Evenimentul, iulie-septembrie 1915 (Anul 23, nr. 118-187)

1915-07-01 / nr. 118

Jocurile de noroc de la băile Slănicului Din Slănic primim următoarele rânduri : Odată cu cesionarea băilor Slănicu-lui Al. Iliescu vicepreședintele Camerei actuale, s-a început o eră nouă și anume : Pe vremea când Epitropia conducea băile, la jocurile de căișori nu se penta decât maximum 2 lei pe o lovitură, și un joc dura cel puțin un sfert de oră. Astăzi, s-a introdus, Bula, în locul căișorilor. Bula e aranjată ca la Sinaia, și ca în stăinătate. Bancul este dechis, se pontează cu sutele de lei și un joc durează două minunte. O speculă nemaiauzită se petrece la această stațiune balneară. Ne mirăm cum tocmai Vice președintele Camerei, d. Al. Iliescu care în 1912 împreună cu liberalii din opoziție protesta în contra întroducerei bulei la Sinaia, astăzi fără autorizarea Epitropiei și nici a Ministerului de interne, arendașul introduce asemenea jocuri scandaloase. S’a calcat dlar Art. 350 din codul penal, căci s’a recurs la o speculație scandaloasă față de un public... bolnav. Apoi terasa casinului de la restaurant și cofetărie, s’a transformat, grație marelui om liberal, în pur și simplu varieteu, unde femei destrăbălate sub pomposul nume de „artiste“ joacă figurile din scandalosul Tango și alte jocuri excentrice, neevitând a face vre o mișcare care să nu provoace simțurile. Publicul vizitator nu se poate plimba pe terasa Slănicului, fără să nu fie obligat a privi aceste jocuri scandaloase care ating morala publică. In asemenea condițiuni vizitatorii sunt nevoiți a merge în Restaurantul de primul rang unde vede asemenea scandaluri, sau, dacă vrea să fie privat de aceste orgii, apoi trebuie să se ducă în restaurantele cele mici care sunt așa de departe. Misiunea acestor femei pe care d. Al. Iliescu le botează „artiste“, este de a îndemna pe public să ponteze cit de gros la bulă și bacara și să lese astfel ultimul ban în punga speculatorilor. Vom mai reveni. Un vizitator. In chestiunea apei Cu ocasiunea accidentului de la Safonamentul Moldovei, s’au pus în discuțiune mai multe chestiuni, toate relative la alimentarea cu apă a orașului. Este însă de mirat că, deși comuna are angajat, încă din Noembrie 1914, un anume inginer în special și înadins însărcinat cu conducta de Aducțiune, o parte a presei, pare a atribui toată răspunderea presantului accident, actualului director al Serviciului. In realitate însă, și judecând lucrurile cu totul obiectiv, vina nu poate cădea decât asupra inginerului care avea asupra sa supravegherea conductei, căci d-sa care făcea dese inspecțiuni și care deci cunoștea în mai de aproape punctele critice, punte care în general se evidențiez cu timpul și circumstanțe, ar fi avut precăderea și datoria să ceară, de urgență, radicale măsuri de deviațiune, înaintând în acelaș timp, proectul și devizul lucrărilor ce ar fi găsit necesar, iar nu a se mulțumi a referi cazul, cum ar fi făcut un simplu pichet. Se pune deci chestiunea dacă acest domn inginer a înaintat, fie direcțiuni, fie Primăriei, proectele și devizele necesare, pentru executarea lucrărilor ce ar fi găsit necesare, pentru a feri conducta de accidente, fie pentru altele care amenința conducta. Numai în acest caz, răspunderea acestuie inginer ar fi fost cu totul acoperită, căci altfel, nu vedem pentru ce comuna ș’ar greva budgetul cu apartamentele unui inginer special însărcinat cu supravegherea și buna funcționare a conductei. De vânzare Total sau parțial 1000 deca vin alb superior din recoltele 1913 și 1914. Oricine se poate adresa d-lui Străjescu, str. Cuza Vodă 38, Iași. Vinuri alese vechi și noi din vestitele vii Rivalet se găsesc de vânzare la magazinul MANOLESCU, la depozitul Podgorenilor, str. Elena Doamna 12. La sucursala depozitului podgorenilor (Librăria Ionescu) strada Lăpușneanu. Prețuri de încredere. EVENIMENTUL Serviciul telefonic al ziarului „Evenimentul“ Ediția 11«® Sosirea răspunsului definitiv al guvernului rus , către guvernul retusu Rusia și pretențiunile României. - Mumisiunile necesare României.-O condițiune pe care o cere Rusia. - Ce?a face d. Brătianu?