Ecoul Moldovei, 1896-1897 (Anul 6, nr. 1-51)

1896-07-11 / nr. 1

Primii vă rog o strîngere de mână amicală din partea mi. S. Pustia. 6 Iulie 1896 Domnule Director! Ved că aveţi o bună memorie, căci nici după doi ani şi jumătate aproape n’aţi uitat neajunsul ce credeţi că v’am făcut prin reducerea la io mii lei a pretenţiunei d voastre de 200.000 lei pentru exproprierea unei mici parcele din băltocul de pe Epureni, şi pentru aceasta pe de o parte mă zeflemisiţi prin ziarul dvoastre Evenimentul No. 993, dându’mi numirea de Cucou, când eu nici n’am, şi nici n’am avut vre’o dată pretenţiunea de a mă coborî din oase sânte şi de a face şi pe democratul demagog de ocasiune, iar pe de alta îmi puneţi alăturea numele cu a aceluia, pe care d-voastre în tot momentul cu litere compacte îl numiţi hoţ, cu acela a lui Malaxa, şi pentru a ajunge la această împărechere de nume, şi prin urmare şi de fapte, luaţi de motiv o stupidă glumă, că adică eu fiind şi Epitrop la Sântul Spiridon şi Primar de Iaşi, când mă găsem lucrând la una făceam admonestaţiuni aspre celelaite, şi vice versa, numind dv. această o «inocentă distracţiune din partea mi, şi înveselitoare pentru public.„ Domnul meu! vă scriu nu doară ca se vă cer despărecherea numelui meu, pentru că acum când în ţara aceasta n’a mai ramas nici un om cinstit, afară se înţelege de acei din grupul Pleva—Popoviciu—Scorţescu, ar fi o cutezare din parte’mi de a cere despărecherea numelui meu de acela a lui Malaxa sau de a ori căruia hoţ vajnic.Dacă vă scriu este ca se nu las a se acredita că aşi fi fost şi Epitrop şi primar în acelaş timp, şi că s’ar fi putut întîmpla se mă contrazic, sau se cad în inocente distracţiuni, precum le numiţi d-voastră, fiind un interval de 10 ani la mijloc între aceste două funcţiuni ale mele ambele gratuite. Vedeţi dar că zeflemeaua ce-mi aruncaţi cu o prea mare desinvoltură este o stupiditate grosolană. Aştept de la cavalerismul şi de la equitatea d-voastre—nu zic de la obligaţiunea legii--ca se daţi publicităţii rândurile de mai sus, în cel întăi minier al ziarului d-voastre. Sfirşind v’aşi întinde o mână dar ca tovarăş a lui Malaxa, nu cutez se o fac de şi acea mână poate se fie mai curată de cât acea a unu Oaste, şi altele.— «Cuconul» Sc. Pastia, greutăţi vrend se îndatorească pe alţii, îndestul fiindu’i perderea ce ea va avea a suferi prin acea că guvernul aducându-şi apele sale, comuna se va lipsi de un însemnat abonat la apele ei, când ea şi le va aduce, căci este ştiut că cu cât comuna va avea mai mulţi şi mai mari abonaţi, cu atâta sarcina sa pentru aduarea apelor se va uşura.— Afară de aceasta credem că comuna ar trebui să se îngrijască de pe acum de a se înţelege cu guvernul ca la timpul cuvenit se poată şi ea utiliza conductele lu—se înţelege că pe acolo pe unde ar fi posibil — pentru distriibuirea de apă în acele părţi ale oraşului, percursă de conductele aratate, şi această înţelegere trebuie să se facă chiar de pe acum, pentru a se putea da din timp conductelor guvernului diametrul trebuitor pentru această dublă trebuinţă. Atragem atenţiunea celor de la comună asupra acestor linii, îndestularea cu apă a stabilimentelor statului din Iaşi. Suntem informaţi că dl Paeanu ar fi tratat, sau că ar fi în tratative cu guvernul ca pănă în 5 luni se recolteze şi se aducă în Iaşi o câtime de apă pentru serviciul stabilimentelor statului din partea de sus a oraşului, precum căsârmi, şcoli, etc.