Evenimentul Zilei, iunie 1999 (Anul 8, nr. 2106-2131)

1999-06-09 / nr. 2113

Pagina 11 • Nr. 2113 • miercuri, 9 iunie 1999 » COTIDIAN INFRACȚIUNI__ -------------------------------------- - După patru ani de procese, Polițistul Teodor Pană, victima unui flagrant de luare de mită înscenat, a fost declarat nevinovat Parchetul Militar de pe lîngă Curtea Supremă de Justiție și-a retras recursul, punînd capăt unei mascarade judiciare Deși toate celelalte instanțe care l-au judecat pe Pană l-au achitat, de fiecare dată Parchetul a făcut recurs Ultimul act în ceea ce presa a numit “Afacerea Pană” s-a consumat, ieri, la Curtea Supremă de Justiție. Instanța urma să se pronunțe în cazul apelului înaintat de Parchet în legătură cu ultima dintre cele trei sentințe de achitare a cpt. (r) Teodor Pană, fost ofițer în cadrul Serviciului pentru Combaterea Crimei Organizate din IPJ Arad, arestat la 2 iunie 1995 sub acuzația de luare de mită. Al patrulea proces “Pană” n-a mai avut loc deoarece Parchetul Militar de pe lîngă Curtea Supremă de Justiție, analizînd dosarul, și-a retras recursul. în aceste condiții, sentința de achitare pronunțată pe 18 noiembrie 1998 de către Curtea Militară de Apel a rămas definitivă, consființind nevinovăția unui om căruia i s-a înscenat un flagrant de luare de mită, a fost trecut în rezervă, a stat închis de pomană vreme de 14 zile în Penitenciarul “Popa Șapcă” și 16 zile în Rahova și a fost purtat prin procese timp de patru ani. S-a ajuns la toate acestea fiindcă Pană, în ciuda avertismentelor, a deranjat afacerile unor persoane celebre în lumea interlopă arădeană, derulate în umbra unor nume la fel de sonore din IPJ Arad. “Evenimentul zilei” a semnalat în două rînduri scandalul Pană generat de către fostul șef al IPJ Arad, col. Ilie Cernat, articole pentru care s-a ales cu tot atîtea procese. Demis și trecut în rezervă în plin scandal de către șeful Corpului de Control al IGP, gen. Nicolae Neagu. Cernat a fost avansat doi ani mai tîrziu în funcția de locțiitor al șefului Direcției Cabinet din IGP, în ciuda “abaterilor grave și deficiențelor în actul de comandă” demonstrate anterior. în noiembrie 1998, Cernat a demisionat și din funcția deținută la IGP, fiind trecut în rezervă pentru a doua oară. Pană a fost încarcerat la "Popa Șapcă", cot la cot cu deținuții pe care i-a prins cînd era ofițer acoperit La 2 iunie 1995, lt. mj.Teodor Pană din Serviciul de Combatere a Crimei Organizate din IPJ Arad era arestat sub acuzația de luare de mită, după un flagrant realizat prin intermediul lui Ghiță Cicatrice, cel mai important colaborator al lui Pană din rîndul lumii interlope. Cicatrice i-ar fi dat lui Pană suma de 2.500 mărci germane pentru a-i asigura protecție. Acest lucru este greu de crezut, deoarece Cicatrice, omul de încredere al ofițerului, n-avea nevoie să-și cumpere bunăvoința. La începutul carierei, Pană s-a infiltrat în lumea interlopă, acționînd ca ofițer acoperit. A fost deconspirat cînd au început procesele în cazurile lucrate de el, unde a apărut ca martor. Tînărul locotenent nu a fost nici măcar ținut în arestul poliției, ci transferat în Penitenciarul “Popa Șapcă”, cot la cot cu infractorii descoperiți de el. După scandalul din mass-media, la cererea apărării, pe 30 iunie 1995, loc. mai. Pană a fost eliberat de către Tribunalul Teritorial Militar București. Timp de patru ani, el a fost judecat de trei ori, fiind declarat nevinovat și achitat. De fiecare dată Parchetul a făcut recurs, fiindcă cineva ar fi trebuit să justifice cele 30 zile de detenție. Asta în cazul în care Pană nu ar cere salariul pentru cei patru ani cît a fost pus pe liber sau daune morale. Retragerea de către Parchetul Militar a apelului a pus capăt mascaradei judiciare