Evenimentul Zilei, septembrie 2007 (Anul 16, nr. 4918-4946)

2007-09-26 / nr. 4943

Evenimentul 1 Jurj IvvJ npin a mm T Premierele toamnei 2007 Simona Chițan SPECTACOLE. „Iubiri interzise“, la Național, „Ce păcat că-i curvă“, la Bulandra, și „Ultima femeie a seniorului Juan“, la Odeon, sunt trei dintre noutățile stagiunii Issey Takizawa regizor Spectacolul „Hanjo/Seijo iubiri interzise“, două piese de Yukio Mishima puse în scenă de japonezul Issey Takizawa, și „Istoria comunismului povestită pentru bolnavi mintali“, de Matei Vișniec, în regia lui Florin Fătulescu, deschid la Teatrul Național din București (TNB) șirul premierelor teatrale din această toamnă „Iubiri interzise“ a avut premiera duminică, dar se joacă și în această seară la Sala Atelier, iar piesa lui Matei Vișniec are premiera oficială sâmbătă, pe 29 septembrie. „Hafija“ este povestea unei femei care și-a pierdut mințile atunci când iubitul său a părăsit-o, fiind și numele amantei unui împărat care a condus China în trecut. Urmând tradiția teatrului No, Mishima a scris o versiune modernă a piesei, în timp ce regizorul Issey Takizawa a transpus-o într-un limbaj modern. „Seijo“ (în japoneză, „Sfânta“) are ca eroină o tânără care provine dintr-o familie de nobili scăpătați pe care fratele mai mic o obligă să devină curtezană. Cele două piese îi au în distribuție pe Kana Hashimoto, Teodora Mareș, Marius Bodochi („Hanjo“) și Carmen Ungureanu, Marius Manole și Brândușa Mircea („Seijo“). „Am fost surprins când la audiții am văzut nivelul înalt al tuturor actorilor români, probabil sunt mai buni de o sută de ori decât cei japonezi Cel mai mult m-a impresionat Teodora Mareș“, a spus și regizorul Ilsey Takizawa, care montează pentru prima dată „peste granițe“. Matei Vișniec vine sâmbătă la premieră Cel de-al doilea spectacol din deschiderea stagiunii de la TNB, „Istoria comunismului povestită pentru bolnavi mintali“, se va juca sâmbătă și duminică la Sala Amfiteatru, în prezența dramaturgului român stabilit în Franța, Matei Vișniec. Spectacolul înseamnă întoarcerea după 20 de ani pe scena românească, în postura de regizor, a lui Florin Fătulescu, stabilit la Los Angeles, care vrea să monteze și la Teatrul Mic, Jacques și supunerea“, de Ionesco. Sâmbătă îi vom vedea așadar la Național pe Claudiu Bleonț, Mircea Rusu, Florina Cercel, Medeea Marinescu. Directorul Ion Caramitru a precizat că la Sala Atelier se va pune în scenă un spectacol experimental, de Oscar Wilde, „Privighetoarea și trandafirul“ și că negociază unele texte românești, printre care și unele de Gabriela Adameșteanu. Am fost surprins de nivelul înalt al tuturor actorilor români, probabil sunt mai buni de o sută de ori decât cei japonezi. Cel mai mult m-a impresionat Teodora Mareș. Seria de spectacole la Teatrul Odeon a început vineri, 21 septembrie, cu „Ultima femeie a seniorului Juan“, de Leonid Jukovițki, în regia lui Vladimir Gramov, în care protagonist este Florin Zamfirescu. La Teatrul de Comedie, luna octombrie va aduce două premiere: „Galy Gay“ de Bertholt Brecht, în regia lui Lucian Giurchescu, și „Dumnezeul de a doua zi“, de Mimi Brănescu, spectacol regizat de Marcel Țop. După ce pe 4 octombrie, Bulandra își va deschide stagiunea cu „Mamouret“, cu o extraordinară Tamara Buciuceanu Botez în rol principal; tot în octombrie, directorul Alexandru Darie va pune în scenă „Ce păcat că-i curvă“, de John Ford, iar pe Dori Ana îl vom urmări în calitate de regizor, de această dată cu o nouă versiune a „Scrisorii pierdute“ de Caragiale. Teatrul experimental Desant a anunțat că își suspenda activitatea până la găsirea unui nou sediu, întrucât contractul pentru spațiul unde a activat timp de doi ani a expirat și nu a mai putut fi prelungit. Diana Lupescu regizează Controversatul Teatru Mic pregătește „Colonia îngerilor“, a lui Ștefan Caraman, pusă în scenă de Nona Ciobanu, piesă care a fost desemnată de UNITER cea mai bună piesă românească în 2005. La Teatrul Foarte Mic, Dan Stoica va pune în scenă „Piele și cer“, de bulgarul Dimitri Dinev. Dacă în seara asta vom vedea la Nottara un spectacol invitat cu Victoria Cociaș, „Cui am onoarea să mă adresez?