Evenimentul Sibian, octombrie-decembrie 1999 (Anul 9, nr. 1517-1527)

1999-10-05 / nr. 1517

Viaţa între două vize de şomaj Spectrul şomajului vine ca o ameninţare cotidiană pentru fiecare angajat din sistemul bancar, din administraţie sau din societăţile comerciale aflate în derivă şi care mai supravieţuiesc doar prin inerţia... tranziţiei. Şomeri devin automat absolvenţii diverselor instituţii de învăţământ, dar şomer se numeşte şi cel cu proaspăta sa diplomă de bacalaureat sau cel care ani de zile s-a străduit să dea din el ce e mai bun pentru a absolvi o facultate. Tinerii poate nu văd deloc o tragedie din ideea de a trăi aproape un an “pe banii statului” completaţi cu “sponsorizări făcute de babaci”, dar celor care au muncit o viaţă întrun loc şi sunt vizaţi de restructurări le este greu să înţeleagă de ce li se întâmplă aceste lucruri “tocmai lor”, mai ales când ştiu foarte bine că din punct de vedere al moralităţii şi corectitudinii nu are nimeni ce să le reproşeze. Aşa întâlnim între cei care îşi aşteaptă resemnaţi rândul pentru a primi viza de şomaj persoane care poate înainte de disponibilizare mai aveau câţiva ani până la pensionare. In aceste cazuri reîncadrarea într-un loc de muncă devine un obiectiv greu de atins. Dacă tinerii ce-şi doresc un loc de muncă se lovesc de condiţia (uneori absurdă) impusă privind experienţa de câţiva ani într-o activitate, persoanele care au acumulat 20 - 25 de ani experienţă în câmpul muncii sunt blocate de limita de vârstă cerută de diferite firme pentru viitorii angajaţi. Şi de-aici începe drama... Ce poate simţi o persoană de peste 40 de ani, când prin majoritatea anunţurilor de angajări sunt solicitate persoane de numai... 35 de ani? Ce poate simţi o persoană care are 23 de ani vechime în muncă şi este disponibilizată, având posibilităţi de angajare doar după o anume recalificare. Am încercat să aflăm aceste lucruri de la cei vizaţi în materialul nostru chiar dacă între cei intervievaţi au existat şi persoane care încă muncesc. Ne-am bucurat să găsim şi persoane optimiste. Sibianca Mana Niţă ne-a declarat că indiferent ce i s-ar întâmpla îşi va găsi puterea să meargă mai departe, iar doamna Jivi Liliana ne-a declarat că în cazul unei disponibilizări "nu va fi greu,", că este dispusă să se recalifice şi că va găsi energia necesară în acest sens. Şi totuşi, cât de optimişti ar fi unii, pentru alţii vârsta îşi spune cuvântul. Domnul Ioan Puşcaş, consideră că n-ar mai avea vreo şansă de reuşită, dar dacă ar fi chemat undeva, la muncă, ar accepta orice La 50 de ani împliniţi, domnul Arghirescu Nicolae a cunoscut deja experienţa şomajului :”Este extraordinar de greu. Mereu când cred că am găsit de lucru mi se spune că,, simt prea în vârsta ’. Şi totuşi, până la pensie mai este mult... Doamna Florea Matilda, la cei 55 de ani ai săi s-ar recalifica Dar rămâne apoi să-şi răspundă la întrebarea: “Mă calific, mă specializez şi după aceea„ Unde mă angajez?”. Grea întrebare şi greu răspuns în aceste condiţii. Şi totuşi, lunile de şomaj trec... mai vin o vreme banii care să asigure un nivel oarecum decent de trai. Dar ce se întâmplă după aceea? O mie şi una de baliverne Un sultan, pe nume Şahrayar, revoltat de ipocrizia şi şiretenia femeilor, îşi petrece fiecare noapte cu o altă femeie din haremul său, pe care apoi o decapitează. Aceste fapte se desfăşoară timp de trei ani, până cănd îi vine rândul şi înţeleptei Şeherezada, care în fiecare noapte, pentru a-l distra pe sultan, îi istoriceşte o poveste foarte atractivă. Dar, la apropierea zorilor, Şeherezada are grijă să-şi întrerupă povestea în momentul cel mai interesant. Sultanul curios să afle sfârşitul poveştii, amână la nesfârşit executarea femeii. Poveştile cu aer oriental s-au metamorfozat însă şi ele sub impulsul societăţii de consum. Televiziunea a preluat miturile destinelor umane şi a comercializat povestea. Totul însă in forme şi dimensiuni schimbate. Regia a înlocuit viaţa, iar actorii pe eroi, în fapt vitejia şi entuziasmul par a fi ajuns privilegii doar pentru artişti. Iluziile pe care aceştia ni le aduc în faţă au revoluţionat întregul complex axiologic al Terrei. Omul este o fiinţă extrem de ~curioasă, asemenea sultanului din “o mie şi una de nopţi”. El are ^3 nevoie să ştie totul, admiţând în sinea sa lăuntică că este responsabil de orice. Neglijându-şi până şi propria chemare, el se străduieşte să fie peste