derulate pe parcursul a patru ani. "Nu vreau daune morale, vreau să mă reîntorc în poliție" Fosta conducere a IPJ Arad a făcut tot ce a fost posibil pentru ca Pană să fie condamnat. Avocatul lui Pană, Marius Ioniță, ne-a declarat că polițiștii, la cererea lui Cernat, au luat declarații unor martori, deși aceștia trebuiau audiați de procurori, iar martorii în cauză au afirmat ulterior că spusele lor au fost completate cu afirmații în defavoarea lui Pană. Confruntarea cu Ghiță Cicatrice nu s-a făcut în iunie, ci abia în luna octombrie 1995, cînd Ghiță a infirmat că i-ar fi dat bani pentru protecție locotenentului. Teodor Pană nu-și dorește pedepsirea celor vinovați, ci doar să redevină polițist. “Nu că n-aș putea să fac altceva, dar iubesc această meserie și cred că-mi voi putea reconfirma valoarea. Am avut și am încredere în justiție. Mulțumesc colegilor și prietenilor care au fost alături de mine în acești ani”, ne-a declarat tînărul căpitan rezervist. NICOLETA SAVIN Cuprins temporar de o rătăcire necurată, Durdun i-a dat un "tun" preotului din Straja chiar în timpul slujbei de duminică Subofițerii Postului de Poliție al comunei Berghin, județul Alba, l-au identificat ieri pe minorul Stelian Durdun, în vîrstă de 13 ani, din localitate, autorul unui furt mai puțin ortodox, în urma cercetărilor, s-a stabilit că băiatul a pătruns duminică, în jurul prînzului, în Casa parohială din satul Straja. Cunoscînd faptul că preotul Ionel Albu oficia la acea oră slujba religioasă în biserica din sat, elevul Stelică a intrat cu ușurință în locuința slujbașului lui Dumnezeu, cu intenții clare de căpătuială rapidă. După o sumară inspecție, copilul a furat bijuteriile din aur ale preotului, în valoare de 1,6 milioane de lei, 18.000 de lei cash, de buzunar, precum și o legătură de chei de la autoturism și casa parohială. Sosit de la biserică, preotul a sesizat furtul și a anunțat rapid poliția din centrul comunei. La o zi după comiterea furtului, Stelian Durdun a fost prins și a recunoscut fapta. Toate bunurile sustrase au fost găsite și restituite preotului Albu, care a promis că se va ruga pentru iertarea păcatului inocentului rob al lui Dumnezeu, cuprins pentru moment de “Ucigă-I toaca”. Minorul este cercetat în continuare, deoarece polițiștii presupun că el a mai comis și alte fapte asemănătoare. Întrucît nu are 14 ani, Durdun nu poate răspunde penal, unica instanță care se va pronunța în cazul lui fiind cea Cerească LUCIAN DOBRATER Naționale de cîini Ciobănești românești la Azuga Manifestul Mioriticilor și Carpatinilor Clubul Național de Cîini Ciobănești Românești București („unicul organism neguvernamental din România abilitat să se ocupe, pe plan intern și internațional, de toate problemele legate de cîini Ciobănești românești” - conform Adresa M.A.A. nr 17176/28.04.1998) organizează sîmbătă, 12 iunie la Azuga, o expoziție națională de cîini Ciobănești românești. De reținut faptul că C.N.C.C.R., membri fondator, alături de „Evenimentul zilei” și „Zone Vision” (reprezentant Animal Planet în România) a „Clubului iubitorilor de animale”, a lansat recent un manifest al cîinilor Ciobănești românești, practic un mesaj de susținere morală a cererii de omologare internațională a celor două rase de cîini autohtone. Manifestul se încheie cu o listă de semnături ale celor mai reprezentante elite din societatea românească. Recent, însuși președintele României a trimis către C.N.C.C.R. un mesaj de susținere a amintitului manifest : Accesul cîinilor: 8.30; înscrierea este gratuită; accesul publicului: 10.00 Relații la GSM 094319130 și 092545544. Sponsori: Evenimentul zilei, Monitorul, Ziua Libertatea, Cronica română, Acasă Magazin, Radio România, Radio21, Radio Total,Tuși Cîinele, Prieteni fără