Evenimentul, februarie-martie 1923 (Anul 31, nr. 550-594)

1923-02-08 / nr. 550

EVENIMENTUL .SALVAREA“ II IAS Jastsajttttssmîe de azi. Marea consfătuire de aseară NOUL C (/■•de instituții, dispărute prin forța împrejurărilor, încep să se refacă. Și are vederi, cu o adevărată mulțumire sufletească, renăscând societatea „Salvarea" cu un scop atât de uman. Transportarea bolnavilor a fost de mut obiectul atențiunea medicilor noștri, cari au pus temelia societăței „Salvarea" și prin o muncă încordată, s'a ipus să se înzestreze orașul cu două trăsuri special executate. Dar în timpul robotului,aceste trăsuri au căpătat o altă destinație, cerută de necesități—și eu trecut timpul, fără a se putea reface societatea. Azi însă, aerul «de fapt îndeplinit. * Din inițiativa d-lui dr. Tănăsescu, simpaticul medic șef al orașului, a avut loc aseară în localul direcțiunei regionale sanitare, o numeroasă întrunire, a tot ce orașul are mai distins, adunat 3 în scop, de a pune bazele unei societăți .Salvarea". " Printre persoanele cari au luat parte am remarcat: D-nele Știrbei, Meissner, Toma, Taco, Petrovici, d-nii Fântănaru prefect de județ, dr. A. Georgescu, prefect de poliție, dr. Bogdan, C. Toma, R. Cazacu, Deleanu, dr. Parhon, dr. Boghen, Th. Jellea, N. V. Ștefăniu, Măireea Possa, Wumbradt, etc. Adunarea proclamă ca președinte pe i. profesor dr. Bogdan,care și în trecut a condus destinele societăței. « D. dr. Tănăsescu, medicul șef al orașului, face o dare de seamă, de activitatea în trecut al societăței și de gestiunea ei, care se cifrează cu un fond de 100.000 lei. Face un călduros apel, de a se proceda la constituirea societăței, cu o oră mai curând, respunzând astfel la o mare evoc a lașului. D. profesor dr. Bogdan, într’o inimoasă cuvântare, face o expunere a unirii cum societatea a funcționat în UMITET trecut și îndeamnă pe toți, de a contribui la realizarea frumosului scop, de a se veni în ajutorul bolnavilor. Se desclară societatea constituită. * I Adunarea nu-și perde vremea, și pornește imediat la constituirea comitetului. Sunt aleși : « D. profesor dr. Bogdan, Simionescu, Toma, Cazacu, dr. Georgescu, Deleanu, Mircea Possa, Petrovici, Weinrauch, Weisengrun, Einhorn,apoi primarul orașului, prefectul județului, prefectul poliției, d-nii Deleanu, Th. Jellea, părintele Stupcanu, d-nii Uhrinavski, Scurtaru, M. Wachtel, Stern, I. Botez, Gh. Botez, directorul Creditului urban, Gheorghiu, directorul Băncii Naționale, Tăcu și N. V. Ștefăniu. Se proclamă președinte de onoare pe I. P. S. S. Mitropolitul Pimen și pe d. G. G. Mărzescu, ministrul muncei. Se proclamă membri de onoare persoanele care au dat ca ofrande lumi ce au trecut de 1000 lei, printre care se găseau d-nii Vladimir de Herța și Jaques Levin. Se aleg ca cenzori pe d-nii V. I. Radu, Criveanu și Lupu Weisengrun, iar ca cenzori supleanții pe d-nii Stihi, I. Ștefănescu și Gheorghiu. Adunarea continuându-și activitatea, încheie cuvenitele procese-verbale, care au și fost înaintate azi ministerului muncii, pentru ca societatea să fie recunoscută ca alipită de „Asistența socială" și să poată astfel proceda la îndeplinirea mărețului scop, ce și-a propus. * Cu aceasta întrunirea a luat sfârșit— distinsele persoane despărțindu-se cu făgăduiala hotărâtă de a se întruni cât mai des și a depune o muncă devotată, înregistrând faptele, promitem la rândul nostru, tot concursul. O lămurire ! D. Em. Manoliu ne trimite următoarele rânduri: in coloanele acestui ziar publicasem în cele dintâi zile ale lunei ianuar a. c. o dare de seamă despre serbarea pomului de Crăciun petrecute la spitalul orfanilor de războiu de la Vila Greerului. ? " interesându-mă de aproape de întreținerea copiilor din acel spital am constatat că e bună, ceia ce m’a făcut să cred că, cu bună voință și chibzuință, tot cu aceleași mijloace de întreținere pot avea acelaș tratament orfanii din celelalte spitale. Constatarea modului de îngrijire de la „Greerul“ și observația ce am avut curajul s’o fac, mi-a atras un răspuns prin „Opinia" căruia nu i-am ripostat pentru că... nu merita, deoarece toți ț carier’au cetit au înțeles că e un pas rapon. Totuși, pentru a lămuri pe membrii comitetului ce conduce instituția orfelinatelor din această parte a țării, m’am hotărit să revin precizând că : sub nu■mele generic de orfelinate am vizat spitalul de orfani în genere. I