Evenimentul Zilei, mai 2004 (Anul 13, nr. 3718-3748)

2004-05-21 / nr. 3738

vineri, 21 mai 2004 © . Nr. 3738________________ ■ __ _____________________ _ 1 3 Deși Vasile Șiman a vîndut într-un sezon aproape o echipă întreagă, „alb-negrii“ revin în Divizia A Sportul Studențesc, ca Pasărea Phoenix DANIEL CONTESCU. LAURENȚIU CIORNEI Sportul Studențesc mai are nevoie doar de două puncte în ultimele trei etape rămase de jucat în Seria B2 din Divizia B la fotbal pentru a obține matematic promovarea în prima ligă. După 27 de runde, Sportul este lider, cu 65 de puncte, fiind urmat de Pandurii Tîrgu-Jiu, cu 58 de puncte. Deși a vîndut o echipă întreagă, Sportul este pe cale să reușească, după numai un sezon, revenirea în Divizia A. Mîine, „studenții“ au șansa să încheie socotelile cu eșalonul secund și să revină pe prima scenă. Elevii lui Gabi Balint vor disputa un meci lejer, pe teren propriu, cu ARO Cîmpulung Muscel, „lanterna“ seriei, deja retrogradată. „Studenții“ au dominat cu autoritate Seria I a Diviziei B, fiind ca și promovați în primul eșalon. Marea problemă rămîne însă bugetul. Din sumele consistente încasate pe fotbaliști, la echipă nu s-a întors aproape nimic. Clubul se zbate într-o sărăcie cruntă, sectorul de copii și juniori a ajuns sub orice critică, iar baza se află într-un avansat stadiu de degradare. Din sezonul 2004-2005, România trebuie să se alinieze normelor UEFA, care cer standarde ridicate la grupările din prima divizie. Sportul nu se ridică la aceste standarde și nici nu poate, în viitorul apropiat, să se apropie de acestea. Singura soluție de subzistență pare fuziunea cu o altă echipă. Surse din anturajul „alb-negrilor“ susțin că varianta fuziunii dintre Sportul și una dintre grupările cu bani din provincie este foarte probabilă, mai ales în condițiile în care Mac Popescu intenționează să-l trimită la plimbare pe Șiman. Interesate de locul și de tînăra trupă a „studenților" ar fi FCM Bacău și FC Oradea, grupări aproape retrogradate din Divizia A, dar și Unirea Urziceni, divizionară B sprijinită puternic de pesediști influenți. Suma tranzacției este cam aceeași în toate cazurile, în jur de 500-600.000 de dolari, jumătate din acești bani urmînd să intre în buzunarul afaceristului Șiman. Deocamdată, nici una dintre grupările care sînt la un pas să pice în „B“ nu și-a făcut publică intenția de a prelua locul „studenților“, un oficial băcăuan precizînd că „mai este pînă la final, poate pînă atunci reușim, totuși, să scăpăm" Banii din transferuri, destinație necunoscuta 7 . Șiman umblă cu cioara vopsită Vasile Șiman (foto) a fost adus în Regie, acum mai bine de trei ani, de arhitectul Mac Popescu, președintele de onoare al echipei de fotbal Sportul Studențesc. La început, Șiman, un tînăr profesor de istorie metamorfozat într-un afacerist secretos, s-a comportat umil, ca orice om nou intrat în fauna fotbalistică de la noi. S-a făcut remarcat pentru că acorda jucătorilor prime în natură: ceasuri, parfumuri, televizoare, paltoane și chiar borcane cu murături. După două sezoane în prima divizie și acesta din „B“, Șiman s-a transformat dintr-un simplu investitor, care a împrumutat clubul cu cîteva sute de mii de dolari, într-un stăpîn. Principala sursă de venituri e ținută departe de ochii curioșilor. Așa se face că destinația banilor rezultați în urma vinzării de jucători - mai ales a celor din ultima vreme - a devenit, pentru jupînul din Regie, „top secret“ Domnule Șiman, există informații că Sportul e pe cale să fuzioneze cu o echipă din provincie, pentru a putea rezista, anul viitor, în Divizia A. Nu este adevărat. Sportul va rămîne Sportul, nu se va alia cu nimeni! N-am cedat cînd au fost clipe mai grele, dar acum! Drepturile financiare ale jucătorilor sînt la zi? Da. Au primit toți banii care li se cuveneau pînă în acest moment. Au fost cîteva întîrzieri, dar s-au rezolvat. Au luat și salariile, primele Stadionul din Regie nu poate găzdui meciuri din prima divizie, iar bani pentru amenajare.. Avem dreptul, ca nou-promovată, să ne disputăm meciurile pe acel stadion. Avem un an de grație în care o să facem modernizări dacă preluăm baza. Dumitru Dragomir susține ca n-ați trecut în acte banii pe care i-ați primit în urma recentelor vînzări de jucători. Un milion de dolari în ultimele opt luni Dumitru Dragomir să-și vadă de treaba lui! Așa se face peste tot Să-i întrebe pe toți patronii! Pe Bosînceanu, pe Gigi Becali, pe Copos... Ce treabă am eu? Aveți, dacă n-ați trecut sumele în acte, înseamnă că sînt ban negri. Dom’le, dar ce ești tu? Organ de anchetă? Ar trebui ca lumea să cunoasci situația. De ce nu sînteți corect" (Șiman închide telefonul) Gigei Bucur a marcat o căruță de goluri pentru gruparea din Regie: „Avem echipă de primele cinci locuri în Divizia A!" în Regie evoluează cel mai prolific fotbalist din primele două divizii. Gigel Bucur, în vîrstă de 24 de ani, atacantul de buzunar crescut și lansat la Sportul a marcat 29 de goluri în această ediție de