Familia, 1983 (Anul 119, nr. 1-12)

1983-01-01 / nr. 1

FAMILIA 3 AL OPEREI TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU in tră despre lume și viață „nu a afirmat niciodată că deține monopolul gîndirii sociale11, în sensul că ea poate oferi soluțiile tuturor problemelor concrete ale istoriei sociale contemporane; dimpotrivă, gîndirea marxistă „a apărut și s-a dezvoltat în cadrul contactului și al confruntării cu celelalte curente de idei din lume, însușindu-și tot ce a creat mai valoros gîndirea umană de-a lungul istoriei11. Cu atît mai mult în zilele noastre — afirmă pe această linie tovarășul Nicolae Ceaușescu — „cînd lumea cunoaște o impresionantă efervescență a gîndirii și cunoașterii, cînd societatea e dominată de uriașa revoluție a științei și tehnicii, cînd la scara mondială au loc profunde transformări sociale înnoitoare, nu se poate concepe ca marxismul să se dezvolte izolat, ignorînd ceea ce se petrece în jur. A proceda astfel ar însemna să condamnăm teoria revoluționară a proletariatului la sterilitate, la stagnare și, pînă la urmă, la moarte 11. Dar necesitatea dialogului și confruntărilor de idei nu trebuie să însemne cîtuși de puțin defetism ideologic, ci o atitudine critică revoluționară față de curentele și orientările retrograde, ostile socialismului, ele trebuie să devină terenul afirmării superiorității concepției materialist-dialectice, a caracterului său profund științific. Cu prilejul omagierii a cincizeci de ani de activitate revoluționară a tovarășului Nicolae Ceaușescu și al aniversării zilei sale de naștere, într-un glas cu întreaga țară, îi dorim ani mulți și fericiți, să fie mereu tînăr în gîndire și în acțiune pentru a ridica patria străbună pe cele mai înalte culmi ale civilizației comuniste. Ii urăm multă sănătate, bucuria muncii împlinite, însoțite de strămoșescul „La mulți ani!“. Gheorghe EPURE SOARELE DIN INIMI E era caldă cînd inimile bat cu grai de flori, amiază un cuvint Cînd patria-și cinstește intitul ei bărbat și soarele din inimi e un izvor de cint. I.dorind cunoaște din fragezi ani luptînd cu monștrii nedreptății ce împilau poporul Și-a înfruntat dușmanii partidului furind pe culmi de măreție să urce tricolorul! Cum pasărea iubește văzduhul fără nor și muntele lumina din tîmplele de brazi, Așa îi fu credința la ceas hotărîtor curajul fără seamăn, cugetul demn și treaz. El e eroul tînăr din ani de suferinți iubirea lui de țară nu-ncape un cuvint. Aceeași neodihnă eroică i-a simți pentru întinerirea acestui scump pămînt. Intimu-i gînd puternic și dirz ca rădăcina ce leagă simțăminte cu vise de eroi. Să fie pace-n lume să freamăte lumina în oameni precum griul înseninat de ploi. De-aceea el în lume e-o torță de speranță De-aceea cu iubire îmi cînt conducătorul. Să fie veșnic mîndru ca steagul ce se’nalță Să-i înflorească anii cu Țara și Poporul! Alexandru SFÎRLEA DE ZIUA LUI De ziua LUI iubirile sînt flori cuvintele sînt muncă, munca fapte rotunda noastră țară, crește-n zori poem solar pentru umanitate! Cu gînd curat crescut în fiecare celui dintîi bărbat viteaz și bun să-i facem o cunună de urare Trăiască falnic, drept ca un gorun! Ne fie tot mereu făclie-aprinsă spre comunism, purtînd destin plenar ne fie țara carte larg deschisă cu Ceaușescu Prim Vizionar! Să aibă-n El putere de-a lupta și gîndul veșnic tînăr și frumos deplinul comunist venit din multa istorie a acestui neam de os! Trăiască la mulți ani cu sănătate Părinte al țării, Primul Comunist să-i fie gindul străjuit de fapte și cerul Păcii niciodată trist! Ionel PANTEA ACȚIUNE DINAMICA ÎN SLUJBA PROGRESULUI ȘI BUNĂSTĂRII Realizările remarcabile ale României socialiste contemporane, de după 1965 sunt indisolubil legate de opera și activitatea neobosită, revoluționară a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, de gîndirea sa creatoare, cutezătoare, mobilizatoare, profund științifică. Pornind de la studierea realităților economice și reprezentînd o proiecție analitică, de o rară vigoare și consecvență, a metodei materialismului dialectic și istoric, secretarul general al partidului nostru abordează într-o originală viziune sistemică problemele de o importanță fundamentală pe care, în modalități și în grade variind de la o țară la alta, epoca noastră le ridică pretutindeni în fața științei economice și a practicii sociale. Opera tovarășului Nicolae Ceaușescu înfățișează cu deosebită pregnanță contribuția hotărîtoare a secretarului general al partidului la elaborarea strategiei dezvoltării economico-sociale a țării, cît și la gigantica operă de concretizare, organizare și conducere a acțiunii de realizare a obiectivelor stabilite. Se remarcă un sistem de gîndire de o admirabilă coerență, consecvență și suplețe, un sistem deschis, care se îmbogățește prin asimilarea noilor date ale dezvoltării