Evenimentul Zilei, martie 2019 (Anul 28, nr. 8439-8459)

2019-03-12 / nr. 8446

8 Actualitate Externe Evenimentul zilei, marți, 12 martie 201? Patru nopți de coșmar fără electricitate Lumina vine de la Răsărit și se stinge în Venezuela Furturi din magazine/ manifestații spontane de protest, pacienții care-i imploră pe medici să-i țină în viață, locuitori care , se tem de jafuri după apusul soarelui. Acestea se întâmplă în Venezuela după uriașa pană de electricitate care au paralizat țara.O națiui ce stă pe imensele rezerve de petrol sil unde visul socialist s-a transformat dej mult în coșmarJi Tudor Borcea tudor.borcea@erzgroup.ro Duminică, în cea de-a patra zi de nefuncționare a sistemului electric național, majoritatea țării, inclusiv capitala Caracas, erau „pete negre“ pe harta energetică, accentuând temerile populației că această pană devastatoare va duce țara la implozie socială. „O să ajungem în momentul în care vom începe să ne mâncăm între noi”, a declarat Zuly Gonzales, un locuitor din cartierul Chacao din Caracas, citat de New York Times. Pana de electricitate este ultima criză care lovește Venezuela, o țară aparent în criză fără sfârșit. Deși deține rezerve uriașe de petrol, Venezuela este devastată de ani de zile de hiperinflație și de o economie falimentară. Și, începând cu ianuarie, țara este din nou pe țar, după ce opoziția a refuzat să recunoască ca legitimă realegerea președintelui Nicolas Maduro. Această nouă criză a electricității furnizează un nou teren de luptă între președintele socialist Maduro și liderul opoziției, Juan Guaido, autoproclamat președinte interimar și recunoscut de 50 de țări. Vacile pasc printre transformatoare Săptămâna trecută, stația de alimentare San Geronimo (centrul țării), care furnizează electricitate de la uriașa centrală hidroelectrică din Guri, a căzut în pană. Stația de alimentare vecină cu San Geronimo, care transmite curent de la mica centrală hidroelectrică din Matagua, a funcționat cu intermitențe duminică. Președintele Maduro a insistat că pana este rezultatul sabotajelor și cyberatacurilor organizate de SUA și de opoziție, fără a furniza, evident, nici o dovadă. Experții venezueleni din sectorul energiei au afirmat că pana este rezultatul corupției și lipsei cronice de investiții. Stația San Geronimo leagă cele mai mari zece orașe din Gărzii Naționale și o unitate de comando a poliției se aflau la fața locului dar nici un angajat nu era prezent Bolnavii mor în spitale Panica s-a răspândit în rândurile venezuelenilor. Nu numai din cauza penuriilor (care se acumulează zi de zi), ci și din cauza sentimentului acut de insecuritate. Mai multe jafuri au avut loc în noaptea de sîmbătă spre duminică. Venezuela de hidrocentrala din Guri, via una din cele mai lungi linii de înaltă tensiune din lume. Duminică, zumzetul cablurilor de înaltă tensiune a făcut loc unei liniști de mormânt. Mai multe vaci pășteau printre transformatoare. Soldați ai în orice oraș, toate serviciile sunt afectate de lipsa energiei electrice: apă, combustibili, comerț, etc. Din cauza penuriei de bani lichizi, bancomatele nu mai funcționează iar oamenii nu mai pot cumpăra aproape nimic, notează Afi. Cozi imense se formează în fața ultimelor stații de benzină încă deschise și în fața rarelor magazine care mai acceptă să-și vândă utimele produse pe dolari. Situația cea mai dramatică privește spitalele. Lipsa de informații face orice bilanț al victimelor imposibil dar cu siguranță că el va fi greu pentru că numeroși pacienți nu mai pot fi îngrijiți Morga din Caracas, arhiplină Potrivit unor ONG-uri, pana de curent a ucis cel puțin 88 de bolnavi în spitale, din care puține sunt echipate cu generatoare funcționale. Potrivit unor surse, 15 persoane care au murit sufereau de boli rentale dar lipsa electricității a făcut imposibilă dializarea lor, însă, în lipsa unui bilanț oficial și a mijloacelor de comunicație este imposibil de știut ce se întâmplă pe teritoriul țării. Spitalele cu generatoare funcționale limitează consumul de curent pentru serviciile de urgență. Iar generatoarele merg cu carburanți care, evident, lipsesc din ce în ce mai acut, în principala morgă din Caracas camerele frigorifice au încetat să funcționeze iar un funcționar a declarat sub protecția anomimatului că „nu mai există loc pentru noi cadavre“. împreună cu hiperinflația, lipsa electricității face traiul zilnic un coșmar FOTOGRAFII: AGERPRES Noaptea, teama se instaurează pe străzile din Caracas □ Valoarea salariului minim: două găini Din ce in ce mai mulți venezueleni cer o intervenție militară americană pentru a răsturna regimul lui Nicolas Maduro. La fel ca medicamentele și produsele de primă necesitate, cumpărăturile de alimente sunt din ce în ce mai limitate în această țară, culmea ironiei petrolieră, prea scumpe pentru un salariu mediu. Cu un salariu minim, adică 18.000 de bolivari, abia se pot cumpăra două găini. Fără a nega gravitatea situației, Nicolas Maduro a anunțat distribuiri masive de ajutor alimentar, de apă și benzină, și a dat ordin de salvare prioritară a spitalelor □ Guaido cere populației să iasă în stradă Duminică, opozantul Juan Guaido a declarat că va cere Adunării Naționale (legislativul) decretarea stării de urgență pentru a permite solicitarea de ajutor internațional. Tot duminică, după 72 de ore de pană, curentul electric a revenit în anumite cartiere din Caracas dar bucuria locuitorilor a fost de scurtă durată. Președintele Maduro a suspendat, ieri, programul funcționarilor și al școlilor, guvernul apelând la „calm”. Nu și Guaido care a cerut populației să coboare în stradă ,pentru că acest regim îi lasă să moară pe venezueleni”, notează Le Temps, cerându-le forțelor armate să înceteze „să-l mai acopere pe dictatorul Maduro”. De la debutul penei de curent, Venezuela, țară cu 30 de milioane de locuitori, este privată și de apă, mijloace de transport și comunicații. Cel puțin 200 de tone de ajutoare (majoritatea din SUA) sunt staționate la frontierele țării cu Brazilia și Columbia. n Vine noaptea vine moartea Odată cu lăsarea serii, din cauza lipsei unui transport public viabil, orice deplasare devine riscantă. Oamenii se tem pentru siguranța lor pe străzile și cartierele marilor orașe care rămân scufundate în beznă. Dincolo de teama de tâlhării, violuri și jafuri, a început și bătălia pentru salvarea hranei. Alimentele au început să se strice pentru că nu există nici un mijloc de a le păstra la rece. Neputiincioși în fața penei de curent, venezuelenii au început o cursă contra cronometru pentru salvarea ultimelor rezerve de hrană care le-au mai rămas, acasă din restaurante, scrie și AFP. în cartierele din Caracas, măcelăriile, magazinele de pește, lăptăriile nu mai funcționează. Nu mai există gheață, nimic nu mai poate fi pus la rece. Oamenii abia reușesc să-și cumpere necesarul de zi de zi. Comercianții nu mai acceptă decât dolari, bancnote rare acum, pe fondul unei inflații cu opt cifre