Făclia, aprilie-iunie 1967 (Anul 21, nr. 6349-6425)

1967-05-26 / 6395. szám

R. S. F. IUGOSLAVIA SĂRBĂTORIREA ZILEI TINERETULUI BELGRAD 25. — Corespondentul Agerpres, N. Plopeanu, transmite: La 25 mai, popoarele iugoslave sărbătoresc Ziua Tineretului. Festivitățile consacrate acestei zile au început de miercuri. In această zi, la Casa Tineretului din Belgrad, președintele Iosip Broz Tito și alți conducători de partid și de stat s-au întîlnit cu numeroși tineri. Tot miercuri au fost distribuite premii tinerilor care s-au evidențiat în producție și la învățătură. In zorii zilei de joi, pe dealul Zvezdara de lîngă Belgrad, au avut loc festivalurile de poezie „In întîmpinarea soarelui“, în cadrul cărora tineri poeți din cele șase republici ale R.S.F.I. au citit din versurile lor. Cîteva ore mai tîrziu, în cartierul Rakovița, din Belgrad a avut loc un mare miting la care au luat cuvîntul Milos Minici, președintele Skupștinei R.S. Serbia, și Branko Peșicî, președintele Skupștinei orășenești Belgrad. De la miting, ștafeta tineretului care a străbătut aproape 7 000 de kilometri prin toate regiunile țării, a pornit spre Palatul Alb din cartierul Dedinje unde a fost înmînată președintelui Iugoslaviei. Sute de reprezentanți ai tineretului din întreaga țară, care au asistat la festivitățile predării ștafetei, i-au transmis felicitări cu prilejul împlinirii a 75 de ani. DECLARAȚIA C. C. AL P. J. DIN CUBA HAVANA 25 (Agerpres).— Comitetul Central al Partidului Comunist din Cuba a dat publicității o declarație desmințind informațiile și speculațiile legate de prezența în Venezuela a trei cubanezi care ar fi ajutat întoarcerea în Venezuela a unui grup de opt revoluționari venezueleni. In declarație se arată că aceste calomnii „urmăresc să declanșeze o campanie isterică de violență, agresiune și război“ și să justifice eventual noi acțiuni agresive împotriva Cubei. Declarația subliniază că revoluția cubană își va îndeplini îndatoririle sale de solidaritate cu lupta forțelor revoluționare și, în același timp, condamnă acțiunile agresive ale imperialismului american, printre care intervenția în Republica Dominicană, războiul dus împotriva poporului vietnamez, amplasarea de baze militare pe teritoriile a numeroase țări, încercarea de a crea prin intermediul U.S.A., o forță internațională împotriva Cubei și împotriva mișcării de eliberare de pe continentul latino-american. i Evenimentele din Orientul Apropiat Consiliul de Miniștri al R.A.U. s-a reunit miercuri seara, sub președinția premierului Soliman Sidki, pentru a examina ultimele evenimente din Orientul Apropiat, a anunțat postul de radio Cairo. La această ședință — adaugă postul de radio citat — au fost prezentate un raport al ministrului de război și o expunere a ministrului de interne în legătură cu securitatea internă și apărarea civilă. La Tel Aviv, un purtător de cuvînt al ministrului afacerilor externe al Israelului a declarat miercuri că „guvernul izraelian a fost întotdeauna partizanul contactelor la nivelul cel mai înalt între toate marile puteri, în vederea asigurării stabilității și păcii“ — relatează agenția France Presse. Ambasadorul Kuweitului la Cairo a făcut o declarație agenției M.E.N., în care arăta că premierul Kuweitului a propus președintelui Nasser trimiterea de forțe kuweitiene în I.A.U. Președintele R.A.U. a acceptat această ofertă. Ministrul afacerilor externe al Israelului, Abba Eban, a sosit joi seara la New York. Președintele izraelian, Zalman Shazar, a hotărît în aceeași zi să-și întrerupă vizita în Canada pentru a se reîntoarce în țară în legătură cu situația din Orientul Apropiat. (El se afla în Canada, începînd din 19 mai, unde a vizitat Ottawa, Montreal și Quebec). Agenția France Presse, citind postul de radio Cairo, a anunțat că, joi după-amiază, ministrul afacerilor externe al R.A.U., Mahmoud Riad, a făcut o declarație în care a precizat că „orice încercare a unei