Evenimentul, aprilie-iunie 1923 (Anul 31, nr. 595-665)

1923-04-01 / nr. 595

pări) și împărțindu-se la popor se cântă vechea cântare ...... Osena“ de mai sus.— Duminica Floriilor* ne înfățieșază tot deodată și apropierea patimelor și suferințelor lui Iisus Hristos pe cruce, cari se amintesc în săptămâna de la Florii la Paște. Septemăna aceasta din posta 7-a s’a numit din vechime „mare“ sau „septemâna patimelor Domnului, pentru că în cursul ei s’au sevârșit cele mai mari lucruri de cătră Iisus Hristos, se mai numea „septemâna repausului“, fiindcă în anticitate nu se lucra nimica, nu se făcea nici judecăți la trebunale, afară de acele pentru eliberarea sclavilor și se amnestiau deținuții pentru datorii și învinovățiri. Mai ales ultimele 3 zile se celebrau de toți creștinii cu mare evlavie și solemnitate : Joi se amintește de „Cina cea de taină" a lui Hristos cu Apostolii săi, când a înființat taina lmpărtășirei , se scoate în mijlocul bisericei „Aerul“, adică Icoana de pânză pe care-i zugrăvită înmormântarea lui Hristos, pentru a i se închina credincioșii. Icoana aceasta de regulă este de un preț, foarte mare, pentru că atât chipurile zugrăvite pe pânză, cât și pânza împrejur, sunt înfruyusețate cu aur, argint, petre scumpe și mărgăritare, toate de o mare valoare materială și artistică, de aceea în cursul anului se păstrează într’o cutie de sticlă, spre a o feri de colb, de umezală și de alte impurități, ce ar putea deteriora. Tot în seara de Joea mare se cetesc lucruri din Evanghelii (în număr de 12),ce se referă la patimele și suferințele Domnului, cari încep din seara aceasta. Iar Vineri, ziua restignirei lui Iisus Hristos, se cântă seara „Prohodul Domnului" (popular „se îngroapă Aerul“), în amintirea înmormântărei Lui." " Chiar după înălțarea lui Iisus la ceriu, creștinii se deprinsese a merge să se închine la mormântul Seui, deasupra căruia Sf. împărăteasa Elena în secolul 4 zidi o măreață biserică , iar în celelalte biserici de atunci pănă astăzi s’a introdus Aerul, adică icoana cu înmormântarea lui Hristos, la care mergem să ne închinăm. „Sâmbăta mare" ne amintește de șederea în mormânt a Mântuitorului. Din vechime și până astăzi creștinii evlavioși aceste 3 ultime zile din Septemâna mare se petrec cu un post foarte riguros, prntr-o complectă sau parțială abstinență de mâncare, în așteptarea Invierei Mântuitorului. EZECHIL. întrunirea chiriașilor din Iași Vestea dată de noi aseară despre sporirea de 7 ori a chiriilor pentru locuinți a produs și în Iași o adevărată panică printre chiriași. Cu grijă fiecare se ’ntreba ce este de făcut. * ^."De urgență, comitetul fuigei chiriașilor, s’a întrunit aseară sub președinția d-lui farmacist Adace. S’au expediat chiar de aseară telegrame de protestare în potriva felului cum Senatul a rezolvat chestia chiriilor și s’a hotărât o întrunire de protestare în localul Camerei de Comerț, pentru ora 10 dimineața. După întrunire, chiriașii în corpore se vor duce la d. ministru Mârzescu pentru a expune moțiunea votată la întrunire. La „TEATRUL NAȚIONAL“. — Astă seară Sâmbătă 31 Martie 1923 se va juca de către Societatea Dramatică: „HOȚII“. Duminică 1 Aprilie se va juca în matineu „O NOAPTE FURTUNOASA“. Duminecă seară se va juca: „PUNCTUL NEGRU“. * La 12 și 13 Aprilie, Compania Tony Bulandra va juca „L’aiglon și Diavolul“. Biletele la Agenția Brașcu. # EVENIMENTUL întrunirea chiriașilor ieșeni Cuvântările rostite.