Voiu avea desigur ocazia de a cerceta feliul de întreținere și a orfelinatelor propriu zise și’mi voiu face datoria de gazetar conștiincios de a spune adevărurile ce se voiu constata. Esa Manoliu Știri Politice Comitetul partidului național din Botoșani a decis desfășurarea unei acțiuni energice de propagandă. In acest scop, s’a constituit un comitet de propagandă și s’au fixat atribuțiile fiecărui membru al comitetului, in ce privește propaganda in județ. * O întrunire publică va avea loc in luna Martie la Iași, organizată de partidul național și care ca fi prezidată de d. I. Maniu, șeful partidului național. O identică întrunire va avea loc și la Iași. CONGRESUL DE LA CLUJ Coleegiul complimentar 1j 4. Detalii de organizare. Ținând seama de condițiunile de vârstă ale elevilor, 18—19—20 de ani, din dispozițiunile lor psihologice specifice, ținând gramul și de noile condițiuni economice ți de viață după războiu, putem schița «uele detalii de organizare ale Colegiufen suplimentar. A. Cursurile vor da nota caracteristică » Colegiului, și vor fi ținute sub o formă conferențiară adaguată, cu durată mijlocie de o oră, atât cât să se poată bide la un subiect complect, un capitol sau paragraf întreg, ceea ce silește pe profesor să-și împartă cursul în capitole sistematizate de o importanță aproape egală, și pentru a se ajunge la aceasta se va desvolta la fiecare capitol o notă caracteristică: științifică, practică și aplicativă, istorică etc. Cursurile sunt ajutate și complectate It Smemark și lucrări practice, unde partea activă trece acum asupra elevilor și unde se interpretează, se aplică și se complecteazâ și aprofundează cursurile. Seminariile și lucrările practice se fac de profesori ajutați de un personal special de asistenți preparatori; numărul orelor de seminar și aplicație trebue să fie în proporție de 1:3 sau 1:2 față de cursuri. Așa că elevii fac de aci cunoștință, la o măsură mai redusă, cu metodele și spiritul Universităților, ceea ce a mai adaptat spiritul lor. A B. Felul de viață și de organizare Interioară se poate inspira fie de la regimul externat, elevii stând cami unde pot prin familii sau cunoscuți, ceea ca e foarte greu azi; sau se pot organize acele frumoase căminuri, cari există în Anglia și Statele Unite (colleges) și sunt pe cale a se introduce în Franța. Aceste căminuri organizate în spirit larg, conduse la noid cu deaproape supraveghere, ar putea împlini un rol mare de educație națională specifică, o educație condusă în spirit practic nu teoretic ca până acum. Rolul lor va fi covârșitor pentru realizarea efectivă a unității noastre de neam, iar Colegiile cu aceste căminuri diseminate în diversele regiuni ale țării ar putea deveni focare interne de cultură și educație națională și specific etnică. 5. Examen special. încheierea anului de cursuri și practică din Colegiu se constată printr-un examen public ținut la cele patru Universități în fața unor comisiuni sau jurii formate din profesori ai Unversităților, asistații de conferențiari și profesori ai Collegiilor. Acest examen ar constitui o probă de admisibilitate în Universități, ar aminti vechiul nostru bacalaureat, dar luat în partea sa bună, căci ar fi organizat așa ca să constate atât ciclul de cunoștinți ce posedă candidatul cât și posibilitățile și aptitudinile pentru învățămîntul superior imediat, constatare ce se face de chiar instituțiunea care va avea să primească în sinul său pe candidații apți Examenul acesta are un caracter selectiv, e adevărat, dar e în folosul candidaților, și iată pentru ce e că trece această probă de selecție, de cari nu vor fi feriți în Universități cu un moment mai înainte, cu un an mai curând. in adevăr, Universitățile, prin fa- A apărut: „lașii de odinioară" de E Suțu. De vânzare la toate librăriile și la redacția ziarului „Evenimentul“. Prețul unui exemplar 40 lei.nfacultățile de științe, litere, medicină, adică acele facultăți în care azi există învățământul cu lucrări practice și probe de seminar, exercită o puternică selecțiune naturală, cum se poate constata din cifrele de mai jos. Din 1000 înscrieri actuale în aceste facultăți, se constată că fregventează regulat cursurile cu lucrările practice o jumătate cu 50 studenți; din aceștia se prezintă și trec examenele regulate ca jumătate 30-25, ceea ce face că din 100 înscriși, în anul I, abia 