Evenimentul Zilei, februarie 2010 (Anul 19, nr. 5784-5808)

2010-02-01 / nr. 5784

MICROÎNTREPRINDERILE LA RĂSCRUCE Salariatii-firme, lovite de cota unică mai mult decât cizmarii „Evenimentul zilei“ demarează, începând de astăzi, o campanie care vine în sprijinul microîntreprinderilor pentru a le ajuta să aleagă în ce formă să-și continue activitatea Ana Bâtcă ana.batca@evz.ro Toată zona e moartă, multe dintre magazinele vecine s-au închis“, spune Gheorghe Pană, care, cel puțin până acum, a reușit să țină deschisă o cizmărie în zona Piața Matache din Capitală; în micul sediu al firmei, sunt expuse și mai multe perechi de încălțăminte, pe care bărbatul, în vârstă de 57 de ani, se ia de la alți producători români, în speranța de a vinde ceva, însă „de prin noiembrie 2008 nu se mai vinde mai nimic“, se plânge micul întreprinzător. Pentru că sursa veniturilor firmei este serviciul de reparație a încălțămintei, Gheorghe Pană a decis, în 2007, să opteze pentru sistemul de impozitare pe venitul microînteprinderii care, la acel moment, era de 2%. Societatea cu numai doi angajați - el și fiul său - și cu afaceri mult sub limita de 100.000 euro pe an s-a încadrat fără probleme în această categorie între timp, taxa a ajuns la 3% în 2009. Cea mai grea lovitură însă a venit în chipul impozitului minim, introdus începând cu luna mai 2009 pentru toate companiile din România, indiferent de domeniul de activitate. Trecerea la PFA, soluția optimă Din această cauză, mai mult decât impus de trecerea de la taxarea de 3% pe venit la 16% pe profit, omul se gândește serios să închidă SRL-ul și să-și înființeze un PFA (persoană fizică autorizată). în prezent, Gheorghe Pană prospectează terenul. „Pe PFA nu-i controlează nimeni. Iar la noi vin mereu în controale. Garda Financiară a fost de două ori, anul trecut“, aduce el un argument în plus. La venituri de circa 3.000 de lei pe lună, micul atelier are cheltuieli de circa 2.300 de lei. Impozitată cu 3% pe venit, firma plătea la stat 1.080 lei pe an. în cazul taxării cu cota unică, se ajunge la 1.344 lei pe an la bugetul statului, în acest caz, diferența nu mai are nicio relevanță: impozitul forfetar este de 2.200 de lei, la cifra sa de afaceri De ce își iau angajații salariile pe firmă Acest cizmar face parte din categoria microfirmelor care au câțiva angajați și fac producție sau asigură anumite servicii pentru populație. O altă categorie, destul de răspândită, sunt microîntreprinderile înființate pentru a masca veniturile salariale. A devenit deja comună expresia „își ia salariul pe microîntreprindere“. Numărul exact al angajaților „deghizați“ în firme nu este cunoscut. Cert este că, de cele mai multe ori, ei au recurs la această metodă împinși de angajatori. Motivul e simplu: cu o factură pe lună către o societate au scăpat de grija plății contribuțiilor sociale și a impozitului pe salariu, dar și de bătaia de cap ce le-ar fi putut-o da nevoia de a disponibiliza salariați. Pe acești angajați prin intermediul unei firme renunțarea la impozitul de 3% pe venit și trecerea la cota unică, aplicată de la începutul acestui an, îi lovește cel mai puternic. De exemplu, un arhitect care obține un venit de 54.600 de lei pe an și are cheltuieli de circa 3.600 de lei, dădea la stat 1.638 de lei, până la introducerea impozitului minim de 4300 lei, pentru această categorie de venituri. în schimb, obligația de a aplica impozitul de 16% pe profit duce la plata către stat a sumei de 8.160 de lei. în aceste condiții, rămâne la latitudinea fiecărui mic întreprinzător, în funcție de activitatea pe care o desfășoară