nave izraeliene sau de altă naționalitate de a pătrunde în apele teritoriale ale R.A.U. va fi considerată o agresiune și ne va constrînge să luăm toate măsurile necesare menite să garanteze securitatea teritoriului nostru, apelor noastre teritoriale și forțelor noastre armate“. Luînd cuvîntul jos în parlament, Chagla, ministrul de externe indian, a declarat că țara sa consideră Golful Akaba o mare interioară, a cărei intrare se află în apele teritoriale ale R.A.U. și Arabiei Saudite. In urma refuzului unor țări membre ale Consiliului de Securitate de a mai participa la ședința consacrată analizei situației din Orientul Apropiat, lucrările acestui organism al O.N.U. au fost amînate „sine dic“. Agenția France Presse relatează că în timpul ședinței de miercuri, reprezentanții R.A.U. și Izraelului (țări care nu sunt membre ale Consiliului de Securitate) au prezentat membrilor Consiliului punctele de vedere ale guvernelor lor asupra evenimentelor din Orientul Apropiat. (Agerpres) INTERNAȚIONALĂ Vizita in Pakistan a ministrului de externe al României RAWALPINDI 25. Trimisul special Agerpres, Florea Țuiu, transmite: Ministrul de externe al României, Corneliu Mănescu, care face o vizită oficială în Pakistan a sosit miercuri la prînz la Rawalpindi, fosta capitală a Pakistanului. El a fost însoțit de ambasadorul român în Pakistan, Mihai Magheru. După-amiază, la reședința ministrului de externe al Pakistanului, Pirzada, din Islamabad, noua capitală a țării situată lîngă Rawalpindi, au început convorbirile oficiale între ministrul de externe român și ministrul de externe pakistanez. Cu acest prilej a avut loc un larg schimb de vederi asupra relațiilor bilaterale româno-pakistaneze și a unor probleme actuale ale situației internaționale. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă cordială. Ministrul de externe al Pakistanului a oferit un dineu în cinstea ministrului de externe român. La dineu au participat persoanele care însoțesc pe ministrul de externe român, iar din partea pakistaneză au participat Aquaili, ministrul finanțelor, Ghulam Faruque, ministrul comerțului, Doha, ministrul agriculturii și alimentației, și alte persoane oficiale, membri ai corpului diplomatic, ziariști. B. PITTERMANN: Rezistența față militar grec de ROMA 25. — Corespondentul Agerpres, N. Pulcea, transmite: Reîntoarsă din Grecia, delegația Internaționalei socialiste, alcătuită din Bruno Pittermann, fost vicecancelar al Austriei, Antonio Cariglia, secretar adjunct al Partidului Socialist Unificat din Italia, și deputatul danez Olensen, a organizat joi o conferință de presă la Roma. Pittermann a declarat că delegația nu a fost autorizată să intre în contact cu deținuții politici. Membrii delegației au avut doar posibilitatea de a se întîlnii cu foștii primminiștri Stephanopoulos și Kaneilopoulos, precum și cu alte personalități care nu se află în detențiune. Cafigna a afirmat că arestările din Grecia au fost operate pe baza unor liste datind din perioada războiului civil. Impresia noastră, a spus el, este total negativă. Timp de o oră și jumătate am purtat cu ministrul de interne, generalul Patakos, discuții pe un ton dur, exasperant. Situația politică din Grecia nu este încă clară. Rezistența față de regimul militar dă semne de organizare. ★ NICOSIA :25 (Agerpres). — .Potrivit agenției France Presse, Joseph Mamalakis, fost conducător al unui grup de rezistență antifascistă din Creta, a cerut miercuri guvernului cipriot azil politic. Mamalakis, în vîrstă de 43 de ani, a părăsit Grecia la 18 aprilie, ajungînd în Cipru în ziua lovirurii militare de stat din Grecia. .. El a făcut o declarație ziariștilor din Nicosia, în care a spus, între altele: „Invit pe toți cretanii să se împotrivească dictaturii militare din Grecia. Nici un Cretan nu trebuie să cedeze în fața dictatorilor“. de regimul organizează CANADA. Vedere panoramică a orașului Toronto 0 Congresul Uniunii