Evenimentul Zilei, decembrie 1997 (Anul 6, nr. 1654-1677)

1997-12-30 / nr. 1676

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ A PAGINa 11 • Nr. 1676 • marȚi, 30 decembrie 1997 ______________________IN LUME_________________________________ La Kremlin s-au înmulțit stăpînii Sofia și fiica președintelui Elțîn fac legea în lipsa “țarului” Mult-trîmbițata supremație masculină în rîndurile conducerii statului rus a devenit o concepție demodată, puternic erodată de către tot mai multe personalități feminine care au dobîndit o influență enormă în culisele politice de la “curtea” președintelui Boris Elțîn, scrie reputatul cotidian britanic „The Times”. Potrivit mai multor apropiați ai Kremlinului, îmbătrînitul lider rus, aflat într-o aproape perpetuă refacere de pe urma diverselor sale maladii, petrece foarte mult timp în compania propriei familii, care, astfel se implică tot mai activ în afacerile de stat. Energicul reformist Boris Nemțov, care ocupă funcția de vicepremier, a confirmat la începutul acestei luni bănuiala multora dintre oamenii de rînd, anume că forma de guvernare a Federației Ruse este mai degrabă o monarhie învechită decît o democrație modernă. “L-am numit o dată pe Elțîn drept «țar», și asta nu întîmplător. Puterile deținute de actualul președinte nu sînt inferioare celor de care dispune un monarh constituțional”, a declarat Nemțov. “Curtea există. Ea ia deciziile și comite uneori greșeli, ca oricare altă curte”, a adăugat el, subliniind că anturajul lui Elțîn, în special soția și fiica acestuia, joacă un rol foarte important. Tatiana, o adevărată prințesă dintre Naiia Elțîna și Tatiana Diacenko, fiica cea mare a președintelui rus pare a avea cea mai mare influență asupra liderului de la Kremlin, ascendența sa politică devenind evidentă încă din timpul celei de-a doua campanii electorale a tatălui său, pe care a organizat-o în cel mai pur stil occidental. “Am văzut-o prima oară că se implică în politică acum doi ani. Era timidă , nesigură. Acum, cînd o vezi la Kremlin, știi că te vei confrunta cu cineva serios. Are toate însemnele puterii: limuzine, bodyguarzi îmbrăcăminte de lux. Cînd participă la o ședință știi imediat că ea conduce. Realmente, e o prințesă”, afirmă un apropiat al Kremlinului. Naina se implică Naina Elțîna este, în comparație cu fiica sa mult mai retrasă, dar influența sa, deloc mai redusă, este de o natură mai subtilă, în cadrul vizitei făcute recent la Ekaterinburg. Prima Doamnă a Statelor Unite a avut surpriza să o vadă pe omoloaga sa Naina promițînd unei mulțimi de muncitori înfuriați că se va implica personal pentru ca aceștia să-și primească salariile restante de cîteva luni. Ca un alt semn de influență al celor două personaje menționăm sprijinul acordat de Naina și Tatiana unei figuri politice minore, dar tot feminine, Viktoria Mitina, în obținerea funcției importante de adjunct al șefului de personal al administrației de la Kremlin. Evident, purtătorii de cuvînt ai președintelui neagă sau iau în derîdere aceste “ipoteze”, avînd clar în vedere diminuarea drastică a popularității primului și ultimului președinte sovietic, Mihail Gorbaciov, diminuare cauzată de implicarea soției sale, Raisa, în treburile statului. CONSTANTIN VLAD Tatiana Diacenko, delfiții“țarului” Boris Partidul ecologist ungar caută candidați deștepți prin mica publicitate Partidul Verzilor din Ungaria, ecologist, traversează o criză de “personal" fără precedent, situație ce se dorește a fi rezolvată cu ajutorul anunțurilor de mică publicitate, relatează Reuters. “Partidul Verzilor caută candidați pentru Adunarea Națională” se poate citi la rubrica de anunțuri a mai multor ziare și reviste politice din Ungaria. “Nu credem că membrii partidului nostru sînt cei mai inteligenți din țară și ne-am gândit să dăm o șansă celor mai potriviți candidați”, a declarat liderul partidului, Zoltan Medveczki. Partidul Verzilor, principalul partid ecologist din Ungaria, a fost înființat în anul 1989, dar nu a reușit pînă în ziua de azi să obțină măcar un loc din cele 386 ale parlamentului de la Budapesta, în ultimele alegeri, desfășurate în anul 1994, Partidul Verzilor a obținut mai puțin de un procent din voturile alegătorilor, însă Medveczki speră, cu ajutorul unor candidați inteligenți, atrași de anunțul de mică publicitate, să obțină rezultate mai bune în viitoarele