grai, Banca Română pentru Dezvoltare, OMNIASIG, M.T.I.L. Rom (Kodak), Bonsai Trade, A&S Inte s 2000, Sanofi, KRKA, Agrovet, PEPSIQUADRANT, Leonte-Co, Osipet, Indexim Group, FX Internet, RAZVAN PETRISOR Vameșii de la PCTF Calafat - Dolj au confiscat bunurile de la brîul traficantului bulgar Petrov înfășurat în jurul trupului cu mai multe brîie, în care avea ascunsă o colecție de monede și bijuterii vechi. Evgheni Iankov Petrov, din Slavianovo - Bulgaria, a încercat luni, 7 iunie, să înșele vigilența vameșilor din Punctul de Frontieră Calafat, județul Dolj. Bulgarul, aflat în tranzit în România, intenționa să ajungă în Germania, unde probabil urma să comercializeze colecția cu valoare numismatică. Vameșul Nicolae Păun a controlat autocarul cu numărul de înmatriculare C 5801 TM, care a intrat în Vama Calafat luni, la ora 17.30. Asupra bulgarului, aflat printre ceilalți pasageri din autocar, au fost găsite numeroase bunuri care nu fuseseră declarate la intrarea în România și care au fost confiscate. 278 de monede dintr-un metal alb (probabil argint), de mărimi și vechimi diferite, inscripționate cu chipuri de împărați romani, 262 de monede din metal de culoare brună, cu inscripții romane, șapte monede din argint inscripționate cu steme religioase, o monedă galbenă (probabil din aur), o medalie jubiliară din 1981 gravată cu inscripția “1300 de ani de la înființarea statului bulgar” și alte opt monede bulgărești din 1810,1815,1891 și 1894, toate dosite în brîiele bulgarului. Asupra lui Evgheni Iankov Petrov au mai fost găsite șapte inele foarte vechi din aur, ornamente, bijuterii care toate par din aur. Monedele și obiectele din aur au fost confiscate, urmînd a fi predate Oficiului pentru Patrimoniu, în vederea expertizării. Bulgarul a fost amendat cu 1,5 milioane de lei și a fost trimis înapoi, peste Dunăre, la Vidin. MAVOINEA Pantofi de damă - piese de schimb pentru combine agricole! Un cetățean din Germania a descoperit o modalitate mai puțin obișnuită de a face o donație copiilor necăjiți din România. Și asta nu neapărat pentru că darul a constat în pantofi de damă nou-nouți, ci și pentru că au fost expediați în burțile unor... combine agricole. La controlul vamal făcut luni de către lucrătorii din Vama Episcopia Bihor asupra unui vagon care conținea trei combine exportate din Germania unei firme din Tîrgu- Mureș, în compartimentele destinate semințelor s-au descoperit nu mai puțin de 179 perechi de pantofi de damă. Bizara încărcătură nu figura pe documentele de transport - unde, în afara combinelor, erau trecute doar piese de schimb, care numai o încălțăminte nu arată -, dar apărea pe un fel de ciudat „act de donație“, unde erau trecute 213 perechi. Beneficiarul cutiilor cu pantofi urma să fie o casă de copii din Tîrgu-Mureș, neidentificabilă nici după nume, nici după adresă. Firma din Tîrgu-Mureș, ai cărei reprezentanți au sosit ieri în Vama Episcopia Bihor, nu a prezentat nici un document legat de această misterioasă donație, astfel încît pantofii au fost reținuți de vameși, pînă cînd vreo casă de copii va reuși să demonstreze că îi erau destinați. OLIVIA STEER Polițiștii ieșeni au descoperit în apartamentul unui traficant de alcool Bombă cu explozibil plastic și detonator la distanță Poliția județului Iași a descoperit o bombă cu explozibil plastic, în greutate de 750 g, împreună cu un detonator la distanță. Bomba, caracteristică acțiunilor teroriste din întreaga lume, a fost găsită în apartamentul doctorului Hortensia Aldea, închiriat lui Cristian Triică (27 de ani), patron al firmei Zimbruleț SRL, arestat în luna aprilie de polițiștii mehedințeni, pentru trafic de alcool, în punctul vamal Turnu-Severin, în apartamentul din strada Lascăr Catargiu nr. 33A, gard