“, teatrul pregătește „Platonov“, de Cehov, în regia lui Vlad Massaci, și două spectacole montate de Diana Lupescu și Catrinel Dumitrescu Actrițele s-au apucat să regizeze „Ritmuri - spectacolul tradițiilor românești“ și „Bătrânul“ lui Maxim Gorki, care vor avea premierele pe 4 și 12 octombrie. ,IUBIRI INTERZISE“. Teodora Mareș, Marius Bodochi și Kana Hashimoto joacă la Național în piesa japoneză „Hanjo Seijo“ FESTIVALURI „Povești pentru copii și oameni mari“ La Alba-Iulia va avea loc ediția a II-a a festivalului de teatru „Povești pentru copii și oameni mari“ în perioada 3-7 octombrie. Programul include un show al Flamenco Vivo, compania celebrului cantautor de flamenco Luis de la Carrasca, spectacolul „Revizorul“ lui Mălăele sau Teatrul de păpuși Grodko cu „Macbeth“ (Belarus). Pe lângă acestea au fost selecționate spectacole de la Odeon și Act. Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian“ va prezenta „Broadway-București“, „Bal“, „Opereta râde, cântă și dansează“, „Invitație la vals“; în program se mai află și două ateliere susținute de Oana Leahu și Mihaela Michailov. între 6 și 13 octombrie, Teatrul „Ion Creangă“ organizează, de asemenea, Festivalului Internațional de Teatru pentru copii „100, 1.000, 1000.000 de povești“. La secțiunea spectacole, care va avea un caracter competițional, vor fi invitate 12 teatre pentru copii din țară (București, Gheorghieni, Iași, Oradea, Ploiești) și din străinătate (Coreea de Sud, Franța, Germania, India, Italia, Lituania, Rusia). In cadrul festivalului vor fi prezentate cinci spectacole lectură. „Visul“ lui Cărtărescu, la Timișoara Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Dramaturgiei Românești de la Timișoara se va desfășura în perioada 6-12 octombrie. Organizat de Teatrul Național Timișoara, festivalul este consacrat în exclusivitate textului de teatru românesc și o are ca selecționer unic pe Cristina Modreanu. Festivalul Teatrelor Europene la Sibiu La Timișoara, festivalul dramaturgiei va fi deschis pe 6 octombrie cu premiera spectacolului „Visul“, după Mircea Cărtărescu, în regia Cătălinei Buzoianu. Printre spectacole selecționate pentru festival sunt „Bucharest Calling“, de Peca Ștefan (Teatrul Luni de la Green Hours), ,Inimi cicatrizate“, de Max Blecher, în regia lui Radu Afrim (Teatrul Național Constanță), „Eugen Ionesco, cinci piese scurte“, regia Alexandru Dabija (Teatrul Odeon București), „Black Bach“, regia Alexandru Dabija (Teatrul Odeon București), „Stă să plouă“, un spectacol de Lia Bugnar (Teatrul Luni de la Green Hours), Jocul ielelor“ de Camil Petrescu, regia Claudiu Goga (Teatrul Național București), sau „Lado- Maso Blues Bard de Maria Manolescu, regia Gianina Cărbunariu. Sibiul va găzdui în această toamnă și o ediție specială a festivalului de teatru. Festivalul Teatrelor Europene are loc între 15 septembrie și 15 noiembrie și aduce un spectacol sau două în fiecare zi, cu renumite trupe din Europa. COMEDIE AȘTEPTATA Emilia Popescu și Florin Piersic sunt „străini în noapte“ la Opera Națională Actorul Florin Piersic va reveni pe scenă într-un spectacol regizat de Radu Beligan, „Străini în noapte“, a cărui premieră va avea loc vineri, sâmbătă și duminică la Opera Națională București, în luna octombrie piesa va merge și în turneu prin 14 orașe din țară. Florin Piersic o va avea parteneră de scenă pe Emilia Popescu. Piersic a mai jucat la Cluj în ultima perioadă în „Logodnicile aterizează la Paris“, la Naționalul clujean, dar nu a mai avut de multă vreme un rol substanțial. „Străini în noapte“ este o comedie romantică