alegeri VLAD ILINA 1 aprilie în variantă iberică, a adus în Spania EPIDEMIA DE IMPOTENȚĂ! Spaniolii au sărbătorit duminică Ziua Inocenților, un fel de ...”1 aprilie” național, ținînduse de șotii care mai de care mai trăsnite. Presa, la rîndul ei, s-a întrecut pe sine, lansînd o avalanșă de știri false, dintre care unele au dat mari emoții cititorilor, relevă France Presse. O păcăleală “politică” a fost știrea despre sosirea neașteptată în Spania a președintelui cubanez Fidel Castro, vizită care ar fi urmată de cea a șefului guvernului de la Madrid, Jose Maria Aznar, la Havana. O altă știre, care a dat fiori bărbaților și femeilor deopotrivă, a fost cea a izbucnirii unei epidemii de ... impotență și frigiditate cauzate de proliferarea unei misterioase muște albe care face ravagii în Insulele Canare. Pentru o mai mare credibilitate, un articol este citat un “expert” care oferă explicația că musca secretă “o substanță care este absorbită prin respirație”. Presa sportivă nu s-a lăsat mai prejos și a anunțat că din ianuarie, clubul FC Barcelona va fi cotat la bursa din Tokyo, iar conducerea echipei Real Madrid se va îmbogăți cu un nou membru, actrița Ana Garcia Obregon, logodnica fotbalistului Davor Suker, vîrful de atac al formației madrilene. ISABELLA ALEXANDRESCU Deasupra Pacificului, într-o zonă de turbulențe. Un avion Boeing 747 și-a scuturat pasagerii de le-a rupt oasele O pasageră și-a pierdut viața și alte 102 persoane au fost rănite, unele dintre acestea foarte grav, în timp ce un avion Boeing 747 al companiei americane “United Airlines” traversa o zonă cu puternice turbulențe deasupra Pacificului, în cursul nopții de duminică spre luni, relatează Reuter. Avionul, care asigura legătura între Tokio și Honolulu, avea la bord 393 de persoane, 374 de pasageri și 19 membri ai echipajului, a traversat zona cu turbulențe la circa două ore după decolarea, la ora locală 21.05 (14.05, ora României), de pe aeroportul din Narita, situat la 65 de km nord-est de Tokio. Pasagera care a decedat, Konomi Kataura, în vîrstă de 32 de ani, a murit după ce a fost transportată la spitalul din apropierea aeroportului Narita, unde avionul a fost nevoit să se întoarcă. Ea a suferit răni grave la cap, după ce s-a lovit puternic de tavan în timp ce avionul era zguduit de turbulențe. în drum spre spital, Kataura a intrat în comă și, cu toate eforturile depuse de medici, nu a putut fi salvată. Și alți pasageri, a căror centură de siguranță nu era prinsă, s-au lovit de tavanul avionului. O secvență video, filmată de un pasager și prezentată de canalul televiziunii publice japoneze NHK, prezenta scene de panică la bordul avionului. Pasagerii urlau în timp ce avionul era zguduit puternic. Incidentul s-a produs după ce avionul depășise altitudinea de aproximativ 10.000 de metri. în cel mai puternic gol de aer întîlnit, Boeingul 747, care asigura cursa UA 826, a “căzut” mai bine de 300 de metri, după care s-a oprit brusc, odată cu recăpătarea portanței. Oficialii UA afirmă că pasagerii fuseseră avertizați din timp să-și atașeze de urgență centurile de siguranță, însă prea puțini au procedat ca atare, de unde și numărul foarte mare de răniți. La aterizare, interiorul avionului arăta ca în urma unei catastrofe, cu resturi de fif-’îtj TJ ) ) Jiftiuj ( mîncare, sticle, măști de oxigen și bagaje de mînă împrăștiate peste tot, printre și peste pasagerii răniți. Incidentul va fi analizat cu atenție de către responsabili americani cu securitatea transporturilor aeriene. CONSTANTIN VLAC Primul satelit civil de spionaj a fost plasat pe orbită O rachetă rusească START-1 a plasat pe orbită satelitul Early Birds, produs de firma americană EarthWatch Inc., a cărui destinație inițială era spionajul militar numai că la imaginile captate de acesta va avea acces oricine, transmite Reuter, în imaginile transmise de satelit vor putea fi distinse detalii extrem de precise, chiar și obiecte avînd lungimea de doar trei metri. Autorii proiectului susțin că imaginile vor putea fi folosite de geografi, în cartografie, minerit și chiar de persoane particulare care vor să vadă evoluția unor conflicte armate sau dezastre naturale. Accesul persoanelor particulare la imagini va putea fi făcut contra unui abonament, iar imaginile vor putea fi stocate pe computerul personal prin intermediul Internetului. Recenta lansare