în gard cu sediul TVR Iași, se afla suficient explozibil pentru a arunca în aer două cartiere întregi ale orașului. Poliția județului Iași a păstrat un secret total asupra elementelor cazului aflat în cercetări. Explozibilul plastic, produs în Cehia, provine, probabil, din spațiul CSI și a fost adus din Republica Moldova. Cît despre destinația explozibilului, poliția are mai multe ipoteze. Cea mai plauzibilă este amenințarea făcută în presa locală că va fi dezvăluită rețeaua traficanților de alcool, o campanie declanșată în luna aprilie și care nu s-a mai finalizat publicistic. Fie a fost șantajat ziarul, fie traficantul de alcool a fost supus șantajului, motiv pentru care a fost procurat explozibilul. Cercetările sînt în curs și angrenează toate serviciile poliției IULIAN CHIFU 50 de kilograme de carne de pasăre, suspectă de contaminare cu dioxină, au fost confiscate la Suceava Directorul Direcției Sanitar-Veterinare Suceava, Orest Onofrei, ne-a declarat că inspectorii din instituția pe care o conduce au confiscat și sechestrat 50 de kilograme de carne de pasăre care este suspectă că ar proveni din Belgia și este, de asemenea, suspectă de contaminare cu dioxină, substanță cancerigenă. Carnea a fost găsită la șase unități de alimentație publică din municipiul Fălticeni și, după cum ne-a declarat Orest Onofrei: “Carnea provine de la SC Giuas SRL Suceava, care a achiziționat-o de la alți angrosiști din București, pe care nu poate să-i identifice. Carnea sechestrată nu are acte de proveniență, motiv pentru care vom dispune amendarea societății”. Orest Onofrei a precizat că CSV Suceava nu a dat în acest an nici un aviz pentru importul de carne, dar “agenții economici cumpără carne de pasăre din import de la societăți din alte județe”. TIBERIU AVRAM La Galați funcționează Singura maternitate de sturioni din România în cadrul Centrului de Cercetare Piscicolă din Galați se află în derularea din 1991, un program de cercetare în ceea ce privește reproducerea și creșterea sturionilor. în cadrul acestui centr funcționează singura maternitate de sturioni din România. Din 1993 și pînă acum, Dunărea a fost populată de către centrul din Galați cu peste 46.000 de pui de sturioni (cegă, păstingă, nisetru). Timp de patru ani, programul a fost finanțat de Agenția Națională de Cercetare. Dar aceasta a sistat finanțarea, considerînd că patru ani reprezintă prea mult. Cezariană la sturioni în 1991, la Centrul de Cercetare Piscicolă din Galați se puneau bazele unui program cu totul și cu totul deosebit. Era vorba despre reproducerea și creșterea sturionilor, o specie aflată în pericol din cauza braconajului și poluării Dunării. în 1993 avea loc prima populare cu sturioni a apelor Dunării. Sturionii migrează pe Dunăre doar în momentul perioadei de reproducere. Reproducătorii sînt pescuiți de către lucrătorii Centrului de Cercetare. Sînt transportați în Baza Brateș, în recipienți cu apă și oxigen. Li se stimulează maturarea prin injectarea unui hormon foarte scump. Pînă acum ceva vreme, femelelor li se făcea cezariană, operația implicînd anestezie, incizie și coasere cu ață chirurgicală, pentru a li se scoate icrele. Mai nou, scoaterea icrelor se face prin mulgere, procedeul fiind mai puțin traumatizant pentru pește. Icrele fecundate sînt incubate. Urmează faza de larve. Cînd larvele ajung la greutatea de un gram, un gram și jumătate, sînt adaptate la apă dulce. Anual, 10.000 de bucăți sînt lăsate în apele Dunării. Deși capacitatea stației de reproducere este de 200.000 de bucăți Viață de sturion Marilena Talpeș este inginer, șefa bazei de reproducere de la Brateș. Lucrează de la înființarea Centrului și a văzut pas cu pas cum programul s-a dezvoltat și s-a modernizat. Se lucrează cu utilaje