Scriitorilor Sovietici. La Moscova continuă lucrările Congresului Uniunii Scriitorilor Sovietici. Au luat cuvîntul numeroși scriitori care au vorbit despre dezvoltarea literaturii sovietice în cei 50 de ani de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie și despre sarcinile care revin în viitor oamenilor de litere din Uniunea Sovietică. Congresul a fost salutat de numeroși oaspeți străini. In ședința de joi dimineața a luat cuvîntul acad. Zaharia Stancu, președintele Uniunii Scriitorilor din Republica Socialistă România, care a adus congresului salutul scriitorilor români. Peste 350 000 de muncitori din industria textilă din Italia au organizat o grevă generală de 24 de ore care a paralizat activitatea tuturor întreprinderilor din această ramură. Greviștii revendică încheierea unui nou contract colectiv de muncă prevăzînd majorarea salariilor, îmbunătățirea condițiilor de muncă și alte măsuri legate de îmbunătățirea situației economice a oamenilor muncii. • Extrădarea lui Franz Stângl. Procurorul general al Braziliei și-a dat avizul favorabil cu privire la extrădarea criminalului de război nazist Franz Paul Stângi, arestat la 28 februarie de către autoritățile braziliene. Stângi este acuzat de asasinarea în timpul celui de-al doilea război mondial a peste 700 000 de deținuți în lagărele naziste de concentrare de la Treblinka și Sobibor. Procurorul a emis părerea că extrădarea trebuie hotărîtă în favoarea R.F. a Germaniei sau Austriei. . • Peste 8 000 de studenți de la Universitatea din Marburg (landul Hessa) au declarat o grevă de 48 de ore în semn de protest împotriva hotărîrii autorităților landului de a reduce alocațiile pentru nevoile învățămîntului. • Comisia O.N.U. pentru drepturile omului a numit miercuri un grup ad-hoc de experți pentru a cerceta situația deținuților politici din Republica Sud-Africană. Membrii grupului, format din Felix Ermacova (Austria), Branimir Janko ivic (R.S.F. Iugoslavia), Luis Machent-Stens (Peru) și Waldor Waldron-Ramsey (Tanzania), au ales ca președinte pe Ibrahim Boye, procuror din Senegal. Grupul a hotărît să ceară sprijin secretarului general al O.N.U., U Thant, pentru a interveni pe lîngă organizațiile internaționale în vederea furnizării de date cu privire la tratamentul inuman aplicat deținuților politici din închisorile din R.S.A. • Bilanț sumbru. Potrivit știrilor transmise de agențiile occidentale, pierderile înregistrate în cursul ultimei săptămîni (14—20 mai) de trupele americane care luptă în Vietnamul de sud se ridică la 2 619 oameni, dintre care 337 uciși, iar 2 282 răniți. Este cel mai sumbru bilanț săptămînal înregistrat de trupele americane de la începutul războiului din Vietnam, precizează agenția France Presse. La Bratislava s-a deschis o conferință internațională care dezbate problemele prognozei hidrologice a Dunării. La conferință participă delegații din U.R.S.S., Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia, Austria, Polonia, R.D. Germană, R.F. a Germaniei și Olanda. Din România, la conferință participă o delegație compusă din specialiști din Comitetul de stat al apelor, Institutul de studii și cercetări hidrotehnice și Consiliul Superior al Agriculturii. Un ofițer american a cerut azil politic în Cuba. Un purtător de cuvînt al Departamentului de Stat al S.U.A. a anunțat că guvernul american a fost informat de Ambasada Elveției la Havana că maiorul Richard Pearce, adjutant al comandantului armatei a 4-a teritoriale, dislocată în statul Texas, se află în capitala cubaneză. Potrivit oficialităților cubaneze, Pearce a cerut azil politic în Cuba. Pearce a funcționat în calitate de consilier militar în Vietnam în anii 1963 și 1964, după care a ocupat diferite posturi militare în Statele Unite și R.F. a Germaniei Agenția T.R.S.S. anunță că guvernul cubanez a acordat azil politic lui Pearce. La 24 mai s-au incheiat manevrele militare aeriene ale N.A.T.O. la care au luat