industriei construcţiilor de maşini al Republicii Socialiste România şi ministrul construcţiilor de mijloace de transport şi maşini de prelucrat al R. D. Germane. Protocolul a fost semnat din partea româna de ministrul Ioan Avram, iar din partea R. D. Germane — de ministrul Rudă Georgi. La semnare a fost prezent ambasadorul României în R.D.G., Nicolae Ghenea. Intre 12 şi 15 ianuarie, la Berlin, au avut loc convorbiri între cei doi miniştri privind probleme de cooperare şi colaborare economică şi tehnico-ştiinţifică. Ei au apreciat nivelul actual al activităţii de colaborare şi au stabilit, conform hotărîrii sesiunii a 4-a a Comisiei mixte guvernamentale de colaborare economică între România şi R.D. Germană, măsuri pentru intensificarea cooperării şi colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice între ministerele de resort, în scopul unei majorări a livrărilor reciproce de produse şi echipamente ale industriei constructoare de maşini. Au fost stabilite măsuri pentru contractarea utilajelor prevăzute în acordul pe anul 1972 şi în acordul de lungă durată pe perioada 1971—1975 privind livrările reciproce de maşini şi utilaje. Ioan Avram a fost primit de vicepreşedintele Consiliului de Miniştri al R.D.G., Kurt Fichtner, preşedintele părţii R.D.G. în Comisia mixtă guvernamentală de colaborare economică între România şi R. D. Germană. în cursul vizitei, ministrul român a vizitat mai multe întreprinderi din R.D.G. Demisia guvernului italian ROMA 15 (Agerpres). — Premierul itcdliărî, Emilio Colombo, a prezentat sîmbătă preşedintelui Giovanni Leone demisia guvernului său. Criza guvernamentală a atins momentul culminant după eşuarea consultărilor avute sîmbătă dimineaţa de Emilio Colombo cu liderii partidelor de guvernământ, în vederea aplanării divergenţelor. Preşedintele Italiei a cerut premierului demisionar să rămînă în funcţie pînă la formarea unui nou guvern. Cronica evenimentelor săptămînii (Urmare din pag. 1) în Europa, deşi neoficială, pentru dezbaterea acestei probleme. ★ In Statele Unite a fost deschisă în mod oficial campania oficială în vederea alegerilor prezidenţiale şi pentru Congres din toamna anului 1972. Principala temă a campaniei o constituie războiul din Vietnam, devenit o obsesie pentru populaţia Statelor Unite, căreia i se promite de ani de zile că acesta va fi încheiat şi care continuă să-şi exercite influenţele perturbatoare profunde asupra vieţii economice şi sociale a ţării. Pe agenda electorală mai există şi alte probleme cronice, cum ar fi presiunile inflaţioniste, creşterea costului vieţii, stagnarea ritmului desegregării rasiale, uzura structurilor morale şi a instituţiilor care le apără ale societăţii americane, creşterea criminalităţii. Partidul democrat porneşte în această nouă cursă prezidenţială, în prima sa etapă, pînă la definitivarea abţinerilor, cu mai mulţi candidaţi — Edmund Muskie, Hubert Humphrey, George McGovern, Eugene McCarthy şi John Lindsay. Din partea Partidului republican, la alegerile preliminare a fost anunţată candidatura aşteptată a preşedintelui Richard Nixon şi cea a lui Paul McCroskey, republican liberal care declară că a intrat în campanie „numai datorită continuării de către Administraţie a războiului din Vietnam, şi o va abandona cînd aceasta va anunţa o dată limită a retragerii tuturor trupelor americane din Indochina". ★ In Indochina, popoarele angajate în lupta de eliberare naţională dusă împotriva trupelor agresoare ale Statelor Unite şi ale regimurilor-marionetă au înregistrat în săptămîna trecută succese remarcabile, in primul rînd, trebuie semnalate importantele succese ale Frontului Pathet Lao obţinute atît în sudul Laosului, pe care patrioţii îl controlează aproape în întregime, şi, mai ales, marile victorii din nord, unde patrioţii au reuşit să pună stăpînire pe cea mai mare parte a complexului militar de la Long Cheng, care constituia baza armatei de mercenari a generalului Wang Pao, creată, instruită şi subvenţionată de Agenţia Centrală de Investigaţii a S.U.A. (C.I.A.). Stăpînirea acestei baze va echivala cu