—Intervenția d-lui ministru Mârzescu. In sala Camerei de Comerț, a avut loc astăzi dimineață consfătuirea chiriașilor ieșeni. D. ADACE mulțumește N. V. Ștefăniu, președintele d-lui Camerei de Comerț, pentru faptul că oricând se pune la dispoziția cauzelor drepte. Continuând d. Adace arată cele petrecute la București. Spune că mișcarea proprietarilor insamna pur și simplu un atac la viața chiriașilor. Arată că e de chiriașilor ieșeni ca datoria tuturor să unească protestul lor cu cel al chiriașilor din întreaga țară, cu nădejdea că la Cameră cel puțin se va face un act de dreptate pentru chiriași. Cere în special unirea tuturor comercianților într’un singur gând, căci legea chiriilor nu e singură lege monstruoasă ce așteaptă pe comercianți. * D. ADACE mai spune că o delegație a chiriașilor a vizitat azi dimineață, pe d. ministru Mârzescu, care a declarat că a fost informat de modificările aduse de Senat și că a intervenit pe lângă colegi, pentru menținerea vechiului text. Adunarea primește cu aplause acest răspuns. D. DR. BOGHEN critică pretenția proprietarilor, căci sporirea chiariilor însamnă spoliarea chiriașilor, adecă favorizarea unei clase, în dauna majorităței populației. D. N. V. ȘTEFANIU, prezidentul Camerei de Comerț, primit cu aplauze, spune că deși nu a fost consultat de mai înainte față cu întrunirea de azi, totuși o confirmă, căci este o cauză dreaptă. Intre negustori sunt și proprietari, dar că mulți trebuesc proteguiți. Crede că sporirea chiriilor va aduce o urcare a prețurilor mărfurilor și implicit o scumpire a traiului. Guvernul trebue să se gândească mereu la legi de armonizare socială, singura cale dreaptă. D. BRENER dovedește că vremea liberei transffcțiuni n’a sosit încă, căci ar produce o adevărată perturbare socială. După ce mai vorbesc d-nii Marcovici și dr. Boghea, adunarea aprobă demersurile făcute de comitetul ligei din Iași. D. ADACE mulțumește tuturor de repeziciunea cu care au crespins Ie ehe mare și le cere să fie cu toții uniți. Cuvântarea d-lui Adace este viu aplaudată. D. dr. C. Bacaloglu prorectorul Universităței, a sosit aseară din Capitală, unde fusese invitat de ministrul instrucțiunei la o consfătuire. CONGRESUL STUDENȚILR DE LA CERNĂUȚI. Se anunță că în cursul săptămânei viitoare va avea loc un congres studențesc la Cernăuți, la care vor lua parte delegați de la toate Universitățile din țară. nformații Odată cu sosirea serbătorilor Paștelui, au început să se scumpească și articolele de băcănie. E scump tot și din zi în zi mai scump. Ceea ce insă nu poate să treacă, fără ca cei vinovați să-și primească pedeapsă. T "specula îngrozitoare cu zaharul: zaharul de o zi dimineață se vinde cu 46 lei chilogramul. Permite Comuna aceasta ? Poliția aprobă ? D-nii procurori pot lăsa să se excrocheze în așa hal publicul ? Peste câteva zile, va sosi din stația Mihai Cogălniceanu, un vagon de orz pentru Comună. Fabrica de zahar din Roman, sub motivul, că n’are nici o dispoziție, de la biroul de vânzare a zahărului din București, refuză eliberarea vagonului de zahăr pentru funcționari, ce-a fost obținut zilele acestea de de ajutor de primar Frătilă. Față de aceste măsuri, Comuna a intervenit de urgență, pentru a se da ordinul de livrare, întrucât zahărul e achitat. Știm pănă la urmă ce va fi. Populația nu va avea zahăr. Primim următoarele rânduri : „La articolul apărut în ziarul dvs. No. 572 din 6 Martie 923 sub denumirea „Cum se face cenzura la Cetatea Albă“, cu onoare se face cunoscut că Comisiunea de Cenzură din Cetatea Albă a cenzurat din ziarul „Curierul Cetăței Albe“ articolul „Am întrat în post“ deoarece articolul era adresat autorităților, cari organizaseră o serbire în localitate și a publicului care în mod demonstrativ nu a asistat la serbare. Credem că Comisiunea de Cenzură a procedat în mod legal, iar cele relatate în articolul din ziarul dv. nu corespunde realității. Șeful statului major din Comand, militar al Basarabiei. O ultimă știre sosită din Capitală ne anunță, că guvernul prin ministrul instrucțiunii a hotărât precum anunțăm în altă parte a ziarului, să redeschidă Universitățile pe ziua neapărat de 16 Aprilie. Orice tulburări vor fi reprimate de către autoritățile in drept, ministrul instrucțiunii dând în acest sens cuvenitele instrucțiuni. Elefantul din Africa a fost domesticit Pentru întâia oară s-a reușit, să