—Dacă lucrul este adevărat, noi nu numai că nu avem nimic de obiectat, dar din contra felicităm pe guvern pentru o asemenea măsura de o mare importanţă; un lucru însă avem de spus, acela adică că apele pot se fie recoltate şi aduse din oricare altă parte, afară de podişurile de la Şepte-Oameni şi de la Ciric, de unde comuna a hotărât a aduce acum de o dată 2.000 metri cubici, pentru serviciul oraşului Iaşii, căci se înţelege de la sine că îndată ce guvernul ar utilisa acele podişuri pentru recoltarea apelor de care are necesitate—şi acestea au a fi într’o mare câtime,—comuna va fi silită, sau să rămână fără apă sau să se ducă se o caute aiurea cu chetivele îndoite şi întreite, şi nu se poate admite ca ea se sufere perderi şi ECOUL MOLDOVEI din localitate *** Anunţăm cu plăcere logodna amicului nostru, dl. Criste Missir, cu gentila d-şoară Ecaterina Teleman, fiica d-lui Teleman, general în retragere. *** Strada Cerchez a ajuns în o stare de a nu mai putea fi frecventată de nimeni. Când vrai se te duci din str. Sărăriei în str. Cerchez, vezi de o dată la dreapta o movilă mare de moloz, ca la 30 de căraţi şi tot mai urmează a pune înainte dl. Mihailescu dinaintea unei porţi, ce a deschis-o acum, iar de partea cea laită la stînga, zaplazul de pe locul d-nai Baptist, stă sprăvălit cu leaţuri şi cue în spre stradă ; astfel să vede că aceşti megieşi s’au pus în gând să închidă strada spre a impedica pe trecători. Rugăm ca pe cei în drept să fie măsurile cuvenite. *** Publicul ieşan e convins deja că dintre toate pisăriile, numite de lux, acea a d-lui George S Klein, din Podul Vechiu No. 39, dă o calitate de pâne din cele mai bune şi aceasta datorit atenţiunei pusă de proprietarul stabilimentului, ca să nu lese nimic de dorit in fabricaţiunea ei Pentru pânea de sacară putem spune că dl. Georges Klein e cu totul special în fabricarea ei, căci pe lingă alegerea făinei, mai e sistemul deosebit de coacere, ca ea se poată avea un gust bun şi se fie preferită. Aceasta este şi cauza pentru care numărul amatorilor pentru pânea de sacară creşte, şi cu el şi acela al clienţilor d-lui Klein. f* Canalul de sub str. Ştefan cel Mare se lucrează foarte greu şi destul de încet ; pentru a ajunge se unifice panta canalului nou cu cel vechi mai trebuesc vr’o 50 m. liniari, ceia ce necesitează şi cheltuială, mulţumită uşurinţei cu care s’a calculat adincimea canalului de la teatru, dar pănă în acela de la Trei-Erarhi. *** De la un timp fabricaţiunea săpunului în oraşul nostru lasă foarte mult de dorit şi ar trebui o cercetare minuţioasă din partea celor în drept pe la localurile tuturor săpunurilor, spre a se vedea ca ce fel de substanţe întrebuinţează ei în fabricaţiune, şi cu deosebire în ce cantităţi anume, de dau un produs atât de reu. *1* Cu adîncă părere de reu înregistrăm la rîndul nostru ştirea despre încetarea din viaţă a lui Andrei Millo şi a cărei înmormîntare a avut loc Marţi 9 a. c. la cimitirul Eternitatea. Condoleanţele noastre familiei întristate. *** Dl. N. Gane, primarul oraşului nostru, pleacă în astă seară la Slănic pentru căutarea sănătăţei. La bereria Zimbru, mulţumită timpului admirabil ce’l avem de câteva zile, se adună lume aşa de multă, că de abea o cuprinde grădina sa vastă. Animaţia e mare şi berea gustată cu multă plăcere *** Cu numărul viitor vom începe seria publicaţiunelor despre bisericile din Bucovina. *** Dl. Vasile Gheorghian, simpaticul prefect de judeţ, se află dus de de două zile prin plăşi. *** La Berăria Unirea orchestrul Barbu Bernstein atrage numeroşi vizitatori, care petrec pănă tărziu sorbind berea Bragadir.■'*** Voinţa Naţionalii şi Gazeta de astăzi, ca şi în numerile trecute, au fost cu siguranţă surprinse în buna lor credinţă publicând, relativ la teatru din localitate, enormităţi şi care se aruncă asupra preşedintelui comit. teatral, dl. Gh. A. Scorţescu. Nici un scindal nu s’a petrecut în camerile comitetului şi nici un act nu s’a Incheiat de el care se alarmeze opinea pubncă. Sperăm că confraţii noştri de la citatele ziare, pentru viitor vor controla mai cu scrupulozitate ştirelece le primesc. --------- ,momrvtus» --------PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI PUBLICAŢIE La 25 iulie anul curent, oara 5 p. m. se va ţinea licitaţiunea prin oferte sigilate, pentru darea în întreprindere a păvărei din