Familia, 1937 (Anul 4, nr. 1-9)

1937-03-01 / nr. 3-4

03 Eminescu la Oradea Cetirea lucrăm lui Cezar Petrescu m’a determinat la praznicul de 70 ani, pe care l-am organizat pentru Mihai Eminescu. Toți vorbim de Mihai Eminescu. Ba de multe ori, declamăm și câte o strofă din opera lui. Câți îl cunoaștem însă? Afară de citatele pe cari le ciugulim din articolele ocazionale publicate de ziare, câți am deschis volumele și am studiat cu atenție opera uriașului poet și român? O evocare a lui Mihai Eminescu, ar însemna reactualizarea lui și sub altă formă, nu numai sub aceea permanentă a prezenței numai ca nume, ar însemna împrospătarea unor cunoștințe de mult înregistrate; ar însemna o verificare a acestor cunoștințe și complectarea lor; ar însemna o trezire, politicește, din apatie, o inhtalație de ozon pur și purificator de naționalism adevărat și un îndreptar în rosturile scrisului. Să-l desprinzi din neant, și să-l aduci între semeni ca să-l dai drept pildă... Iată geneza și justificarea festivalului Eminescu care a avut loc la Oradea în ziua de 28 Februarie. PRILEJUL Dar cu ce prilej să evoci la Oradea, așa din senin, pe Mihai Eminescu? O recapitulare cronologică a vieții acestui luceafăr al gândirii românești, și a operei sale mi-a dat cu ușurință ocazia. Prima poezie a fost publicată de Eminescu pe la 1865—1866. Care e data precisă? Scriitorul canonic I. Georgescu, mă scoase din încurcătură. — Mâine vei avea data precisă. In biblioteca Episcopiei Unite se găsește întreaga colecție a „Familiei”. O voi răsfoi, — se oferi dsa. A doua zi, cam decepționat, îmi întinse un petec de hârtie. — După cum vezi, am scăpat prilejul. La 25 Februarie 1936 s’au împlinit 70 de ani de când Eminescu a publicat prima poezie în Familia. — Eram în Noembrie. — N'am scăpat nimic, i-am răspuns. N vom sărbători anul acesta. Avem o lună și jumătate din 1936. Cred că voi avea timp. A doua zi plecam la București. D-l Tiberiu Moșoiu, primul căruia m’am adresat, m'a înțeles. Și s'a alăturat.