se obție, de la elefantul din Africa, o muncă mai regulată. Acest rezultat a fost dobândit în stațiunea blânzire, a provinciei belgiană de încongolere din „Quelle“. Nu de mult, trebuiau transportate câteva mașini grele, pentru instalarea unei ușini de bumbac. Din cauza terenului, nu se putea întrebuința camioanele automobile, nici negrii. Atunci fură înhămați șase elefanți,din stația „Api“, la trei rame neîntrebuințabile, având drept hățuri, simple funii de liană, ținute de negrii. Grație acestei escorte, destul de rudimentară, s-a reușit să se transporte mașinile în chestie, de la Buta la Bambili (aproape 230 km.), făcând șapte popasuri. Colonii din „Quelle“, consideră, acest transport Buta-Bambili, făcut prin elefanți domesticiți, drept un eveniment de o extraordinară importanță, pentru toată Africa, care nu-i pustie. Elevii Liceului Militar au luat vacanță cu începere de azi. Tot azi, reîntorcându-se la vetre, au trecut prin Iași, elevii Liceului Militar din Chișinău. CONVOCARE.—Societatea cooperavă „Arta Națională“, voind a face darea de sumă anuală a gestiunei sale anuale 1922, în^ată pe toți membrii săi a binevoi a lua parte la adunarea generală ce va avea loc pe ziua de 1 Aprilie c. (Duminica Floriilor) oarele 3 p. m., în localul școalei Profesionale Tereza Paraschiva General Mihicescu strada Albineț No. 5. Prezența tuturor membrilor fiind necesară, publicația aceasta servește drept invitare personală, și se va ține cu orice număr de membri prezenți. Comitetul . Azi de către comisiunea legală, s’a procedat la operațiile de închidere a operațiilor anului financiar la toate instituțiile publice din localitate. Din cauza acestor operații, administrația financiară, a rămas azi închisă pentru public. In astă seară, are loc în localul societăței de gimnastică, banchetul oferit de ceferiști, în onoarea d-lui Scutaru.. D. general Zadic se înapoiază azi în localitate. . • Eri un grup numeros de elevi ai Liceului Național, au plecat în excursiune, prin Ardeal. Desfacerea peștelui la Iași Deeri a sosit o cantitate destul de însemnată de pește, pentru satisfacerea nevoilor populațiunei ieșene. Totuși, astăzi dimineață de abea de s’au putut apropia în Piața Halei câteva persoane de gheretele unde se vindea pește, ca să’și poată procura. In schimb, dacă ieșenii n’au putut să’și procure măcar câte un chilogram și mai marii de pește, restaurantele zilei au avut din belșug astăzi pește. Peștele s’a vândut azi la Hală și la Sf. Spiridon, cu armată, atâta lume se adunase la gheretele de pește. DE LA CONSILIUL DE HIGIENA ErI după prânz a avut loc întâia solemnă ședință a noului consiliu de igienă al baroului din Iași. Ședința a fost prezidată de d. Eugen Herovanu, decanul baroului. Se procedează în primul loc la validarea celor aleși. Neivindu-se nici o contestație consiliul s’a declarat legalmente constituit. Membrii consiliului într’un mare entuziasm, procedează la alegerea demnitarilor din sînul consiliului. Se pro-, clamă pe d-nii Leatris pro-decan și pe d. Constantin Manciu director al asistenței sociale și pe d. Polingher avocat. D. avocat Gheorghiade prezintă apoi budgetul consiliului de disciplină ce se aprobă în total. Consiliul însă face un act de dreptate sporind capitalul privitor la pensii, acordînd pensia mai potrivite cu viața de azi. Consiliul se ocupă de congresul din Oradea Mare și deleagă pentru acest congres pe d-nii Osvald Teodoreanu, Osvald Racoviță, D. Dimitriu, și Ioan Rang. Chestia dacă apărătorii pot prezenta acte de notariat și la tribunalul secția 3-a, se amînă, urmînd ca d. decan să studieze și să prezinte un raport ce se va discuta în ședința viitoare. Chestia numirei unui secretar se amînă. Budgetul votat in ședința de azi, remîne să fie ratificat de adunarea generală ce a fost convocată pentru 32 Aprilie. Curțile și tribunalele au luat vacanțe cu începere de azi. T "-f > -4 f -r i 1