Făclia, aprilie-iunie 1971 (Anul 25, nr. 7585-7662)

1971-05-05 / 7614. szám

PROLETARI DÎN TOATE TARILE, MÎȚIVAI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL PC.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVII Nr. 7614 Miercuri 5 mai 1971 4 pagini 30 bani Trăiască Partidul Comunist , conducătorul încercat al poporului nostru pe drumul socialismului! Adunarea festivă consacrată aniversării a 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român sărbâtoreasca aniversare a partidului constituie o sinteză a unor mari înfăptuiri în care ne găsim, ca individualități, într-un mare și continuu efort colectiv. De aceea, ziua de 8 Mai a acestui an este un moment de bilanț după care drumul va fi continuat spre obiectivele pe care partidul le-a înfățișat poporului, iar poporul și le-a însușit cu convingerea că ele reprezintă drumul spre fericire și civilizație avansată. Și mai este acest 8 Mai și o zi a recunoștinței și a aducerilor aminte, o zi a cinstirii eroilor noștri, care timp de decenii, în condițiile cruntei ilegalități, au luptat sacrificîndu-și, adesea, libertatea și chiar viața pentru ca generațiile noastre să se bucure de viață, și este o zi a recunoștinței și respectului pe care ni le datorăm unii celorlalți pentru ceea ce clădim, cu mîinile și cu mintea noastră, pentru faptul că în aceste zile chiar deschidem noi porți ale viitorului. Acestei zile de sărbătoare a Partidului, căruia la unison 20 000 000 de oameni îi dedică gîndurile și faptele, recunoștința și dragostea, unite cu hotărîrea de a-i urma neabătut cuvîntul — oamenii muncii din Cluj i-au consacrat adunarea festivă care a avut loc ieri după-amiază în Sala sporturilor. Au participat tovarășul Aurel Duca, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului Județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, ilegaliști și vechi militanți ai mișcării muncitorești, reprezentanți ai oamenilor muncii din întreprinderile și instituțiile clujene, personalități ale vieții științifice universitare și cultural-artistice, studenți. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de tovarășul Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj al P.G.R. liuind cuvîntul, tovarășul Aurel Duca a arătat că la 8 Mai 1971, Partidul Comunist Român sărbătorește împlinirea unei jumătăți de veac de lupte eroice și victorii, de slujire credincioasă a celor mai înalte și profunde aspirații ale clasei muncitoare din România, ale întregului popor român. Este pentru noi o aleasă mîndrie și fericire săi participăm la acest eveniment festiv în condițiile socialismului victorios, cînd țelurile luminoase pentru atingerea cărora partidul și-a consacrat întreaga energie sînt înfăptuite, cînd perspectivele deosebit de largi și generoase nu se deschid în față, cînd România socialistă și poporul ei se bucură de libertate, neatîrnare, dreptate socială, de stima națiunilor lumii. După ce a făcut o amplă trecere în revistă a drumului greu, dar încununat de slavă al mișcării muncitorești din țara noastră, drumul eroic al partidului nostru comunist în anii ilegalității, vorbitorul a relevat importanța evenimentelor din vara anului 1944, evenimente ce marchează în istoria patriei începutul unei noi perioade revoluționare ce a deschis calea cuceririi puterii de stat de către clasa muncitoare, în alianță cu țărănimea muncitoare și intelectualitatea progresistă, calea construcției societății socialiste. Crearea regimului democrat-popular și instaurarea la 6 Martie 1945 a guvernului de largă concentrare democratică, în care clasa muncitoare și aliații săi obțineau pentru prima dată în istoria țării preponderența, a dat posibilitatea realizării unor schimbări radicale în structura economică și socială a României; au urmat apoi, succesiv, înlăturarea monarhiei în 1947, actul revoluționar al naționalizării din 1948, care a trecut în proprietatea poporului principalele mijloace de producție. S-au creat, astfel, condițiile materiale indispensabile pentru făurirea economiei socialiste, a structurii noii orînduiri sociale bazate pe munca liberă de exploatare, conștientă, în folosul poporului. Unificarea Partidului Comunist Român și a Partidului Social- Democrat, în februarie 1948, crearea partidului unic al clasei muncitoare, pe temelia marxist-leninistă, constituie in perspectiva istoriei încununarea unei întregi epoci de acțiuni comune și colaborarea apropiată, pînă la identitate, pentru slujirea țelurilor funciar patale, ale maselor muncitorești. Partidul Comunist Român, care numără astăzi în rîndurile sale peste două milioane de membri, și-a cîștigat prestigiul de care se bucură și locul diriguitor în evoluția națiunii noastre socialiste prin grele lupte și jertfe, prin slujirea fără preget a intereselor muncitorilor și tuturor celorlalți oameni ai muncii, ale poporului român și naționalităților conlocuitoare. In politica partidului dusă în anii asprei ilegalități, ca și în zilele laborioase ale construcției socialiste, și-au găsit întruchiparea cele mai înalte idealuri ale maselor, năzuințele lor seculare de a dobîndi libertatea națională și socială, de a-și hotărî singure destinul și de a se bucura de binefacerile muncii creatoare, pașnice, ferite de exploatarea omului de către om. Aplicând creator adevărurile general valabile ale marxismleninismului la condițiile concrete ale edificării socialiste în România, în actualul context al evoluției