Electrotehnica, 1953 (Anul 1, nr. 1-12)

1953-01-01 / nr. 1-2

CUVANT I N A i N Dintr'o simplă ramură meşteşugărească, care-şilucea activitatea in ateliere mici, prost utilitati şi care avea ca obiectiv mai mult reparaţia utilajului electrotehnic sau asamblarea prefabricatelor ce se importau din străinătate, regimul nostru de democraţie populară, sub îndrumarea permanentă a partidului şi cu ajutorul frăţesc şi dezinteresat al Uniunii Sovietice a desvoltat o puternică industrie electrotehnică. Industria electrotehnică în continuă desvoltare, trebue să facă faţă astăzi unor probleme de proiectare, tehnologie şi organizare a muncii din ce în ce mai complexe. Sarcina de a înzestra cu utilaj electrotehnic toate ramurile industriei noastre socialiste în continuă desvoltare, precum şi fabricarea utilajului electrotehnic de înaltă şi joasă tensiune necesar realizării planului de electrificare, duc la o lărgire permanentă a gamei de produse realizate de industria noastră electrotehnică. In mod paralel creşte şi gama problemelor tehnico-ştiinţifice ce trebue rezolvate de cadrele noastre, de oameni de ştiinţă, ingineri şi tehnicieni, pentru continua îmbunătăţire a proiectării, fabricării şi exploatării acestor produse. Ţinând seama de faptul că şi în domeniul energetic, problemele au crescut în volum şi varietate, ca o urmare directă a traducerii în viaţă a măreţului plan de electrificare şi utilizare raţională a apelor, MEEIE și Consiliul Central ASIT au hotărît scindarea revistei „Electricitatea" în două reviste „Electrotehnica'1' și „Energetica". rlevista „Electrotehnica" are ca sarcină principală publicarea de articole care să corespundă necesităţilor de mai sus. In acest scop s'a întocmit un plan tematic, care cuprinde următoarele grupe de probleme : electricitatea generală şi electrotehnica teoretică, maşini electrice, aparataj electric, materiale electrotehnice, telemecanica şi automatizări, aplicaţiile industriale ale electronicei, telecomunicaţii tehnica protecţiei muncii, învăţământ electrotehnic. Acest plan tematic a fost difuzat tuturor cercurilor ASIT, cărora le revine sarcina de a-l face cunoscut oamenilor de ştiinţă, inginerilor şi tehnicienilor, de a-l discuta în cadrul şedinţelor de lucru al cercurilor şi de a antrena un număr cât mai mare de colaboratori pentru elaborarea articolelor. Conţinutul articolelor va trebui să oglindească cuceririle ştiinţei şi tehnicei sovietice, să arate felul cum această ştiinţă şi tehnică a ajutat sau poate ajuta la rezolvarea problemelor ce se pun în faţa noastră. Ele, vor trebui să oglindească contribuţia oamenilor de ştiinţă a inginerilor şi tehnicienilor noştri la rezolvarea problemelor complexe ce le pune desvoltarea industriei electrotehnice, să scoată în relief realizările noastre, pentru a întări încrederea în forţele creatoare ale poporului nostru muncitor. Articolele vor trebui să conţină în acelaşi timp o critică judicioasă a concepţiilor învechite în ştiinţă şi în tehnologia producţiei şi a exploatării, să promoveze curajos tot ce e nou şi progresist. O atitudine hotărâtă va trebui luată în coloanele revistei noastre împotriva cosmopolitismului şi obiectivismului burghez în tratarea problemelor ştiinţifice. Ele se manifestă prin introducerea unor concepţii antiştiinţifice şi antimaterialiste în tratarea problemelor, prin ruperea teoriei de practică, prin ploconirea în faţa ştiinţei putrede şi decadente a burgheziei occidentale şi a imperialismului american, prin negarea şi neluarea în seamă a realizărilor noastre şi a imenselor cuceriri ale ştiinţei şi tehnicei sovietice. Urmând exemplul luminos al revistelor tehnice şi ştiinţifice din Uniunea Sooietică, redacţia noastră îşi propune să facă, cu sprijinul colaboratorilor săi din revista „Electrotehnica" un auxiliar preţios al muncii oamenilor de ştiinţă, inginerilor şi tehnicienilor angajaţi în lupta pentru continua desvoltare a industriei noastre electrotehnice și a realizării planului cincinal în patru ani.