Evenimentul Zilei, aprilie 1998 (Anul 7, nr. 1752-1774)

1998-04-01 / nr. 1752

Fondat 1992 Msi 19 Director CORNEL NISTORESCU Ediția B miercuri, 1 aprilie 1998 Anul VII « Nr 1752 16,pag. 1300 le IV ,** I >** tintj 4** mal într-un depozit de armament din cartierul Militari-București se află circa 1.120.000 de dosare ale Securității Alte 1,3 milioane de dosare sînt arhivate la secțiile județene ale S.R.I. Cei nouă kilometri de dosare, cîntărind peste 720 de tone, însumează peste un milion de ani de pușcărie Dosarele informatorilor Securității au fost microfilmate integral de S.R.I. Arhiva este gestionată de opt ofițeri ai fostei Securități și 12 cadre angajate de S.R.I. după 1990 Pentru a încălzi atmosfera din depozite, ofițerii S.R.I. au afișat pe pereți calendare cu femei goale pag Steaua și Rapid se bat ■ U * a astazi in Giulești ca_________ Dacii si romanii LOVITURA DE TEATRU! PNȚCD l-a propus pentru funcția de premier tot pe Victor Ciorbea Viorel Lis vrea sa candideze pentru funcția de „ „ primar general al Capitalei „Vreau ca în anul 2000 lucrurile să fie bine puse la punct în București. Ceea ce am făcut într-un an și patru luni se vede și ar fi o greșeală ca actuala echipă să fie schimbată." De astăzi, pag ! b lin nou concurs telefonic! Sun»« I. $9.89.922 pentru 22 de premii sânii imînale și marele premii al lunii aprilie! Ingenus pe *98 ■ ■ peticei! pag. 5 ! Considerînd că premierul a fost „trăda de către CDR și Emil Constantinescu, pag. ^ Alianța Civica reacționează extrem de dur la adresa Puterilor IN LUME în ultimii ani, marile companii producătoare de armament din SUA au oferit congresmenilor american Șpagă de zeci de milioane de dolari pentru extinderea NATO EVENIMENT în ultima zi de plată, înghesuială, ca la balamuc, pentru taxa pe drumurile lui Basescu azi laWl TVRi s ■HHMH în etapa a 27 directă TVR2 mm Fotbal. Rapid • Steaua a a Diviziei A. Transmisiune Film: „Echipa de la Salvare“ (SUA, 1976) Cu: Bill Crosby, Raquel Welch, Harvey Keitel. Regia Peter Yates y-Anof rAr UA/At Tele CfoAl?£* STALINSKAYA ® ... »citini oameni imieniiei %n~r în cel mai mare secret. Uzinele, ,tetra“ Arad pregătesc prototipului avion Hordles C130 carenat ca hidroavion . Aparatul va fi utilizat de batalionul mixt româno-maghiar Cooperarea militară româno-maghiară, materializată în înființarea unui batalion mixt româno-maghiar pentru menținerea păcii, avînd baza la Arad, ridică unele probleme logistice. Una dintre acestea este pe cale să fie rezolvată, în cel mai mare secret, la uzinele „Astra“ Arad. Uzinele arădene pregătesc prototipul unui carenaj pentru un avion tip Hercules C 130, care l-ar putea face apt să fie utilizat ca hidroavion. Această soluție permite aterizarea aparatului pe Dunăre, Mureș, Tisa sau Balaton, deoarece pistele aeroporturilor din zona de vest a României, precum și inexistența unor aeroporturi mari în Ungaria, cu excepția Budapestei, ar conduce la dificultăți majore în utilizarea avionului Hercules C 130, aflat în dotarea țărilor NATO, Proiectul specialiștilor români și maghiari de carenare a aparatului Hercules a trezit interesul specialiștilor americani, care sînt deciși să aplice această soluție și pentru alte aparate, care ar putea fi folosite în zone de conflict situate în apropierea unor mări sau cursuri mări de ape, chiar dacă pistele aeroporturilor din zonă ar putea fi avariate de bombardamente. SORIN TROCAN ■BAHCOREX BANCA PENTRU MILENIUL TREI Tre c&ți u ț>rațzul c« /io/ / COMENTARIUL ZILEI Sfîrșitul ciugulitului politic de Cornel Nistorescu Vrînd-nevrînd, subiectul Ciorbea începe să iasă din scenă. Ne arde prea tare buza de ce va fi mîine pentru a ne cantona prea mult în trecut, în același timp, nu-l putem ignora. Pentru că a folosi numele Ciorbea pentru toate greșelile, pentru toate slăbiciunile unui eșec înseamnă a-i minimaliza cauzele și a lăsa deschisă calea spre o repetare a