economice și social-politice a societății umane, partidul consideră că, pentru țara noastră, veriga principală a dezvoltării sale multilaterale o reprezintă continuarea neabătută a industrializării țări, aceasta constituind temelia progresului întregii economii și a ridicării continue a nivelului de trai material și spiritual al maselor, un factor hotărâtor pentru asigura(Continuara In pag. alla) Aspect de la adunarea festivă TELEGRAMĂ «TEIULUI CENTRAL AL PARTI COMUNIST ROMÂN Tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU BUCUREȘTI Cu prilejul împlinirii a cinci decenii de la crearea Partidului Comunist Român, aniversare cu profunde rezonanțe istorice, participanții la adunarea festivă de la Cluj adresează Comitetului Central al partidului, Dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, cele mai calde felicitări, urări de noi și mari succese în misiunea istorică pe care poporul, întreaga țară va încredințat-o, asigurindu-vă de stima, prețuirea și dragostea pe care cetățenii acestui colț al patriei — români, maghiari, germani și de alte naționalități — se nutresc pentru Partidul Comunist Român, inima și conștiința întregului nostru popor. Născut din cele mai nobile tradiții revoluționare, din lupta eroică pentru libertate și dreptate, din năzuințele și aspirațiile înaintate ale poporului român, conducător încercat al bătăliilor de clasă împotriva asupririi sociale, Partidul Comunist Român, exponent fidel al intereselor clasei muncitoare, ale întregului popor, este organizatorul și conducătorul vastei opere de edificare socialistă a patriei, de făurire a noului destin al României. Neînfricat detașament revoluționar al clasei muncitoare, prezență viguroasă in viața politică a țării, stegar al intereselor naționale fundamentale ale poporului român, partidul comunist a inscris, în cei 50 de ani de existență, pagini de eroism și abnegație demne de istoria noastră milenară. Luptător pentru apărarea independenței și suveranității țării, împotriva fascismului și războiului, organizator al actului de la 23 August, Partidul Comunist Român a condus cu mină sigură, în noile condiții create după eliberare, revoluția populară, procesul de consolidare a cuceririlor poporului și dezvoltarea democratică a țării, s-a întărit și maturizat, acumulînd o bogată experiență, care a contribuit la rezolvarea problemelor complexe ale revoluției și construcției socialiste, corespunzător cerințelor obiective și condițiilor concrete ale țării noastre. Industrializarea țării și transformarea socialistă a agriculturii, strinsa legătură cu masele, adîncirea democrației reprezintă coordonate ale modului creator de gîndire și acțiune a partidului in făurirea noii orînduiri, în dezvoltarea întregii economii și ridicarea social-culturală a țării, pentru asigurarea unui trai demn pentru toți cetățenii patriei noastre. De o înaltă apreciere se bucură politica înțeleaptă a partidului de rezolvare a problemei naționale, în spiritul marxism-leninismului, orînduirea socialistă asigurind afirmarea liberă, nestingherită a tuturor cetățenilor, fără deosebire de naționalitate, în toate domeniile activității sociale și întărirea continuă a prieteniei și unității frățești dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare. Victoria socialismului, transformările istorice petrecute în economia și structura socială a țării au însemnat afirmarea ființei naționale a poporului român, dezvoltarea și înflorirea multilaterală a națiunii socialiste, sporirea și întărirea sentimentului de încredere în viitorul luminos pe care, strîns uniți in jurul partidului și sub conducerea lui înțeleaptă, îl edificăm prin tot ce cutezăm mai înălțător și mai frumos, prin toate înfăptuirile care impodobesc și dau sens istoriei contemporane a României. Văzînd in politica partidului,ceea ce de fapt este ea politica întregului nostru popor, încredințăm Comitetul Central, pe Dumneavoastră, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că oamenii muncii din județul Cluj — români, maghiari, germani și de alte naționalități, în frunte cu comuniștii, înfrățiți și uniți in muncă și idealuri, vor depune toată energia și priceperea lor în slujba îndeplinirii exemplare a obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, amplu înfățișate in noul cincinal, pentru ridicarea prestigiului patriei noastre dragi, România socialistă. Slujirea cu credință și conștiință a poporului și a patriei este angajamentul cu care oamenii muncii din județul Cluj întîmpină și cinstesc istorica aniversare a semicentenarului gloriosului nostru partid, Cluj» 4 mai 1971 Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a primit delegația Adunării Populare a R. P. Bulgaria Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit la 4 mai delegația Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria, condusă de acad. prof. Sava Ganovski, membru al CG. al P.G.B., președintele Biroului Adunării Populare, care ne vizitează țara, la invitația Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. La primire au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al P.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.G. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Ștefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al CC. al P.C.R., președintele Marii Adunări Naționale, Gheorghe Necula, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, Constantin Stâtescu, secretarul Consiliului de Stat, și Constantin Scarlat, deputat în Marea Adunare Națională. Parlamentarii bulgari au fost însoțiți de Spas Gospodov, ambasadorul R.P. Bulgaria la București. In timpul întrevederii, de ambele părți a fost exprimată satisfacția pentru evoluția mereu ascendentă a legăturilor de prietenie și colaborare multilaterală dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria, dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Bulgar. A fost subliniată dorința comună de a dezvolta aceste relații spre binele popoarelor român și bulgar, al cauzei unității țărilor socialiste și păcii în lume. întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, prietenească. TELEGRAME Tovarășului WALTER ULBRICHT, președinte al Partidului Socialist Unit din Germania Stimata tovarășe Walter Ulbricht, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al meu personal, vă adresez cu prilejul alegerii dumneavoastră ca președinte al Partidului Socialist Unit din Germania, cele mai cordiale felicitări. Vă doresc cu căldură ani îndelungați, sănătate și succes în activitatea dumneavoastră pusă în slujba dezvoltării Republicii Democrate Germane, socialismului și păcii. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că relațiile de prietenie frățească și colaborare multilaterală dintre" Partidul Comunist Român și Partidul Socialist Unit din Germania, dintre Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană vor cunoaște o dezvoltare continuă, în interesul popoarelor noastre, al cauzei socialismului, colaborării și securității internaționale. NICOLAE CEAUȘESCU, SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Tovarășului ERICH HONECKER, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania Stimate tovarășe Erich Honecker. Cu prilejul alegerii dumneavoastră în funcția de prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al meu personal vă adresez calde felicitări și urări de succes în îndeplinirea misiunii de înaltă răspundere ce i-a fost încredințată, în activitatea consacrată construirii socialismului în Republica Democrată Germană, îmi exprim convingerea că relațiile de prietenie și colaborare frățească dintre Partidul Comunist Român și Partidul Socialist Unit din Germania, dintre Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană se vor dezvolta și în viitor în folosul popoarelor noastre, al unității țărilor socialiste și a partidelor comuniste și muncitorești, al cauzei socialismului și păcii în lume. NICOLAE CEAUȘESCU, SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Aspect de la deschiderea expoziției realizărilor economice și social-culturale ale județului Cluj. Amănunte în pagina a II-a Unitatea de nezdruncinat a tuturor oamenilor muncii în jurul partidului — o uriașă forță motrice a înaintării spre comunism In bilanțul politic al unei jumătăți de secol de luptă și activitate depuse în slujba cauzei socialismului, a ridicării țării și poporului pe cele mai înaintate trepte ale progresului social, un loc de cinste i se cuvine rezolvării marxist-leniniste a problemei naționale a făuririi unității marii familii socialiste a patriei noastre. De la înființarea sa, Partidul Comunist Român s-a situat în fruntea luptei duse împotriva exploatării maselor, pentru lichidarea tuturor formelor de asuprire, printre care și celei naționale. „Luptînd împotriva exploatării și asupririi, pentru răsturnarea puterii moșierilor și capitaliștilor, oameni muncii— români, maghiari, germani — au înțeles că trebuie să-și unească întotdeauna eforturile, să acționeze împreună; ei și-au creat propriul lor partid de clasă — Partidul Comunist Român —" au luptat în strînsă unitate". Partidul Comunist Român, în rîndurile căruia alături de comuniștii români au activat și luptat comuniști maghiari, germani și de alte naționalități, însuflețiți de aceleași idealuri nobile, de acelaș simț de răspundere față de destinele poporului muncitor și ale țării, a reprezentat prototipul rezolvării consecvente, marxist-leniniste a problemei naționale. Continuator al tradițiilor progresiste ale poporului nostru, al luptelor duse de masele populare, fără deosebire de naționalitate, pentru eliberarea socială și națională, Partidul Comunist Român, întruchipare a înțelepciunii, cinstei, conștiinței poporului nostru, prefigura prin structura, unitatea și coeziunea sa unitatea politică, ideologică, morală a poporului nostru, liber de exploatare și asuprire, stăpîn pe soarta sa. Modul și rezultatele aplicării creatoare de către Partidul Comunist Român a învățăturii marxist-leniniste în rezolvarea problemei naționale în țara noastră sunt bine cunoscute. Realitatea societății noastre socialiste, documentele partidului, constituția și legislația țării stau deopotrivă mărturie faptului „că nu mai există astăzi in România om al muncii — muncitor, țăran, intelectual — care să poată spune c este împiedicat să ia parte h conducerea și organizarea producției, la dezbaterea și rezolvarea problemelor vieții economice, sociale și de stat pe motiv că este de altă naționalitate“. Cuvîntările tovarășulu Nicolae Ceaușescu rostite 1; plenarele consiliilor oamenilor muncii de naționalitate germană, respectiv maghiară, ai înfățișat, în mod magistral preocupările actuale ale partidului de întărire continuă a unității societății noastre socialiste, de rezolvare concrete Prof. univ. Nicolae KALLÓS (Continuare în pag. a ll-a)