Evenimentul, octombrie-decembrie 1918 - ianuarie-februarie 1919 (Anul 26, nr. 194-288)

1918-10-02 / nr. 194

-jzrimTyTTzm^rrrTZT? Pacta cerută ie gmand Răspunsul german la nota americană a fost trimis Sâmbătă 12 : 40» la amiază. Kl sanft : Ca răspuns la Întrebările președintelui Statelor Uoitse 1« Americele guvernul german a primit principiile pe care președintele Wilson le-a expus in cuvântarea sa de la 8 Ianuarie și incuvruntările sale de mai târziu ca bai fi pentru o pace dreaptă și durabilă. Scopul convorbirilor ce trebuesc Începute ar fi prin urmare numai aeta de a se Înțelege asupra amănuntelor practice ale aplicării lor. Guvernul german presupune că și guvernele puterilor aliate ju States Unite, sa pun pa terenul manifestelor președintelui Wilson. Guvernul german, in înțelegere cu guvernul Autro Ungar se declarat gata ca pentru aducerea unui armistițiu să corespundă propunerilor de evacuare ale preșdintelui. El lasă in sarcina președintelui de a provoca întrunirea unei comisiuni mixte care ar fi însărcinată sa ia înțelegerile ceruta pentru evacuare Actualul guvern german care poartă răspunderea pentru demersul de pace, esta format prin tratative și ințelegere cu marea majoritatea Reichstagului. Sprijinit in oricare din acțiunile sale, pe voința acestei majorități cancelarul imperiului vorbește in numele guvernului german și al poporului german. (ss) SOLF, secretar de stat la oficiul externelor. Programul formulat de Wilson — Mesajul din 8 Ianuarie — I) Dorim ca viitoarele tratative de pace să fie condusa in mod public Vremea convențiilor secrete a trecut. 2) Cerem libertatea absolută a navigației pe mări, in timp de pace și război, in afară de apele teritoriale exceptând cazul cănd marea va trebui inghisă pentru a impune respectarea obligațiunilor internaționale. 3) Pe căt posibil, complecta înlăturare a tuturor baz eilor economice. 4) Garanții pentru reducerea înarmărilor naționale 5) O regulare imparțială a tuturor revindecărilor coloniale, ținănd seamă de interesele populațiilor, precum și de cererile justificate ale guvernului. 6) Evacuarea Întregului teritoriu rusesc. Rusia trebue să aibă toată putința de a se dezvolta prin ea insăși Puterile să dea Rusiei tot ajutorul de care ar avea nevoe in acest scop. 7) Restabilirea Belgiei in deplina g* libera ei suveranitate. 8) Liberarea întregului teritoriu francez și nedreptăței care s’a făcut Stanței in 1871 in chestiunea Auficiei Lorene. 9) Rectificarea granțelor Italiei după liniile naționale lămurit recunoscute 10) Popoarelor din Austro-Ungaria să li se acorde posibilitatea unei desvoltări autonome I) România, Serbia și Muntenegrul vor fi evacuate Serbia va primi o ieșire la mare. Statele balcanice vor primi garanții de deplină independență 12. Naționalităților neturcești din imperiul otoman li se va asigura posibilitatea unei dezvoltări autonome. Dardanele vor fi în permanență deschise tuturor vaselor; 13) înființarea unui Stat polonez independent 14) înființarea unei federații generale a popoarelor și inainte de toate crearea unor tratate pentru garantarea reciprocă a independenței și integritatței Statelor mari și mici ; • Tesagiul din Februarie 1) Ori ca parte a unui acord definitiv bazat pe dreptate trebue, în facare caz, să se intemneze pe o înțelegere care poate aduce, după toate probabilitățile, o pace durabilă. 