tot şi niciunde. Aşa se scurg bietele sale zile. Producătorul serialelor de televiziune, dimpreună cu alţi potenţaţi miliardari care stau în umbra regiilor, cunosc că sentimente precum cele de mai sus pot fi speculate. Din dezordinea făpturii mulţi “realizatori” au prin a-şi rotunji averile. Important e ca omul să rămână curios, adică să nu îşi amelioreze carenţele spirituale. Este deja o obişnuinţă ca episoadele unui anumit serial să se termine când îţi e lumea mai dragă. Tocmai când atenţia, în consens cu evenimentul ce rulează pe ecran, atinge punctul culminant, filmul se opreşte. Apariţia genericelor trezeşte în sufletele “fanilor” părere de rău şi tristeţe, întrebările şi speculaţiile încep a curge neîncetat: “Oare mâine ce va mai fii?” sau “Va supravieţui domnul X?”. Melancolia devine starea de bază a acestor privitori, care aşteaptă cu emoţie ziua de mâine când un alt episod se va încheia însă tot la fel. Repetabilă povară... Omul “educat” sub auspiciile programelor de televiziune este foarte greu de evaluat. La el totul este diferit şi nebulos, asemeni serialelor pe care le consumă cu patimă. Viaţa lui este o scenă pe care alţii îşi joacă fantezia. El doar priveşte şi plăteşte. Apoi se duce să moară puţin. Cătălin DUMITREAN QV-UL, Ioan Chişoiu. Doar instanţele de judecată vă mai pot face dreptate. Dacă doriţi noi putem demara o anchetă care să vă ajute, in acest sens vă invităm la redacţie cu documente care să dovedească afirmaţiile pe care le-aţi făcut. Vom verifica şi la Poliţie cum s-a derulat ancheta şi, ce s-a propus în cazul prezentat. Radu Popa- Ne pare rău că trebuie să vă contrazicem, dar autobuzul 17 chiar circulă corect. Iar dacă vine cu cinci minute întârziere sau cu cinci minute mai repede înseamnă că, totuşi, soseşte în staţie, deci nu lipseşte... Maria Popa: Unitatea furnizoare de energie electrică aplică justificat penalizările în caz de întârziere a plăţilor, dar şi dumneavoastră ştiţi data la care vine factura la fel de bine cum ştiţi data la care vine pensia. Mulţi dintre pensionari îşi pun deoparte banii pentru achitarea facturilor şi reuşesc să “regleze” oarecum neconcordanţa între datele amintite. Nelu Lazăr -cerere se oferă zile. In cazul de o anchetă, justificat fiind necesare documentări, cercetări, deplasări, etc. Poate ne veţi oferi mai multe amănunte... 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Interpret - Piesă Abba - Andante andante Toto Cutugno - Innamorati Queen - Love of my life Gary Moore - Nothing's the same Julio Iglesias - Un canto a Galicia R.E.M. - Everybody hurts Seal - Kiss from a rose Elvis Presley - Are you lonesome tonight 9 Bee Gees - To love somebody Nazareth - Dream on Propuneri: -Ricky Martin - Te extrano, te olvido, te amo -Madonna - Secret 94 89 95 96 98 97 92 99 93 100 101 102 Realizator: Simona Nedela Top Roman 4. 6 9. 10. Interpret Melodie Nume _ Prenume Str. Alexandru Vlahuță, nr. 9 A Formative Trevis Tim SRL Sibiu, sir. Odea 56 > Tel/Fax 069/43.37.21 Alexandrina Cosma - Aveţi dreptul să folosiţi spălătoria în mod egal cu ceilalţi locatari ai scării blocului. Uscătoria este spaţiu de folosinţă comună, în care fiecare locatar are acces în unele scări de bloc după un program bine stabilit, iar în altele după ... buna înţelegere. Viorica Oancea - Nu ne-aţi precizat ce fel de lămuriri doriţi în legătură cu contractul semnat cu FRES. Vă sfătuim să vă drămuiţi pensia ( deşi suntem conştienţi cu câte greutăţi se face acest lucru) în aşa fel încât sosirea facturilor să nu vă găsească “descoperită”, iar întârzierea plăţilor să se finalizeze cu penalizări Soluţia pentru o • Viorica Fluieraş -Vă aşîn termen de 30 deșteptări cu numărul auto• buzului în care aţi sesizat • fapta şi mai ales dorim să • localizaţi în timp “evenimentul”, in care este nevoie "soluţia întârzie 1. Aurel Tămaş - Ce m-aş face pădurar 2. Puiu Codreanu - Mândruţa cu ochii verzi 6. Ioan Bocşa - Nu eşti mândră vrednică 4. Ileana Domuţa Mastan - Mulţămesc, mamă, frumos 5. Cristina Avram Ionaşcu - Mult mi-a spus măicuţa mie 6. Veta Biriş - Eu te-am iubit 7. Vasile Chişiu - Doamne nu mă-mbătrâni 8. Victoriţa Lăcătuşu - Dacă sunt pe lume rele 9. Ionuţ Fulea - Ioane, Ioane 10. Zorica Savu - Bade cu glasul frumos Sunteţi invitaţi să alegeţi 2 melodii, pentru integrarea lor în top. Realizator: Horatiu CHELCEA 4. 5. 6. 9. 10 Propuneri: 1.. 2.. Nume _ Prenume Str. Alexandru Vlahuţă, nr. 9 A