campionat. Cîte goluri ți-ai propus să dai în acest sezon? Vreau să am, la sfîrșitul campionatului, o medie de un gol pe meci. Pînă acum sînt în grafic Veți rezista în Divizia A? Avem echipă de primele cinci locuri în prima ligă. Marile formații ale campionatului ar face bine să se teamă de Sportul! Dan Petrescu spune că ești cel mai bun atacant de la Sportul... Așa a spus? Dan e un antrenor super. Ar fi reușit la Rapid dacă s-ar fi avut răbdare cu el. Totuși, el prefera să te țină rezervă. Susținea că astfel îți ajuți mai bine echipa... Adică să fiu armă secretă? De acord, dar cui îi convine să joace ultimele 20 de minute la Sportul? Acum sînt titular. De cîți ani ești în Regie? De la nouă ani sînt legitimat la Sportul. Joc de plăcere aici. Regia este a doua mea casă. Fac naveta la Cernica, o localitate situată la cinci kilometri de București. Ce modele ai ca fotbalist? îmi plac Owen și Henry. Ador fotbaliștii puși pe viteză Faci flotări cînd nu marchezi trei goluri pe meci? Am pus un pariu cu preparatorul nostru fizic. Dacă nu înscriu tre goluri pe meci, fac zece flotări, dacă dau, le face el. Ești însurat? Locuiești cu părinții? Sînt liber de contract, cum se spune. Vreau să mă însor abia peste trei-patru ani. Deocamdată, locuiesc cu părinții mei, la Cernica. Salarii lunare intre 300 si 1.500 de dolari Jucătorii de la Sportul n-au prime de joc. „Studenții“ încasează lunar, din contracte, între 300 și 1.500 de dolari. Costin Lazăr Răzvan Stanca, Ionuț Mazilu și Florin Maxim sînt cei mai bine plătiți salariile lor atingînd plafonul maxim. La un nivel apropiat acestora se situează golgeterul Gigel Bucur și Florin Cruceru, plătiți cu cîte 1.000 de dolari pe lună. Patronul „alb-negrilor“ a făcut o excepție în acest final de campionat, promițîndu-le o primă de 700 de dolar pentru trei victorii consecutive. Vasile Șiman nu este dornic nici ci restul angajaților. Nu de puține ori, antrenorii și personalul auxiliar au făcut greva, revoltați că nu și-au primit salariile la timp. Pleacă Balint, vine Petrescu Din sezonul viitor, echipa din Regie va fi antrenată de Dan Petrescu. „Bursucul“ îi va lua locul lui Gabi Balint, actualul tehician. „Găboajă“ urmează să devină „secundul“ lui Gică Hagi la Galatasaray Istanbul. „Doresc la echipă un antrenor care știe să aplice sistemul de joc 4-4-2, îl vreau pe Dan Petrescu, dar mai trebuie să fie și el de acord cu o revenire la Sportul“, a declarat deunăzi Șiman. In cazți în care Petrescu va refuza (aceste avînd și varianta revenirii la FC Național, în cazul în care Cosmin Olăroiu va pleca din Cotroceni), favorit să-i preia pe „studenți“ este Gigi Mulțescu, nelipsit de la ultimele meciuri ale Sportului Lista lui Liman minzari p si nodari pripramatori in inuna vrompî Jucător Vîrsta Postul Suma de transfer Echipa Cristian Irimia 23 de ani fundaș 350.000 de dolari Rapid George Galamaz 23 de ani fundaș 250.000 de dolari Rapid Valentin Negru 22 de ani mijlocaș 150.000 de dolari Rapid Laurențiu Diniță 29 de ani atacant 175.000 de dolari Steaua Romeo Pădureț 30 de ani mijlocaș gratis, jucător liber de contract Steaua Octavian Chihaia 22 de ani atacant 175.000 de dolari FC Național Cristian Ciubotariu 23 de ani mijlocaș 100.000 de dolari Dinamo Răzvan Farmache 26 de ani fundaș 75.000 de dolari ..Farul Aurel Dumitru 25 de ani fundaș 75.000 de dolari "„Poli" AEK Valoare totală: 1.350.000 de dolar .ICITAT Veolia Water România susține reabilitarea sistemelor de apă din Sulina Veolia Water România se implică în reabilitarea sistemelor locale de alimentare cu apă ș canalizare. La inițiativa Veolia Water România, săptămîne aceasta, în cadrul manifestărilor organizate de Asociația Română a Apei, la Expo Apa 2004, s-a semnat Memorandumul de colaborare pentru reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă ș canalizare ale orașului Sulina Memorandumul a fost semnat de Andreas Baude, director general Veolia Water România, de Virgil Munteanu, guvernatorii Biosferei Delta Dunării, și de reprezentanții autorității locale, Trifon Belacurencu, președintele Consiliului Județean Tulcea, și Aurel Dimitriu, primarul orașului Sulina. Memorandumul parafai săptămîna aceasta la București are ca scop găsirea unor soluții pentru evitarea oricăror sincope în alimentarea cu apă a orașului Sulina și ocrotirea Deltei Dunării de poluare. Anul trecut, din cauza secetei prelungite, apa de mare a intrat în stația de tratare a apei, ducînd la întreruperea furnizării de apă potabilă în oraș. Colaborarea inițiată de Veolia Water România urmărește eliminarea unor astfel de accidente pe viitor Veolia Water România va cofinanța, alături de Primărie Sulina, studiile de fezabilitate ș prefezabilitate pentru acest proiect, primul pas fiind realizarea unei expertize tehnice a sistemelor de apă și de canalizare din oraș. Veolia Water, divizia de apă a Veolia Environnement, lider mondial în servicii de mediu, speră ca, prin implicarea sa, să atragă și alți finanțatori pentru realizarea proiectului.