Evenimentul Zilei, ianuarie 2019 (Anul 28, nr. 8398-8418)

2019-01-15 / nr. 8406

Știți cine este cel mai bine plătit bugetar din România? Procurorul general. Taiia Lazar pleacă în fiecare lună acasă cu peste 11.000 euro/" i.:[' i"| Declarația Cod galben de viscol în 27 de județe Administrația Națională de Meteorologie a emis o avertizare de Cod galben de viscol pentru 27 de județe, valabilă până miercuri seara la ora 20.00. Județe vizate sunt: Satu Mare, Maramureș, Botoșani, Suceava, Neamț, Mureș, Harghita, Bacău, Brașov, Covasna, Vrancea, Buzău, Prahova, Dâmbovița, Argeș, Sibiu, Vâlcea, Alba, Hunedoara, Gorj, Mehedinți, Caraș-Severin, Arad, Bihor, Sălaj, Cluj și Timiș. La nivelul întregii țări, local și temporar vor fi intensificări ale vântului, în general cu viteze la rafală de 45 - 55 km/h accentuând senzația de rece, iar izolat și trecător, în special în Transilvania și Moldova, zăpada va fi spulberată. □an SFANTUL ZILEI Primul pustnic Pavel Tebeul se naște in 227, in Tebaida Egiptului, într-o familie înstărită, care-i oferă o educație creștină. La 23 de ani, scârbit de rudele care- i râvneau averea și de prigoana împotriva creștinilor declanșată de împăratul Decius, Pavel se retrage în pustie, într-o peșteră, unde va petrece singur până la moartea sa, la vârsta de 115 ani, fiind considerat primul pustnic creștin. Hrana era o jumătate de pâine pe care un corb i-o aducea uneori. Dumnezeu îi dezvăluie Cuviosului Antonie cel Mare existența lui Pavel, așa că acesta merge să-l caute, întâlnirea este memorabilă: discută o zi și o noapte, iar corbul le aduce o pâine întreagă. Antonie le va spune ucenicilor săi: „Vai mie, copiilor, monah doar cu numele se sunt! Căci în Pavel l-am văzut pe Ilie, l-am văzut și pe Ioan în pustie, l-am văzut și pe Pavel (apostolul - n.r.) în Rai.’ (A.P.) 4,6771 E 4,6722’ 4,6764 4,6782 4,0803,4,0573 4,0586 Actualitate 15.01. Evenimentul zilei, marți, 15 ianuarie 2018 Recursul compensatoriu, „greaua moștenire” a lui Tudorel Toader din Epoca Prună Ionuț Mureșan Recursul compensatoriu a încins spiritele din nou, ieri, după ce doi membri ai mișcării #Rezist au aruncat cu vopsea roșie pe treptele Ministerului Justiției, în semn de protest față de crima din Mediaș, comisă de foști pușcăriași proaspăt eliberați. Cei doi protestatari- Cristian Dide și Sandu Matei - au fost reținuți, iar ministrul Justiției a reacționat la valul de critici privind eliberarea unor deținuți care au recidivat la puțin timp de la ieșirea din penitenciare. Tudorel Toader a explicat că proiectul de lege privind recursul compensatoriu a fost inițiat în timpul guvernării Cioloș și doar a intrat în vigoare în timpul mandatului său. „Proiectul de lege privind recursul compensatoriu a fost inițiat de către guvernarea tehnocrată, faptul că CSM (în componența anterioară) l-a avizat și a propus considerarea zilelor ca fiind executate, că a fost adoptat de parlament, că a intrat în vigoare la scurt timp după ce am devenit ministru și că studiul de impact nu se face după ce legea intră în vigoare”, a scris ministrul pe Facebook. „Consecințele trebuiesc asumate de către cei care au inițiat, cei care au avizat, de către cei care au validat respectiva lege ! “ a încheiat acesta. In 2016, fostul ministru al Justiției, Raluca Prună, era luată în colimator pentru proiectul de lege privind recursul compensatoriu, la acea dată fiind vorba de sindicaliștii din penitenciare, care spuneau atunci că ar fi fost vorba, de fapt, de o grațiere mascată. Atunci, Raluca Prună a răspuns la rândul ei celor care o criticau: „Cu privire la acest proiect, pe care l-am pus în dezbatere acum câteva zile, am citit evident despre criticile aduse de un sindicat. Sunt puțin uimită de aceste critici (...). Și zilele deduse din pedeapsă, în dreptul român, nu sunt ceva excepțional“, a arătat Raluca Prină noiembrie 2016, citată de Agerpres. Principalul suspect al crimei din Mediaș, Marius Rusu, a fsot eliberat condiționat în data de 16 mai 2018, după ce a efectuat 3/4 din pedeapsa de 13 