parte unități ale aviației militare aparținînd mai multor țări membre ale acestui bloc. Manevrele denumite „Royal Flash“, s-au desfășurat deasupra teritoriilor Angliei, Belgiei, Olandei, R.F.G., și Franței. Protest cambodgian. Reprezentantul permanent al Cambodgiei la Organizația Națiunilor Unite, Huot Sambath, a adresat o scrisoare președintelui Consiliului de Securitate în care protestează împotriva actelor provocatoare ale forțelor militare tailandeze împotriva Cambodgiei. l ____________________________ ZIUA ELIBERĂRII AFRICII NEW YORK 25 (Agerpres). Cu prilejul sărbătoririi la 25 mai a „Zilei eliberării Africii“, președintele grupului țărilor africane la O.N.U., Moussa Leo Keita (Kenya), a oferit o recepție la care au luat parte președintele sesiunii speciale a Adunării Generale a O.N.U., Abdul Rahman Pazhwak, și reprezentanți ai țărilor membre ale O.N.U. In cuvîntarea rostită cu acest prilej, Moussa Leo Keita a arătat că țările africane sprijină lupta de eliberare națională a popoarelor din coloniile portugheze și spaniole, R.S.A. și Rhodesia împotriva dominației colonialismului, imperialismului și discriminării rasiale. Această dată, a spus el, coincide cu formarea Organizației Unității Africane, care a marcat o nouă etapă în lupta de eliberare a popoarelor din Africa. In ciuda greutăților pe care le întîmpină, popoarele africane sînt hotărîte să continue lupta împotriva dominației colonialiste și discriminărilor rasiale pînă la eliberarea lor definitivă de sub dominația colonialistă. Președintele grupului țărilor africane la O.N.U. a mulțumit tuturor statelor care au acordat și acordă sprijin moral și material luptei de eliberare națională a popoarelor din Africa. Delegația parlamentară română la Oslo OSLO. — Trimisul special Agerpres, L. Talpă, transmite: Delegația parlamentară română condusă de Mia Groza, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, care se află în Norvegia la invitația Stortingului, însoțită de Eduard Mezincescu, ambasadorul României în Norvegia, a vizitat miercuri uzinele metalurgice din Oslo ale concernului „Christiania Spigerwerk“. Delegația Marii Adunări Naționale a fost primită în aceeași zi de ministrul afacerilor externe al Norvegiei, John Daniel Lyng. In salutul adresat oaspeților, el a subliniat interesul deosebit pe care îl manifestă pentru politica externă promovată de țara noastră. Ministrul a exprimat dorința guvernului norvegian de a-și dezvolta relațiile cu toate țările, indiferent de sistemul lor social-politic și s-a pronunțat în favoarea dezvoltării relațiilor de colaborare dintre Norvegia și România. Cel mai important lucru pentru Europa, a spus ministrul, este desființarea barierelor dintre Est și Vest și stabilirea de contacte multilaterale între toate țările. Seara, Startingul norvegian a oferit o masă în cinstea parlamentarilor români, la care au participat membrii Prezidiului Stortingului, în frunte cu președintele Bernt Ingvaldsen, miniștri, conducători de întreprinderi și instituții. Bernt Ingvaldsen și Mia Groza au rostit toasturi. Cu prilejul vizitei delegației parlamentare române în Norvegia, Ion Pas, președintele Institutului român pentru Relații Culturale cu Străinătatea și Eduard Mezincescu, ambasadorul României în Norvegia, au făcut o vizită rectorului Universității din Oslo. In numele I.R.R.C.S., Ion Pas a donat Universității din Oslo o colecție de 140 de volume din domeniul artei și științei. Mulțumind pentru darul oferit, rectorul Hans Vogt a subliniat că lucrările primite vor ajuta tineretul universitar din Oslo să cunoască mai bine preocupările poporului român și realitățile din România. Programul reuniunii la nivel inalt a țărilor C. E. E. PARIS 25 (Agerpres). A fost stabilit, în principiu, programul reuniunii la nivel înalt a țărilor membre ale C.E.E. care, așa după cum s-a mai anunțat, va începe lunea viitoare la Palatul Farnesina din Roma. Prima zi va fi consacrată ceremoniilor comemorative închinate celei de-a 10-a aniversări a semnării tratatului de la Roma. „la Tribune des Nations“ GRABA ANGLIEI... LONDRA 25 (Agerpres).