Evenimentul Zilei, martie 2003 (Anul 12, nr. 3299-3329)

2003-03-03 / nr. 3301

Dezbaterea legii anticorupție provoacă Conflict de interese în PSD .Propunerea ca rudele parlamentarilor pînă la gradul al patrulea să iasă din afaceri a pus pe iar partidul de guvernămînt Guvernul discută, în ședința sa de mîine, Legea anticorupție pentru care își asumă responsabilitatea în parlament pe 12 martie. Parlamentarii vor intra în posesia proiectului de lege miercuri. Acest act normativ va fi unul mamut, care va conține mai mult de 10 legi, dar care vor fi numite titluri. Printre titlurile cele mai importante se numără incompatibilitatea între diverse demnități în stat și afaceri, conflictul de interese, declararea averilor demnitarilor. Parlamentarii PSD se împotrivesc chiar și adoptării unei legi care să prevadă că doar rudele parlamentarilor mai îndepărtate de gradul al doilea să aibă dreptul să dețină afaceri, așa cum propune proiectul semnat de ministrul justiției, Rodica Stănoiu. Astăzi acest proiect va fi prezentat Biroului Executiv al PSD, unde sînt așteptate reacții vehemente ale parlamentarilor partidului. „Evenimentul zilei“ a intrat în posesia proiectului de lege. Incompatibilitațile pot avea excepții Proiectul cuprinde cîteva titluri care se referă la incompatibilitățile cu funcțiile de membru al guvernului, secretar de stat și subsecretar de stat, de prefect și subprefect, la conflictul de interese privind aleșii locali și la conflictul de interese privind funcționarii publici. Astfel, funcția de membru al guvernului este incompatibilă cu: funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, administrator, membru al Consiliului de Administrație sau cenzor la societățile comerciale, inclusiv băncile sau alte instituții de credit, societăți de asigurare și cele financiare; funcția de președinte sau secretar general al AGA sau al asociaților la societățile comerciale prevăzute mai sus; funcția de reprezentant al statului în AGA; funcția de manager sau membru al CA ale regiilor autonome, companiilor și societăților naționale. Interesant este faptul că legea prevede posibilitatea că „în mod excepțional“, guvernul poate aproba, prin hotărîre, participarea unei persoane dintre cele nominalizate mai sus „ca reprezentant al statului în organele de conducere ale regiilor autonome, companiilor sau societăților naționale“. Abaterea administrativă aduce doar trei ani de decădere din funcție Miniștrii, secretarii de stat și celelalte persoane prevăzute la acest capitol sînt obligate „să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu ia sau să nu participe la luarea unei decizii, în constituie abatere administrativă, dacă nu reprezintă o faptă mai gravă, potrivit legii. Persoana care a comis abaterea administrativă este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție publică pentru o period de trei ani. Dacă din verificările Corpului de Control al primului-ministru rezultă că cel în cauză a realizat foloase materiale prin abateri administrative de la lege, premierul poate dispune, după caz, sesizarea organelor de urmărire penală competente sau sau a comisiilor de cercetare a averii. NARCISA IORGA CRISTIAN SUTL Stănoiu ar vrea să scoată din afaceri și rudele parlamentarilor  noi Ministrul administrației publice: „Noua lege anticorupție va deranja foarte mulți oameni, inclusiv din PSD." Ministrul administrației publice, Octav Cozmancă, a declarat sîmbătă, la Suceava, că pachetul de legi anticorupție „va deranja foarte mulți oameni, inclusiv din PSD“. Cozmâncă a explicat că „e un lucru clar, mai ales cu incompatibilitățile și cu interdicțiile. Unii sînt speriați. Asta-i viața! Dacă vor să facă politică să-și asume aceste riscuri, dacă nu, nu-i nici un fel de problemă, nu ținem tu tot dinadinsul să inflî hăbîfi parlament sau in altă parte, în structuri teritoriale. E.o problemă foarte serioasă și, de aceea, sîntem hotărîți să nu facem nici un fel de rabat și să acționăm cu toată forța pentru a determina o schimbare de comportament în activitatea politică“. „Sînt prevederi foarte serioase în legătură cu comportamentul funcționarilor publici cu privire la primirea de foloase necuvenite și așa-zisele mici atenții. Se restrînge de o manieră dură, uneori chiar exagerată, posibilitatea unora sau altora de a comite acte de corupție“, a explicat Cozmâncă. Ministrul administrației publice apreciază că guvernul își va asuma răspunderea în fața parlamentului pentru noua lege anticorupție cel mai probabil în jurul datei de 15 martie 2003. ’ TIBERIU AVRAM Emil Constantinescu: Unii directori de ziare de pe nu mai sînt în funcție Scandalul „listei lui Severin" revine în actualitate. Ex-președintele României, Emil Constantinescu, a declarat ieri, la Craiova, că pe această listă nu s-au aflat niciodată șefi de partide politice românești - cum anunțase, în 1997, fostul ministru de externe Adrian Severin -, ci doar „doi-trei directori de ziare“. Fostul șef al statului a făcut această declarație într-o conferință de presă care a urmat lansării „Acțiunii populare“ la Craiova. ,Lista lui Severin n-a s-a public niciodată pentru că există destule scandaluri și nu e nevoie de un scandal în plus“, a afirmat Constantinescu, adăugînd totuși că, dacă va fi întrebat despre conținutul listei, ar putea confirma printr-o simplă mișcare de cap numele vreunei personalități aflate - după cum spunea Severin în slujba unei puteri străine. întrebat dacă acei directori de ziare care se aflau pe celebra listă (verificată de serviciile secrete și discutată chiar și în CSAT) mai sînt aztăzi în funcțiile pe care le dețineau la momentul în care Severin făcea această dezvăluire, Emil Constantinescu a răspuns: „Unii da, unii nu. Mai mult n-o să spun.