și de veniturile pe care le are, să decidă ce vor face în continuare. Dacă diferența dintre venituri și cheltuieli nu este foarte mare, povara grea rămâne impozitul minim, de care micii întreprinzătorii pot scăpa înființându-și un PFA. In schimb, când veniturile sunt foarte mari comparativ cu cheltuielile, nu vor scăpa de cota unică nici dacă ar deveni PFA Așteptăm întrebările dumneavoastră referitoare la situația microîntreprinderilor în 2010 pe adresa de email ana.barca@evz.ro sau în scris pe adresa redacției „Evenimentul zilei“ din Bd. Dimitrie Pompeiu nr. 6, sector 2, București, 020337 taxe DE CRIZĂ. Micile ateliere de reparație a încălțămintei sunt mai afectate de forfetar decât de renunțarea la impozitul de 3% pe venit Northfoto Cate plătește fiecare, în funcție de sistemul de taxare (lei) aeunn Venit anual nauul 3% pe venit 220(1 ■ Cizmar Arhitect 2.200 8.1ËÉ 16% pe profit Im fîl Scurt istoric al microîntreprinderilor Microfirmele din România au avut un regim special de taxare încă din anul 2001. Pe atunci, impozitul pe venitul anual realizat era de numai 1,5%. Pentru a beneficia de această facilitate, societățile trebuiau să aibă cel mult nouă angajați și o cifră de afaceri de maximum 100.000 de euro. Capitalul social trebuia să nu fie deținut de stat, autoritățile locale și nici de autoritățile publice. Ulterior, s-au adăugat și condiții, ca de exemplu să fie cel puțin o persoană angajată și să aibă înscrisă în obiectul de activitate producția de bunuri materiale, prestarea de servicii și/sau comerțul. Nu aveau dreptul să opteze pentru regimul special de impozitare microîntreprinderile din domeniul bancar, al asigurărilor, reasigurărilor și piețe de capital, cu excepția societăților care desfășoară activități de intermediere. Nici organizatorii de jocuri de noroc, pariuri sportive și ai cazinourilor nu aveau acces la impozitul special. La fel și firmele deținute de o companie cu peste 250 de angajați, în 2006, microîntreprinderile au plătit un impozit pe venit de 3%. Ulterior, în 2007, acel impozit s-a situat la 2%, în 2008 la 2,5%, pentru a ajunge în 2009 înapoi la 3%. La finele lunii august a anului trecut, în dosarele Fiscului figurau circa 190.000 de contribuabili înregistrați ca plătitori ai impozitului pe venit. Acestea fac parte din cele aproape 560.000 de microîntreprinderi care existau anul trecut în România, potrivit Cartei Albe a IMM-urilor 2009, publicată de Consiliul Național al întreprinderilor Private Mici și Mijlocii (CNIPMMR). Nu toate microfirmele au optat pentru regimul de taxare pe venit. Acest regim era avantajos pentru firmele care obțineau venituri mari și aveau cheltuieli mici. Peste 90% din IMM-uri sunt microîntreprinderi d eprinderi (0*$8.021 Total IMM 615.474 (100%) Mici (10-49 salariați) 47.603 im 90.67 Sursa: Carta Albă a IMM-urilor 200? ) Mijlodi (50-249 salariați) ÎhfoEVZ Am o microîntreprindere. Ce fac cu ea? Răspunsul în EVZ „Evenimentul zilei“ vine în sprijinul micilor patroni și îi ajută să aleagă cea mai bună formă de organizare în această perioadă dificilă. Citește în „Evenimentul zilei“ despre cum să eficientizezi firma, ce influențe vor fi în economie și trimite întrebările referitoare la microfirma pe care o conduci. Răspunsurile vor fi acordate de specialiști din domeniul economic. 1* wilei a Evenimentul Pentru cei care contează! Urmărește, de luni până vineri, emisiunea „Evenimentele zilei“ și accesează zilnic site-ul www.evz.ro! O inițiativă „Evenimentul zilei“ care oferă cât mai multe soluții micilor patroni și angajaților. IOI Luni, 1 februarie 2010 ! Evenimentul zilei