este văzută de Washington și Moscova ca un semn că “războiul rece” a luat sfîrșit, mai ales că fostul satelit de spiona a fost lansat de la o bază militară rusească, la bordul unei rachete intercontinentale BOGDAN NACL ru exclusivitate în Ismâtfia, de JV-U de la Viena. Orchestra Filarmonicii din Viena condusă de Zubin Mehta, Corul și Baletul Operei de Stat te vor încînta într-un concert de vis. Cele mai cunoscute piese muzicale austriece, cele mai faimoase stiluri, se vor armoniza în două ore de muzică și dans. In pauza dintre cele două părți ale concertului vei trăi în atmosfera de Crăciun de la Viena, într-un documentar despre grădinile, castelele și muzica austriacă. Cu Antena 1, vei împărtăși emoția unică a celei mai frumoase tradiții de Anul Nou ANTENA Vezi ce-ți place, îti place ce vezi. Speriate de “gripa găinii” autoritățile din Hong Kong au declanșat Pogromul orătăniilor Autoritățile din Hong Kong au demarat luni acțiunea de sacrificare în masă a celor 1,3 milioane de păsări ce se găsesc la această oră pe teritoriul regiunii autonome, în încercarea de a eradica, sau cel puțin opri răspîndirea virusului “gripei găinii”, care pînă acum a provocat ce puțin patru victime, relatează AFP. Comercianții de pe teritoriul provinciei au primit o scrisoare din partea autorităților în care acestora li se cere să sacrifice toate găinile, canarii, gîștele, porumbeii și orice altă pasăre pe care o posedă. încă de la primele ore ale dimineții, comercianții au început “executarea” păsărilor, sub atenta supraveghere a inspectorilor sanitari, păsările, după sacrificare, fiind aruncate în saci de plastic specia pregătiți. După ce au fost sacrificate, găinile au fost ma întîi spînzurate de picioare pentru a li se scurge sîngele. Găinile ucise au fost apoi transportate spre locuri specia amenajate pentru incinerare, locurile unde a avut loc sacrificarea fiind minuțios curățate de sînge cu ajutorul unor substanțe speciale, în unele ferme, găinile au fost sacrificate prin metoda gazării, apreciindu-se că această metodă este mult mai eficientă și mai rapidă. La această operațiune au participat aproximativ 1000 de angajați guvernamentali care au supravegheat acțiuni desfășurate în 160 de ferme, 39 de crescătorii mixte și două piețe. Deși crescătorii de păsări vor fi despăgubiți de către guvern, o parte dintre aceștia și-au manifestat nemulțumirea față de această inițiativă, însă oficialitățile au rămas neînduplecate. Costul acestei operațiuni, a cărei durată este de 36 de ore, se ridică la suma de 40 de milioane de dolari Hong Kong (5,17 milioane de dolari), incluzînd și despăgubirile ce vor fi acordate crescătorilor. Hong Kong-ul, care în mod normal importa aproximativ 75.000 de pui zilnic din China, a anulat pentru sfîrșitul acestui an orice astfel de comerț din teama ca virusul H5N1 să nu reapară în regiune. VLAD ILVNA I mm 111 y] MB Physl huImhi în. \ifll Moldova își omagiază eroii din Afganistan Uniunea veteranilor războiului din Afganistan și Asociația mamelor ostașilor au organizat la Palatul Republicii din Chișinău o seară de binefacere în memoria celor aproximativ 300 de soldați moldoveni care și-au pierdut viața în războiul din Afganistan, de la începutul căruia se împlinesc 18 ani, relatează Rompres; în alocuțiunea rostită cu acest prilej, primul-ministru al Republicii Moldova, Ion Ciubuc, a declarat că “este de datoria noastră să păstrăm vie memoria celor căzuți și să avem grijă ca, din cauza unor neînțelegeri absurde, a nechibzuinței politicienilor, a greșelilor diplomaților să nu ne trezim în mijlocul unui conflict militar”. (V.I.) Bulgaria. Inflație de 577 de procente pe 1997 Bulgaria încheie anul 1997 cu o inflație record, de 577 la sută. Numai la începutu anului, în februarie, prețurile au sărit cu 242,7 la sută, în ultimele trei luni însă, datorită introducerii unui control strict asupra mase monetare, creșterea prețurilor a fost, în medie, sub unu la sută. Bugetul pentru 1998 prevede o inflație de numai 16,4 la sută. în 1997, economiile bulgarilor depuse în bănci particulare și de stat s-au devalorizat cu 76,81 la sută din cauza inflației. (PETSO PETKOV, Sofia, Marea Britanie, Hotline pentru spionii amatori MI5, serviciul de contraspionaj britanic pentru lupta împotriva terorismului și a crimei organizate, va pune în funcțiune, începînd din februarie, o linie