-însemnătatea răspunsului definitiv al guvernului nostru. București, 30 Iunie Eri a sosit de la Petrograd răspunsul definitiv dat de guvernul rus pretențiunilor formulate de d.I. Bratianu, în ultima întrevedere pe care a avut-o cu ministrul Rusiei d. Poklewski-Koziel. Prin acest răspuns rusia repetă din nou că acceptă toate pretențiile teritoriale formulate de România, în care se cuprinde Cernăuțul,cu linia de graniță Prutul, teritoriul din Maramureș și teritoriul din Banat. In ce privește munițiile, Frusia declară că se vor da României toate munițiile necesare și ia timpul oportun, cu o condițiune acea ca Romînia să declare că intră în acțiune. In această privință, ca și în convenția cu Italia, se cere României sa fixeze timpul în care se obligă a intra în acțiune. I. I. Brătianu fiind plecat la Florica și așteptându-se pentru astăzi reîntoarcerea sa în Capitală, este probabil că acest răspuns al Rusiei va fi comunicat d-lui Brătianu chiar astăzi sau cel mai târziu mâini. * In cercurile politice se așteaptă cu nerăbdare ce nou pretext va mai fi invocat de către d. Brătianu pentru a face să continue echivocul situației României. Cu toate acestea, se știe în mod precis că instrucțiunile de la Petrograd sînt în sensul că în fața unui răspuns neprecis și prin care s-ar căuta ca chestia să nu poată fi precizată în mod satisfăcător, să se considere acest răspuns ca un refuz din partea României rupîndu-se tratativele. * Comunicat francez- Atac german opnt Ia Apremont. - Situația la Arras Paris 30 Iunie S-a dat o luptă de avioletic in regiunea dl isne și in champagne. La où cance ofezzij, in pădurea dlpremont o incercare de atac a inamicului a fost op zită fără greutate. Jupta de artilezie a fost intermitența în pădurea Slemutes, la nord vest de orlezy, in pădurea £e Qpzetze și mai viclenia, în contra posițiunilor noastre din ci'onjeneste, dîlezlezat și la vest de Simeztzviîlez. §etnianii au mai lansat câteva obuze peste Sizzas. _ om 4 t@). lateriale ajutoare rusești pe frontul bucovinean de ia frontiera bucovineană, comunRä a îs nlcit sile zile pe frontal rus de la gaiaj, as Venit în seau&le ajutoare de trupe, precum și considerabile cantități de material de război. O tcogram a Kailsratel testă prin Bateți - Coofinüfü! telegramei -București SO Iunie Din sorginte demnă de cea mai mare încredere, se află că in noaptea de Duminică, a fost transmisă prin București, o telegramă a Kaiserului către sora sa Regina Greciei, cu conținutul următor: „Grafie nouă, Bulgariei și României „triumful nostru este asigurat“. * Conținutul acestei telegrame transmisă în transit pe la noi, a fost comunicat d-lui I. Brătianu. București 30 Iunie Vtarea activitate din armata rusa Armata rusă sporită considerabil.-Nouile chemări sub arme.-Inființări de școale de ofițeri.-Mari cantități de munițiuni pentru armata rusă.-Activitatea uzinelor rusești.-Pregătiri pentru campania de iarnă. Odessa SO Iunie Chiliile k M ml s’au pitit In ulimul timp sub președenția Țarului ffeiae și care au participat cele mai marcante personalități militare l ülik in ijusia, au opinii la primul rând că marea armată Împărăteasca trebue sporită considerabil. În consecință în Întreaga Ifulie s’au ordonat noul chemări sub arme, atât din contingentele Vechi, cât și oameni tineri, cari urmau să fie încorporați la toamnă. jierul puilor chemați până în prezent și care nu au fost duși pe câmpul de luptă se urci la trei milioane. In acelas timp in Rusia s’au infintat noui scoli militare, a căror cursuri sunt fregventate de un mare număr de cădeți Aceste cursuri sunt predate de ofițeri francezi și ofițeri de stat major ruși Datorită acestor măsuri cadrele ofițerești vor fi complectate pentru om armată pe care Rusia o Va arunca la toamnă în luptă. K.a* Afară de aceasta în ultimul timp armata rusă a primit mari varietăți de muniții de la englezi și francezi prin posturile Arhangheli și Vladivostok. In prezent pa liniile rusești toate transporturile de pasageri și mărfuri au fost oprite, deoarece sunt ocupate cu transporturile rezervelor rusești șî a munițiilor sosite cari se îndreaptă spre fronturile de luptă. Ihai este de adăugat că toate uzinele din Rusia atât ale statului, cât și cele particulare, dar mai ales cele de la Putiloff sunt ocupate zi și noapte cu fabricarea munițiilor. Nu este exclusă nici posibilitatea sosirea unui bogat armament din daptiia.e asemenea autoritățile civile depun o mare activitate sa vederea pregătirilor ce sa fac pentru campania de iarnă. Atelierele statului și cel particulari lucrează cu o mare febrilitate la procurarea echipamentului de iarnă pentru noua armată* Bogata recoltă din anul acesta care a întrecut toate așteptările va permite ca armata rusească să fie aprovizionată cu prisosință* © w»» fotografie puteți obține numai la Weiss Piața Unirei Fotograful Curței Regale . Lei șase fotografii cărți poștale. Grădina Traian.— cinema „Pathé- Freres“. — In astă seară Marți 30 Iunie, are loc o mare reprezentație cu program nou. Pe urme arzătoare, senzațională dramă de aventuri, care se desfășoară în regiunile cele mai pitorești ale Americii de Nord. Noul program mai cuprinde : Iubirea unui frate, dramă etc.