controlul aproape complet asupra Nordului Laosului, Long Cheng-ul reprezentînd, în acelaşi timp, un punct de importanţă strategică definitivă pentru întregul Laos. Tot în cursul acestei săptămîni, după o „campanie fără rezultate", cum o califica agenţia Reuter, trupele invadatoare saigoneze s-au retras din Cambodgia în cea mai mare parte, iar odată cu ele, sub presiunea forţelor de rezistenţă, au trecut în Vietnamul de sud şi două brigăzi ale armatei lui Lon Nol, care au abandonat importanta bază militară strategică Krek. în Vietnamul de sud s-a înregistrat, în cursul acestei săptămîni, o intensificare a atacurilor patrioților împotriva trupelor americano-saiaoneze, atacuri cares-au plasat mai ales în imediata apropiere a Saiaonului. Constantin BADEA Negocierile S.U.A—C.E.E. BRUXELLES 15 (Agerpres). — La Bruxelles au luat sfîrşit, fără a se fi ajuns la un acord, negocierile dintre membrii Comisiei pentru căi şi mijloace a Camerei Reprezentanţilor a S.U.A. şi reprezentanţii ţărilor membre ale Pieţei comune. Reprezentanţii C.E.E. au respins cererea delegaţiei americane ca Piaţa comună să dea dovadă de o mai mare „solicitudine" faţă de produsele americane, motivată prin faptul că S.U.A. trec în prezent prin serioase dificultăţi economice. Totodată, ţările membre ale Pieţei comune au făcut cunoscut că nu pot lua în considerare doleanţa S.U.A. de a fi consultate în permanenţă în perioada negocierilor C.E.E. cu Suedia, Elveţia, Austria, Finlanda, Islanda şi Portugalia. Stabilirea locului şi datei viitoarei sesiuni africane a Consiliului de Securitate NEW YORK 15 (Agerpres). — Consiliul de Securitate al O.N.U. se va întruni la 28 ianuarie, la Addis Abeba, informează agenţia France Presse. Subcomitetul instituit marţi, la recomandarea actualului preşedinte al consiliului, ambasadorul somalez Abby Farah, a luat vineri seara o hotărîre privind stabilirea locului și datei viitoarei sesiuni africane a Consiliului de Securitate. Ordinea de zi a reuniunii va cuprinde o serie de probleme cu care este confruntat în prezent continentul african, cum ar fi menţinerea colonialismului, discriminarea rasială, politica de apartheid etc. După cum s-a mai anunţat, organizarea unei sesiuni a Consiliului de Securitate într-o capitală africană a fost propusă de Organizaţia Unităţii Africane, al cărei sediu este în prezent la Addis Abeba, și aprobată de Adunarea Generală a O.N.U. Acţiunea de lărgire a Pieţei comune 5 PREGĂTIREA DEZBATERILOR IN CAMERA COMUNELOR A ANGLIEI LONDRA 15 (Agerpres). — Cele 42 de volume ale traducerii oficiale în limba engleză a legislaţiei C.E.E. au început să fie distribuite vineri tuturor celor 630 de membri ai Camerei Comunelor. Pare puţin probabil că aceste documente-fluviu vor putea fi studiate pînă la 20 ianuarie, data cînd va fi prezentată în Camera Comunelor moţiunea opoziţiei laburiste urmărind obstrucţionarea semnării, de către guvernul conservator două zile mai tîrziu, a tratatului de aderare la C.E.E. Acordînd puţine şanse de reuşită acţiunii laburiste, observatorii politici afirmă în schimb că dezbaterile asupra textului oficial al acordului, care vor avea loc în februarie în Camera Comunelor, vor constitui o adevărată „bătălie" între partizanii şi adversarii aderării, al cărei deznodământ nu exclude cu desăvârşire anumite surprize. CONDIŢIILE PUSE DE NORVEGIA BRUXELLES 15 (Agerpres). — In urma unor dificile şi prelungite negocieri, ultimele probleme tehnice au fost reglementate, vineri, la Bruxelles, între reprezentanţii Pieţei comune şi Norvegiei. Ca urmare a înţelegerii realizate, referitoare în primul rînd la situaţia produselor norvegiene de pescuit şi la zona de pescuit, premierul Trygve Bratteli şi-a exprimat părerea că Norvegia ar putea semna acordul de aderare la Piaţa comună în aceeaşi zi — 22 ianuarie — cu Marea Britanie, Danemarca şi Irlanda. După cum s-a mai anunţat, problema produselor norvegiene de pescuit, în perspectiva aderării ţării la C.E.E., a constituit unul dintre punctele principale din cadrul negocierilor purtate, ea prezentînd o importanţă vitală pentru