istoriei. Dincolo de slăbiciunile omului, căruia contextul și vremea i-au luminat mai puțin caltățile, se ascund și vicii profunde ala politicii românești de acum. A fost eșecul unei formule politice, propulsate de alegeri. Ea s-a îmbătat din succesul electoral și s-a ruinat din lipsă de profesionalism. Iar lipsa de profesionalism a fost și ea o consecință e presiunii exagerate exercitate de partidele politice. Sau mai corect spus, de interesele lor. Guvernul Ciorbea a fost ca un baraj care a cedat în fața presiunilor enorme ale apelor învolburate și mîtoase din politică. Curente opuse și învrăjbite, lipsă de logică, patimă și vîrtejuri. Partidele n-au putut furniza o echipă unitară pentru că n-au reușit să plece la drum cu un plan de bătaie coerent. Au crezut că scapă cu improvizații, cu iepuri scoși din mînecă și cu porumbei. S-au încurcat atît de tare în propria lor indecizie, încît au ajuns în situația de a-și fringe gîtul fără să știe de ce împărțeala matematică a posturilor (adică nenorocitul de algoritm) a adus doar o porționare echitabilă a ciolanului, dar n-a creat nici o premisă pentru rezolvarea situației din România. N-a permis adoptarea nici unei strategii. Nici măcar a unei amărîte de priorități. Pînă la urmă, nu Ciorbea a fost cauza principală a catastrofei, cît presiunea contradictorie exercitată asupra lui din mai multe poziții-cheie din exterior. A nu accepta această explicație înseamnă a ne pregăti de un alt primministru și de un alt guvern căruia toată lumea să-i dea ordine și sfaturi ieri, președintele Camerei Deputaților, domnul Ion Diaconescu, anunța că trebuie respectate și în guvern aceleași proporții dictate de electorat. Adică înființarea altei întovărășiri politice care să adîncească nenorocirea. Doar un fariseism de prost gust i-ar mai putea determina pe membrii taberelor învinețite de confruntări să treacă acum la o relație fair-play, copleșită doar de obligația de a face bine românilor. în formula algoritmului, politicienii noștri vor continua să se bată mai rău decît chiorii. Menținerea atitudinii care a creat guvernul Ciorbea ar însemna o perseverare diabolică într-o greșeală. Peste șase-șapte luni, am ajunge de unde am plecat. Sau am avea doar un guvern care să nu schimbe nimic, doar să pregătească alegerile anticipate. Poate că unora și unuia chiar să le convină. Dar cu riscuri enorme pentru întreaga societate, în ciuda acestei evidențe, oamenii politici continuă să creadă cît ei au soluția în mîneca lor albă. Acestei încrîncenări nu-i putem răspunde decît cu îndoiala. Din moment ce n-au reușit o dată, cu greu ne-ar putea convinge să-i mai credem a doua oară. în plus, guvernul României are nevoie de un bărbat hotărît, care să știe ce vrea, care să treacă dincolo de presiunile partidelor, chiar ale președintelui și sindicatelor, un om capabil să-și asume riscuri majore și care să nu aibă în urma sa codițe de care să poată fi apucat. Un asemenea om ar trebui lăsat să-și facă singur echipa și să-și asume un program. Odată validat de Parlament, el trebuie să înceapă o operațiune care va tulbura interese și comodități, chiar va răscoli sindicatele. Dar care trebuie să-și muște din inimă pentru a putea croi bazele unei alte vieți economice, unei alte atitudini față de lege și față de muncă. Va reuși cineva să convingă partidele politice că eșecul Ciorbea este suficient pentru a face un pas înapoi și pentru a sprijini un guvern croit pe criterii de competență și de echipă? Atîta vreme cît orgoliile lor nu pot fi lesne domolite, o asemenea sarcină dificilă îi revine acum președintelui. Dacă optează pentru un om de paie, lui îi merge bine, dar ne pornește pe toți. Dacă sprijină un bărbat în sensul politic al termenului, s-ar putea să mai avem o șansă. Ea ne-ar obliga pe fiecare să scoatem untul din noi și să renunțăm la filosofia ciugulitului din natură sau din greșelile altora.