Evenimentul Zilei, ianuarie 2013 (Anul 22, nr. 6688-6712)

2013-01-28 / nr. 6709

Regia Autonomă de Distribuție a Energiei Termice (RADET) ar urma să se unească cu ELCEN, iar instituția nouă se va numi Societatea Energetică. Creditorii stau la pândă Antoaneta Etves antoaneta.etves.evz.ro După luni de discuții purtate la Primăria Capitalei, Ministerul Economiei și Guvern, s-a bătut în cure transformarea RADET într-o societate comercială, susțin sursele EVZ. Potrivit acestora, o noua instituție, care va f fi formată din Regie și /EE ELCEN, va fi o societate comercială și se va ocupa cu producerea, distribuirea și transportul energiei termice către imobilele care se încălzesc în sistem centralizat, „încă se discută cum se va numi instituția. Până acum s-a ajuns la numele „Societatea Energetică“ Mai sunt detalii de pus la punct, dar nn două RADET va fi desființat pentru a-i fonta pe creditori trei luni totul va fi gata. Problema este a creditorilor. Dacă se va transforma în societate, cei cărora RADET le este datoare ar putea cere insolvența noii societăți”, au explicat, pentru EVZ, mai mulți participanți la discuții. Un dascăl de sport, șef la agentul termic O dispută se naște și asupra viitorului manager al Societății Energetice. Pe lista de propuneri a fost chiar și un profesor de sport, lucru ce a stârnit hazul celor din Regie și din Primăria Capitalei, care au remarcat: „Ce o să facă profesorul de sport? O să alerge agentul termic până o să-l încălzească?“. Dacă Oprescu a obținut pentru Capitală ștergerea datoriile istorice de 1,1 miliarde de lei, în țară, mii de români riscă să aibă caloriferele reci în partea a doua a iernii; în Brăila, salariații de la termoficare au făcut grevă pentru a-și primi salariile, iar în Galați, Apatermul este transformat în Calargal pentru a evita plata datoriilor. Sorin Oprescu Tertip ianuarie 2013 3 n Penalități mai mari decât datoria In luna septembrie a anului trecut. Executivul a șters datoriile pe care RADET le avea de ani buni către Electrocentrale (EL CEN) București. Victor Ponta a precizat că subiectul reprezintă „una din gravele găuri negre moștenite de primarul general”. Datoria de bază a Regiei față de ELCEN se ridica la 220 de milioane de euro, iar penalitățile la 250 de milioane de euro. „îmi doresc prin acest mandat pe care l-am dat reprezentanților noștri de la ELCEN să ștergem datoriile istorice, să schimbăm modul de calculare a penalităților în așa fel încât RADET și implicit Primăria să poată plăti în mod corect ce are de plătit, pasul următor fiind însă o restructurare a RADET și a ELCEN, în așa fel încât producția și distribuția să fie integrate”, a adăugat Ponta. Și Sorin Oprescu a precizat, încă de la sfârșitul lui 2012, că singura cale de rezolvare a acestei probleme o reprezintă „fuziunea” ELCEN cu RADET. Bulgarii nu vor construi centrală nucleară la granița cu România Paul Ciocoiu paul.ciocoiu@evz.ro Doar 20,3 la sută din alegătorii bulgari s-au prezentat ieri la urne pentru a se pronunța într-un referendum asupra proiectului nuclear de la Belene. Deși majoritatea votanților a pledat în favoarea construirii unei noi centrale nucleare pe Dunăre, pe malul bulgăresc, într-un sector localizat între orașele românești Turnu Măgurele și Zimnicea, plebiscitul a eșuat din cauză că nu a fost atins pragul minim legal de participare, de cel puțin 60 la sută. Pentru că rata a fost de peste 20 de procente, proiectul va merge spre dezbatere în parlamentul de la Sofia, unde tabăra opozantă este majoritară, în următoarele trei luni. Vot cu iz electoral Referendumul a fost organizat la inițiativa Partidului Socialist Bulgar, principala formațiune de opoziție, care a reușit să strângă peste 500.000 de semnături într-o petiție de susținere a proiectului nuclear. Anul trecut, guvernul de centrudreapta al premierului Boiko Borisov, care este majoritar în legislativul de la Sofia, a anunțat că renunță definitiv la proiectul nuclear din cauza lipsei de finanțare. Borisov a și criticat referendumul de ieri considerându-l o măsură inutilă. Potrivit analiștilor politici, miza principală a acestui scrutin nu este soarta proiectului nuclear de la Belene, ci mobilizarea electoratului în ajunul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din luna iulie. PUBLICITATE Abonează-te la Evenimentul zilei și Capital direct de pe tabletă, prin aplicația eChiosc disponibilă acum în App Store. e Chiosc Scanează cu tableta imaginea de mai su: «