Evenimentul Zilei, iulie 2005 (Anul 14, nr. 4138-4168)

2005-07-04 / nr. 4141

____POLITICĂ Strategia bumerang PNL și PD nu cred că PSD va merge până la capăt cu declanșarea alegerilor la nivel local, dar nici nu se tem de anticipate . Laura Gafencu Strategia PSD privind organizarea alegerilor anticipate la nivelul consiliilor locale și județene, ca răspuns la intenția puterii de a-i schimba pe șefii locali ai PSD, a stârnit reacții diferite. PSD încearcă astfel să facă presiuni asupra partidului lui Voiculescu pentru a-l determina să nu colaboreze cu Alianța pentru a-l detrona din fruntea consiliilor locale, în timp ce pentru PNL și PD anticipatele la nivel local ar fi un avantaj, Partidul Conservator și PRM se împotrivesc vehement acestei idei. Conservatorii ar trebui să facă față singuri unei confruntări electorale, după ce anul trecut și-au obținut pozițiile din consiliile locale cu ajutorul PSD. PRM este, în acest moment, un partid în dezintegrare, măcinat de scandaluri interne, care nu ar mai reuși să obțină voturi la nivelul anului trecut. Alianța sau de DA Secretarul general al PNL Dan Motreanu susține că PNL și Alianța D.A. ar obține mult mai mulți membri în consiliile locale și județene, dacă s-ar organiza alegeri anticipate. Și asta pentru că, spune el, Alianța D.A. a crescut în sondaje de la alegerile locale și până în prezent. Motreanu nu crede însă că PSD se va ține de plan, pentru că „este un partid în dezintegrare, unde există trei tabere, trei centre de putere, iar acest lucru se simte în interiorul partidului. O bună parte din consilierii PSD nu mai răspund la sarcinile de la partid, pentru că nu mai au încredere că se vor mai regăsi pe liste. O poziție similară au și reprezentanții PD. Secretarul general al acestui partid, Vasile Blaga, nu crede că PSD își dorește cu adevărat organizarea de alegeri anticipate la nivel local; în opinia sa, aceasta este doar o strategie a PSD de a încerca să-și păstreze posturile de președinți la Camera Deputaților și la Senat. Blaga a afirmat că socialdemocrații încearcă să intimideze Partidul Conservator și să-l convingă să nu cedeze în privința schimbării conducerii celor două Camere ale parlamentului și nici a șefilor consiliilor județene. „Pe noi ne-ar avantaja un astfel de demers având în vedere că președinții consiliilor județene și locale au fost aleși de o majoritate care acum nu mai există“, a spus ministrul de interne. PC nu e de acord cu schimbarea președinților CJ De celaltă parte a baricadei, reprezentanții Partidului Consevator se situează pe o poziție diferită de a partenerilor lor de coaliție. Purtătorul de cuvânt al PC, Bogdan Ciucă, nu crede că PSD dorește ca prin acest demers să arate pisica formațiunii sale. El a afirmat că Partidul Conservator este foarte bine organizat în teritoriu, așa că nu se teme că își va pierde posturile în consiliile locale, în privința alegerilor anticipate, indiferent la ce nivel s-ar organiza acestea, reprezentații PC sunt fermi pe poziție, un NU hotărât. „Nu vrem alegemi nici la nivel local, chiar dacă în unele locuri conjunctura ne e favorabilă. Pe de altă parte, așa cum a zis și președintele PC, Dan Voiculescu, până când nu ni se aduc argumente serioase nu suntem de acord nici cu schimbarea președinților de consilii județene cu jumătate plus unul din voturi“, a spus Ciucă. Nici formațiunea lui Vadim Tudor nu vrea alegeri anticipate. „Cred că bulversarea pe care o face guvernul în viața publică e suficientă, nu trebuie să mai creăm haos și în teritoriu. Procedeul în sine e discutabil și ne vom gândi la asta. Oricum, alegerile locale sunt o cale de a da peste cap toată activitatea din teritoriu“, a afirmat vicepreședintele PRM, Lucian Bolcaș. O buna parte din consilierii PSD nu mai răspund la sarcinile de partid, pentru că nu mai cred că se vor regăsi pe liste și Dan Motreanu Secretar general al PNL TOT ÎMPREUNĂ. Năstase vrea să-i convingă pe conservatorii lui Voiculescu să-l susțină în continuare CONSENS DE FAȚADĂ Blocarea migrației, acceptată cu obiecții Ideea deputatului PD Ioan Oltean de stopare a migrației politice e salutată, la nivel declarativ, de mai toate partidele. Democratul vrea ca trecerea de la o grupare la alta să îi coste pe consilierii locali pierderea funcției. „PRM e împotriva migrației politice. Asupra propunerii domnului Oltean o să ne pronunțăm însă atunci când o să o vedem. Nu poți spune despre o femeie că e frumoasă până când nu o vezi“, a afirmat vicepreședintele PRM, Lucian Bolcaș. Purtătorul de cuvânt al Partidului Conservator, Bogdan Ciucă, spune și el că întâi trebuie realizat un proiect conform cu legile în vigoare. „Ca idee, am susținut și vom susține dispariția migrației politice. Când va apărea proiectul, specialiștii își vor spune cuvântul“, ne-a declarat el. Susținere promit și liberalii, prin vocea lui Dan Motreanu, încântării aliaților li se opune scepticismul PSD. Purtătorul de cuvânt Cristian Diaconescu consideră că migrația „e o problemă de moralitate care ar trebui reglementată prin statutele partidelor“, „în ultimii 15 ani, mulți au spus că nu sprijină migrația politică, dar ea există. Recent, un partid întreg a migrat de la stânga la dreapta. Faptul că inițiatorul unei legi antimigrație provine tocmai din partidul respectiv mi se pare amuzant“, a spus Diaconescu. Alianța fierbe în teritoriu ATAC. Neînțelegerile din cadrul Alianței D.A PNL-PD continuă. Chiar dacă la nivel central liderii acesteia s-au abținut de la atacuri, recomandând membrilor același lucru, în țară, organizațiile locale ale celor două partide continuă să se atace. Este și cazul liberalilor bistrițeni, care sunt nemulțumiți de poziția pe care partidul lor o are după șase luni de guvernare. Ei au criticat dur în cadrul conferinței municipale relațiile din cadrul Alianței. „Este clar că Alianța D.A. trece printr-o criză după șase luni de guvernare, datorită diferențelor ideologice între cele două partide și ale orgoliilor și intereselor de grup“, a afirmat consilierul municipal Andrei Rusu, vicepreședinte al filialei Bistrița a PNL. La nivel central însă, liderii celor două partide minimizează proporțiile conflictelor din teritoriu. Purtătorul de cuvânt al PNL, Eugen Nicolăescu, spune că în partid este democrație, iar astfel de nemulțumiri trebuie privite în „sensul că trebuie ascultate, analizate și trebuie să le găsim soluții“. Pană, sancționat pe linie de partid MĂSURI. Ministrul mediului și gospodăririi apelor, Sulfina Barbu (foto), a declarat pentru „Evenimentul zilei“ că atitudinea directorului Apelor Române, Aurel Pană, față de ziariștii de la „Cotidianul“ va fi discutată miercuri, în cadrul Biroului Permanent al Partidului Democrat. Atunci voi stabili, după regulile statutului din PD, ce măsuri vor fi luate împotriva acestuia. Supărat pentru un articol despre Lacul Snagov, publicat în ziarul „Cotidianul“, directorul PD al Apelor Române a amenințat, pe 1 iulie, că va da foc redacției. Chiar dacă a doua zi și-a cerut scuze, atitudinea lui Pană este deja etichetată de Sulfina Barbu. „Apreciez de acum că gestul domnului Pană este unul regretabil, că nu trebuia să reacționeze așa cum a făcut-o, indiferent de situație, pentru că presa, oriunde în lume, trebuie să fie liberă și nimeni nu trebuie să intervină în manifestarea ei obiectivă“, a adăugat ministrul mediului. Geoană: Rectificarea bugetului, eșecul guvernului CRITICI. Președintele PSD, Mircea Geoană, a criticat încă o dată cota unică de impozitare, cele 16 procente reprezentând „o cifră inventată“ care a condus la deficit bugetar și la necesitatea rectificării. Mircea Geoană preconizează înăsprirea fiscalității și scumpiri record la utilități, acuzând astfel nerespectarea promisiunilor electorale. Administrația și justiția vor beneficia de suplimentări de fonduri în timp ce sănătatea și comerțul vor suporta reduceri de sute de miliarde. RISIPĂ DE BANI PUBLICI Schema guvernului, „umflată“ de consilierii personali Potrivit unei ordonanțe de urgență, executivul are