Familia, 1928 (Anul 3, nr. 1-12)

1928-01-01 / nr. 1-2

Al treilea an de GEORGE BOTA. E mult și atât pentru o revistă românească la granița de vest, unde atmosfera este vecinic agitată de toate vânturile și otrăvită de toate otrăvurile. Numai acuma putem prețui strădania de atâtea decenii a lui Iosif Vulcan și a altor vizionari luptători, ai românismului pe aceste plaiuri. Era o climă cu totul dușmănoasă și nepotrivită florilor românești și li se cerea o deosebită îngrijire pentru plante ale culturei românești. Și cu toate acestea cu inima strânsă trebue să constatăm că azi împrejurările sunt tot aceleași, dacă nu s'au înăsprit întrucâtva. Căci atunci aveai să lupți numai cu dușmănia străinului; azi mai întâlnești și dușmănia fratelui orbit de prea orbitoarea lumină a zilei celei mari. Atunci o revistă, o gazetă și orice tipăritură românească era un steag, în jurul căruia Românii se adunau împăcați între ei, sub razele nădejdei seculare; azi frații găsesc că e timpul potrivit să se certe între ei, să se alăture la curentul dușmanilor seculari. Atunci, sub apăsarea vitregiei și sub silnicia vremurilor, toți strângeau rândurile de luptă și erau eroi fără să-și revendice acest titlu; azi apar eroii trămbițați cu trâmbițe reciproce, „propagandiști“ umflați de rolul lor de grăniceri ai neamului. Atunci fiecare înțelegea că lupta cere sacrificii și sacrificau totul pentru marea cauză; eroii culturei cer cu impertinentă să li se aducă lor sacrificii, ca unor martiri ai neamului întreg; azi martirii închipuiți pretind să li se dea. E bine să se știe că atmosfera nefavorabilă luptei curate românești este înveninată tocmai de acești pseudo-martiri pretențioși, prezumtioși și în mare parte șarlatani. De dușmanii seculari nu mai avem a ne feri prea mult, căci oricum, nu-i mai ajută timpurile să ne facă răul pe care se muncesc să ni-l facă, dar dușmănia frățească ne dă foarte mult de lucru, fiindcă ea este favorizată de libertate. Departe de noi de a distinge între fratele de aici și cel de acolo! E drept că pseudo eroii sunt recrutați dintre cei veniți din alte părți și că ei ste Biblioteca Judeteana ASTRA 111 II titul II •27306P* culează mai mult ideea de graniță, dar nu-i mai puțin adevărat că dușmănia frățească e generală. Ciocnirea de mentalități de toate culorile, de interese de toate nuanțele, de combinații de toate speciile, tulbură atmosfera și o înveninează, făcând-o improprie însăși cauzei românești. Iar dușmanul secular se odihnește, se prepară, se reculege, pentru că vede că nu e nevoe de loviturile sale; frații se lovesc singuri. Iar dacă totuși mai lovesc și ei, o fac tot cu armele noastre, strângând la sân pumnalul pentru momentul potrivit. Așa stau lucrurile, aceasta este atmosfera în care se deschide al III an și o spunem ca să o știe cei ce sunt asaltați pentru subvenții de către eroii propagandei românești de la graniță. Am dori ca anul al III să astâmpere patimile, să potolească poftele și să aducă la loc mințile fraților. Am dori ca dragostea de frate să-și recapete locul său și fățărnicia și minciuna tânguitoare a eroilor cerșetori să dispară. Sunt semne că așa va fi și de acea pășim în al III an cu mai multă siguranță. Dumnezeu să ne ajute! numim ini uimim immmmmmmmim iii în mitmmmmmmmmmmmmmimtmimi Cântec pentru un schit de ION MARIN SADOVEANU. Corăbioară de lut. Treizeci de neamuri în tine cu sufletul lor au încăput! O, schit Moșoroti! Ca o fântână de pământ Pe cumpănă cu Duhul Sfânt, Cuvânt, cu stele, cu lună prin cruci, Treizeci de neamuri se duci . . . Stau rezimat de-a Vremii umăr Și număr, ca un cerșetor în umbra ta — și stau și număr Din milostenia zilelor . . .