cei 36.000 de pescari norvegieni. Problema în suspensie se referea la o serie de garanţii cerute de Norvegia în privinţa produselor de pescuit, şi mai ales a limitei zonelor de pescuit, după expirarea perioadei de tranziţie de 10 ani, la sfîrşitul anului 1982, în cadrul acordului realizat vineri, Norvegia a obţinut, pe de altă parte, ca perioada de adaptare a politicii sale agricole la cea a C.E.E. să fie de patru ani şi nu de trei. în declaraţia făcută vineri seara, ambasadorul norvegian la Bruxelles, Soeren Sommerfell, a avertizat, însă, că înţelegerea realizată nu echivalează cu aderarea sigură a Norvegiei la C.E.E. întrucît iniţiativa va trebui sprijinită şi aprobată de norvegieni, prin intermediul referendumului care urmează să fie organizat, precum şi de Parlamentul ţării. Nr. 8404 O. N. U. O notă a reprezentantului R. P. Chineze NAŢIUNILE UNITE 15 (Agerpres). — După cum informează agenţia China Nouă, reprezentantul permanent al R. P. Chineze la Naţiunile Unite, Huang Hua, a adresat secretarului general al O.N.U., Kurt Waldheim, o notă în care cere sistarea imediată a asistenţei acordate clicii lui Cian Rai şi de către unele organisme şi instituţii ale O.N.U., cum ar fi Programul pentru dezvoltare şi Comitetul pentru cooperare tehnică. în notă se reaminteşte că rezoluţia Adunării Generale a O.N.U. prin care au fost restabilite drepturile legitime ale R. P. Chineze la Naţiunile Unite prevede excluderea imediată a emisarilor danbaisişti din O.N.U. şi din toate instituţiile specializate ale acesteia. „Cu atît mai greu de înţeles apare faptul că, după adoptarea rezoluţiei menţionate, instituţii ale O.N.U. continuă contactele şi programele de asistenţă de care beneficiază clica lui Cian Kai-şi", se arată în nota reprezentantului chinez. Cu privire la recunoaşterea de către unele ţări a Republicii Bangla Desh DACCA 15 (Agerpres). — Republica Bangla Desh a fost recunoscută, în ultimele zile, de R. D. Germană, Bulgaria, Mongolia şi Polonia. Ca urmare a acestui fapt, Republica Islamică Pakistan a hotărît să rupă relaţiile cu ţările care au recunoscut Bangladesh şi cu care întreţinea legături diplomatice. In legătură cu aceasta, Ministerul polonez al Afacerilor Externe a declarat că între Polonia şi Pakistan s-au dezvoltat relaţii prieteneşti şi avantajoase pentru ambele părţi, Polonia dovedind că tinde spre continuarea relaţiilor prieteneşti şi spre dezvoltarea colaborării bilaterale. In aceste condiţii, menţionează declaraţia, răspunderea pentru această hotărîre regretabilă revine exclusiv autorităţilor Pakistanului. Greva minerilor britanici,In a doua suptamma LONDRA 15 (Agerpres). — Greva generală a minerilor britanici a intrat în cea de-a doua sa săptămână, fără a exista indicii privind o încheiere a sa într-un viitor apropiat. în ultimele zile, minerii au sporit numărul pichetelor organizate în porturi, în apropierea centralelor electrice şi a depozitelor de cărbune. Pe de altă parte, s-a accentuat sprijinul acordat greviştilor de către muncitorii din alte sectoare. Potrivit declaraţiilor liderilor sindicali, este de aşteptat ca, în viitoarele două-trei săptămîni, consumarea rezervelor de cărbune ale centralelor termice să oblige la o întrerupere pe alocuri a curentului electric. Joe Gormley, preşedintele sindicatului naţional al minerilor, a subliniat din nou că greviştii nu vor relua lucrul decit după satisfacerea integrală a revendicărilor lor. In Anglia, în prezent, numărul şomerilor a ajuns la 4 la sută din totalul forţei de muncă. Situaţia reală este însă mult mai gravă, în primul rînd datorită faptului că a crescut numărul şomerilor parţiali şi în al doilea rînd pentru că mulţi din cei fără lucru nici măcar nu sunt înregistraţi ca şomeri, în fotografie: Aspect de la o recentă demonstraţie împotriva creşterii şomajului, care a avut loc la Londra. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: str. M. Sadoveanu nr. 3. Telefoane 2 25 12 — Secţia Informaţii: 1 42 92 — administraţia. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii — Tiparul: I. P. Braşov — 40 084 I I