“ Ulterior, după conferința de presă, Emil Constantinescu a revenit asupra afirmației potrivit căreia pe listă nu s-au aflat niciodată lideri de partide. Unul dintre colaboratorii săi ne-a declarat că președintele „a sunat acasă pentru a i se confirma dacă pe listă se află și cei «vreo doi șefi de partide»“. „S-a confirmat... președintele își cere scuze. A fost obosit , nu și-a mai amintit exact“, a explicat colaboratorul fostului președinte, CRISTIAN SUTL Iliescu, încurcat de ceată . Ceața a dat peste cap și vizita oficială în Grecia a președintelui Ion Iliescu. Aeronava oficială a fost reținută la sol, pe aeroportul din Insula Rhodos, aproximativ 20 de ore. Aterizarea avionului, de tip Boeing 707, era prevăzută pentru sîmbătă seara, însă din cauză că, la acea oră, majoritatea aeroporturilor din România erau închise din cauza ceții, revenirea în țară a avut loc abia ieri după-amiază. Pentru că buletinele meteorologice din țară semnalau că, exceptînd aeroportul din Timișoara, toate celelalte erau închise și pentru că exista riscul ca și acesta să devină indisponibil, s-a luat măsura anulări zborului. CRISTIAN OPREA 00 în Ami 1« zi de zi Evenimentul zilei și BiiiiiiiBtii zisil in Duminici + mun sipiliiwtitefiliii Ii, Plita Mucii, Izeaguli REDUCERS pentru: 1 lună 3 luni 6 lun 99.000 lei 285.000 lei 40.000 le 49.000 lei (33%) 159.000 lei (36%) 348.000 lei (39 SPECIAL pentru STUDENT si pentru PENSIONARI, indiferent de abonament pentru MV * • creșterile ulterioare ale prețului de uzare nu afectează abonamentul! Prețurile abonamentelor nu includ taxele poștale Oferta este valabilă numai pentru abonamente-persoane fizice. Ne găsiți la poziția 1007 (8503 - Ediția de Vest: 0540 - Ediția de Transilvania în catalogul Rodicet și la poziția 19.003 în catalogl Poștei Române Prefecții, amenințați din nou de Cozmâncă Octav Cozmâncă, ministrul administrației publice, a declarat sîmbătă, Ic Suceava, că la nivelul conducerii PSD se stabilesc strategiile politice ale partidului pe anul 2003 precum și obiectivele anului 2004. Cozmâncă a preciza că acum se sintetizează „ce s-a realizat pozitiv în anii 2001 și 2002“, dar și ce se analizează „unele neajunsuri“ în activitatea organizațiilor județene și în cea a unor lideri locali. Ministrul a adăugat că sînt în pregătire ședințele Biroului Executiv Central în cadrul cărora este posibil să se propună eliberarea din funcție a unor prefecți subprefecți si secretari de stat Senatorul Pana, acuzat că își face reclamă pe banii PD Șase membri ai conducerii PD Constanța au demisionat, la sfîrșitul săptămînii, din partid acuzînd „subordonarea totală a organizației intereselor personale ale senatorului Viorel Marian Pană“. Demisionarii urmează să se înscrie în PSD. Ei reproșează senatorului de Constanța Viorel Pană, care este și vicepreședinte al PD, „deturnarea masivă a fondurilor organizației“, „dezinformarea sistematică a membrilor organizației ca și a conducerii naționale“. Unul dintre demisionari, Ioan Oscar Beneș, fost vicepreședinte al filialei din Constanța, îl acuză pe Viorel Pană că folosește în interes personal „fondurile pe care partidul le obține din închirieri de spații și din anumite contribuții“. Legea partidelor politice interzice formațiunilor politice să desfășoare activități specifice societăților comerciale, dar demisionarul Oscar Beneș susține că PD Constanța are „o sală cu polivalență“, pe care „a închiriat-o unei firme pentru a deschide un magazin“. Beneș afirmă că din această închiriere PD obține 100 milioane de lei lunar, pe care senatorul Viorel Pană îi folosește „în publicitate pentru propria persoană și pentru a plăti o parte din susținătorii săi din diverse organizații din județ“. Viorel Pană spune că nu e vorba de o închiriere de spațiu, ci de un contract de asociere cu o fundație și consideră acuzațiile ca fiind calomnii pentru care va intenta proces. „Majoritatea acuzelor pot face obiectul unei acțiuni în justiție. Nu se poate ca lipsa de educație, incultura și ura să fie cele care să contureze așa-zisa politică românească. Pe Oscar Beneș nu l-am dat afară, deș puteam s-o fac, iar el și-a făcut jocurile“, ne-a declarat senatorul PD Viorel Pană susține că Oscar Beneș a fost șeful de cabinet al lui Bogdan Niculescu Duvăz, care a demisiona acum o lună din PD, în aceeași z înscriindu-se în PSD. Pană ma spune că „Duvăz trebuia să arate ce are o aripă în PD care îl urmează pe PSD, dar e vorba despre șase negi mititei, care nu contau prea mult în organizație" NARCISA IORGA