30-25 candidați pătrund normal și în anii II, III, etc. din cari ajung la diplome finale. Licența și doctoratul in medicină ca 20 candidați. Adică 20 la sută numai din candidații ț cari cer înscrierea în Universitate profită efectiv de învățămîntul universitar , și iau diplome finale. La unele facultăți, științe, litere, proporția e și mai mică, în schimb la Facultatea de drept, proporția de absolvenți este azi mai ridicată și atinge 30—40—50 la sută din înscrierile anului I, ceea ce explică și marea afluență de înscrieri la această [UNK] facultate. (Va urma.) j I Ecouri politice d tn întreaga țară și mai cu deosebire în Capitală se discută cu multa pasiune despre viitorul guvern după plecarea liberalilor. Fiecare dintre politiciani caută să argumenteze și să convingă că viitorul guvern îl va forma partidul din care el face parte. Este sigur că liberalii vor pleca de la guvern nu pentru a preciza data cît vor mai guverna și tot așa de sigur este că atât vechea constituție cât și acea care se va vota fie acum de către liberali fie de alt partid sau de un guvern de concentrare numai Constituția ne da indicația mai sigură despre modul și partidul ce poate fi însărcinat cu formarea guvernelor. Deci constituționalicește viitorul guvern trebue să-l formeze acel partid de opoziție care și actualul parlament are mai mare număr de parlamentari. Numărul total al opozanților din actualul parlament este de 75 din aceștia 45 sunt reprezentanții partidului Național Român, restul de 30 sunt din partidele Țărănesc, Poporului, Național Democrat, Socialist. Concluzie firească și care desigur va fi cea reală este că după guvernul liberal trebue să vie la cârma statului partidul Național Român de sub șefia d-lui Maniu. * Cu toată campania deslănțuitâ în contra comisiei interimare de sub preșidenția d-lui Corbescu și cu toate asigurările făcute de guvern că acea comisiune va fi înlocuită, până azi nici o schimbare nu s’a făcut, hi schimb orașul București tinde să se ia la întrecere cu lașul în ceia ce privește curățirea străzilor, pavajul și lumina. Leul încearcă de câteva zile o ușoară urcare, faptul se explică prin acea că francul a scăzut și guvernul în unire cu Banca Națională au nostru cumpărat pe piața Parisului un mare stoc de lei. Credem că nu la aceasta se reduce activitatea guvernanților noștri pentru îmbunătățirea stărei economicii '' a țărei. . Svonul lansat de anumiți interesați cum că dl. . Toma Stelian s’ar hotăra să facă politică militantă în vreun partid se desminte. Totuși dl. Stelian este dispus să dea concursul d-sale unui viitor guvern de concentrare, numai astfel este convins că se va pute da o îndrumăre politică sănătoasă și cu efecte salutare pentru starea nenorocită in care se află țara azi. * « Până în prezent din blocul opoziției pentru resturnarea guvernului nu s'a încheiat un acord complect. Sunt puncte comune mai ales între Partidul Național și al Poporului. „Salvarea" la Iași ! Aseară la orele 4 p. m. a avut loc o consfătuire la direcțiunea regiunei Vil sanitare, sub conducerea dlui dr. Cazacu, in vederea punerei pe noi baze a societății „Salvarea“ pentru orașul Iași. D-nii A. C. Cuza și n. Șumuleanu, au plecat Luni săga ’ la București. ¹ Ziua Unirii la Iași Intr’o mare înălțare sufletească s’a serbat ori în localitate ziua unirii. Te-Deumul de la Mitropolie La ora 10 dimineață, un Te-Deum a fost oficiat la Mitropolie, în asistența reprezentanților autorităților și a tuturor școlilor. Au luat parte și un numeros grup de studenți, în frunte cu drapelul. S-a remarcat ținută admirabilă a școalei normale Vasile Lupu. Serviciul religios a fos oficiat de S. S. Arhiereul Iacob Bârlădeanul și preoții Mitropoliei. Răspunsurile au fos date de corul mitropolitan sub conducerea d-lui Dimitriu. In chip frumos și cu o căldură comunicativă, arhiereul Iacob a vorbit despre însemnătatea zilei. Școlile au părăsit biserica în ordinea cea mai perfectă. Serbarea de după amiază După amiază au avut loc două mari festivaluri, unul la Teatrul Național și altul la Ateneul popular din Tatarași. . Ambele au urmat după programul stabilit și au obținut un deplin succes. La școli au avut loc producțiuni, constând în recitări și cântări naționale. Profesorii respectivi au vorbit elevilor despre unirea din trecut și lupta dusă de poporul român pentru realizarea idealului național.mr.