Evenimentul, februarie-martie 1907 (Anul 15, nr. 2-41)

1907-02-24 / nr. 11

TEATRUL NAȚIONAL Duminică 11 Martie 1907 se va reprezenta inimoasa și senzaționala piesă Sullivan mare comedie în trei acte de Mellesville Biletele si agenția »THALIA“ Au fost înaintați parchetului Vasile Tofan și I. Vlad și încă alți 5 indivizi din Rusia, care in unire cu Vasile Rotaru din Sculeni au trecut marfă de contrabandă. Se crede ca aceștia sunt și mari hoți de cai. Aceștia In unire cu Rotariu din Sculeni furau vitele locuitorilor de prin comunele mărginașe Prutului, și apoi le treceau în Rusia. Se fac cercetări. Tribunalul secția II a a dispus din oficiu ca faliții frații Copel din dispărurea a IV-a să fie arestați. Parchetul de îndată a executat ordonanța prezidențială. Aseară a avut loc la Coloseul Regal prima reprezentație a trupei italiene de operă din Milano. S’a cîntat Aida. Trupa se prezintă foarte bine, și după cum am mai spus e compusă din artiști merituoși și de valoare. In astă seară va avea loc a doua reprezentație cu Faust, iar mîine seara Sîmbăta Ebreea. Plecați și sosiți Aseară cu trenul da 9 și 5 au plecat d-nii : A. Rosnovanu, Savel Manu, P. Poni, Gh. Pavlov și E. Mezzetti Cu trenul da 8 și 30 de București au sosit azi dimineață d-nii: St. Negruzsi, Gh. Ghibănescu, dr. Riegler și Gh. Baltă. In cursul lunei viitoare Sf. La Economul Stamati, protoareul județului, va inspecta mai multe parohii din județ. Mîine Sîmbătă 24 Februarie, după cum am anunțat, se va face din nou alegerea unui președinte al societăței studențești „Solidaritatea”. D. Gh. Hristea din dispărțrea a II a a reclamat că alaltă ori noapte i s’au furat 2 cai. In valoare de 500 lei , Savel Manu, prim ajutor de primar, a plecat aseară în Capitală, Ministerul de instrucție a făcut cunoscut printr’o circulară învățătorilor din județul nostru, să se ocupe îndeaproape acum cu începerea primăvarei cu grădinăritul de zarzavaturi, înființat pe lângă școalele rurale. Simbată,4 Februarie, va avea loc în sala Teatrului JSați,final o reprezentație cu cunoscuta comedie — operetă : „Lumpadus Vagabonduru. Reprezentația e dată în beneficiul talentatului artist societar d. Râdulescu Marius. Iată și programul acestei reprezentațiuni, la care va da concursul și d-ra Paulina Moor, în destul de cunoscută artistă de la Teatrul național din București. Acțiunea piesei. Prologul—în cer, în regatul lui Stelarius,—geniul binelui ; Act. 1 In Iași la bariera tracalici. Act. 11 în Iași — la circiumă , Picior de Paris“. Act 111 in Galați, la îngroparea carnavalului; act. IV în București, acasă la Rîndea, socrul lui Clej. Prețurile vor fi scauite, biletele se găsesc de vînzare 1 agenția „Thalia“. D. Victor Protescu a fost numit controlor fiscal de județ clasa II-a, in locul d-lui Benone Tănăsescu, lăsat în disponibilitate. Consiliul de războiu al corpului 4 de armată va ținea ședință miine. Se știa că între complicii căpitanului dr. Teodora, cu falsurile de la recrutarea din Focșani, erau și Drapșa și Șulem Solomon din localitate. Dînduse mandate de arestare contra lor, numiții au fost ori arestați. Doamna Alexandrina Iacob Lahovari, adînc mișcată de simțimintele de îndurerată simpatie ce i s’au adus cu prilejul ireparabilei pierderi ce a încercat, exprimă mulțumirile sale cele mai vii tuturor acelora cari au luat o parte atît de sinceră la durerea ce a lovit o. Aiastă ori noapte un incendiu a distrus casele și mai multe coșere cu porumb ale locuitorului Gheorghe Maicanu din Avrămeni. D. Gavrilescu, inspector telegrafopoștal, care a făcut o anchetă în afacerea dispariției conductorului poștal Gheorghe Costăchnicu, a constatat că suma delapidată de acesta se urcă la 36.000 Ui, iar nu 60.000, cum se credea la început. Se zice că Costachescu ar fi dispărut în tovărășia unui tînăr evreu. D. Iulius Honig, comerciant de ferărie din strada Stefan-cel-Mare a reclamat poliției că un băiat cu un cotiugar căruia îi încredințase niște instrumente agricole spre a le duce la magasia gărei, a dispărut. Prefectura de județ a fost înștiințată că la Răducăneni (Fălciu) s’a ivit printre viza epizotia de febră aftoasă. La 1 Martie a. c., se vor începe operațiunile de vaccinare și revaccinare în județul nostru. Prefectura de Olt a cerut urmărirea și prinderea locuitorului Gheorghe Volereanu, care a dispărut cu o sumă de bani cu care escrocase pe femeea Maria Ianculeasa. Doamna Alexandrina I. Ghica, soția neuitatului Ioan Ghica și mama distinsului nostru amic domnul N. Ghica, deputat de Dîmbovița a donat Academiei Române un fond de 50.000 lei. Din venitul seu această instituțiune va cumpăra și publica documente vechi relative in istoria Rominilor. Fondul va purta numele ilustrului patriot, care a fost soțul nobilei d-ne care a luat o parte atît de activă la întemeierea Romîniei moderne.El se va numi Fondul loan Ghica. Academia Romînă a primit acest legat. Starea sănătăței doamnei Alexandrina Iacob Lahovski continuă a se îmbunătăți in urma tratamentului prescris de distinsul profesor doctor Noorden. Pină la finalul unei curente vor sosi în țară și restul locomotivelor și vagoanelor comandate de direcția căilor ferate române, din creditele extraordinara ce i s’a acordat din excedentul anului 1905-906. Aceste oagoane și locomotive vor fi puse imediat in funcțiune și vor asigura mersul mai regulat al traflficului pe c. f. r. Un serviciu pe deplin regulat nu se va asigura însă de cit acordîndu-se căilor ferate toate creditele cerute de d. Em. Miclescu, pentru a se cumpara și restul de material necesar, a se face prin gări instalațiunile necesare, a sa dubla unele linii etc. Frații Braun din strada Nemțească au reclamat că astă noapte, prin spargerea unei uși, niște hoți s'au introdus in locuința lor, furîndu-le o sumă de bani și mai multe lucruri. Poliția cercetează. EVENIMENTUL' TEATEUL NAȚIONAL Joi 1 și Vineri 2 Martie 2 Representații Extraordinare Turneul FERAUDY Celebrul societar al Comediei franceze însoțit de un ales ansamblu, va da două representațiuni în Iași: Joi 1 Martie L’Âge difficile Comedie în 3 acte de d. Jules Lemaître Vineri 2 Martie Les Affaires sont ies Affaires Comedie în 3 acte de Octave Mirbeau Biletele la Agenția Tfealia Grecul Achilla Caudelatos care a fost expulzat acum cîtva țară fiind găsit la Tecuci, timp din a reușit să se reîntoarcă înapoi in țară și s’a stabilit in Iași. Poliția l’a arestat și el va fi din nou izgonit. In ziua de 7 Aprilie a. c. elevii școalei fiilor de militari din localitate vor organiza o frumoasă serbare pentru a serbători pe profesorii lor, d-nii: I. Raket, dr. Em. Riegler și V. Negrutz, care au împlinit 25 ani de profesorat. D. V. Atanasiu, funcționar la administrația financiară, din strada Eternitate No. 14 a avizat autoritățile