2) Popoarele și provinciile nu pot fi trecute de la o stăpânire la alta. 8) Orice rezolvire aa unei chestii teritoriale puse pe tapet de actualul război, trebue făcută in interesa sau in favoarea populațiilor respective, iar nu ca o parte a unui simplu schimb sau a unui compromis al pretențiilor puterilor rivale. 4) Toate aspirațiile naționale preoDate cu claritate trebue satisfăcute in modul 0“1 mai larg, fără a lăsa in urmă noul elemente de discordie și duș* aaftnie care probabil ar tulbura iarăși in curănd pacea. * mesajul din Septembrie 1) Dreptatea nepărtinitoare ce se va distribui, nu trebue să proape o deosebire, intre cei față cu cari dorim să fim drepți. Ea trebue să fie o dreptate care nu cunoaște favorizări și gradații, ci numai drepturi egale pentru toate popoarele participante. 2) Nici un interes deosebit, izolat al vreunei națiuni singure sau al unui grup de națiuni, nu poate forma baza vreunei părți a tratatului, dacă nu se impacă cu interesele comune ale tuturor. 2) In familia comună a Ligii popoarelor nu poate est existe nicio legătură, ncio allanță și nici tratate sau ințelegeri deosebite 4) înăuntrul Ligei nu poate să existe bombissțiuni economice deosebite, •goiate, nu poate să existe, aplicarea vreunui boicot sau vreunei excluderi economice, exceptând puterea ce va acorda Liga popoarelor, de a epica pedepse economice prin excluderea de pe piețele mondiale și aceasta iarăși numai ca mijloc de disciplină și control. „5) Toate convențiile și tratativele internaționale de orice fel trebue complect comunicate restuluiunei Alianțe sociale și rivalități și dușmănii economice, au fost in lumea modernă un izvor bogat de planuri cari au procedat războiul. O pace care nu le ar exclude pe acestea in termenul expres, ar fi nesinceră și nesigură“. " Cil morcat german 12 Octombrie 1918 La vest de Duay, trupele germane s’au retras in porțiunile d'ndărât La nord vest de Cambrai, englezii au atacat Intre Escault și Font Vaast, pa un front restrâns Scopul acestui atoc era să pătrundă in Valencennes Englezii au ocupat numai Inny. La s nd de Laon, trupele germane au evacuat Chemin -des Sames. Comunicat francez Trupele franceze au intrat in laon Paris 1 Octombrie Trupele franceze au intrat azi dimineață in Laon, unde 6500 civili au fost eliberați. Francezii au depășit in mod larg orașul pe toată întinderea frontului intre Oise și marginile localității Aillcte. Trupele franceze au făcut aici 10.000 prizonieri. La răsăritul localității Fere, francezii stăpânesc marginea sudică a localității Serre pănă la stația Gombas. Linia franceză trece prin Couvront și Aumencourt, Vivaise Aulnois deasupra orașului Laon, Stione, Marchais. Mai la est linia franceză atinge marginile câmpului Lissonne, Melmaison și Viliers înaintea localității Thour, unde ea atingă Oise V fi canalul Aisne. Legatiunea Franței Aliații și Dobrogea — COMUNICAT Ministrul Franței a fost artsst oficial da către guvernul român că d'ipeșapa «ara a adresat’o la 247 Septembrie Ministerului Afacerile Străina da la Paris cu privire la Dobrogei, n’a putut fi expediat până acum. Dipeșa n’a placat de oăî azi dimineață 30 13 Septembrie Această intărziere da 7 zile sa datoreșta preturbațiunilor atmosferica cari au luat de câteva zile in Europa o gravitate și o violență deosebită. Ministrul Franței declară că in cazul in care acesti perturbațiuni atmosferica e’ar prelungi ceia ce se poate in asemenea sason nimeni nu trebue să se neliniștească, căci toata acestea rumori interesate lasă neatinse