dreptul să angajeze 513 consilieri Prieteni politici, colegii de partid și apropiații demnitarilor au rezervate peste cinci sute de posturi în administrație. Funcțiile de consilier personal pot fi ocupate fără concurs, pe motiv că acești oameni vin și pleacă o dată cu aceia care i-au adus. Asta doar dacă, între timp, folosindu-se de această portiță, consilierii nu dau examen, devenind astfel funcționari publici apolitici și greu de uruil din posturi la care alții nu au acces atât de ușor. Legea privind aprobarea OUG 17/2005, publicată zilele acestea în Monitorul Oficial, modifică o ordonanță din 1998 a guvernului Ciorbea, prin care se stabilea numărul de posturi din cadrul cabinetelor demnitarilor. Actualul executiv a ajustat puțin precedentul act normativ, reducând numărul consilierilor personali, care puteau fi angajați de secretarii și subsecretarii de stat, și prefecți și a creat câteva posturi noi la cabinetele vicepremierilor. Chiar și așa, numărul persoanelor care pot fi angajate fără concurs pe diferite paliere administrative rămâne foarte mare. Conform legii, primul-ministru are dreptul la 14 consilieri personale, miniștrii de stat pot angaja 11 persoane, miniștrii, miniștrii delegați și șeful cancelariei câte opt, secretarii de stat și persoanele cu rang de secretar de stat câte două, iar prefecții și subprefecții câte un consilier. Calculul arată că, în acest fel, numai la nivelul primului-ministru și al miniștrilor sunt disponibile 223 de posturi de consilier personal. Acestora li se adaugă alte aproximativ 240 la cabinetele secretarilor de stat, plus încă 50 la nivelul prefecturilor. Premierul Tăriceanu a angajat deja 11 consilieri personali, cărora li se adaugă cei 16 consilieri de stat de la nivelul cancelariei. Mulți miniștri au angajați pe post de consilier colegi de partid sau de serviciu care nu au mai prins alte funcții. Un exemplu al fostului parlamentar PD Iuliu Păcurariu, devenit consilier la ministerul condus de colegul său Vasile Blaga ,în Occident, consilierii sunt independenți de cel consiliar. Analistul de politică externă Emil Hurezeanu declară că, în cancelariile occidentale, numărul consilierilor este redus, iar cei care ocupă aceste funcții sunt niște persoane extrem de importante și influente, foarte bine pregătite și capabile să gestioneze subiecte sensibile. „Sigur că există consilieri și pe lângă oficialii occidentali, doi-trei, maximum patru. Aceștia sunt independenți de cel consilier, în sensul că sunt consilierul funcției, nu al persoanei. Ei rămân în funcție chiar dacă se schimbă primul-ministru. Așa ar trebui să fie și la noi. Fost consilier personal al premierului Adrian Năstase pentru o scurtă perioadă, Hurezeanu consideră că inflația de consilieri din România „sugerează și lipsă de profesionalism, și afinități personale, dar și lipsă de transparență“. „Din experiența mea, pot să vă spun că foarte rar consilierii știu unul de altul“, afirmă acesta. (Adriana Tomașevici) 27 de consilieri personali și de stat are premierul Călin Popescu-Tăriceanu MANEVRE Șereș sontează birocrația Ministrul economiei și comerțului, Codruț Șereș, ne-a declarat că are opt consilieri personali, dintre care trei sunt membri ai Partidului Conservator. „S-au mai schimbat cei cu care venisem inițial în minister, in sensul că unii dintre ei au dat examen pe anumite funcții și au devenit funcționari publici“, a spus acesta. El susține că singura variantă pentru ca ur ministru să-și angajeze oameni eludând birocrația este să-i aducă inițial pe post de consilieri personali. „Ca să angajezi un om, trebuie să obții acordul Agenției Funcționarului Public și Ministerului de Finanțe și să publici anunțul în Monitorul Oficial, unde să stea 30 de zile, în cea mai bună situație, poți angaja pe cineva după 45 de zile. De aceea, ca să se miște lucrurile mai repede, nu îți rămâne decât sa aduci omul la cabinet și apoi, dacă promovează concursul, să devină funcționar public“. Evenimentul zilei 1 Luni, 4 iulie 2005 ! 7