— Corespondentul din Londra al ziarului „La Tribune des Nations“ analizează motivele insistenței și grabei cu care premierul britanic Harold Wilson urmărește aderarea Angliei la C.E.E., în ciuda poziției exprimate recent de președintele de Gaulle, a opoziției din rîndurile conservatorilor și a propriului partid laburist, a temerilor generale din Anglia față de perspectivele unor grave repercusiuni asupra nivelului de trai. Harold Wilson, scrie corespondentul, consideră că timpul lucrează împotriva sa. „In ciuda unei încrederi manifestate față de o întărire a lirei sterline, situația economică a Angliei continuă să se degradeze, iar măsurile de asanare pe care va trebui să le pună în aplicare în viitoarele cîteva luni, vor face imposibilă orice tentativă de discuție cu țările Pieței comune. Un indiciu al dificultăților ce urmează să se ivească este anunțarea majorării cu zece la sută a prețului curentului electric, ceea ce va greva costul de producție al industriei britanice. Unul din factorii acestei majorări (în afara lipsei unor investiții guvernamentale) este prețul ridicat al cărbunelui pe care termocentralele britanice trebuie să-l cumpere. Problema cărbunelui riscă să devină în scurt timp una din cele mai serioase obstacole în calea aderării Angliei la Piața comună. Căci, o dată cu aceasta, Anglia va intra și în celelalte două comunități — cea a cărbunelui și oțelului și EURATOM. Or, atît în una cît și în cealaltă, ajustările necesare urmează să fie infinit mai dificile decât în Piața comună industrială propriu-zisă". Printre principalele probleme înscrise pe agenda ședinței de lucru, prevăzută pentru ziua a doua, figurează: începerea discuțiilor oficiale ca urmare a cererii Angliei de aderare la Piața comună; fixarea datei de intrare în vigoare a fuziunii celor trei organisme executive (EURATOM, Piața comună și C.E.C.O.) care, după toate probabilitățile, va fi 1 iulie: alegerea președintelui viitoarei comisii unice, post pentru care candidează cu cele mai mari șanse Jean Rey; problema reluării reuniunilor miniștrilor de externe, fără ordine de zi precisă. REDACȚIA si ADMINISTRAȚIA, str. Napoca nr. 16 telefoane 1-79-01. 1-53-03. Taxa poștală plătită in numerar conf. aprobării Dir. Gen. P.T.T.R. nr. 39952/948. Intr. poligrafică Cluj, str. Brassai nr. 7, Declarația lui J. Țedentai ULAN BATOR 25 (Agerpres). — Jumjaaghiin Țedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., președintele Consiliului de Miniștri al R.P. Mongole, a declarat într-o convorbire cu Nguyen Hui Thu, ambasadorul R.D. Vietnam la Ulan Bator, că invadarea zonei demilitarizate de către trupele americane și sud-vietnameze constituie un nou pas periculos al imperialiștilor americani pe calea escaladării războiului din Vietnam. Condamnînd bombardarea de către aviația americană a orașului Hanoi, cu cartierele sale de locuit și cartierul diplomatic, precum și a unor centre vitale ale țării, J. Țedenbal a spus că guvernul R.P. Mongole sprijină în întregime declarația guvernului R.D. Vietnam din 21 mai și cere ca guvernul S.U.A. să înceteze războiul agresiv din Vietnam și orice acțiuni militare împotriva R.D. Vietnam, să retragă imediat trupele sale și ale aliaților săi din Vietnamul de sud. încă un an intervenției americane in Vietnam La Fort Jackson (Carolina de sud) a reînceput judecarea de către o Curte marțială, a procesului intentat medicului militar Howard Levy. El este învinuit de „sabotare“ a războiului dus de S.U.A. în Vietnam. Cu toate că Howard Levy se află la peste 11000 de kilometri de teatrul de război și nu participă în mod direct la acesta, totuși a fost găsit vinovat. Prin refuzul său de a instrui „unita __________ file speciale“ („beretele verzi“ — renumite pentru cruzimile lor din