declarațiunile netede și reale făcute de către înțelegere cu privire le teritoriul României. Comunicat francez Pe îrunsul Siberiei Succes«le trupelor japoneze incligau cehoslovacilor si meilor ca japonezii Lyon 1 Octombrie Se comunică din Vladivostok că in Biberia se remarcă o simțitoare îmbunătățire a situației. Khebărovisk a fost ocupat de trupele japoneze. Cazacii și trupele generalului rus Karmacov au bătut pe bolșeviști, cari sunt urmăriți de aliați dealungul drumului de fer a văei Amvar- Bolșeviștii s’au retras la frontiera Mandaurei. S’au capturat un mare număr de prizonieri printre cari și ofițeri germani. S’au mai luat 20 locomotive și 200 vagoane, tunuri și un important material de război. Siberia de la Vladivostok până laUranj se găsește in mărimealiaților. Trupele Ceho-Slovace și cazacii au făcut joncțiunea cu srupere japoneze. Comunicat francez monzii ai ocupat Crame Paris 1 Octombrie :.......... pănă la lizierile localităței Bleazy. Francezii au trecut .... .. și au avansat spre Mont de Prouvais. Intre Aisne și Oise presiunea...........Francezii au constrăns.............împingând........... francezii au ajuns pănă la Ailette pe care l’au atins, la nord de Craonne. Mai la vest, linia franceză este jalonată de Grivglez.......... la 4 kilometri de Laon Bolrguegaon-Ploconcourt est Premon.......... est de St. Gobain. vest de Bertancours și Ailette. Radio german faptele de la Dești -Francezii in vecinătatea orașului-1 .Octombrie 1918 Radio Nauco In sectorul canalului de la Donai și pănă la marginea vestică a orașului Douai, stăm in contact de luptă cu dușmanul. Douai a suferit camiderabil prin focul artileriei dușmane și a bombardărei aviatorilor. Dușmanul se găsea seara lângă Avesnes și pe mățimile de pa țărmul vestic al râului Soire, lângă Sen?sair. Dimneața după o violentă luptă de artiere de ambele părți ale lui Cateau, a atacat dușmanul cu puternice forțe, reușind să pătrundă la pozițiile noastre în Neuvilly.* Un contraatac al trupelor noastre a fost excutat cu succes . Francezii la St. Gotha. La nord de Oise dușmanul a pornit la putemice atacuri de ambele părțiele localităței Vaux Ardigny, pănl la nord de Origny, reușind ca el să pătrundă in posițiile n’astre peste 0‘se ' Seara dușmanul ajunsese in pădurile de la St Goban și la Fontaine și la nod de Averne, iar la nord de sectorul Petourne, el a atis linia Asfeld La ville, Avançon, Perthes, Vaux, Champagne, Vonsierai, trecănd’o cu slabe forțe, Courte in regimijfiș Rad’o Nauen . Octombrie Unor atacuri mai puternice, trupele noastre conform ordinului, pe înălțimile..................Niș a fost ocupat de dușman. x Nauen (tf. 1) 29 Sept Retragarea germana la vist ie Donai șl le sui ie Leon La Fér a cucerit Treceea răului flilette Băsstmsul președintelui Wilson Senatul francez Radio Lyon 15 | 10 1918 Membrii comisiunei senatoriale pentru afacerile streine, s’au adunat ori sub președenția Selves. Ei au examinat dlui de situația generală externă, au avut un Schimb de păreri in privința răspunsului președințilui Wison au notat cu mare satisfacție, deșiclarația sa precisă cu privire la fir posibilitatea de a transmite aliaților orce propunere de armistițisa, atâta vreme ce dușmanul ocupă fie și cu mai mică parte din, ier tortile in die. Trapele sârbești la Niš Radio Byk 1 Octombr'e Trupele sârbești au intrat eri in Niș. Qali-lertisCoosUathoDoltliati Radio Lyon 15 10 1918 O telegramă din Berlin spune că