cfi i s’a furat un portmonium care avea 3 hîrtii de bancă a 100 lei, recipisă a administrației financiare de 1600 lei, un mandat al județului in valoare de 200 lei, un mandat al comunei Gropnița in valoare de 100 lei și un mandat de cheltueli de cancelarie. Bănuiala cade asupra lui Vasile Mocanu, aprobia administrația financiară, care a și fost arestat. Toate știrile publicate de unele ziare și relative la demisiunea d-lui St. Bonachi, prefectul județului Suceava, sunt absolut de domeniul fanteziei D. Bonachi s’a bucurat și continuă a se bucura de toată încrederea d-lui G. Gr. Cantacuzino, președintele consiliului și ministru de interne. tomi Astăzi un mare număr de lucrăbulgari au trecut prin punctul Ungheni, ducîndu-Se în Rusia. Din cauza topirei gheții și a repezei, apele Jîjiei au crescut simțitor ULTIMA. ORA 1*111$ FIR TELEGRAFIC SFFCIANI Moartea Președintelui Camerei București 23 Februarie Azi dimineață la ora 8 și 15 mînunte Grigore Triandafil președintele Camerei deputaților a încetat din viață la domiciliul său din strada Fîntinei. Familia, prietenii atît cei personali cât și cei politici, cât și acei care au avut prilejul să-i cunoască și să aprecieze pe acest om de caracter și de bine, aveau ori încă speranță că scumpul bolnav le va fi scupat. In noaptea de Mercuri spre Jos temp, se ridicase atit de mult, incît medicii își pierduseră orice speranță de îmbunătățire a sterei bolnavului. Se știe că neuitatul fruntaș Gr. Triandafil s’a simțit răcit încă din ziua înmormîntărei generalului Lahovary. Medicii chemați a doua zi, au constatat o dublă pneumonie de un caracter foarte periculos, mai ales la vrîsta foarte înaintată a bolnavului. Asta-noapte bolnavul se simțea bine, insă la orele 5 dim, a intrat in agonie pierzând orice cunoștințe. Avocat, om politic, născut la 4 Februarie 1840. A făcut studii juridice și a intrat in magistratură, ocupînd funcțiunea de procuror de Tribunal, membru, președinte, prim-președinte la Tribunalul Ilfov, apoi procuror la Curtea de Apel, procuror general, prim-președinte de Curte. De la 14 Ianuarie 1866 și pănă la 14 Decembrie acelaș an, a fost director al Ministerului de Justiție, iar la 1890 la 16 Noembrie a luat portofoliul Justiției, care l-a ocupat pănă la 15 Februarie 1891. Fost primar al Capitalei în anul cînd s’a făcut căsătoria A. S. R. Princepele Ferdinand cu A. S. R Principesa Maria, la locuința defunctului, unde au exprimat cond. onoratei sale familii. D. Cantacuzino președintele Consiliului de Miniștri a fost atit de viu afectat incât astăzi n’a lucrat cu nici un director de la ministerul de interne.* Inmormîntarea va avea loc Duminică.* Alegerea noului președinte al Camerei va avea loc Luni, a doua zi după inmormîntare. Ședința solemă da la Cameră Discursul d-lui Prim-ministru București 23 Februarie In urma morței mult regretatului președinte al Camerei deputaților, d. Grigore Triandafil. Camera a ținut azi ședință sub preșidenția d-lui Dim. Nenițescu, vice-președinte. D. Gh. G. Cantacuzino, președintele Consiliului de miniștri, luind cuvîntul și vădit emoționat anunță Adunărei Deputaților trista veste a morței președintelui seu, spunînd că l’a răpit dintre noi pe Grigore Triandafil, un barbat de bine, a cărui dispariție lasă un doliu adine in marea familie conservatoare. „Regretele noastre unanime, continuă primul ministru, îl vor insoți