telefonică deschisă pentru orice persoană care deține informații privind amenințările la adresa securității naționale a Marii Britanii. Linia va permite spionilor străini, teroriștilor sau membrilor disidenți ai unor organizații mafiote, dar și cetățenilor obișnuiți, să ofere MI5 informații sau servicii. Pînă în prezent, acest serviciu secret era aproape inaccesibil pentru stabilirea unui prim contact, fiind disponibil doar prin intermediul unei căsuțe poștale. (C.V.) Germania. Condamnat la locul de muncă Un angajat al administrației militare germane va ieși la pensie după șase ani de serviciu în care nu a făcut absolut nimic la birou pentru că superiorii săi refuzau cu încăpățînare să-i dea ceva de lucru, transmite AFP. Acest lucru nu l-a împiedicat pe funcționar să vină în fiecare zi la serviciu și să încaseze salariul de 4400 de mărci. “Programul” său de lucru era următorul: lecturi variate, cuvinte încrucișate, muzică pînă la 11,30, cînd începea pauza de masă, apoi pauza de cafea, iar integrame, sporovăit la telefon cu amicii, pînă cînd se făcea era de plecat acasă. Funcționarul nu a mai primit nimic de lucru, drept “represalii” pentru obiceiul său de a-i turna și a-i critica atît pe colegi, cît și pe șefi. (I.A.) Italia: Copil-proiectil O tînără de 19 ani, surprinsă în flagrant în timp ce fura, i-a stupefiat pe carabinierii italieni aruncînd spre ei cu un proiectil cu totul original, și anume propriul ei copil, în vîrstă de cinci luni, relatează AFP. Giordana Jurik, originară din fosta Iugoslavie, a fost surprinsă în timp ce încerca să fure, împreună cu două din surorile sale, dintr-un apartament din centrul istoric al orașului Napoli. Atît pruncul, cît și carabinierul care l-a prins în brațe pe copil, au avut nevoie de îngrijiri medicale, sugarul fiind internat pentru o fractură a umărului. (V.I.) Sri Lanka: Actorul anului un violator de minore Un srilanker condamnat de curînd la 10 ani de închisoare și un milion de rupii amendă (16.400 dolari) pentru că a violat o minoră de 16 ani a cîștigat premiul național pentru cel mai bun actor al anului, relevă Reuter. Kamal Addararachchi a cîștigat distincția pentru rolul avut în filmul “Sora mai mare”, în care interpreta pe fratele unei prostituate care pleacă de acasă pentru a începe o nouă viață. El a mai apărut în trecut în filme și seriale de televiziune, în care a jucat roluri de eroi romantici sau de răufăcători. (I. A.) Jumătate din tinerii unguri fac facultate Ministrul ungar al educației și culturii, Balint Magyar, a anunțat că Ungaria va extinde durata învățămîntului obligatoriu secundar, necesar dezvoltării țării, crescînd limita de vîrstă de la 16 la 18 ani, relatează Rompres. Magyar a declarat că educția de tip liberal, criticată de foarte mulți, dar pe care el o susține, înseamnă sprijinirea talentelor deosebite, dar și cea a copiilor cu posibilități materiale reduse, în timp ce în Ungaria s-a înregistrat în ultimii ani o creștere a numărului de studenți, de la 77.000 în anul 1990 la 142.000 în 1997, astăzi fiecare al doilea absolvent de liceu termină cursuri universitare. (V.l." LUMEA PE SCURT Sindicatul jurnaliștilor egipteni a organizat o ceremonie pe Stadionul Central din Cairo, cu scopul de a strînge un milion de semnături pentru ridicarea embargoului internațional impus Irakului și Libiei • Un contract rusochinez de construire a unei importante centrale nucleare în estul Chinei a fost semnat ieri la Beijing; acordul, cel mai important încheiat de Rusia cu străinătatea anul acesta, este în valoare de aproximativ 3,5 miliarde de dolari • Noul președinte ales al Serbiei, Milan Milutinovici, a depus ieri jurămîntul, în fața parlamentului de la Belgrad • Islamiști înarmați au ucis peste 40 de persoane în trei provincii din Algeria, inclusiv 14 credincioși care se rugau într-o moschee • Generalul Le Kha Phieu, șef al departamentului politic al armatei Vietnamului, a fost desemnat secretar general al Partidului Comunist Vietnamez, în locul lui Da Muoi . Mai mult de 100.000 de tineri europeni aparținînd tuturor confesiunilor creștine, inclusiv 1700 de români, vor sosi zilele acestea la Viena pentru a participa, în perioada 29 decembrie-2 ianuarie, la cea de-a 20-a întîlnire a comunității din Taize, Franța, fondată cu 50 de ani în urmă pentru încurajarea toleranței și înțelegerii între creștini. (I.A.)