performante, fiind singura bază de reproducere a sturionilor din România și printre puținele din Europa. “Un sturion trăiește 37 de ani. Din păcate au dispărut masculii. Noi îi capturăm în perioada de migrație, primăvara, atunci cînd urcă din mare pe Dunăre. Programul nostru este unul complex, iar oamenii de aici sînt profesioniști”. Constantin Pecheanu este directorul Centrului de Cercetare Piscicolă. Și-ar da și sufletul pentru acest program. De aceea, cînd Agenția Națională de Cercetare a sistat finanțarea centrului de la Galați, nu a abandonat ideea. “Ar fi fost și păcat. Am muncit ani să punem la punct acest program. Avem echipament performant. Ar fi însemnat ca atunci cînd agenția ne-a oprit finanțarea să lăsăm totul în paragină, să ne batem joc de munca noastră”. Larvele care ies din icrele negre sînt ținute în bazine imense, iar evoluția lor este notată pe foi de observație. Reproducătorii, sturionii adulți, sînt ținuți în bazine separate, pînă cînd își revin în totalitate și pot fi lăsați din nou în libertate. în Baza Brateș a Centrului de Cercetare Piscicolă, sturionul este o varietate foarte iubită. Din păcate, numărul sturionilor în Marea Neagră s-a micșorat. Dacă în 1943 se pescuiau peste 1.100 de tone de sturioni, în 1998 abia s-au pescuit 13 tone. Agenția Națională de Cercetare a considerat că patru ani de finanțare este deja prea mult pentru un proiect și a tăiat subvenția. Așa cum se întîmplă, de obicei, în România cu lucrurile bune. ALINA COMȘA-DURBACĂ SORIN PANĂ Cinci porci au murit îngropați de vii în urma unei alunecări de teren Cinci porci și-au găsit sfîrșitul în mod tragic, luni după-amiază, îngropați de vii, ca urmare a unei alunecări de teren pe raza comunei Sălard. Bietele animale se aflau în acea zi împreună cu alte șase porcine la pășunat, într-o zonă periculoasă, de unde sătenii scot lut, folosit pentru cărămizi arse. întreaga turmă (aparținînd sătenilor) a fost surprinsă de alunecarea de teren, însă doar șase țîtani au putut fi salvați la timp. Unul dintre aceștia a fost sacrificat pe loc, ceilalți fiind dați în îngrijirea medicilor veterinari, în timp ce victimele alunecărilor de teren au luat drumul abatorului. Biroul de presă al IPJ Bihor a informat, ieri, că în cauză se fac cercetări pentru a se stabili culpa celui responsabil de supravegherea porcilor. Porcarul satului însă nu are încheiată nici o convenție cu Primăria Sălard, motiv pentru care oamenii nu știu, deocamdată, cui să impute paguba. (Olivia Steer) în perioada 10-13 iunie, la Arad se va desfășura Transport - AR, unicul tîrg al transportatorilor din România în perioada 10-13 iunie, la Arad se va desfășura ediția a șasea a Transport - AR, unicul tîrg al transportatorilor din România. Organizatorii sînt Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Arad, Ministerul Transporturilor, Autoritatea Rutieră Română, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România, Uniunea Română a Transportatorilor Publici, Inspectoratul General al Poliției și Serviciul Poliției Rutiere din județul Békes (Ungaria), care va fi de asemenea reprezentat la tîrg. Se contează și pe prezența lui Traian Băsescu la deschiderea tîrgului. Expozanții vor fi 79 de firme. Tîrgul va avea chiar și un imn propriu. Arădenii se vor bucura și de un tur al orașului efectuat de mașinile firmelor expozante, printre care figurează Mercedes, Skoda, Scania, Iveco și, bineînțeles, Dacia. (Sorin Trocan) Aflată la a patra tentativă de suicid, Maria a luat o supradoză de insulină O femeie de 47 de ani, din Dorohoi, județul Botoșani, a găsit o modalitate pe cît de diabolică, pe atît de ingenioasă de a-și pune capăt zilelor. Maria Gavrilescu și-a injectat un flacon de 200 de unități de insulină - doză