vre multă încă, iar viața acestui bărbat va rămîne pururea neștearsă din amintirea noastră. In numele tuvernului conservator, d. Cantacuzino exprimă fără de seamăn păreri de rău pentru pierderea președintelui Camerei, care era un soldat devotat pentru partidul conservator și un mare om de bine. D. Dim. Nenițescu, vice președintele Camerei, ia și d-sa cuvîntul spunînd că vede cu durere cum de citva timp dispar încetul cu încetul bărbații de seamă ai partidului conservator și ai neamului. D-sa face Toți d-nii miniștri au fost astâzi biografii lui defunct. După d. Nenițescu, ia cuvîntul d. deputat Mișu Cantacuzino, primarul Capitalei, care într’o splendidă cuvântare aduce binemeritate elogii lui Grigore Triandafil, a cărui moarte lasă un nou gol în partidul conservator. Mai vorbește d. Barbu Păltineanu, după care ia cuvîntul d. Ionel Brăteanu care, în numele partidului liberal, sa asociază cu doliul partidului conservator. * Ședința Camerei e ridicată in semn de doliu. Viitoarea ședință va avea loc Luni, cînd se va face și alegerea noului președinte. SENATUL București 23 Februarie D. General Manu, ministru de răsboi, în numele guvernului conservator, anunță maturului corp moartea lui Grigore Triandafil, președintele Camerei deputaților. D. General Manu face elogii defunctului, arătînd că întreaga sa viață a fost o operă de bine. Excedentul budgetar București 23 Februarie D. Take Ionescu, ministrul de finanțe, a depus azi pa biuroul Camerei proectul de repartizare a excedentului budgetar, care se urcă la suma de 45 de milioane. Budgetul Justiției București 23 Februar Membrii comisiunei budgetare a Ministerului de Justiție se vor întruni mâine acasă la d. ministru Greciac, pentru a proceda la examinarea budgetului Ministerului de Justiție pe viitorul exercițiu financiar. EPITROPIA GENERALA a Casei Spitalelor și Ospiciilor Sft. Spiridon Iași PUBLICAȚIE Se face cunoscut că in ziua de 15 Martie 1907 oara 2—4 p. m. se va ține în camera acestei Epitropii, licitație publică prin oferte sigilate, pentru furnizarea materialelor notate mai jos, necesare spitalelor acestei case și anume : 6.000 Metri pînză de olandă de 870 c. m. lată. 1-500 „ , „ olandă de 100 c. m. lată. 6000 „ „ bumbac fire resucite de 80 c. m. lată 1500 „ „ bumbac fire resucite de 100 c. m. lată. 5000 „ , , America de 85 c. m. lată. 1500 „ „ liane barchet alb de 80 c. m. lat. 1.200 „ „ zefir albastru de 100 c. m. lat. 1.200 „ „ indiană de 104 c. m. lat. lată. 1 500 * „ hassa de 90 c. m 1.200 , Postav Hane albas tru de 72 m. lat. 600 , materie grade livre de 80:; m. lașă. 700 „ piatră de 110 c. m m. lat. lată 500 , doc ceru de 100 c 600 „ flanc barchet colorat de 76 c. m. lată 500 „ oxfort pentru scutire de 80 c m. lat. 500 , parafină de 80 c. m. cn. lat. 500 „ Romburg de 80 c. 300 „ materie de bumbac gloria de 120 c. m. lată. 300 , doceri de 115 c. m lat. 300 „ postav sar gri de 136 c. m. lat, 300 „ postav melange d; 136 c. m. lat 150 bucăți cergi dalină de 140 c. m. pe 220 c. m. 96 tulpane colorate. 1,500 Metri pînză de mindire de 115 c. m. lată 200 Metri o himbrică căptușată de 100 c. m. lată. 500 pachete bumbac Harland No 8 și 10. 60 pălării de teutru. 