Economia Naţională, 1885 (Anul 9, nr. 1-52)

1885-06-10 / nr. 24

278 ECONOMIA NAŢIONALĂ, LUNI, 10 IUNIE 188 sub pada impiegaţilor voştri? Presupuneţi că proprietarii au coruptă pe funcţionarii voştri pentru a’i îngădui să oprească trenul pe câmpii sau la vreo staţiune spre a schimba porcii cei bolnavi? Credeţi ore pe funcţionarii căilor voastre ferate capabili de asemenea fapte ? Credeţi că şefii voştri de staţiuni sunt în stare să comită asemenea enormităţi? Atât mai reu pentru voi, acesta nu ne privesce. Aceea ce ne privesce este că rîmătorii au trecut graniţa sănătoşi, şi aceiaşi rîmatori s’au aflat iară deplin sănătoşi la Sibiu, după ce din ordinul ministerului au fost înapoiaţi. Acesta s’a constatat de comisiunea comitatului Sibiu pe care nu credem să o bănuiţi că şi-a dat coastele cu proprietarii rîmătorilor. Şi ca dovadă că este aşa cităm textual aceea ce dice ziarul guvernamental din Sibiu Siebenbürgen Blatfe : «Faţă cu bănuiala că esaminarea rîmătorilor când «au intrat întâia oră în Sibiu nu s’ar fi făcut cu «destulă îngrijire, putem să opunem acum puternica dovadă că rîmătorii înapoiaţi au fost din nou «constataţi la Sibiu de o comisiune, care i-a de«clarat pe deplin sănătoşi». Faţă cu acestă constatare ce mai aveţi de dis ? Aţi alergat la tristul espedient să declaraţi că porcii au fost schimbaţi pe drum? judecati-vă cu impiegaţii voştri de la căile ferate, şi negreşit că şi aceea vă vor da o lecţiune de bună credinţă în materie de re-f laţiunî internaţionale. Ar fi fost mai cuviincios, mai real, să recunosceţî nu că aţi fost de rea credinţă ci că v’aţi amăgit. Nu vroiţi însă; aveţi interes ca rîmitorii din România să fie respinşi de pe pieţele Ungariei pentru ca producătorii voştri să vîndă rîmătorii lor mal cu preţ; cine nu vede acesta ? Şi ca probă că acesta este motivul ce v’a împins la aceea ce faceţi, iată ce spune ziarul din Sibiu : Siebenbürgisch—Deutsches Tagblat : Din incidentul sensaţiunei provocate prin reînturnarea la Sibiu de la Steinbruck a transportului de porci dechiaraţi ca bolnavi, dar în fapt sănătoşi, atragem atenţiunea autorităţilor la următorea serie care ne-a sosit din Haşag (comit. Târnava-mare) de cit. 7. 1. c. : «Intre porci există atât aci cât şi în mai multe comune învecinate uă bolă epidemică, de care au crăpat aci mai mult de 100 de bucăţi. Semnele boalei sunt următorele : Porcul începe a tuși apoi urmet la oboseala, sete și ferbințală ; pofta de mâncare se perde, dar nu de tot, ba la unii se chiar măresce în ceasul din urmă. De convulsiuni porcul se schimbă deja în diua întâia a îmbolnăvirii. La cei crăpați se arată evident boia la plămâni. Vreun veterinar însă n'a fost în comună, probabil că din cauză că primăria (respectiv notarul comunal care în present representează în afară oficiul comunal) încă nu a făcut arătăre. Cadavrele putrezite și neîngropate ce zac cu decimele pe câmpuri și prin șanțuri răspândesc un miros greţos, din care poate resulta pentru locuitori cel mai mare reu.» La aceste «Sieb.-D.-Tageblatt.» observă: «Simptomele aci descrise nu s’au ivit la nici un porc dintre cei retrimişi de la Steinbruck la Sibiu. Impregiurarea că veterinarii de stat trimişi de la Buda-Pesta pe lângă visitarea cea mai strictă şi mai scrupulosă din un transport de 340 de porci au putut să dechiare numai pe trei ca suspecţi, vorbesce în contra posibilităţii că aceia să fie bolnavi de gură şi de unghii, cu atât mai vârtos că acesta bolă, considerând caracterul ei epidemic, trebuia să coprindă sigur şi pe cei-lalţi 339 de porci din acel transport. Din toate acestea resultă cu siguritate că în Pesta s’au prea pripit, ba chiar că guvernul a cădut jertfă intereselor individuale a câtorva neguţători de porci din Steinbruck.» Aşa dar înera vostră există bolă epidemică de porci ; porcii morţi zac cu decile pe câmpuri şi prin şanţuri etc. Şi tot voi veniţi să căutaţi nod în papură, să alergaţi la espediente condemnabile pentru a susţine că v-aţî compromite către Germania dacă aţi lăsa să intre râmători din România. Trist, stimabili şi onorabili vecini! Citiţi cometariile citatului diar şi mărturisiţi dacă nu ve condamnă chiar al voştri. Fată cu desmintirea ce s’a dat constatării » ? făcută de veterinarii de la Pesta, eram în drept să ne asceptâm la oare-care omenie din partea diaristicei maghiare ; nu , el dau, el ţipă. Iată în adevăr ce zice Budapester Tagblatt : «Ministerul de comerciu din Pesta a ordonat închiderea graniţelor dinspre România. Acesta e evenimentul politic al zilei. Un transport de rîmători de provenienţă din România, care a trecut graniţa cu certificat sanitar în regulă a luat calea de la Sibiu către Pesta, unde au fost din nou visitaţî în vagone , s’a constatat că sunt atinşi de bolă şi au fost înapoiaţi încă înainte d’a fi fost descărcaţi Ministerul pentru acest motiv a ordonat închiderea graniţelor, uă măsură care iarăşi va mâhni pe Români în contra monarchiei noastre. Acest fapt nu ne poate fi câtuşi de puţin dindiferent acum când