economice și politice naționale și internaționale, în care se articulează armonios elementele macroeconomice cu cele microeconomice, economicul cu socialul, un sistem caracterizat prin recunoașterea și studierea profundă a realităților în continuă schimbare, printr-o inepuizabilă creativitate, printr-o adîncă ancorare în contemporaneitate și un larg orizont prospectiv, îmbinînd clarviziunea cutezătoare cu realismul politic, tovarășul Nicolae Ceaușescu a abordat problemele economice fundamentale care au stat în centrul preocupărilor în fiecare etapă de dezvoltare a economiei românești și a dat soluțiile corespunzătoare, transformînd știința economică într-un veritabil instrument de transpunere în viață a obiectivelor dezvoltării economico-sociale a României. O importanță majoră au contribuțiile tovarășului Nicolae Ceaușescu la definirea științifică a stadiilor de dezvoltare a României, la elaborarea unei concepții clare cu privire la actuala etapă de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism. Ținînd seama de nivelul de dezvoltare a forțelor de producție, secretarul general al partidului a elaborat strategia transformării României dintr-o țară socialistă în curs de dezvoltare în țară cu un nivel mediu de dezvoltare și apoi în țară avansată din punct de vedere economic, în domeniul teoriei și practicii economice, președintele României socialiste vizează aspecte decisive privind repartizarea optimă a venitului național pentru dezvoltare și consum, utilizarea rațională și pregătirea forței de muncă, repartizarea forțelor de producție pe teritoriu prin armonizarea criteriilor economice și sociale, dezvoltarea echilibrată a întregii economii, modernizarea și restructurarea calitativă a industriei, dezvoltarea bazei de materii prime și energie, realizarea unei agriculturi moderne de înaltă productivitate, concentrarea eforturilor asupra laturilor calitative în vederea atingerii unei eficiențe înalte în toate domeniile de activitate. în acest sens, tovarășul Nicolae Ceaușescu a fundamentat științific tezele privind necesitatea sporirii aportului factorilor intensivi, calitativi ai creșterii economice, realizarea independenței energetice a economiei naționale, acoperirea în și mai mare măsură a necesarului de materii prime și materiale din resursele interne ale țării, reducerea mai accentuată a consumurilor materiale și valorificarea superioară a acestora, în concepția secretarului general al partidului, în edificarea societății socialiste un rol de prim ordin îl are știința și tehnica. Corespunzător acestei concepții au fost create toate condițiile pentru ca știința românească, creația tehnică originală să se dezvolte neîncetat și să își sporească continuu contribuția la creșterea eficienței economice a tuturor ramurilor economiei naționale, paralel cu sporirea aportului său la tezaurul de descoperiri și realizări ale științei mondiale, în gîndirea novatoare a secretarului general al partidului modelul creșterii economice trebuie să se bazeze în mai mare măsură pe factorii calitativi ai dezvoltării iar reproducția de tip intensiv să devină preponderentă. Aceste comandamente majore le-a avut în vedere tovarășul Nicolae Ceaușescu atunci cînd a formulat imperativul „transformării cantității într-o nouă calitate”1, esența concepțiilor și tezelor noi ce stau la temelia noului mecanism economico-financiar. Tot ele au inspirat măsurile privind întărirea autoconducerii și autoaprovizionării teritoriale, măsuri menite să determine valorificarea tuturor posibilităților de sporire a producției. Tovarășul Nicolae Ceaușescu are o contribuție însemnată la dezvoltarea teoriei și practicii privind conținutul, rolul și funcțiile proprietății socialiste în etapa actuală, în acest sens evidențiem măsura privind participarea cu părți sociale a oamenilor muncii din unitățile economicosociale la constituirea fondului de dezvoltare economică, menită să contribuie la întărirea răspunderii oamenilor muncii, în calitate de proprietari, producători și beneficiari, pentru dezvoltarea și apărarea avutului obștesc și utilizarea sa cu maximum de eficiență. A fost statornicit principiul ca fiecare unitate economică să fie în măsură să-și acopere cheltuielile din venituri proprii, să realizeze beneficii și să participe la dezvoltarea generală a societății, în întreaga sa activitate tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a preocupat cu tenacitate de perfecționarea științei conducerii societății socialiste, de așezarea relațiilor de producție în concordanță cu dezvoltarea forțelor de producție și perfecționarea întregului mecanism de funcționare a societății, întărirea rolului planului național unic de dezvoltare economico-socială și aplicarea consecventă a principiului centralismului democratic, concomitent cu