200 Metri postav Azuga de 136 c. m Jat. 1.200 bucăți cupe de tablă emailate de 14 c. m. 1.200 Talgere idem de 22 c. m. 1.000 pahare Idem de 8 c m. 50 lighene mari idem de 44 c. m. 58 c. m. 500 mijlocii idem de 100 Ibrice idem da 15 o. m. m.50 eumare mari idem de 24 50 „ mijlocii idem 20 o m. 60 mașini cumare cu capace și capsule, din care 40 rotunde și 20 ațe. Concurenții sunt invitați a se prezenta în acea zi însoțiți de o garante provizorie de 2000 lei în numear sau efecte publice, iar cea definitiva va fi de 20% asupra sumei multată la licitație. Licitațiea se va ține conform art .283 din legea comptabilităței generale a statului. Licitațiea se va face în parte lau în total după apreciarea Epitropiei. lată 38*3 Magasin,, Universal“ IAȘL--STRADA LAPUȘNEANU ----------->-*-----------Aparate și accesorii pentru Fotografie FABFTIMEB il Houbigant, Piper, Parfumuri cu gramul, Săpunuri parfumate și cosmeticuri; pudre și apă de toaletă; Apă de Colonie și săpun No. 4711; Ape de Colonie, Chinină și Dentifrice cu litru; Sandlina pentru toaletă, ARTICOLE DE CAUCIUC ȘI BUREȚI Bandage, Vată, Pansamente și Instrumente Chirurgicale RIPOLIN Deposit permanent de Uleiuri, Lacuri și Vopsele pentru dușumele, acoperiminte și zugravi. Ceară pentru parchete. Vaselină, Terbentină și Untură de pește. Ceară albă și de Japonia. Săpunuri pentru rufa. Persoane străine și indigene. Dopuri de plută. Uosori consistente pentru trăsuri, Copite, Hamuri, Pluguri și Mașini Agricole. Claiuri minerale. SPIRT DENATURAT Ape și săruri minerale, din toate sursele Boamboane și Chocolade Marquis ; Bomboane Ruseaci; Chocolade Lindt; Cacao Jong ; Unt de Cacao ; Gelatină ; Buline în foi; Geniu Rusesc și Vanilie Bourbon. Perii de haine, de cap, de dinți și de unghii. Piepteni vi-i# V4I Hilfe >1)3 sili numai eu , PIPIEI IDEAL SE AFLĂ DE VI MOARE LA TOTE FARMACIILE 3! DROGHERIILE DIN TARĂ DEPOZITARII JASSY: La toate Farmaciile și la d-na Karakashi Marcovici și Gălățanu, la „Elefant“ Magasin Universal CEREȚI iulAI ADEVERATUL a se feri de contrafaceri și de ape artificiale slim POUDITE savoite Recomandat Damelor pentru a albi. carnei a și muiat pielea obrazului ți a mâinilor J. SIMON, 51, Fail!“ Ut-Hadin. PARIS Ba ® Si I La Frații Smirnov JASST Deposit da Bomboana Ciocolată și altele DE LA Renumita confiserie CAPȘA Dl. BUCUREȘT G. V. MAREȘO OAT Iași Str. Mitropoliei 18 Dr. S. Solomoniei Medie practic și specialist în bale de NA 8, GÂT și URECHI. Instalațiune complectă cu aparate speciale pentru masaj electric general și al timpanului CONTRA SURZENIEI. Consult: 9—11 a. m. și 3 — 6 p. m Str. Golia fii Os vânzare sau se primt Casele din strada Română No. 11. A se adresa Doamnei Jeanne Unter str. Păcurari 37, ggOO0QC0OS3OQQCX3OC3OO0OO£ t Căpitan Âi.Stroja' Licențiat în drept gATTOC -A.T Strada Butu 24 300C ÎNȘTIINȚARE Amatorii de a cumpără seminceri de Tei Ștejar Frasin și Ulm, în vrăstă de 4—7 ani, pentru plantat, năsesc în cantități mari, cu prețuri arantagioase, la adm. Moșiei Cornești Jud. Iași. Fabrica de bere ZIMBRU închiriază pentru un CJL9JJS un salon spațios și vreo 2-3 odăiți în Piața Unirei. FARMACII I. BOIBIRD K ® la M*gpliFftdoM Sosesc zilnic medicamente noi. Specialități străine, Ape minerale, ț Parfumerii, Articole de Pansamente și Bandage ■ OO-sCO -5«»- O-Sttí-Ü ®r. Sterner fost asistent al clinicei Deraiate sh filitice de pa lingă Facultatea de Medicină din Jassy stâedsc al Casei spitalelor Sf. Spiridon Strada Muzelor No. 40, colț cu strada De Sus — Consultațiuni: 12—3 a. m. — 6—7 p. ma »-a-4«*- o-*s**î-o-**~o ~LA J