Evenimentul Zilei, iunie 2003 (Anul 12, nr. 3389-3418)

2003-06-03 / nr. 3391

- ------------------------------------------------------------------------------------------- ✓ Ä Nr. 3391 « marți, 3 iunie 2003 POLITICA_____________ ________PagiNa 9 | Ion Iliescu acuză Occidentul de poziție „arogantă, scorțoasă, imperială" Lansarea cărții sale, „Integrare ș Globalizare“ i-a oferit președintelu Ion Iliescu prilejul unor reflecții critice la adresa Occidentului și a Statelor Unite ale Americii. Șeful statului e povestit cum îi ceartă el pe oficiali occidentali atunci cînd se întîlnesc „în dialogul meu cu occidentalii ” spun că, uneori, au o poziție din aste paternalistă, arogantă, scorțoasă imperială, față de periferia Europe care am fost noi, România n.r.J" Președintele a mai povestit cum, ieri ambasadorul nerezident al Australie în România l-a întrebat ce părere are despre demersul SUA de împărțire a Europei în veche și nouă. Replica Iubliescu nu a întîrziat: „Păi, americani ce postură au ca să judece vechiul $ noul cînd ei există ca stat de vreo două sute și ceva de ani“. După punerea la punct a americanilor Iliescu și-a prezentat viziunea inedite asupra istoriei Europei: „Adevărate veche Europă e aici unde sîntem noi, noi nu sîntem noua Europă“. El a continuat mai apoi aducînd lămuriri despre originile continentului nostru: „Denumirea de Europă s-a născut aci, în zona civilizației mediteraneene, la care a fost inclusă și zona Mării Negre căreia îi aparținem“. Iliescu a insistat în acest sens: „Europa veche de azi, deci Europa occidentală s-a născut mult mai tîrziu. Șeful și-a amuțit mai apoi asistența accentuînd că atunci „cînd se dezvolta civilizația mediteraneeană, cu toate componentele eiegipteană, greacă, romană ș.a.m.dîn Europa occidentală era barbarie, trăiau în păduri, în condiții de înapoiere istorică“. Președintele a adăugat că pe occidentali „i-a propulsat mai ales civilizația industrială, economia de piață capitalistă, care le-a dat un avans“ CRISTIAN OPREA Briza mării i-a stîrnit președintelui Iliescu porniri anti-occidentale pe KJ Mitrea, împotriva decalării alegerilor PSD nu are o poziție definitivă privind modul în care se vor desfășura alegerile generale următoare Vicepreședintele pesedist Miron Mitrea a exprimat, ieri, o poziție personală cu privire la acest subiect, el afirmînd că alegerile parlamentare nu trebuie decalate de cele prezidențiale. Vicele pesedist susține că nedecalarea alegerilor ar permite PSD să se prezinte în campania electorală atît cu Ion Iliescu, cît și cu Adrian Năstase. Declarația lui Mitrea vine în contradicție cu poziția exprimată în urmă cu o săptămînă de liderul partidului său, Adrian Năstase, care, într-o emisiune televizată, afirma că „este aproape imposibilă ca alegerile parlamentare să nu fie decalate de cele prezidențiale, într-o conferință de presă organizată ieri după ședința Delegație Permanente a partidului, vicepreședintele Miron Mitrea a spus că se va ști cu siguranță în ce fel se vor organiza alegerile și care sunt modificările care vor fi aduse legii electorale abia după ce PSD, dar și celelalte partide parlamentare, vor avea consultări pe această temă cu președintele Ion Iliescu. Aceste consultări vor avea loc în cursul săptămînii viitoare. întrebat despre candidatul PSD la prezidențiale, Mitrea a arătat că „nu este greșit“ să se considere că Adrian Năstase ar putea cel desemnat. Declarația pare curioasă în condițiile în care, potrivit unor surse din partid, actualul lider al PSD nu intenționează să candideze pentru Cotroceni, el dorind să rămînă și după 2005 în funcția de șef al guvernului. CRISTIAN SUTU ALINA VOÀIDÉS Război Orban- Vanghelie .Primarul sectorului 5 i-a făcut .,maimuțoi“ pe liderii PNL București PNL București va începe strîngerea de semnături în vederea organizării unui referendum pentru demiterea primarului sectorului 5, Marian Vanghelie, a anunțat, ieri, liderul organizației București, Ludovic Orban. Potrivit acestuia, este nevoie de 45.000 de semnături pentru declanșarea referendumului, adică 25% din populația cu drept de vot din sectorul 5. Liderul liberal a susținut că Vanghelie trebuie înlocuit pentru că a deturnat fondurile bugetului local, folosindu-le pentru finanțarea Economatului, pe care l-a înființat fără avizul Consiliului local. Ludovic Orban l-a acuzat pe prefectul Capitalei, Gabriel Oprea, că este de fapt „complicele lui Vanghelie“ întrucît a refuzat să prezinte public