sporirea inițiativei și responsabilității unităților și oamenilor muncii în creșterea avuției naționale, îmbinarea cerințelor stimulării materiale și morale cu înaltele principii ale echității socialiste. Călăuzit de principiul că socialismul este și trebuie să fie rezultatul creației conștiente a maselor, tovarășul Nicolae Ceaușescu a inițiat perfecționarea permanentă a cadrului organizatoric menit să asigure participarea maselor la procesul de luare a deciziilor, lărgirea și adîncirea sistematică a democrației socialiste. în acest cadru trebuie subliniată preocuparea secretarului general al partidului nostru ca rolul conducător al clasei muncitoare să nu fie doar afirmat în documentele programatice ca principiu, ci să fie transpus efectiv în viață, astfel încît clasa muncitoare să-și spună cuvîntul în toate problemele de conducere a economiei și a întregii societăți. Sub îndrumarea nemijlocită a tovarășului Nicolae Ceaușescu a fost transpusă cu fermitate în viață teza cu privire la amplasarea rațională a forțelor de producție pe întregul teritoriu al patriei, teza care a rodit bogat în acești ani de mari împliniri, ridicînd la viață nouă și înfloritoare județe și localități altădată încremenite în uitare și înapoiere economică, în acest fel s-au creat, într-o tot mai mare măsură condiții egale de muncă și de viață pentru toți fiii patriei, fără deosebire de naționalitate, exercitarea drepturilor de afirmare în cîmpul vieții sociale a tuturor cetățenilor țării, în concepția tovarășului Nicolae Ceaușescu țelul suprem al societății socialiste este ridicarea bunăstării materiale și spirituale a întregului popor, creșterea gradului de civilizație, afirmarea capacității creatoare a fiecărui membru al societății și dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Analizînd transformările revoluționare și tendințele ce se manifestă în economia mondială, tovarășul Nicolae Ceaușescu a elaborat o concepție originală, unanim apreciată cu privire la necesitatea și căile de edificare a unei noi ordini economice și politice, ca singura modalitate de lichidare a subdezvoltării și a relațiilor de dominație, de asigurare a dreptului fiecărui popor de a-și făuri liber viitorul. Ideile și orientările de mare valoare teoretică și practică ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, pătrunse de adînca dragoste și înaltă responsabilitate față de destinele națiunii noastre, au rodit în minunatele realizări obținute de poporul nostru, gîndirea novatoare larg deschisă cerințelor vieții se află la temelia a tot ceea ce, liberi și demni, am ctitorit în acești ani. Mircea ȘERB PROMOVAREA ETICII ȘI ECHITĂȚII SOCIALISTE în aceste zile, cu prilejul aniversării a cincizeci de ani de activitate revoluționară a tovarășului Nicolae Ceaușescu și a aniversării zilei sale de naștere, cel mai fierbinte omagiu pe care-l putem aduce celui mai iubit fiu al poporului, este să-i punem în valoare rolul decisiv în elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și statului nostru în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism, spre binele și fericirea națiunii noastre socialiste. Din multitudinea de teze și orientări elaborate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, privind edificarea societății noastre socialiste, ne oprim acum la gîndirea teoretică și activitatea practică a secretarului general al partidului nostru, privind promovarea principiilor și normelor eticii și echității socialiste în întreaga viață socială. Se știe că făurirea societății socialiste constituie un proces conștient bazat pe realizarea în practică a cerințelor legilor obiective care guvernează progresul social, este opera maselor populare conduse de partidul revoluționar al clasei muncitoare, în acest context principiile și modul de organizare ce stau la baza societății noastre socialiste determină un nou raport între individ și societate. Esența acestui raport constă în faptul că fiecare membru al societății trebuie să consacre dezvoltării sociale toate capacitățile sale, societatea oferindu-i condiții optime dezvoltării nestingherite și afirmării capacităților creatoare individuale, realizării multilaterale a personalității umane. Așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu „Țelul suprem al politicii noastre — este omul, crearea condițiilor ca muncitorul, țăranul, intelectualul să se poată bucura de toate binefacerile civilizației. Pentru om făurim baza materială, dezvoltăm forțele de producție, căutăm să așezăm raporturile sociale pe baza principiilor marxist-leniniste, să înlăturăm tot ceea ce alterează sau umbrește idealul echității sociale, a egalității în drepturi. Făurim societatea socialistă, în care omul să fie figura centrală, în care totul să fie închinat omului11. dr. Liviu MOLDOVAN (continuare în pag. 4)