letală, după aprecierea medicilor. Bolnavă psihic, femeia se află la a patra tentativă de sinucidere și a fost internată ieri la prînz în comă hipoglicemică. Practic, Maria a luat de la soțul ei, insulinodependent, seringa și flaconul și, fără să stea prea mult pe gînduri, și-a injectat serul în venă. Medicii au anunțat poliția, care după primele cercetări a concluzionat că este vorba de suicid. Victima se află în continuare pe patul spitalului, în comă diabetică. (Petrișor Oană) Directorul de la Laminorul Brăila, trimis in judecată pentru ucidere Iulian Ilie Vasilescu, director la Laminorul Brăila, a fost trimis zilele trecute în judecată pentru ucidere din culpă și părăsirea locului accidentului. Iulian Vasilescu a comis un grav accident rutier pe raza județului Vrancea și va fi judecat în stare de libertate. Potrivit rechizitoriului, pe 1 martie, în jurul orei 22.00, pe șoseaua Balotești - Focșani, directorul Laminorului brăilean a trecut cu mașina peste un biciclist. Costel Caloianu (24 de ani) a fost găsit mort pe șosea, imediat după accident, cu creierii împrăștiați. Vasilescu a demarat în trombă de la locul accidentului, dar a fost oprit la 20 de kilometri de locul faptei. Inițial, el nu a recunoscut că este autorul tragediei. Autopsia și expertiza tehnică au scos la iveală urme care demonstrează că biciclistul a fost călcat pe cap de mașina condusă de director. Sub aripa interioară, mașina avea urme de creier uman. (Silvia Vrînceanu) Polițiștii bucureșteni le-au dat clasă colegilor de breaslă in cadrul Cupei Ministerului de Interne la tir Polițiștii bucureșteni și-au surclasat zilele trecute, la Tîrgu-Jiu, colegii de breaslă din toată țara, reușind să ocupe primele locuri la Cupa Ministerului de Interne la tir. La femei, “țintașele” Poliției Capitalei, cu bine cunoscutele pistoale Carpați din dotare, au ocupat primul loc atît la proba pe echipe, prin Isabela Mirea și Maria Chircă, dar și la individual, prin Isabela Mirea. Un caz deosebit în cadrul competiției masculine a fost cel al lui Ion Leonte, polițist de la Serviciul “Urmăriri”. Acesta, rănit în urma unui accident, a tras spre ținte cu mîna însîngerată și a ratat astfel locul întîi pe care ar fi putut să-l ocupe, dar a primit o diplomă pentru cel mai ghinionist trăgător “deoarece i-a ieșit pisica neagră în cale”. Cu toate acestea, și băieții s-au clasat pe podium, obținînd locul trei pe echipe. (Paul Radu, Cristian Burdoiu) Doi verișori au evadat din Spitalul de Psihiatrie din Jebel La sfîrșitul lunii ianuarie a anului 1991, o crimă oribilă îngrozea Timișoara. Gina, o tînără de doar 18 ani, a fost găsită moartă într-un apartament din Timișoara. Trupul fetei era crestat cu lama, tăiat cu cuțitul, iar în punctele cele mai sensibile fusese arsă cu țigara. Medicul legist venit la fața locului a declarat atunci că moartea fetei s-a datorat șocului traumatic și hemoragic și a fost deosebit de violentă. Scîrbiți de agresivitatea omorului, polițiștii timișoreni l-au găsit în foarte scurt timp pe autorul crimei, Aurel Agapie (35 de ani), din Timișoara. Pentru că apărarea a demonstrat că Agapie suferea de afecțiuni psihice, Tribunalul Timiș a hotărît internarea lui Aurel Agapie în Spitalul de Psihiatrie din Jebel (județul Timiș). Acolo s-a întîlnit cu verișorul său, Fănel Brucă (30 de ani), din Orțișoara (județul Timiș), internat la Jebel pentru comiterea mai multor furturi. De-a lungul anilor, cei doi au evadat de mai multe ori, de fiecare dată însă fiind prinși de poliție. La sfîrșitul săptămînii trecute, Aurel Agapie și Fănel Brucă au evadat din nou. De această dată ei nu au fost prinși. Poliția Timișoara a anunțat că cei doi nebuni sînt deosebit de periculoși și ripostează în forță dacă sînt prinși. (Amira Damian)