ministerul german al căilor ferate anunță că trenul balcarit va pleca săptămâna aceasta ca de obicei din Berlin și din München, dar din pricina unor împrejurări speciale, nu va »asrga medi departe de Niș Pasagerii pentru Sofia și Constantinopol vor trebui să se folosească cum vor putui de irsnurile lora’e. Doni comunicato itaüone In Albania e’a cucerit Kavaja, JP« frontul italian lupte, Coltano 1 Octombrie Trupele italiene au continuat Înaintarea lor fără a da timp dușmanului. In ziua de 12 au cucerit Kavaja. Alte coloane din Elbassan înaintează in direcția Tirană Insulele de 10 gi 11 aviația marinei italiene și aviația engleză au executat bombardamente reușite la Darazzo.* Coltano 1 Octombrie Lupte intense de artilerie pe tot frontul. Unități din infanterie au făcut incursiuni in tranșeele dușmanului de la Cimonre Pezzi, capturând prizonieri Numărul prizonierilor făcuți la Aerago se ridică la 491, dintre care 10 ofițeri și 9 mitraliere. Pe restul frontului activitate de patrule Cu începere de Sâmbătă 60:1. LA Teatral Otnomm VlotOria vor debuta cuoscuții artștii Corăscu și Emil Dumitrescu impreună cu Trupa Română de Reviste și Comedii TEATRUL NAȚIONAL Campania lirică „Gabrielescu Birector Avram Nicolau Astă seară Luni Octombrie se va juca premiera Casa cu trat foto , operetă i 8 acte Musics de F. Schubert jucată de 100 ori inbiria București joacă de la Virginia Mioara, Ana Grand, Lily Tănăsescu, Gina Hermeziu, Valeria Mellvan etc. D nil Al. Dumitrescu de Sylia, N. P Ciucureite, Jean Nicolescu, P. Ghimpețeanu etc o‘c Bneteie U Agenția Iliescu. »Instan diferite lucruri» VIc&UC« piano, mobile, hart u», gh«ts cărți A la adresa la D* Bogdan «ir. 40 Sîsuți, dimineața Infera 8—12 Serviciul Petrolului din ministerul de Industrie și Comerț Iași Ștefan cel Mare 49 avănd nevoe de cantități însemnate de cărămidă, var, ciment, coip și petriș solicită oferte de prețuri unitare, materialele franco vagon statia de Încărcare sau Fabrica de Petrol Nicol.ina DIVIZIONUL de fertile?!» am tiast!&am publ că are mvoe: Un Sub maistru croitor ols I a Un Sub maistru curelar „ la Un Sub maistru potcovar a III a Un Sergent instructor de Trompeți. Doritorii să se prezinte la acest Divizion in Iași (Copou) avfind actele neo«sare. 1^» Linilor dă discul&tww*il.S oă sau să scrie D nel Inginer Gheorghiu 8tr. Seulescu 8 Iași. 1 studentă ori normalistui sal vie la țară la 6 ki. de oraș Jad Botoșani se prepare de Ol. 11 liceu și Cl. II și I primară 3 fetițe. A si adresa Dna Drăghici Șosetua Arcu 4, splendit covor persian, abso Oe vânzare lut nou, artistc lucrat. Str. Athanasie No 7. De vânzare pe nouă in foarte bune condițiini la Reg. 1 artilerie de munte la Roznov, Lacouri, Redingote, Smoching paltoana plătesc de la 500 lei in sus soriii I, Blumer Str. Socola No. 75. De vânzare Sip’AS: bsă mai multe obiecte de gospodăria. Str. Lascar Catargu 37 la stânga in fundul cursei D-na Voinescu. fraDțaise dlplo- H Ildii &U 18 SvC Hjâe, bonnes référenors, cherche lețons. S’adresser Marie Iőlaz Str, Buna Vestire 2. De arendat ‘Sí tinderea totală 90 hrotare, inzestrate cu mașini cu abur, pompe și roți. A se adresa dlui Segul strada Văile Lupu No. 88 Vând casele 5 camere, bucătărie, dependințe și 7000 m. p. I. 3. I. Motăș etr. Bpinți 1. 09 vânzare 1~ TM trăsură nouă cu un cal mare, una șaretă fabricată in Paris, hamuri etc. A se adresa dlui Andreescu stradala Armeană No. 23 peste drum de tur osl Gulia. Costume