Evenimentul Zilei, decembrie 1998 (Anul 7, nr. 1958-1980)

1998-12-03 / nr. 1958

Unchiul Sam i-a tras lui Saddam un pumn de ne-a învinețit ochiul „CEAȘCA DECERT FRIGE ROMANIA II ♦ Un fost inspector al Comisiei ONU pentru dezarmarea Irakului acuză: negocieri secrete româno-irakiene pentru livrări de tehnică militară ♦ Societatea Aerofina“ București, producător de echipamente militare aeronautice suspectată de livrarea unor sisteme de orientare a rachetelor SAM Bagdadului în 1995 ♦ MApN susține că embargoul impus Irakului nu a fost încălcat și că nu s-a livrat tehnică militară ♦ Ambasadorul României în SUA, Mircea Geoană, confirmă existența unor contacte între reprezentanții lui Saddam Hussein și Aerofina“ ♦ Negocierile româno-irakiene reluate anul acesta, în mai, au eșuat după o săptămînă de discuții ♦ CIA, Mossad și SRI au cooperat pentru blocarea derulării afacerii ♦ Negociatorii români, ofițeri ai MApN, n au fost transferați de la Aerofinal la Statul Major al Aviației și la Regia .Arsenalul Armatei“. pag q MIM Director CORNEL NISTORESCU Ediția I noi. 3 decembrie 1998 Anul VII #Nr. 1958 16 pag. • 1700 le Fondat 1992 pag Scrisoarea celor 11 Gavril Dejeu acuzat h adulter Dupa ce viitoarea noră i-a lăsat baltă cu cinci zile înainte de nuntă, o familie din Brăila a găsit Mireasă pag. 5 închiriat fin . Ca să fie tacîmul complet, au fost închiriați și socrii mici . Scandalul s-a produs cînd mireasa nu a primit milionul promis La cea mai mare paradă militară de după 1989, Regimentul de garia s-a făcut de ris e INFRACTIUN I INVESTIGATII Românii s-au omorît între ei si de Ziua Națională EVENIMENT Mircea Lucescu debutează la Inter sub ochii dacilor de pe Columna lui Traian Vlad Vodă Țepeș a spulberat o Dacie cu tramvaiul, ucigînd cinci liceeni Cinci tineri de 18 ani au murit, în noaptea de marți spre miercuri, într-un tragic accident de circulație din București. Autorul accidentului este Vlad Vodă Țepeș, 31 de ani, manipulant la RATB Depou Victoria. El lucra în tura a treia pe un tramvai al liniei 16. La miezul nopții, tramvaiul condus de Țepeș circula pe bulevardul Lacui Tel dinspre Doamna Ghica către bulevardul Barbu Văcărescu și a ajuns la intersecția cu strada Maica Domnului. La părăsirea stației Grigore Moisil, vatmanul nu s-a asigurat la plecarea de pe loc și, la schimbarea direcției de mers, a trecut în forță peste un autoturism Dacia 1300 care circula pe drumul cu prioritate. Patru dintre tinerii care erau în mașină au murit pe loc, iar al cincilea a murit la cîteva ore de la accident, pe masa de operații a Spitalului de Urgență. Toți aveau aceeași vîrstă și erau elevi în clasa a XII-a: Răzvan Drăgan la Liceul „C.A. Rosetti“, Ion Alexandru Dragomir, la Liceul „Traian Lalescu“, Ion Ionescu, Adrian Cernat și Cosmin Dumitrescu, la Liceul de Electronică. Accidentul rutier produs de vatmanul cu numele maleficului domnitor român este unul dintre cele mai grave din ultimul an în Capitală: în cazul în care va fi găsit vinovat, Vlad Vodă Țepeș riscă o pedeapsă cu închisoarea cuprinsă între doi și 10 ani. EMIL POF Vînătoarea de „haiduci“ minori din Alba Patru zile și cinci nopți de urmărire generala . Vizita lui Emil Constantinescu în județul Alba a fost tensionată de operațiunile de prindere a celor doi copii înarmați oac „Pentru întărirea imaginii pozitive“, a Camerei Deputaților, Tirbușoane și brelocuri aurite Pentru „lărgirea concepției de abordare a strategiei de imagine“, secretarul general al Camerei Deputaților, Florin Costiniu, a propus Biroului Permanent, printr-un memorandum intern, adoptarea unor măsuri care să urce în sondajele de opinie imaginea instituției parlamentare. Drept urmare, Costiniu propune deputaților să achiziționeze pixuri, brichete, brelocuri, scrumiere abțibilduri, chibrituri, căni, pahare și chiar tricouri sau șepci, inscripționate toate cu sigla Camerei Deputaților. Acestea ar fi, în opinia inițiatorilor, „suportul unor mesaje al căror obiectiv principal este întărirea imaginii pozitive și prestigiului instituției“. Printre obiectele mai sus menționate, care pot fi achiziționate, „cu cheltuieli minime“, după cum insistă secretarul general al Camerei, se mai află brelocuri aurite (22 k) de la 72.757 la 314.624 lei bucata, pe lîngă tirbușoane sau brelocuri cu briceag. De asemenea, se mai propune realizarea unei galerii de portrete a președintelor Parlamentului României și a altor personalități politice marcante care au făcut parte din legislativ. Acest memorandum intern a fost discutat pe ansamblu de către membrii Biroului Permanent, însă nu s-a putut lua nici o decizie - probabil nu s-au putut hotărî asupra numărului de chibrituri ce trebuie achiziționate drept urmare a fost amînat pentru o dată ulterioară. Conducerea Camerei a încercat, fără succes, să facă din acest material un secret. NICOLETA VERA COMENTARIUL ZILEI Crima resemnării Neîncrederea românilor în partide, certurile dintre cei de la putere, amatorismul