Vietnamul de sud) predînd noțiuni de medicină, în special de dermatologie, Levy se găsește inculpat de „subminare“ a eforturilor Statelor Unite în „pacificarea“ Vietnamului de sud. Și, ca la orice proces, a fost adus și un martor al acuzării. Acesta nu este altul decît Robin Moore, autorul unei lucrări elogioase despre „beretele verzi“. El a căutat să demonstreze că nu este vorba de torturarea prizonierilor, ci dimpotrivă „unitățile speciale“ se „străduiesc“ să dezbare pe aliații lor sargonezi de asemenea procedee. Este adevărat — a spus el — însă că „beretele verzi“ sunt instruite pentru însușirea unor metode de asasinare, dar acestea sunt (după cum a afirmat el) „mai puțin barbare decît metodele folosite de către trupele guvernului de la Saigon“. In plus, el a susținut că aceste unități americane nu prea iau prizonieri (deoarece toți sunt uciși). Dar, a apărut și martorul Donald Duncan, fost sergent în cadrul unităților speciale de desant „beretele verzi“ din Vietnamul de sud. El a declarat că a primit ordin de la ofițerii americani să ucidă un grup de prizonieri. _________ Nu scapă de „ajutorul medical“ al trupelor speciale — a arătat el — nicii cei bănuiți de a acorda sprijin Frontului Național de Eliberare. Fostul sergent a evocat cruzimi inimaginabile. „Pentru fiecare ureche a unui inamic, soldații sargonezi primeau câte zece dolari“. Medicul militar Howard Levy a refuzat să participe chiar și indirect la asemenea crime. Caracterizarea dată de Levy „beretelor verzi“ de „ucigași ai copiilor și femeilor din Vietnamul de sud“ este întemeiată. In fața Curții Marțiale, el a declarat că în cazul cînd va fi trimis în Vietnamul de sud va refuza să se supună ordinului. Pentru hotărîrea sa, Howard Levy este pasibil de 11 ani închisoare, dar el este ferm decis să-și păstreze conștiința curată. N. CREȚII NOTĂ EXTERNĂ 2>/V TOATA LUMEA PORFIROMIZINA Un nou mijloc de combatere a cancerului, antibioticul Porfiromizina, pare, după primele relatări, să constituie un ajutor prețios în toate cazurile incurabile de cancer și care nu mai pot fi operate. Antibioticul a fost folosit la cazuri inoperabile de cancer al uterului, cu metastaze în întregul organism. La o parte a cazurilor s-a putut constata o reducere a tumorilor. Parțial au dispărut și metastazele din plămîni și intr-un caz ele nu au reapărut nici după 11 luni. Porfiromizina este mai suportabilă decît orice alt mijloc de acest fel. OMUL ANULUI 2500 După un studiu de trei ani, realizat cu ajutorul unui creier electronic, dr. Mohammed Samir Loufti, de la Universitatea din Alexandria, a ajuns la concluzia că pina in anul 2500 organismul uman va suferi evidente mutații morfologice. Omul acestei epoci va fi caracterizat printr-un cap foarte mare, o barbă ascuțită,din cauza atrofierii progresive a mandibulelor, și un corp foarte slăbit. Studiul doctorului Loufti are la bază fotografierea, cu ajutorul razelor cosmice, a trei mii de cranii din epoca preistorică, precum și a numeroase cranii ale unor oameni ce trăiesc în prezent în aceleași zone geografice. Observațiile făcute asupra mutațiilor morfologice survenite de-a lungul veacurilor i-au permis acestuia să tragă concluzia că „omul viitorului va fi urît, dar foarte inteligent“. UN DARIUS MODERN Fostul rege al Arabiei Saudite, Saud, este unul dintre cele mai bogate persoane din lume, la băncile din S.U.A., Anglia, Elveția, Liban și alte țări, conturile lui se ridică la sute de milioane de dolari. După ce în luna noiembrie 1964 a fost nevoit să renunțțe la tron în favoarea fratelui său, Feisal, lui Saud i-a fost fixată o pensie. Nu de mult Saud, împreună cu fiii săi, s-a stabilit în străinătate. Ca urmare, autoritățile au dispus anularea pensiei și confiscarea întregii averi aflate pe teritoriul Arabiei Saudite, în valoare de 200 milioane dolari. ANDORRA. — Vedere a punctului de intrare în mica republică din inima munților Pirinei — Andorra. 40.100