Evenimentul Zilei, iulie 2018 (Anul 27, nr. 8271-8292)

2018-07-27 / nr. 8290

8 Actualitate Externe Evenimentul zilei, vineri, 27 iulie 2018 SUA+UEsL0VE Tramp si Juncker pupat Biroul Oval Vizita la Casa Albă a președintelui Comisiei Europene s-a încheiat cu un armistițiu în războiul comercial transatlantic. Trump a obținut aproape tot ce și-a dorit. Cea mai mare victorie a sa este alianța Americii și Europei împotriva Chinei Adrian Pătrușcă adrian.Patrusca@evz.ro Donald Trump a avut dreptate: „Războaiele comerciale sunt bune și ușor de câștigat”. „Când pierdem 100 de miliarde cu o anumită țară și aceasta face pe nebuna, dacă încetăm să facem comerț cu ea, câștigăm la greu. E simplu!”, explica liderul american pe Twitter Uniunea Europeană, cu care Statele Unite au înregistrat anul trecut un deficit de 151 de miliarde de dolari, a avut cea mai vocală și agresivă reacție atunci când Trump a instituit taxe de 25% la importurile americane de oțel și de 10% la cele de aluminiu. „(Americanii) vor vedea cine suntem. Vom pune taxe pe (importurile de) Harley-Davidson, bourbon, blugi Levi’s”, a tunat Jean-Claude Juncker. Avântul belicos al europenilor s-a topit brusc în momentul în care Trump a anunțat că este gata să mărească și taxele la importurile de mașini din Uniunea Europeană, la 20%. în prezent, Statele Unite taxează automobilele importate din UE cu 2,5%, în vreme ce UE taxează vehiculele americane cu 10%. Amenințarea lui Trump o viza direct pe Merkel, lidera de facto a Uniunii Europene. Germania este cea mai mare exportatoare de automobile în SUA (doar BMW exportă 340.000 de bucăți anual, adică 70% din totalul exporturilor UE), iar în sectorul construcțiilor de automobile din Germania muncesc 800.000 de oameni. Taxele pe mașini, vânturate de Trump, ar fi reprezentat pentru Merkel un șoc căruia guvernul său și așa anemic nu i-ar fi rezistat. Când a plecat spre Washington, în tentativa de a negocia o pace comercială, Junker nu a avut altă dorință mai fierbinte decât să împiedice creșterea taxelor la mașini și să salveze scaunul șefei sale. Iar Trump a știut foarte bine asta. Merkel a înțeles avertismentul de la NATO --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- întâlnirea de miercuri dintre liderul UE și președintele SUA a durat mai bine de trei ore și jumătate, iar Trump a obținut ce și-a dorit o creștere a importurilor europene din Statele Unite, în câteva sectoare cheie. Aceasta reprezintă un prim pas către reducerea deficitului, scopul pentru care a declanșat războiul comercial în schimb, Statele Unite nu măresc taxele la mașini, dar mențin dec“Nucker s-a „clătinat” vizibil USATO. Trump a avut grijă pe scările Casei Albe camdată taxele la importurile de oțel și aluminiu din Europa. Deci nu pierd nimic, Trump a fost atât de încântat de rezultatele întâlnirii încât a organizat o conferință la Casa Albă în afara programului oficial, la care l-a invitat și pe Juncker. Acesta, vizibil ușurat, nu a ezitat să-i aplice lui Trump una dintre faimoasele și lipicioasele lui pupături. Declarațiile de dragoste au plouat de ambele părți. Juncker i-a promis lui Trump că UE va achiziționa soia din America; se împlinește astfel o dorință mai veche a liderului de la Casa Albă de a pătrunde pe piața agrară europeană, domeniu controlat cu strășnicie de fermierii de pe continent, mai ales cei francezi. A doua promisiune a Bruxellesului este și mai spectaculoasă: UE va achiziționa Gaze Naturale Lichefiate (GNL) americane. Statele Unite sunt lider mondial la acest produs, confruntându-se chiar cu riscul unei supraproducții. De la instalarea sa, Donald Trump a încercat să găsească un debușeu pentru GNL într-o Europă dependentă aproape în totalitate de gazele din Rusia. Se dovedește acum că atacul brutal al lui Trump la adresa lui Merkel de la ultimul summit NATO și-a produs efectul: „Germania este total controlată de către Rusia. Plătește miliarde de dolari Rusiei și noi trebuie să o apărăm de Rusia. Nu este normal””, a vituperat Trump. „(Germania) își ia 60-70% din energie din Rusia. Cred că este un lucru rău pentru NATO, care nu ar trebui să se producă.” După întâlnirea cu Juncker, Trump a postat pe Twitter triumfător: „(UE) va fi un cumpărător masiv de GNL“. n America și Europa, unite împotriva Chinei Probabil cea mai mare victorie a lui Trump în fața Europei este revitalizarea Acordului Comercial Transatlantic de liber schimb (TTIP), aflat în moarte clinică, după ce Franța și Germania au părăsit negocierile, neacceptând eliminarea subvențiilor la mai multe grupe de produse. Președintele american a anunțat acum că Statele Unite și UE au convenit „să colaboreze pentru a ajunge la zero taxe, zero bariere non-tarifare și zero subvenții la bunurile neindustriale’’. Trump a adăugat că părțile vor colabora și pentru reducerea barierelor și sporirea volumului comercial în domeniul produselor chimice, farmaceutice și medicale. De asemenea, părțile s-au înțeles să „lucreze împreună” pentru a reforma Organizația Mondială a Comerțului, pentru ca aceasta să combată mai eficient practicile comerciale incorecte, inclusiv furtul intelectual, transferul forțat de tehnologie, subvențiile industriale și distorsiunile provocate de întreprinderile de stat. Atât SUA cât și UE acuză China pentru furt intelectual la scară mondială, practici comerciale abuzive și subvenții de stat care duc la ieftinirea artificială a produselor. SUA și UE, unite împotriva Chinei, marele dușman economic al Americii. „Războaiele comerciale sunt ușor de câștigat!”