prezentată în premieră în România, după ce a fost jucată din 2004, cu succes, de Alain Delon și Astrid Veillon la Paris și în turnee în Europa. Piesa este o comedie cu răsturnări de situație, despre seducție, minciună și timpul care ne transformă. Pierre (Florin Piersic) este căsătorit și tatăl unui adolescent. A rămas singur în Paris să muncească, în timp ce soția și fiul său sunt plecați în vacanță. Juliette (Emilia Popescu) este o blondă tânără, frumoasă și enigmatică. Pierre va fi sedus sau nu? Rămâne să aflăm. Spectacolul va fi prezentat în țară la Constanța (1 octombrie), Tulcea (2 octombrie), Brăila (3 octombrie), Iași (6 octombrie), Suceava (9 octombrie), Bacău (10 octombrie), Cluj (15 și 16 octombrie), Mediaș (17 octombrie), Timișoara (22 octombrie), Deva (23 octombrie) și se va încheia la Zalău (31 octombrie). CUPLU. Juliette (Emilia Popescu), alături de Pierre (Florin Piersic) PROVINCIA ÎȘI IA REVANȘA „Faust“ la Sibiu și „Unchiul Vania“ la Cluj sunt revelațiile stagiunii Cele mai importante două premiere din provincie, de o calitate excepțională, care probabil vor pune în umbră multe dintre premierele Capitalei, sunt „Faust“, regizat de Silviu Purcărete, la Sibiu și „Unchiul Vania“, montat de Andrei Șerban, la Teatrul Maghiar din Cluj. „Faust“, după J.W. Goethe, a avut loc pe 20 septembrie, în hala industrială de la Simerom și este un megaspectacol, de 300.000 de euro, a cărui noapte valpurgică din actul al II-lea se joacă într-o hală de 1.500 de metri. Ofelia Popii (Mefisto), de 29 de ani, face un rol extraordinar și reușește să-l puna în umbră pe veteranul Hie Gheorghe (Faust). Andrei Șerban a montat la Cluj, în limba maghiară, „Unchiul Vania“, un spectacol șocant, provocator, dar în același timp tulburător. „Este cel mai bun spectacol al lui Andrei Șerban, după «Trilogia antică» de la Teatrul Național, din anii ’90“, explică directorul Tompa Gabor, care pregătește să sărbătorească 215 ani de la înființarea Teatrului Maghiar din Cluj. „Unchiul Vania“ este interpretat de Andras Hathazi, iar Imola Kezdi întruchipează o Elenă apetisantă. „Fiecare actor este Unchiul Vania! UNITER-ul ar trebui să pună autocare speciale să se vadă acest spectacol La Cluj va începe un adevărat pelerinaj“, crede actrița Mariana Mihuț. „«Faust» la Sibiu și «Unchiul Vania» la Cluj sunt revelația acestei stagiuni“, precizează criticul Ion Parhon. La teatrul sibian se va relua din această toamnă și „Așteptându-l pe Godot“, după Beckett, într-o nouă variantă. Marian Râlea îl va înlocui pe regretatul actor Virgil Flonda, la un an după ce acesta a murit, și va juca alături de Constantin Chiriac. La Secția germană, se va juca pe 28 noiembrie în premieră piesa norvegiană „Elling“, de Axel Hellsteinius, în regia lui Vlad Massaci. Teatrul Național „Marin Sorescu“, din Craiova, a avut premieră saptamana trecuta cu „Cele două orfeline“, în regia lui George Ivașcu. Pe 23 septembrie, la sala „I.D. Sîrbu“, regizorul Mircea Cornișteanu ne va propune un spectacol de zile mari cu piesa „Grăsana“, de Neil LaBute. Următoarele premiere se anunță a fi „Poveste despre tatăl Mariana Mihuț actriță UNITER-ul ar trebui să pună autocare speciale să se vadă «Unchiul Vania». La Cluj va începe un adevărat pelerinaj, meu“, de Radu F. Alexandru, și „Nunta lui Puiu“, de Puși Dinulescu. Insă evenimentul toamnei se anunță a fi reîntoarcerea lui Silviu Purcărete la Craiova, care va regiza „Măsură pentru măsură“, în versiunea nouă a Ioanei Ieronim. Spectacolul va avea premiera în luna februarie. „FAUST“. Mefisto (Ofelia Popii) îl convinge pe Faust (Hie Gheorghe) să semneze pactul cu diavolul, după ce-i suflă la ureche tentațiile „UNCHIUL VANIA“. Eniko Gyorgy Jakab o joacă pe Elena, soția lui Serebreakov (Jozsef Biro), cu care rămâne, uitând de iubirea pentru Astrov (Zsolt Bogdan) Evenimentul zilei I Miercuri, 26 septembrie 2007 ! 15