Energetica, 1959 (Anul 7, nr. 1-12)

1959-08-01 / nr. 8

dera că elementele specializate de care dispune, justifică pe deplin încrederea în reuşita dezvoltării viitoare a lucrărilor planului de electrificare, prin realizarea lucrărilor de mari centrale electrice cu parametri înalţi, a liniilor de transport şi staţiilor de transformare de 220—400 kV şi alte lucrări energetice de înaltă tehnicitate. 2. Realizările Sectorului de montaj „Centrale electrice“ Trustul ,,Electromontaj” încă de la înfiinţarea sa în anul 1949 începe activitatea de montaj centrale electrice. Cererile urgente de energie, ce nu puteau fi satisfăcute de vechile centrale electrice cu puteri instalate mici, uzate, cu caracteristici tehnice necorespunzătoare, nemaifiind în stare să debiteze la puterile nominale, au dus la necesitatea de a se pune în funcţiune centrale echipate în grupuri electrogene Diesel. Din anul 1949 pînă în 1951 s-au montat centrale Diesel sau grupuri noi, în centrale existente, cu o putere totală instalată de 30 000 kmW. Pînă în prezent echipele de montaj pentru grupurile Diesel am montat şi pus în funcţiune un număr de 187 grupuri, care totalizează o putere instalată de 125 000 kW. Aceste grupuri Diesel au o putere începînd de la 25 OP pînă la 3 500 OP pe unitate. Cele 187 de grupuri Diesel-generatoare sînt montate în peste 100 de centrale diferite, răspîndite pe tot cuprinsul țării. Au fost montate atît microcentrale, cu cîte un singur grup de 25 CP, cît şi centrale cu puteri instalate mari, printre care cităm : centrala Diesel electrică de la Bicaz, la care s-au montat 9 grupuri, cu puterea instalată de 22 200 CP. Centrala Diesel de la Bicaz a fost montată pentru alimentarea cu energie electrică a şantierului de construcţii al H.C. ,,V. I. Lenin“. O altă centrală Diesel de mare putere este aceea de la Combinatul Minier Baia Mare, în care s-au montat, între anii 1951—1958, 9 grupuri Diesel-generatoare, cu o putere totală instalată de 22 360 CP. După asigurarea minimului energetic prin centrale Diesel, în anul 1951 s-a trecut la construirea marilor centrale electrice. Prin planul de electrificare al ţării, aprobat de Partid şi Guvern în octombrie 1950, se asigură baza materială pentru construirea marilor termocentrale şi hidrocentrale. Din anul 1951, cînd au început lucrările de montaj pe şantierele centralelor de electrificare şi pînă în prezent, au fost puse în funcţiune 8 centrale termoelectrice mari, în care sînt montate 27 cazane de abur şi 27 grupuri turbogeneratoare. Principalele centrale termoelectrice puse în funcţiune sînt : Ovidiu II, Doiceşti, Sîngeorgiu de Pădure, Comăneşti, Paroşeni şi Borzeşti, în care s-au montat 22 cazane de abur cu o capacitate totală de 3 050 t/h şi 22 grupuri turbogeneratoare, cu puterea totală instalată de 555 MW. în centralele termoelectrice Dărmăneşti şi Teleajen, s-au montat 5 cazane de abur cu debitul total de 510 t/h şi 5 grupuri turbogeneratoare, a căror putere instalată este de 26 MW. în această perioadă, s-a acordat asistenţă tehnică întreprinderii de Construcţii Siderurgice Hunedoara, pentru montarea a 3 cazane de abur a 75 t/h fiecare. Echipamentele acestor centrale termoelectrice (agregatele de cazane, grupurile turbogeneratoare, partea electrică, instalaţiile auxiliare etc.) au fost furnizate de U.R.S.S. cu excepţia echipamentului C.T.E. Doiceşti, care a fost importat din C.S.R. Cazanele montate în aceste centrale termoelectrice au debite care variază de la 75 la 230 t/h, presiuni de la 39 la 100 ata şi temperaturi de la 425 la 510° C. în această perioadă au fost montate şi puse in funcţiune centrale hidroelectrice a căror putere instalată este de 35 MW. în anul 1954 a fost pusă în funcţiune C.H.E. Moroeni, în care s-au montat 2 grupuri a 7,5 MW, iar în 1955 a fost pusă în funcţiune G. H.E. Sadu Y, în care s-au montat 2 grupuri a 7,5 MW. Restul de 5 MW au fost montaţi în centrale de putere mică. De asemenea, în această perioadă, s-au executat şi amplificări în vechile centrale (Cîmpina, Floreşti, Or. Stalin, Vulcan, Hunedoara, Gura Barza, Brăila, Satu Mare etc.). O altă realizare importantă a fost montajul reactorului atomic de 2 MW şi ciclotronului de 10 Mev, pentru Institutul de Fizică Atomică din Bucureşti. Această lucrare a fost pusă în funcţiune în anul 1957, cînd puţine ţări aveau asemenea instalaţii. Echipamentele au fost furnizate de U.R.S.S. şi montate sub îndrumarea specialiştilor sovietici. în momentul de faţă, se execută de către trustul nostru montajul C.H.E. Y. I. Lenin- Bicaz cu o putere instalată de 210 MW. La Govora s-a început montajul unei C.T.E. pentru uzina de sodă nr. 2. Se montează cazane de 100 t/h şi turbogeneratoare de 7,5 MW. La C.T.E. Grozăveşti s-a montat şi pus în funcţiune o turbină de 25 MW pentru extinderea centralei. Pentru îndeplinirea acestor sarcini trasate prin planul de electrificare, muncitorii, tehnicienii şi inginerii sectorului de centrale electrice au muncit cu dragoste şi elan la montajul centralelor Diesel şi centralelor termoelectrice şi hidroelectrice prevăzute în acest plan. Dacă în prima perioadă a acestei activităţi lipsa cadrelor de tehnicieni şi monteuri, lipsa inginerilor bine pregătiţi în domeniul montajului au fost probleme ce trebuiau rezolvate în ENERGETICA • Nr- 8 — 1959 349