rezultatele controalelor Curții de Conturi, Gărzii Financiare și Poliției Economice la sectorul 5. „Oprea funcționează pe post de detergent pentru Vanghelie“, a afirmat Orban. El l-a mai acuzat pe primarul sectorului 5 de „risipirea a zeci de miliarde din bugetul local pentru organizarea de spectacole“. în replică, prefectul Capitalei a declarat că liderul PNL București se află în „precampanie electorală“. Oprea a explicat că verificările Curții de Conturi sînt în curs și că rezultatele vor fi date la finalizarea controlului. Și primarul sectorului 5, Marian Vanghelie, a respins acuzațiile reprezentanților liberalilor din București, pe care i-a caracterizat drept „maimuțoi“. Potrivit Mediafax, Vanghelie ar fi spus despre liderul PNL București, Ludovic Orban, că a fost internat la Spitalul 9. Vanghelie a mai pus acuzațiile membrilor PNL pe seama unor ,mici interese de afaceri“ ALINA MIHAI Absolut din întîmplare! Vicepreședintele PSD, Miron Mitrea, consideră că este „în mod cert o întîmplare“ faptul că, înaintea vizitei efectuate vineri de premierul Adrian Năstase în Valea Jiului, a fost asfaltată o porțiune de șosea din Petroșani. Pentru a-și întări spusele, ministrul transporturilor a adăugat că niciodată nu a primit vreo dispoziție cu privire la asfaltarea sau repararea unor drumuri înainte ca premierul să viziteze localitățile respective. El a admis însă că, în anumite zone au existat unele priorități în asfaltarea drumurilor, în sensul că lucrările s-au efectuat în preajma campaniei electorale. „Nu știu dacă este firesc sau bine, dar este un lucru care se întîmplă în toată lumea și în România“, a explicat Miron Mitrea, precizînd că bugetul statului nu dispune de banii necesari pentru repararea tuturor drumurilor din țară. (A.V.) foișorul 2 România parțialdemocrată MIHAIL GĂLĂȚANI Recent, Freedom House a comunicat un raport care privește democrația și statul de drept. Acesta funcționează ca un barometru privind situația țărilor în tranziție. Un soi de audit politic și administrativ al țării respective, o radiografie care indică parcursul democratic de pînă acum. Printre țările monitorizate se află și România. Ea se situează undeva în „regnul“ democrațiilor parțial consolidate. Punctajul este acordat pe o scală de la 1 la 7, aproximarea cea mai fidelă a democrației fiind în apropierea punctajului unitar. Cu cît ne depărtăm de 1, spre 7, ne situăm în zona „exotică“ a statelor autocratice, secțiunea a cincea - ultima - cuprinzînd țări precum Kazahstan, Turkmenistan, Belarus. România a obținut un punctaj de 3,25. Cu alte cuvinte, sîntem undeva la jumătatea urcușului, la egală distanță de Uzbekistan și Polonia. Ar mai fi de adăugat ca auditul politicoadministrativ privind democrația se referă la cum decurg alegerile, cum merge societatea civilă, cît de libere sînt mass-media și tipul de guvernămînt. Evaluarea statului de drept monitorizează încălcări ale drepturilor omului, subordonarea justiției față de puterea politică și, nu în ultimul rînd, nivelul corupției. Primul pluton este cel al așanumitelor democrații consolidate. Aici se regăsesc Polonia, Slovenia, Ungaria, Slovacia, țările baltice și Cehia. Fruntașă e Polonia, cu punctajul 1,63, cel mai bun. Polonia beneficiază și de cea mai bună imagine dintre țările din vecinătatea condiției noastre. Unchiul Sam, după ce a conchis că polonezii s-au descurcat bine în episodul Irak, acolo unde au avut intervenții militare și pe teren, a avansat Polonia ca „șef de palier“ peste țările din zonă în privința reconstrucției Irakului. Așa că, pentru a prinde și noi o felie mai bună, ar trebui să ne „punem bine“ cu leșii, în ce ne privește, n-avem motive de satisfacție, dimpotrivă, această nouă estimare vine ca o retrogradare. Țările care se găsesc în aceeași țală cu noi sînt Bulgaria, Croația, Iugoslavia, Albania și Macedonia. Dacă Bulgaria e eternul nostru coleg de comparație, de data asta cu un punctaj mai bun - 3,13, celelalte mai puțin Croația , precum Albania și Macedonia sînt sub pretențiile noastre. Iugoslavia e o țară aflată încă departe de aderarea la organismele euro-atlantice. De unde ne credeam oarecum „rezolvați“ în problema democrației, ne trezim, deodată, că, din afară, percepția e diferită. Cine-i de vină? în primul rînd, ar fi de spus că notele proaste la materiile „corupție“, „subordonarea justiției“, „obediență & restricții în mass-media“ sînt evidente cu ochiul liber, fără măsurătoare. Responsabilitatea se