ani de închisoare tot pentru o faptă de omor. în cazul acestuia prevederile Legii privind recursul compensatoriu s-au aplicat pentru 408 zile. □ Legea recursului compensatoriu, în vigoare din iulie 2017 Articolul 55 indice 1 din Legea nr. 169/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor, intrată în vigoare la data de 21 iulie 2017 prevede: „La calcularea pedepsei executate efectiv se are în vedere, indiferent de regimul de executare a pedepsei, ca măsură compensatorie, și executarea pedepsei în condiții necorespunzătoare, caz în care, pentru fiecare perioadă de 30 de zile executate în condiții necorespunzătoare, chiar dacă acestea nu sunt consecutive, se consideră executate, suplimentar, 6 zile din pedeapsa aplicată”. Au provocat o explozie ca să fure din bancomat Trei casete metalice cu bani au fost sustrase dintr-un bancomat din Arad, după ce infractorii au provocat o explozie. Surse din rândul anchetatorilor au declarat că banii aflați în casete au fost extrași după ce bancomatul a fost distrus. Hoții au introdus gaz dintr-o butelie pentru a declanșa explozia. Gazul ar fi fost introdus în bancomat prin fanta frontală. Suflul a distrus complet aparatul, dar a provocat pagube și în holul magazinului unde acesta era amplasat. Hoții au intrat în holul magazinului pentru a extrage casetele metalice cu bani; în timpul fugii, un suspect a scăpat o casetă cu bani pe jos, iar numeroase bancnote s-au împrăștiat. (A.B.) INS: Am sărit în aer prețurile legumelor și conservelor -*------------------------------------------------------------------ Cartofii și alte legume s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie față de noiembrie, la categoria produselor alimentare. Potrivit INS, a sărit în aer și prețurile biletelor de avion. Din datele publicate ieri de Institutului Național de Statistică (INS), prețul cartofilor a înregistrat o creștere cu 5,73% în decembrie față de noiembrie și cu 39,64% față de decembrie 2017, în timp ce alte legume și conserve de legume s-au scumpit cu 5,25%, respectiv cu 23,46%. Legumele și conservele de legume s-au scumpit cu 4,16% față de luna precedentă, respectiv cu 21,50% față de finalul anului anterior. La polul opus, citricele și alte fructe meridionale s-au ieftinit cel mai mult în decembrie, respectiv cu 3,46% față de luna noiembrie și cu 8,54% față de decembrie 2017. Prețul zahărului a înregistrat un recul față de luna anterioară, cu 0,62% și cu 8,36% comparativ cu finalul anului anterior. In cazul prețurilor nealimentare, cele mai importante majorări de prețuri au fost consemnate în decembrie, față de noiembrie, la tutun și țigări (+1,22%) și energie termică (+0,75%), transmite Agerpres. Conform datelor centralizate de INS, pe segmentul serviciilor, în decembrie, comparativ cu noiembrie, cel mai mult s-au majorat serviciile de transport aerian, cu 9,13%, și cele de igienă și cosmetică (0,52%), în timp ce față de decembrie 2017 creșterile sunt de 23,44%, respectiv de 5,29%.M. Bâtcă] „Mărunțișul” din Fontana di Trevi, motiv de dipută la Roma Monedele recuperate din Fontana di Trevi, una dintre cele mai faimoase atracții turistice, în care turiștii aruncă mărunțiș, a data naștere la o dispută între primăria Romei și Biserica Romano-Catolică; în fiecare an, circa 1,5 milioane de euro sunt strânși din celebra fântână și oferiți, în mod tradițional, unei organizații caritabile catolice care îi ajută pe nevoiași. Mai nou însă, Virginia Raggi, primarul orașului, dorește ca această sumă să ajungă la infrastructura sever afectată a orașului, deși organizația catolică Caritas, beneficiara de până acum a sumei, susține că schimbarea destinației banilor îi va lovi pe cei săraci. Numeroși italieni și-au manifestat dezaprobarea față de idee, cerând consiliului municipal să - și reconsidere poziția, susține presa locală. Fontana di Trevi, cu o istorie de aproape 300 de ani, este vizitată anual de milioane de de turiști. Potrivit legendei, cine aruncă o monedă se se poată întoarceri ;,Cetatea Eternă“ (M.B.)