Evenimentul Zilei, februarie 2014 (Anul 23, nr. 7019-7041)

2014-02-27 / nr. 7040

Evenimentul zilei, joi, 27 februarie 2014 Politică Actualitate I 5 Victor Ponta guvernează cu rezervele Premierul și a trimis miniștrii delegați să preia portofoliile părăsite de liberali. Actualul Executiv funcționează cu o treime dintre miniștri ca interimari Mircea Marian mircea marian_evz.ro Miniștrii liberali au părăsit ieri Guvernul, iar premierul nu a pierdut vremea și i-a înlocuit. Deocamdată, cu miniștri interimari, într-o scurtă întâlnire cu Traian Băsescu, la Cotroceni, Ponta l-a asigurat pe acesta că interimatul nu va dura, pentru că intenționează să prezinte noul guvern în fața Parlamentului pe 4 martie. Până atunci, Executivul funcționează cu zece miniștri interimari. In afară de cei șapte numiți ieri, mai asigurau deja interimate vicepremierul Gabriel Oprea, care se ocupă de Interne după demisia liberalul lui Radu Stroe, premierul Victor Ponta, care deține temporar portofoliul Finanțelor, și Constantin Niță, ministrul delegat pentru Energie, care a preluat Ministerul Economiei. Unii dintre interimari au fost miniștri delegați - fără portofoliu - în ministerele pe care le ocupă de azi și pe care le-ar putea păstra și în Guvernul Ponta III. □ Din 27 de miniștri ai Guvernului Ponta, zece sunt interimari FOTO: NICI JI DÎRDÎIA □ Nicolae Bănicioiu - Sănătate Nicu Bănicioiu(foto) va prelua postul eliberat de Eugen Nicolăescu, probabil pentru că a absolvit Facultatea de Stomatologie și pentru că este co-autor al lucrării „Actualități în protecția pro-dentară”. Nici o altă activitate nu-l califică pe actualul ministru al Tineretului pentru acest post. Pe site-ul ministerului, activitatea lui Bănicioiu este reflectată prin comunicate în care se transmite felicitări sportivilor români medaliați în diferite competiții. Jocurile Olimpice de la Soci au arătat lipsa de condiții pentru sportivii români, după ce echipajul român la sanie nu a putut concura pentru că singura sanie s-a stricat la antrenamente. □ Doina Pană-Muncă Actual ministru delegat pentru Dialog Social, Doina Pană(foto), îi ia locul Marianei Câmpeanu la Ministerul Muncii. Pană a fost o prezență discretă în guvern, puținele conflicte cu sindicatele fiind stinse prin intervenția premierului. Promovarea ei se datorează președintelui Consiliului Județean Bistrița, Radu Moldovan, unul dintre liderii PSD din Transilvania. Doina Pană a fost profesor la Colegiul Infoel din Bistrița și lucrează de 29 de ani în învățământ, în timpul guvernării PNL din 2008, ea a ocupat, timp de opt luni, funcția de secretar de stat în Ministerul Educației. □ Dan Șova - Transporturi Ministrul delegat pentru Marile Proiecte, Dan Șova (foto), ocupă, în sfârșit, întregul Minister al Transporturilor din care, la formarea Guvernului Ponta a rupt o haltă - drumurile naționale și autostrăzile. Potrivit mai multor surse politice, Șova va rămâne ministru al Transporturilor în viitorul Executiv. După 14 luni de ministeriat, el nu a reușit să încheie nici un acord de tip parteneriat public-privat. Contractul pentru autostrada Comarnic-Brașov este în stadiu de „memorandum”, iar despre discuțiile pentru centura București-Sud nu se mai știe nimic. Compania de Drumuri a inaugurat câteva tronsoane de autostradă anul trecut, însă unul din ele se termină în plin câmp. □ Rovana Plumb - Ape și Păduri In perioada de ministeriat, Rovana Plumb (foto) a avut de gestionat o singură problemă dificilă, situația de la Roșia Montana. Ea a reușit să evite luarea unei decizii, problema fiind pasată în Parlament. Programul Operațional Sectorial (POS) de Mediu a mers relativ bine, gradul de absorbție ajungând la 23,84%, la sfârșitul lunii ianuarie. în 20 februarie, Comisia Europeană a aprobat decontarea, către POS Mediu, a încă 123 de milioane de euro. □ Mihnea Costoiu - Cultură Obscurul ministru delegat pentru învățământ Superior, Mihnea Costoiu (foto), a preluat Ministerul Culturii, unde liberalul Gigel Știrbu abia apucase să-l înlocuiască pe Daniel Barbu, în decembrie 2012, Costoiu, un apropiat al fostului ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, a fost acuzat de autoplagiat, însă nu s-a întâmplat nimic; în iunie 2013, el a declarat că nu mai vrea universități care produc șomeri, dar acest anunț nu a fost urmat de nici o măsură. □ Robert Cazanciuc - Relația cu Parlamentul De Relația cu Parlamentul s-a ocupat, de obicei, un simplu secretar de stat. Postul a fost ridicat la rang de minister doar atunci când algoritmul guvernării mai impunea apariția unui portofoliu pentru Victor Ponta, în 2009, de exemplu. Ministrul Justiției, Robert Cazanciuc (foto), care îl înlocuiește pe liberalul Mihai Voicu, va avea o misiune pur formală, mai ales că Guvernul Ponta a preferat să rezolve problemele importante ale guvernării prin ordonanțe de urgență, nu prin legi. J Titus Corlățean - Românii de Pretutindeni Departamentul pentru Românii de Pretutindeni era condus de un secretar de stat, dar, după alegerile din 2012, era nevoie de un post de ministru delegat pentru liberalul Cristian David, ginerele puternicului Mihail Vlasov, șeful Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR). Sarcina ministrului de Externe, rus Corlățean (foto), care preia departamentul, nu va fi dificilă, mai ales că l-a mai condus o dată, în guvernarea Năstase, între iulie 2003 și decembrie 2004.