dezvoltă însă în zona vectorilor politici proveniți din partidul de guvernămînt. Cui îi este subordonată justiția? Sau față de cine sînt obediente mass-media? Nu în cele din urmă, cine întreține focul nesacru, dar bănos al corupției? Toate acestea sînt întrebări față de care puterea actuală trebuie să dea socoteală Alianță anti-Băsescu Pană, la berat cu Romanul „Contez pe sprijinul lui Petre Roman", a declarat ieri senatorul PD Viorel Pană, căruia i se pregătește excluderea din partid. Decizia va fi luată sîmbătă, în cadrul Consiliului Național al partidului (forul de conducere al PD). Pană însă nu renunță la „surprizele“ pe care i le pregătește liderului Traian Băsescu, acesta intenționînd să ceară sîmbătă un vot de neîncredere pentru liderul PD, cu care e în conflict deschis ..Băsescu a dus marile bătălii politice de la primărie și nu de la partid“, a spus Pană. Pe de altă parte, fostul președinte al PD, Petre Roman, este decis să-l atace pe Băsescu, la CNC, printr-o „strategie de relansare a partidului în lupta cu PSD“. Surse PD susțin că Roman va fi invitat vineri la Consiliul Director al PD, un preambul la ședința de sîmbătă. Liderii PD doresc astfel să afle ce are de gînd fostul președinte: „Nu voi merge. Vor afla despre strategie sîmbătă“. Acesta a afirmat că Viorel Pană „are curajul opiniei", dar a evitat să spună clar dacă îl sprijină sau nu. Pană, în schimb, îl curtează asiduu pe fostul lider PD-ist, sperînd în cooperarea acestuia în ce privește atitudinea anti-Băsescu. „Cred că Roman înțelege demersul meu. Consider că avem coordonate comune de acțiune“, a afirmat Pană. Acesta a menționat că va iniția discuții cu Roman pe marginea unei linii comune de acțiune pînă la CNC. Unul din punctele nevralgice ale PD, reclamate și de Roman, și de Pană, este procentul de 10,6% la care partidul stagnează de o bună bucată de vreme ADRIANAISTODOR Fostul lider al PD afirmă că pregătește „strategii“. Contra PSD sau împotriva lui Băsescu? > Oprișan 100% .Membrii PSD din zece comune vrîncene l-au desemnat favorit pe controversatul lider DJ Vrancea Marian Oprișan, exilatul lider al PSD Vrancea, se detașează în cursa pentru șefia organizației. Pînă ieri, „ideea americană“, ca participanții la conferințele teritoriale să-l desemneze prin vot secret pe cel pe care-l consideră mai potrivit să preia frîiele partidului, a fost aplicată în zece comune. După cum a anunțat PSD Vrancea, Marian Oprișan a obținut majoritatea sufragiilor, iar în mai multe comune a fost creditat chiar cu 100%. La Gugești, de exemplu, dintre cei 122 de participanți, 117 au votat cu Marian Oprișan, trei cu senatorul Fevronia Stoica și doar doi cu consilierul județean Sorin Vornic. In alte comune, cum ar fi Bordești sau Cîmpulî președintele CJ a obținut 100% din preferințele electorilor PSD. Șefi organizațiilor comunale, în cele ma multe cazuri primarii, au declarat, printre altele, că s-a votat cu Oprișan pentru că apare mai mult în ziare și la televiziune, în comparație cu contracandidații săi. De altfel, Oprișan a mizat pe sprijinul masiv al primarilor PSD cînd a propus ce viitorul președinte să fie ales prin votul secret al celor 28.000 de membri de partid. Oprișan spune ce nu vrea să comenteze rezultatele pînă la finala de pe 28 iunie. (S.V.) Iliescu, nemulțumit de turismul lui Agathon Președintele Ion Iliescu a criticat, ieri, la Constanța, slaba exploatare a „potențialului turistic pe care-l avem“. în viziunea sa, o mai bună valorificare a turismului, mai ales a celui de pe litoral, înseamnă nu doar bazarea „pe folosirea virtuților naturale: soare, apă, aer“, ci și pe dezvoltarea „turismului balnear“, a celui cultural, dar și a meșteșugurilor tradiționale din zonă. Adică a producției de obiecte de artizanat specifice Dobrogei. Șeful statului s-a declarat dezamăgit că un obiectiv turistic important, în viziunea sa, cum este Insula lui Ovidiu din Mamaia, nu e exploatată deloc, ci este chiar „anonimă“. „Păi, dacă grecii ar avea o Insulă a lui Ovidiu, ar face din ea un element de exploatare extraordinară“, a apreciat Iliescu, în primul rînd din sala Universității Ovidius din Constanța, unde șeful statului a făcut aceste aprecieri, se afla și ministrul turismului, Dan Matei Agathon, care asculta atent aprecierile președintelui. Iliescu a mai spus că „nu știm să folosim potențialul unor obiective turistice recunoscute, cum ar fi Adamclisi, Tomis, edificiul roman cu mozaic din Constanta“. CRISTIAN OPREA