gălăgios al opoziției plus o economie blocată ne-au dus pe toți într-o stare de mare nemulțumire. Orice se întîmplă, ne dăm seama că binele e mai rar și că lucrurile merg mai prost. Fiecare e supărat pe ceilalți, iar cei mai inteligenți pe ei înșiși pentru că s-au amăgit cînd nu era cazul. Toate acestea au pus în oameni o sămînță de resemnare și însingurare. Ziua Națională a fost o sărbătoare tristă poate pentru mulți, poate doar pentru cei care își dau seama cum merg lucrurile și care așteptau prilejul de a se bucura deși nu aveau pentru ce. Dar de la amărăciunea, chiar ciuda că lucrurile nu merg, pînă la o disperare fatalistă, pînă la un pesimism funciar mai este cale lungă. Faptul că economia nu funcționează, că partidele se ceartă penibil, că instituțiile statului dau semne de incoerență nu ajunge pentru a ne împăca mioritic cu dezastrul. Ziua Națională a devenit un prilej de meditație, de dezbatere și, tipic pentru noi, a rămas și o ocazie de confruntare. O noutate mi se pare introducerea acestei disperări cosmice, a unei melancolii tragice. Pentru că guvernul e neputincios iar partidele incoerente, hop că ne paște dezintegrarea statului național român. Afirmațiile sînt periculoase și pot genera panică. Ce forțe pun la cale o asemenea operațiune? Care dintre vecinii noștri se află pe punctul de a lua o hartă din România? Cine finanțează și ce puteri mondiale sprijină un asemenea de Cornel Nistorescu proiect nebun? Fără răspunsuri exacte și autorizate, nu în stilul Vadim, o asemenea declarație nu este decît bulversantă. Sperie lumea, contrariază și dă eventual de gîndit celor care ar putea fi interesați. Fără să se fi discutat nici măcar în presa străină, ne trezim că românii plîng singuri că nu vor prinde anul 2000 între aceleași granițe, în loc să ne dovedim bărbați și chiar în aceste clipe grele să presăm pentru o întoarcere la normal, noi ne căim de mama focului că România se sparge. Dacă n-ar fi vorba de o meditație pesimistă, atunci cu siguranță ne-am afla în fața unei adevărate demențe: în fond, ce tragedie s-a petrecut? Un grup de partide de la care așteptam enorme pe cale să eșueze. Au eșuat în elite zeci de țări de sute de ori. Și statele respective tot nu s-au dezintegrat. Economia e paralizată. Cîte economii nu sînt într-o situație similară și cancerizate de o corupție mult mai adîncă? în cîte țări justiția nu este măsluită și în cîte altele instituțiile statului nu suferă de aceeași boală a formei fără fond? Și acolo elita politică sau culturală se plînge tot de dezintegrarea statelor respective? Și cînd partidele lor politice își dau cu stîngul în dreptul, începe elita societății să suspine după dictatură? începe România să piardă energia pozitivă necesară unei schimbări? Nu mai are ea resurse de progres și se scufundă într-o melancolie depresivă? Nu mai are ce face decît să aștepte moartea generațiilor în viață pentru a spera la un progres? Chiar atîta neputință ne paralizează fiecare gînd și gest? Nu cumva e mai rațional să presăm guvernul să iasă din această nehotărîre caraghioasă? Să cerem partidelor politice coerență și să urmărim cu dinții strînși ca oamenii din instituțiile statului să-și facă datoria? Și să cerem ca președintele României să-și ocupe locul de moderator al forțelor politice și de garant al Constituției? Nu e mai mai simplu să ne propunem schimbarea guvernului sau chiar schimbarea coaliției decît să cădem într-o asemenea resemnare tragică pentru întreaga țară? în fond, o soluție practică la pierderea de timp a guvernului Vasile e un guvern de tehnocrați. Și la coaliție există alternativă. O altă coaliție sau alegeri. Dar un eșec politic nu este nici pe departe un sfîrșit pentru o țară și nici un bun pretext pentru o dictatură. Chiar așa, parcă ne-am pregăti de înmormîntarea cosmică din Miorița înainte de a lua o aspirină sau a trage clasei politice două-trei injecții cu penicilina votului! Ceva îmi sună sinistru și nepotrivit. Mai ales că între fazanii împușcați de Adrian Năstase și postularea dezmembrării României nu e decît o meditație incompletă și de ocazie. A fost trist de 1 Decembrie! Dar o tristețe nu de sinucidere, ci una care ar trebui să premeargă un alt început temeinic: în loc de tăiatul venelor la încheieturi, a venit vremea să ne frecăm palmele și să ne apucăm de treabă. azi lui TVR1 sI Ora 22,10 Cu ochii’n patru * „L-am intilnit pe Mengele“. Povestea Helena Teodori continuă, in această săptămini o să aflați cum a supraviețuit bombardamentelor aliate si unui „marș al morții“. Reportaj de Angela Avram. * „lama nu-i vară“. Săptămina trecută, ninsoarea a combinat tangou pe carosabil cu tangoul politic. Reportaj de Cornel Mihalache. Producător: Irina Luca. TVR2 Ora 22:00 Cinematograful de artă: „Luminile Nordului“ II, 1979 Cu: Robert Behling, Susan Lynch. Regia: John Hanson și Rob Nilsson, un excelentilm cu implicații sociale, BANCOR EX BANCA PENTRU MILENIU. TREI 7>t?c^r/7 z*r ct&14.I cm noi /