nou a stradelor . Florilor, Gafencu şi Spinzi din dispărţirea I-a, şi relea din dispărţirea V-a din acest oraş. Valoarea lucrărilor este de 38.000 lei. Garanţia provizoră de 1520 lei. Cadtul de sarcine, condiţiile generale, seria de preţuri şi profilele transversale tip, se pot vedea la Serviciul Administrativ din Cancelaria Primăriei, în toate zilele de lucru. Condiţiile generale pentru întreprinderea Ministerului Lucrărilor publice, din 26 Noembrie 1892, şi dispoziţiile art. 68 — 79 din legea asupra Comptabilităţei publice sunt aplicabile acestei antreprize. Supra-ofertă nu se primește. Se face însă cunoscut că la concurența nu se vor primi decât ofertele care vor avea anexate la ele certificatele prevăzute în art. 1 din condițiile generale pentru întreprinderi sus menționate, vizate de domnul Inginer șef comunal,, căruia se vor prezenta, certificatele, pentru observare, cel puţin cu 24 oare înainte de ziua licitaţiunei. p. Primar Ed- Ghica Secretar, C. Call. No. 15010 1896 Iulie 8. PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI PUBLICAŢIE La 25 Iulie anul curent, oara 4 p. m. se va ţine licitaţie în camera acestei Primării, pentru darea în antrepriză a reparare bisericelor, acaretelor lor şi repararea edificiilor şcolare care sunt în sarcina comunei Valoarea lucrărilor este de 22.500 lei aproximativ. Garanţia provizoră de 1500 lei. Condiţiile de licitaţie, cadtul de sarcine şi devizele se pot vedea la Serviciul Tehnic comunal în zilele de lucru. Dispozițiunele art. 68—79 din legea asupra comptabilităței publice sunt aplicabile acestei antreprize. Se face insă cunoscut că la concurență ?u se vor primi de cât persoanele care vor presenta certificate prevăzute în art. 1 din condiţiunele generale pentru întreprinderi, ale Ministerului Lucrărilor Publice din 26 Noembrie 1892, vizate de dl. Inginer- Şef Comunal, căruia se vor prezenta certificatele pentru observare cel puţin cu 24 oare înainte de ziua licitaţiunei. Primar, N. Gane. Secretar, C. Gali Biuroul Ad-tiv. No. 14964.896 Iulie 7. PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI PUBLICAŢIE La 26 Iulie anul curent, para 3 p. m se va ţinea, în camera Primăriei, licitaţiune prin oferte sigilate pentru darea în întreprindere a poverei stradelor Zugravilor din despărţirea I-a, Tăcu, stradela sft. Andrei şi Trantomir din despărţirea II-a din acest oraş. Valoarea lucrărilor este de 39.000 lei. Garanţia provizoră de 1560 lei. Cadtul de sarcini, condiţiile generale, seria de preţuri şi profilele transversale tip, se pot vedea la Serviciul Administrativ din cancelaria Primăriei în zilele de lucru. Condiţiile generale pentru întreprinderi ale Ministerului Lucrărilor Publice din 26 Noembrie 1892 şi dispoziţiunile art. 68—79 din legea asupra comptabilităţei publice sunt aplicabile acestei antreprize. Supra ofertă nu se primeşte. Se face însă cunoscut că la concurenţă nu se vor primi decât ofertele care vor avea anexate la ele certificatele prevăzute în art. 1 din condiţiunele generale pentru întreprinderi, sus menţionate, vizate de dl. Inginer Şef Comunal, căruia se vor prezenta certificatele pentru observare, cel puţin cu 24 oare înainte de ziua licitaţiunelor. p. Primar, Ed. Ghica Secretar, C. Gali. No. 15003. 1896 Iulie 8. EPITROPIA GENERALĂ a Casei Spitalelor şi Ospiciilor Sf. Spiridon din Iaşi PUBLICAŢIE No. 4469 Face cunoscut că în ziua de 18 Iulie 1896, oara 2 p. m. se va ţine licitaţiune publică orală pentru aprovizionarea cu carnea necesară spitalelor şi ospiciilor din Iaşi, pendinte de această casă, pe timp de un an şi anume: Spitalul Central, Paşcani, Institutul Gregorian şi Ospiciul Golia. Concurenţii sunt invitaţi a se prezenta în acea zi însoţiţi de o garanţie provizorie de 1000 lei în efecte publice la numerar. Condiţiunele se pot vedea în zilele de lucru în cancelaria Serviciului Administrativ al acestei Case, 1896 Iulie 3.