Evenimentul Sibian, ianuarie-martie 1997 (Anul 7, nr. 935-993)

1997-01-08 / nr. 935

Ca de obicei, Vadim nu-i de acord... “Profesionistele” limbi de lemn Schimbările care au avut loc la Televiziunea Română l-au cutremurat şi pe Vadim Tudor. Acesta consideră că eliberarea din funcţii a celor care au minţit poporul cu televizorul este de fapt o epurare politică, o răzbunare a fostei opoziţii care “ a păcălit populaţia şi a pus mâna pe putere, dând asigurări că nu vor avea loc răzbunări şi epurări politice". Senatorul de Butimanu consideră că “schimbaţii” sunt ” nişte profesionişti redutabili, formaţi intr-un sfert de veac de activitate în cadrul postului public de televiziune”. Şi mai ce ? Dialoguri cu marile centrale sindicale Secretarul general al PNŢCD, Radu Vasile, l-a sfătuit pe premierul Ciorbea să apară “cel puţin o dată pe săptămână la televizor" pentru a explica foarte clar intenţiile executivului. Domnia sa a susţinut că “doar prin exprimarea clară, prin asumarea responsabilităţilor se poate intra pe un făgaş normal”. In cursul acestei săptămâni vor avea loc şi dialoguri cu marile centre culturale sindicale, dat fiind faptul că valul noilor scumpiri a provocat deja câteva reacţii din partea liderilor principalelor confederaţii sindicale care s-au declarat nemulţumiţi de atitudinea premierului Ciorbea “care a uitat că a fost sindicalist şi nu ne-a chemat la negocieri”. Armata a promis că nu va trage în manifestanţi . Şeful de stat major al armatei iugoslave, Momcilo Perisici, a declarat luni, în faţa unei delegaţii a studenţilor, care de şapte săptămâni protestează împotriva lui Milosevici, că militarii nu vor interveni pentru a pune capăt demonstraţiilor. “Noi ne-am exprimat speranţa şi angajamentul că manifestaţiile vor rămâne paşnice şi că lucrurile petrecute în 1991 nu se vor mai repeta. Am primit asigurări că aşa va fi” a spus un purtător de cuvânt al studenţilor. în urma demonstraţiilor din martie 1991, armata a scos tancurile în stradă, ciocnirile soldându-se cu doi morţi, un civil şi un poliţist. După ce poliţia a interzis marşurile, opoziţia belgrădeană a trecut la proteste motorizate, şoferii circulând prin centrul oraşului cu viteza melcului şi apoi prefăcându-se că maşinile li s-au defectat în mijlocul intersecțiilor. Bugetul pe 1997 va fi stabilit până la sfârşitul lunii 2,5 miliarde dolari pentru reformă şi restructurare în cadrul unei conferinţe de presă, ministrul finanţelor Mircea Ciumara a anunţat că până la sfârşitul săptămânii vor fi făcute atât majorările de preţuri la produsele subvenţionate, cât şi compensaţiile în plan salarial care vor rezulta mai ales din reducerile în planul fiscalităţii. De asemenea, Mircea Ciumara a declarat că bugetul pe 1997 va fi stabilit până la sfârşitul lunii, precizând totodată că pentru reformă şi restructurare va fi alocată suma de 2,5 miliarde dolari. Kremlinul e inflexibil N.A.T.O. MET ! Preşedintele Rusiei, Boris Elţîn, a prezidat la Kremlin o reuniune cu uşile închise consacrată examinării perspectivelor relaţiilor Rusiei cu NATO. La reuniune au participat premierul Viktor Ceromardin, ministrul de externe, Evgheni Primakov, ministrul apărării, Igor Radionov, şeful administraţiei prezidenţiale, Anatoli Ciubais, secretarul Consiliului Apărării, consilierul prezidenţial Iuri Baturin, secretarul Consiliului Securităţii Rusiei, han Rabkin, alţi reprezentanţi ai structurilor de forţă ale ţării, într-o declaraţie făcută presei, Serghei Iastrjembski, secretarul de presă al preşedintelui, a afirmat că “reuniunea a reconfirmat poziţia negativă a Kremlinului faţă de planurile de extindere a NATO”, fără a oferi alte detalii. CCoreea de Sud. GREVELE CONTINUĂ Muncitorii din Coreea de Sud au reluat grevele luni dimineaţa, după ce un tribunal a somat aproximativ 20 de lideri sindicali să se prezinte în faţa instanţei. Aproximativ 15.000 de muncitori continuă protestele declanşate luna trecută, faţă de modificările legislaţiei de către guvern. Aceasta permite concedieri temporare, punând capăt politicii de asigurare a locului de muncă. Muncitorii fabricilor aparţinând producătorilor de automobile Daewo şi Hyundai, ca şi cei ai porturilor şi-au încetat activitatea. Preşedintele Confederaţiei sindicale sud-coreene a declarat că dacă preşedintele Kim Young Sam nu va anula controversata lege, angajaţii din sectorul medical, massmedia şi din asigurări se vor alătura protestelor. Protecţia socială se va adresa “celor care au nevoie ” Guvernul va reduce impozitele pe salarii în mod diferenţiat . Ministrul pentru reformă, domnul Ulm Spineanu a anunţat că încă din a doua zi de Crăciun a fost constituită o comisie interparlamentară, care elaborează un program complex de protecţie socială ce va fi prezentat populaţiei în cel mai scurt timp. Ministrul reformei a declarat că “protecţia socială se va adresa celor care au nevoie", guvernul intenţionând să reducă impozitele pe salarii în mod diferenţiat, avându-se în vedere şi acordarea de compensări după ce se va cunoaşte dimensiunea reală a creşterilor de preţuri. Demisii... demisii în Ministerul învăţământului, Anul Nou a debutat cu demisii în bloc ale directorilor generali. Pe 1 ianuarie,Emil Pop, din cadrul Direcţiei generale a învăţământului Preuniversitar şia înaintat cererea de demisie. Pe data de 3 ianuarie şi-a înaintat cererea de demisie directorul general Adrian Mitroiu, din cadrul Direcţiei generale a învăţământului Superior, fost decan al Facultăţii de Filosofie.